JG BAR10 G-SPEC - Inner barrel lengte

Kallisto

Well-Known Member
1 dec 2016
108
33
Trophies
7
Hoi mede-airsoftliefhebbers,

TLDR onderaan dit bericht.

Ik ben gisteren begonnen met het upgraden van mijn JG BAR10 G-SPEC. Dit wilde ik al heel lang doen, maar er kwam steeds iets tussen en ik ben er gewoon simpelweg niet mee bezig geweest.

De volgende onderdelen heb ik besteld en gebruikt:

Action Army VSR-10 Zero Trigger
Action Army VSR-10 Cylinder Kit
Action Army VSR-10 Spring guide
Action Army VSR-10 M130 Spring
Action Army VSR-10 Hop-up Chamber
Action Army VSR-10 Receiver
Action Army VSR-10 Inner Barrel (6.03 / 430mm)
Action Army VSR-10 Inner Barrel Spacers
Maple Leaf 70° Diamond Bucking
Maple Leaf Maple Leaf Concave Nub
Nuprol Airsoft Maintenance Kit

De bovenstaande onderdelen kostten me overigens zo'n € 450,00 (afgerond en zonder kortingen).

Ik liep tegen enkele kleine probleempjes:

1. Cylinder
De "inkeping" in de cylinder was iets te groot. Ik kreeg die endcap er niet meer op. Voor de zekerheid getest met de originele cylinder en die pastte perfect (nagenoeg geen speling).
Na vele pogingen om de endcap erop te krijgen (ook met wat meer geweld) heb ik besloten om wat weg te vijlen. Na een beetje vijlen kreeg ik de endcap er weer op.
Wel iets strakker dat bij de vorige (originele) cylinder, maar liever iets te strak dan te los. Heeft iemand anders dit ook meegemaakt?

2. Triggerguard
De triggerguard pastte niet meer met de andere triggerset. Later kwam ik erachter dat dit normaal was. Dit was uiteindelijk gewoon een kwestie van een stukje wegzagen en vijlen.

3. Inner barrel
Zoals je misschien al hebt gezien heb ik de verkeerde inner barrel gekocht. Ik heb de 430mm lange (non G-SPEC) inner barrel gekocht in plaats van de 300mm lange (G-SPEC) inner barrel.
Deze steekt dus zo'n 130mm uit de outer barrel. Ik dacht ergens te hebben gelezen dat deze 130mm wel door de silencer pastte, maar ik krijg 'm er met geen mogelijkheid doorheen.
De binnenste diameter van de silencer is (aan het begin) smaller dan de buitenste diameter van mijn 6.03 inner barrel.
Nu kan ik gewoon de 300mm inner barrel kopen, maar ik dacht toch écht te hebben gelezen dat dit zou moeten passen. Daarbij lees ik ook dat de 430mm "beter" (als in: meer accuraat) schiet dan de 300mm.
Wat kan ik hier het beste doen? De 300mm aanschaffen? Of de 430mm op een of andere manier toch passend maken in de silencer? En als ik het beste voor een 300mm kan gaan, dan gelijk maar voor een 6.01 gaan?

TLDR
Mijn inner barrel is te lang (430mm i.p.v. 300mm). De inner barrel past ook niet door de silencer (op één punt, de rest wel). Is dit passend te maken of kan ik gewoon beter voor een 300mm gaan?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr. Kevin

Volgens mij hoor je dan het gat uit te boren, heb idd het zelfde gelezen maar vaak boren ze dan wel het gat uit zodat hij er doorheen kan.
Dat dacht ik dus ook, maar kan het nergens terugvinden. Bedankt voor jouw reactie.

Edit: ik heb trouwens een post gevonden van iemand met een soortgelijk probleempje/vraag, zie hier.

Laatst bewerkt:
Ff uitboren en klaar. Kwa accuraarheid kan ik er niks overzeggen, maar wel dat hoe korter je barrel hoe meer joule creep je gaat krijgen waarachijnlijk. En of je dat wilt laat ik aan jou over...

• Leuk
Waarderingen: Kallisto
Mhm ik heb geen probleem met de silencers gehad, meer met de silencer adapter. Deze heb ik dan ook 2x laten uitboren door teamgenoten (zelf niet zo'n steady hand helaas) maar wat zij deden was gewoon een boor erop zetten en boven een makkelijk schoon te maken blad houden.

• Leuk
Ff uitboren en klaar. Kwa accuraarheid kan ik er niks overzeggen, maar wel dat hoe korter je barrel hoe meer joule creep je gaat krijgen waarachijnlijk. En of je dat wilt laat ik aan jou over...
Oké. Dan ga ik liever voor de langere barrel.

Mhm ik heb geen probleem met de silencers gehad, meer met de silencer adapter. Deze heb ik dan ook 2x laten uitboren door teamgenoten (zelf niet zo'n steady hand helaas) maar wat zij deden was gewoon een boor erop zetten en boven een makkelijk schoon te maken blad houden.
Wat bedoel je met "boven een makkelijk schoon te maken blad houden"? Ik denk dat ik gewoon voor het boren ga.

Oh dat je het uitboort boven iets dat je makkelijk schoon kan maken, geeft namelijk wat metaal schilfter troep

• Leuk
Oh dat je het uitboort boven iets dat je makkelijk schoon kan maken, geeft namelijk wat metaal schilfter troep
Ah, oké. Dacht al dat je dat bedoelde, maar wist het niet zeker, haha :p Bedankt voor jouw antwoord. Ik ga gewoon voor het uitboren. In het ergste geval moet ik een nieuwe IB en een silencer kopen :p

Ik heb het probleem opgelost. Ik zal de oplossing hieronder toelichten voor mensen die misschien ook tegen dit probleem aan lopen.
De afbeelding hieronder is de silencer adapter (die van mij zag er iets anders uit, maar dat maakt niet zo veel uit).

De linkerkant (of: achterkant) draai je in de voorkant van de outer barrel. Op de rechterkant (of: voorkant) kun je de silencer draaien. Misschien haal ik de voor- en achterkant door elkaar (geen idee, want die van mij zag er anders uit), maar dat maakt voor mijn uitleg niet echt uit.

Ik kon de inner barrel voor een klein deel door die adapter krijgen, aan zowel de voor- als achterkant. Ergens in het midden van die adapter zat een vernauwing/versmalling waar de inner barrel niet doorheen paste.

Helaas had ik geen metaalboren (of ander handig gereedschap) voor de hand, dus ik heb steenboren en zelfs houtboren gebruikt. Ik heb een waterpomptang gebruikt om de adapter vast te houden.

Tips:
  1. Gebruik een vel papier, folder of krant (of iet anders wat je weg kunt gooien) waar je de adapter op kunt zetten (tip van @Robin).
  2. Ze de adapter op de grond (op een vel papier of een folder). Zo kun je recht naar beneden boren en hierdoor verklein je de kans dat je scheef boort.
  3. Wikkel de zijkant van de adapter in een doekje (bijvoorbeeld een microvezeldoekje) en klem de adapter tussen een waterpomptang. Met het doekje voorkom je dat je de adapter beschadigt. Met de waterpomptang voorkom je dat de adapter gaat ronddraaien als de boor grip pakt tijdens het boren.
Het volgende heb ik gedaan:
  1. De versmalling met een 8mm (steen)boor de iets ruimer gemaakt.
  2. De adapter goed schoongemaakt (zorgen dat alle resten weg zijn).
  3. Gekeken of de inner barrel erdoorheen past (daarom eerst goed schoonmaken, je wilt geen metalen deeltjes of ander troep in je inner barrel).
  4. Het paste niet, dus nog meer uitgeboord (ik voelde die versmalling nog met een schroevendraaier, dus daar een beetje op geboord).
  5. Weer schoonmaken en testen.
  6. Het paste nog niet en dus heb ik gekeken naar een grotere boor. Een 9mm boor was eigenlijk net iets te groot voor de achter van de adapter, dus ik ben gaan boren in de voorkant van de adapter.
  7. Weer schoonmaken en testen en toen zag ik dat ik de adapter nog een klein stukje verder moest boren (had ik ook al eerder kunnen zien).
  8. Met een 9mm boor de adapter eigenlijk volledig uitgeboord. Toen ik erdoorheen was ben ik nog even met de boor door de adapter heen (en weer) blijven gaan om alle oneffenheden te verwijderen.
  9. Weer goed schoongemaakt en getest en nu paste de inner barrel er doorheen.
  10. (optioneel) Ik heb één laagje teflon tape om de voorkant van de inner barrel gedaan. Hierdoor paste deze krap door de silencer. Zo heeft de inner barrel geen speling (geen ruimte om te bewegen in de silencer).
Mijn manier zal zeer zeker niet de beste manier zijn. Als je het juiste gereedschap hebt (of het geduld om deze aan te schaffen), dan kun je dit veel beter doen. Met metaalboren (8mm en 9mm) en een ronde vijl (met een diameter van ongeveer 8mm of 9mm) heb je dit klusje zo gepiept. Het duurde mij ongeveer 15-20 minuten, maar ik heb de tijd niet efficiënt benut. Dit kun je makkelijk binnen 10 minuten doen.

Foto van de adapter:
Wijkt iets af van de adapter die ik had, maar hij lijkt er wel op.

Ja, ik vind het zelf ook wel fijn als de TS even meldt als (en indien mogelijk: hoe) het probleem is opgelost :)

Hoi,

Ik herken je problemen.
Zelf ook een JG bar10 G-spec.

Puntje 1: ik heb de end cap wat uitgevijld om hem passende te maken.

Puntje 2: bij mij past deze nog, ik heb dan wel de airsoftpro trigger

Puntje 3: indd uitboren met een bang hart is de boodschap .
Altijd spannend wanneer je begint te boren/vijlen in je nieuwe replica.

Voor de rest is je lijst top en geloof ik dat je er veel plezier mee gaat hebben!

• Leuk