In hoe verre zijn Specna Arms BB's toegestaan

McGarrett

Member
23 mei 2017
24
24
Trophies
3
Beste Airsofters,

Na veel onderzoek over bio-afbreekbare bb's gedaan te hebben op internet ben ik op een aantal merken uitgekomen waar ik vrijwel geen negatieve reviews over kan vinden. Een van die merken is Specna Arms. Nu heb ik hier en daar wel gelezen dat de Specna Arms bio-afbreekbare BB's nog wel voor wat problemen kunnen zorgen in Nederland. Dit had geloof ik te maken met het feit of ze wel echt bio-afbreekbaar zijn.

Ik heb hierover bij de NABV geïnformeerd maar kreeg te horen dat ik hiervoor bij de fabrikant moest zijn, zolang ze de juiste certificaten maar hadden. Ik heb nog aan de NABV gevraagd aan welke certificaten ze moesten voldoen zodat ik dit na kon kijken maar hier kreeg ik eigenlijk geen duidelijk antwoord op.

Ik citeer: "De fabrikant zou je een keuringsrapport / certificering van een EU erkend instituut moeten kunnen laten zien."

Mij kunnen ze dus van alles laten zien want ik heb geen idee welk EU erkend instituut hier over gaat, ook niets over te vinden op het internet.

Toch heb ik het even nagevraagd bij Gunfire, die mij verwijst naar Specna Arms, die mij verwijst naar de verpakking. (Oja, eerst bestellen en dan pas de productomschrijving kunnen lezen...)

Ik heb Gunfire nu gevraagd of ze eventueel bereid zijn om voor mij op de verpakking te kijken.

Zijn er verder nog stappen die ik kan zetten om te achterhalen of deze BB's legaal gebruikt kunnen worden in Nederland en heeft iemand ervaring met het niet mogen gebruiken van deze BB's op een skirm?

Je bent een topper als je hier inmiddels helemaal doorheen gelezen hebt. Mijn dank voor je aandacht!

Edit: ik heb zojuist te horen gekregen van Gunfire dat deze informatie helemaal niet op de verpakking staat.

De formulieren die ik recentelijk bij de Lonex bio bb's op begadi zag staan kwamen van TUV Rheinland. Dit is een bedrijf dat allerlei testen doet die aan bepaalde ISO normen voldoen. Waarschijnlijk vallen de testen voor het aantonen van of het bio of niet is onder de kunststof testen waar je ook over kan lezen op hun website. Je kan iig de formulieren van de Lonex bb's als een soort van referentie nemen hoe het er ongeveer moet uit zien, want waarschijnlijk wordt er gewoon gekeken of het naast PLA geen andere stoffen bevat die slecht afbreekbaar zijn en/of milieu onvriendelijk.

Wat je voor de rest ook kan doen is een veld zoals Balls and arrows vragen welke certificaten er nodig zijn, gezien zij die zelf ook opzoeken voor hun veld en ook omdat ze een huismerk bb's hebben waar ze die certificaten ook wel eens voor hebben gezien.

• Leuk
Waarderingen: BoomSmurf en McGarrett
Niet dat ik er verstand van heb, maar het hele bio verhaal is allemaal nog niet zo makkelijk... sommige laten de grondstoffen keuren, bij andere wordt er een bepaald onderdeel of zelfs de verpakking gekeurd en wordt er dan de bio sticker op geplakt...

Van de week kwam ik zelfs een filmpje tegen waarbij er metaal in BB's gebruikt was!!

https://www.facebook.com/groups/AirsoftNonsense/permalink/1995907663974157/

Ook het bio verhaal is weer iets waar iedereen een idee of gevoel over heeft, maar volgens mij voor vele compleet onduidelijk is! En ja om eerlijk te zijn, waarom zou je haast ook... op de bb zelf staat niet of hij bio is of niet, dus als je kwaad wil gooi je non bio's in een neutrale zak/fles en pak de popcorn er maar bij :p

Zelf gebruik ik in ieder geval altijd bio core, prima prijs kwaliteit en certificaten beschikbaar op de individueel toegepaste grondstoffen....

Groet,
Peter

• Leuk
Waarderingen: McGarrett
Balls and Arrows verkoopt specna bb's en ze claimen dat specna of gunfire hun had beloofd dat ze bio waren. Echter konden ze geen certificaten leveren omdat die nog in de maak waren.

• Leuk
Balls and Arrows verkoopt specna bb's en ze claimen dat specna of gunfire hun had beloofd dat ze bio waren. Echter konden ze geen certificaten leveren omdat die nog in de maak waren.

Dan vind ik het wel een beetje krom dat ze Geoff's BB's weren omdat die (nog) geen certificaat kunnen overleggen, maar zelf wel BB's verkopen en toestaan waar ze ook geen certificaat van hebben.... o_O:p

• Leuk
Waarderingen: Jan
Dan vind ik het wel een beetje krom dat ze Geoff's BB's weren omdat die (nog) geen certificaat kunnen overleggen, maar zelf wel BB's verkopen en toestaan waar ze ook geen certificaat van hebben.... o_O:p

Waarschijnlijk een dingetje met verschillende belangen....

Ik vind sowieso, als je zoveel moeite moet doen om aan BBs te komen.. haak ik al af.
Ook ga ik ervanuit dat als er op staat dat ze bio zijn dat ze dat ook zijn. Overigens heb ik nog nooit gezien dat iemand word gecontroleerd op juiste BBs.

Zelf gebruik ik Extreme Precision .30 voor m'n DMR. Werken als een beest en doen war ze moeten doen :)

Mijn vraag dus voor jou @McGarrett ... overdenk je misschien niet je keuze? Ik bedoel tuurlijk, de ene bb is de andere niet maar zolang je niet 101inc BBs koopt zit je volgens mij wel goed.

• Leuk
Uhm maar extreme precision is ook geen geweldig merk, iig ze schoten een stuk slechter dan andere midden moot bb's die ik heb gebruikt.

Blijft inderdaad ook een lastig verhaal. Je gaat er van uit dat de webshops het allemaal nagevraagd en gecontroleerd hebben en dat de velden je kunnen vertellen welke bb's biologisch zijn of niet.

Mocht je een ander merk zoeken, Open Blaster vind ik erg fijn. Heb daar zelf nooit een certificaat van gezien alleen... Maar ook niet om gevraagd.

• Leuk
De nieuwe xtreme precision is inderdaad bagger. De oude witte waren subliem.

• Leuk
Voordeel van de open blasters is dat het van ASG komt waarvan het kantoor in Denemarken zit wat iig een stuk bereikbaarder is dan een bedrijf in Hong kong. In principe kan je ASG wss gewoon mailen en vragen naar de certificaten, willen ze die niet leveren dan kun je daar enigszins ook wel een conclusie uit trekken.

• Leuk
Ik vind sowieso, als je zoveel moeite moet doen om aan BBs te komen.. haak ik al af.
Ook ga ik ervanuit dat als er op staat dat ze bio zijn dat ze dat ook zijn. Overigens heb ik nog nooit gezien dat iemand word gecontroleerd op juiste BBs.

Zelf gebruik ik Extreme Precision .30 voor m'n DMR. Werken als een beest en doen war ze moeten doen :)

Mijn vraag dus voor jou @McGarrett ... overdenk je misschien niet je keuze? Ik bedoel tuurlijk, de ene bb is de andere niet maar zolang je niet 101inc BBs koopt zit je volgens mij wel goed.

Misschien denk ik er inderdaad te veel over na. :)
Ik ben nieuw met de sport en wilde niet op een evenement aankomen om vervolgens te horen te krijgen dat mijn BB's niet zijn toegestaan.

Aangezien ik mijn replica bij Gunfire ga bestellen, en ik veel goede dingen over de Specna Arms BB's heb gelezen, zou ik ze direct bij de bestelling kunnen doen.

Het zou misschien niet zo heel gek zijn als NABV een lijstje zou maken met BB's die door hun worden toegestaan en waar je dus altijd (welk veld dan ook) mee mag spelen. Aangezien het begrip BIO niet altijd het zelfde blijkt te betekenen.

Uhm maar extreme precision is ook geen geweldig merk, iig ze schoten een stuk slechter dan andere midden moot bb's die ik heb gebruikt.

De nieuwe xtreme precision is inderdaad bagger. De oude witte waren subliem.

Maar de hamvraag is dan natuurlijk welke merken wel aan te raden zijn. Ik zat er namelijk over na te denken om de overstap te maken van G&G naar Xtreme Precision zodra ik door mijn voorraad heen ben, maar dat is dus geen verstandige keuze zo te lezen.

Ligt er aan hoeveel je wilt uitgeven en hoeveel je er doorheen knalt. Ik ben van green devil nu naar ASG Open blasters gegaan vanwege de kosten maar vooral ook het feit dat de ASG wit zijn waardoor je ze goed kan volgen. ASG is midden moot, werkt prima voor mij en ik ben niet zo veel kwijt als bij de GD's. Bio-core hoor ik ook veel goede dingen over van anderen en G&G's horen ook gewoon goed te zijn, voor de rest kun je de Lonex bio bb's proberen die ik hierboven al noem, komen praktisch in elk standaard gewicht tussen de .20 en .45 voor.

• Leuk
Waarderingen: michielvdz
Ik ben juist weer terug bij green devil bb's aangezien die toch de hoogste kwaliteit bieden.
En tja wat kosten betreft, ze zijn inderdaad duurder dan de rest. Maar ik koop ook replica's van ~1000 dan kan een zakje green devil bbs er ook wel vanaf :D

• Leuk
Extreme Precision ben ik afgestapt vanwege de kleur idd. Ik wil mijn BB's gewoon zien omdat die van zoveel dingen afhankelijk zijn. Als iemand halverwege een scheet laat wijkt ie al af. Als je 'm dan niet kan volgen omdat ie grijs/bruin is in plaats van wit, heb je geen idee hoe je schiet.

ASG Open Blaster bevalt bij mij prima. Ik heb geen moeilijke of dure replica's maar gewoon een eenvoudig geupgrade en een aantal out of the boxes. Overal doen deze BB's het prima :)

• Leuk
Ik gebruik nu ook een tijdje ASG open blasters en het bevalt prima. Na een aantal skirms even mn barrel schoongemaakt en er kwam bijna geen viezigheid uit.
Voor .25 zijn zij het goedkoopst en de .28 van ze is ook heel betaalbaar.
Biocore heb ik ook gebruik, maar die zijn wat minder wit waardoor je ze ook wat minder goed ziet. Qua prestaties leveren ze hetzelfde als open blasters.
Ik heb 1 zak xtreme precision gehad, maar daarbij kon ik na elke skirm de barrel schoonmaken vanwege de zwarte aanslag.