HPA op de lange termijn voordeliger dan CO2 / GBB

MauriceV92

Well-Known Member
22 aug 2018
268
191
Trophies
12
Hallo!

Afgelopen weekend had ik tijdens een skira een interessante discussie met een HPA speler.
Omdat het toch een interessant stukje techniek is ging het gesprek al snel over de voordelen van HPA.
Nu gaf hij aan dat buiten de voorkeuren voor de speler er financieel gezien best een groot voordeel aan zit.
Zo gaf hij aan dat het vullen van zijn fles een euro is en geen 7 / 15 euro aan green / red gas.

maar... Replica is flink duurder? Fles? Regulator etc? Is het qua onderhoud even duur? Een flinke berg kosten bij de aanschaf.

Ik ben wel benieuwd of we dat wat concreter kunnen maken? Zijn hier mensen welke het eens uit hebben gerekend of wat preciezer kunnen vertellen hoe financieel gezien HPA zich verhoud t.o.v. de andere replica vormen?

Ik ben benieuwd naar de reacties!
 
Korte termijn duurder. Hele lange termijn goedkoper, maar goed kijk maar eens hoeveel flessen GG of CO2 capsules je kan halen voor de regulator, fles en HPA taps, plus daarbij komt dat je opeens ten alle tijden een hpa fles op je rug moet mee sjouwen en bij elke reload ook je slang moet wisselen voor een nieuwe mag. Elk voordeel heeft zijn nadeel, de afweging is of die voordelen voor jou de nadelen overstemmen.
 
Als je zelf duikfles neemt, moet die ook nog om de zoveel tijd gekeurd worden. Klinkt meer als goedpraten voor je eigen uitgaven eerlijk gezegd.
 
Zelf geen ervaring met HPA.
Maar klinkt inderdaad behoorlijk als dit:

Als je zelf duikfles neemt, moet die ook nog om de zoveel tijd gekeurd worden. Klinkt meer als goedpraten voor je eigen uitgaven eerlijk gezegd.

En dan nog de onderdelen die meer te lijden hebben en vaker vervangen zullen moeten worden.
 
Ach een gekeurde duikfles 15L koop je voor 80 euro op het marktplaats .

Een Tippmamnn M4 koop je tegenwoordig voor 350/400 euro 2de hands .

Gbb zijn de magazijnen super prijzig en je hebt het bekende cooldown effect .

Ik schiet met gemak 60 meter redelijk nauwkeurig .

Ja fles op je rug ervaar ik niet als belastend in het veld dat in combinatie met een dunne remote line heb je geen greintje last .

1x per jaar effe uit elkaar ,schoon maken en beetje olie er op en klaar , zeer weinig onderhoud dus .
 
  • Leuk
Waarderingen: Cellie
Ik schiet met gemak 60 meter redelijk nauwkeurig .

Dit kan ik inderdaad bevestigen, hier wordt niet gesproken in 'airsoftmeters'. :p

Heb zelf naast Robin gestaan om te kunnen zien hoe ver het bereik van de Tippmann is. Erg indrukwekkend apparaat!
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7
Ach een gekeurde duikfles 15L koop je voor 80 euro op het marktplaats .

Een Tippmamnn M4 koop je tegenwoordig voor 350/400 euro 2de hands .

Gbb zijn de magazijnen super prijzig en je hebt het bekende cooldown effect .

Ik schiet met gemak 60 meter redelijk nauwkeurig .

Ja fles op je rug ervaar ik niet als belastend in het veld dat in combinatie met een dunne remote line heb je geen greintje last .

1x per jaar effe uit elkaar ,schoon maken en beetje olie er op en klaar , zeer weinig onderhoud dus .

okee dat klinkt goed!

Robin, als we jouw "gebruik" van je replica eens af proberen te zetten naast de aanschaf van gas?
kun je een schatting maken hoeveel een "gemiddelde" airsoftspeler, om jou maar even op die stapel te leggen, aan gas per jaar uitgeeft?

of wellicht hebben andere spelers hier een idee over?
 
Tja weet je met een bus gas kun je echt wel even vooruit , de kosten die je maakt zitten vooral in de aanschaf van gbb magazijnen .

Het hangt er ook van af hoe vaak je gaat skirmen en of je continu full auto wil knallen .
 
2de hands tippmann verhaal vind ik ook een beetje lek aan alle kanten, stock apparaat is niet super van hun, zit daar alles bij(?), sommige hebben dan nog hpa en verkopen dan alleen de replica en een tippmann is niet gelijk in alles aan een gbbr. Ik wil wel eens zien waar er regelmatig compleet en geupgrade tippmanns te koop zijn voor die prijs. Voor de rest hebben we het over gbb, gbbr of beide?
 
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman
Ook het verschil tussen een replica als een tippman die ook voor HPA gebouwd is, en een gas replica die omgebouwd wordt naar hpa is denk ik niet helemaal een eerlijke vergelijking.
Die gbb zal veel meer te leiden krijgen.
En door de hpa denk ik dat het bb verbruik ook makkelijker zal verhogen omdat het cooldown effect niet meer optreed.
 
Ook het verschil tussen een replica als een tippman die ook voor HPA gebouwd is, en een gas replica die omgebouwd wordt naar hpa is denk ik niet helemaal een eerlijke vergelijking.
Die gbb zal veel meer te leiden krijgen.
En door de hpa denk ik dat het bb verbruik ook makkelijker zal verhogen omdat het cooldown effect niet meer optreed.

En dan kan je nog toevoegen dat je mag converters hebt zodat je ook gewoon lekker AEG mids erin kan stoppen.
 
Ik snap het probleem niet helemaal: airsoft blijft, hoe je het ook wendt of keert, een dure hobby.
Je afvragen wat voordeliger is, is eigenlijk totaal niet relevant: je moet je afvragen wat je een mooie replica vindt en wat de voor- en nadelen zijn bij de keuze voor het aandrijfmechanisme (springer, AEG/AEP, GBB, CO2 of HPA) en of je met de eventueel aanwezige nadelen kunt leven.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelTheWorld
Ik snap het probleem niet helemaal: airsoft blijft, hoe je het ook wendt of keert, een dure hobby.
Je afvragen wat voordeliger is, is eigenlijk totaal niet relevant: je moet je afvragen wat je een mooie replica vindt en wat de voor- en nadelen zijn bij de keuze voor het aandrijfmechanisme (springer, AEG/AEP, GBB, CO2 of HPA) en of je met de eventueel aanwezige nadelen kunt leven.

Probleem is het zeker niet hoor!
Airsoft is een prachtige hobby, dat is een ding wat zeker is.
Mijn post komt voort uit een stukje nieuwsgierigheid naar de diverse platformen en rendement op de lange termijn :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7
2de hands tippmann verhaal vind ik ook een beetje lek aan alle kanten, stock apparaat is niet super van hun, zit daar alles bij(?), sommige hebben dan nog hpa en verkopen dan alleen de replica en een tippmann is niet gelijk in alles aan een gbbr. Ik wil wel eens zien waar er regelmatig compleet en geupgrade tippmanns te koop zijn voor die prijs. Voor de rest hebben we het over gbb, gbbr of beide?

Ik heb 1 Tippmann nieuw en 1 2de hands incl tdc mod , met de nieuwe had ik veel problemen en met de 2de hands nooit je moet ook een beetje mazzel hebben .

En het klopte de nieuwe Tipmann lekte aan alle kanten de 2de hands nooit .

Robin
 
  • Leuk
Waarderingen: Twinfromhell
Wel waanzinnig gaaf zo,n L85 op HPA
Ik had 'm eerst met tap maar wisselen mags was onhandig. Maar ik laat door iemand die niet als ik 2 linker handen heeft deze kit inbouwen. Gaat gelijk in 2 WE L85' 's dus 2019 kan nog een leuk jaar gaan worden
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7
Bestaat zoiets ook voor de M4??
Scheelt een hoop gas en gezeik ;)

Mvg Roy
PS Heb 4 tippies en tot nu toe nog geen noemenswaardige problemen ondervonden>
Zijn wel allemaal 2dehands aangeschaft

Als je bijvoorbeeld een WE hebt kun je er een Alyan kit in zetten. Deze zorgen ervoor dat je HPA hebt maar met AEG magazines kunt spelen
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7
Gevonden :)

Mvg Roy

IMG-0225-e1472990062881.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick
Zeker Roy, In een We kan je een daytona kit zetten die qua werking erg op een alyan kit lijkt. De daytona kit is een meer complete vervanging van de internals, terwijl de alyan kits eerder een toevoeging zijn waardoor je de lucht anders aanvoert dan via een magazijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick en Roy Pie