Joule in relatie tot gewicht BB's

WalkeR

Member
23 mei 2018
13
6
Trophies
2
Ik heb een AEG. Daarvoor geldt een maximale mondingsenergie van 1,20 Joule. De mondingsenergie wordt gemeten met BB's met een gewicht van 0,30 gram.

Met behulp van een chronograph (Acetech AC6000) heb ik metingen gedaan met mij AEG. Voor de metingen heb ik een compleet open Hop Up, dus geen Hop Up, gebruikt. Hierbij de resultaten:
  • Met BB's met een gewicht van 0,25 gram (G&G Bio) kom ik op een mondingsenergie van 1,14 / 1,15 Joule
  • Met BB's met een gewicht van 0,30 gram (Green Devil Bio) kom ik op een mondingsenergie van 1,10 / 1,11 Joule

Tot mijn verbazing zit er verschil in de gemeten mondingsenergie terwijl ik het gewicht van de BB's op de chronograph correct heb ingesteld.

Kijkend naar de meting met BB's met een gewicht van 0,30 gram kan ik concluderen dat ik nog een klein beetje ruimte heb tot de maximale mondingsenergie van 1,20 Joule. Deze ruimte verwacht ik nodig te hebben omdat ik mijn replica nog een onderhoudsbeurt moet geven (onderdelen smeren, air seal controleren).

Mijn vraag is of het uitmaakt als ik met BB's met een gewicht lager dan 0,30 gram een iets te hoge mondingsenergie heb? Dit omdat er een verschil zit in de mondingsenergie tussen 0,25 en 0,30 gram. Theoretisch zou ik met een mondingsenergie van 1,18 / 1,19 Joule voor 0,30 gram BB's uitkomen op een mondingsenergie van meer dan 1,20 Joule voor 0,25 gram BB's.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
 
Niet optimale air seal, cylinder:barrel ratio en ook merk bb (hier niet relevant), kunnen hier effect op hebben. De reden dat we de nieuwe regels hebben omdat je ook het tegenovergestelde kan hebben. Inderdaad je mag nu nog wat meer FPS uit je systeem halen, echter betekent het puur dat je replica inefficiënt is, je kan beter zorgen dat de joule waardes stabieler zijn dan te proberen .08 joule uit je systeem te persen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dodgy
Je replica mag nooit harder schieten dan 1.2 Joule, met welk gewicht BB dan ook (dat dacht ik dan :)).
 
Met behulp van een chronograph (Acetech AC6000) heb ik metingen gedaan met mij AEG. Voor de metingen heb ik een compleet open Hop Up, dus geen Hop Up, gebruikt. Hierbij de resultaten:
  • Met BB's met een gewicht van 0,25 gram (G&G Bio) kom ik op een mondingsenergie van 1,14 / 1,15 Joule
  • Met BB's met een gewicht van 0,30 gram (Green Devil Bio) kom ik op een mondingsenergie van 1,10 / 1,11 Joule

Tot mijn verbazing zit er verschil in de gemeten mondingsenergie terwijl ik het gewicht van de BB's op de chronograph correct heb ingesteld.

Als de AEG die je noemt; de TM HK416D is die in je onderschrift staat. Dan kan ik je mijn vergelijkingen geven aangezien ik dezelfde AEG heb. En deze ook nog geen maand geleden heb getest. Deze is met een zwaarder veer en mosfet uitgevoerd, verder (nog) geen upgrades.

Even jouw lay-out stelen:

Ook met een Acetech AC6000 gemeten. Enige verschil is dat ik voor mijn metingen wel de Hop Up afgesteld had. Hierbij de resultaten:
  • Met BB's met een gewicht van 0,25 gram (ook Green Devil Bio) kom ik op een mondingsenergie van 1,08 / 1,09 Joule
  • Met BB's met een gewicht van 0,30 gram (ook Green Devil Bio) kom ik op een mondingsenergie van 1,06 / 1,08 Joule
Dus ik had ook een negatieve creep? :rolleyes:

Op Reddit kwam ik meer TM'ers tegen met deze soort uitkomsten.


DUS:
Met jouw vraag kun je eigenlijk alleen stellen dat je volgens de regels voldoet met de 0.30gr - 1,20Joule waarmee getest moet worden.
Dus dat is geen probleem.

VERDER:
Ik denk ook niet dat die 0,03 / 0,04 Joule waar jij nu mee rekent, de joule creeper is waar tegen geweerd moet worden.

MAAR:
Ik denk niet dat je de grens op moet zoeken, zoals @Rebelattack al zegt; efficiency & stability boven die 0,50Joule die je denkt te missen. Want je krijgt de BB's om te testen aangeleverd door de organisatie waar je speelt. Als deze dan net in jouw nadeel werken, sta je ook weer te prullen.
 
  • Leuk
Waarderingen: WalkeR
Voor de duidelijkheid. Ik ben dus niet op zoek naar de grens maar het is mogelijk dat na onderhoud van de cilinder en piston de mondingsenergie wat toeneemt. Ik verwacht geen grote toename maar het zou dus kunnen dat ik met 0,25 gram BB's een mondingsenergie heb die ietwat hoger is dan 1,20 terwijl dat met 0,30 gram BB's niet zo is. Mijn vraag is dus of dat een probleem gaat opleveren?

p.s. het gaat inderdaad om de TM 416D :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Dodgy
Ik zal niet veel hoger gaan dan wat je nu hebt..

Net als jullie heb ik de AC6000.
Alles doet het altijd prima binnen de grenzen (AEG max 340fps met 0,2 en ook nieuwe joule regels safe)

Wij waren een paar weken terug bij Veluwe airsoft en die hadden andere bbs (eigen merk neem ik aan) en andere chronos.
3 van mijn 4 replica's schoten " net" (0,02 joule, maar wel constant) of "ruim" (0,1 joule) te hard.

Dus mijn advies, hou wat speel ruimte over.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dodgy en Raymond B
Ik zal niet veel hoger gaan dan wat je nu hebt..
Wij waren een paar weken terug bij Veluwe airsoft en die hadden andere bbs (eigen merk neem ik aan) en andere chronos.
3 van mijn 4 replica's schoten " net" (0,02 joule, maar wel constant) of "ruim" (0,1 joule) te hard.

Precies de reden waarom in mijn optiek de NABV er voor moet gaan kiezen om alle locaties te voorzien van dezelfde chronometers die jaarlijks geijkt worden bij het NAC in Geldermalsen. Hiermee voorkom je dat je op de ene locatie safe zit met je replica maar bij een ander weer niet.
 
de NABV er voor moet gaan kiezen om alle locaties te voorzien van dezelfde chronometers
Dat gaat niet gebeuren: de NABV is een bond en voorziet alleen in keuringen van velden en gaat niet bij (commerciële) organisaties meters plaatsen; orga's zijn niet een verlengstuk van de NABV.

Overigens worden ijkingen in Nederland uitgevoerd door het NMi, niet door een bond/club als de NABV (kan wel in opdracht van de NABV gebeuren natuurlijk).
IJkingen kunnen dan ook alleen worden uitgevoerd op toestellen die zijn toegelaten om geijkt te kunnen en mogen worden en deze zijn f#cking duur (een keuring zelf is overigens ook niet echt goedkoop) en voor een sport als de onze is het onzinnig om te investeren in dergelijk dure apparaten (en dat dan voor ieder veld/organisatie).

Zorg er gewoon voor dat je (ruim) onder de grens zit (die 1.2J is al een waarde waar marges ingebouwd zijn), zodat je altijd goed uitkomt, ongeacht het weer (snelheid is temperatuur en luchtdruk afhankelijk) en de eventuele afwijkingen van de gebruikte meter.
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond heren,

Laten we voorop stellen dat de NABV de Xcortech 3500 gebruikt (wij gebruiken deze chrono's ook). Deze chrono's worden door de NABV ingezet tijdens controles in die zin een prima schoolvoorbeeld voor organisatoren om te weten, dat het handig zou zijn om deze apparaten ook in huis te hebben.
 
Goedenavond heren,

Laten we voorop stellen dat de NABV de Xcortech 3500 gebruikt (wij gebruiken deze chrono's ook). Deze chrono's worden door de NABV ingezet tijdens controles in die zin een prima schoolvoorbeeld voor organisatoren om te weten, dat het handig zou zijn om deze apparaten ook in huis te hebben.

Jammer genoeg is deze wel aardig aan de prijs en zijn er modellen zoals de eerder genoemde AC6000, welke voor een lagere prijs net zo accurate resultaten geeft. Ik heb voorheen zelfs een X3200 Mk2 gehad van ali waarmee ik dezelfde resultaten behaalde als op de chrono bij het NAC, maar niet op elk veld (niet veluweairsoft ben ik nog niet geweest). Ik wil hiermee aangeven dat een 100 euro chrono niet nodig is om een accurate meting te hebben. Voor de rest is er dan nog bijvoorbeeld balls welke ook de X3500 gebruiken, maar waar vele altijd over klagen dat hun metingen daar niet kloppen.
 
Voor de rest is er dan nog bijvoorbeeld balls welke ook de X3500 gebruiken, maar waar vele altijd over klagen dat hun metingen daar niet kloppen.

Geloof dat ik tijd geleden post heb gezien online dat ze bij B&A him chronos hadden gemeten en hadden bijgehouden wat de verschillen onderling waren. Zag dat ergens gepubliceerd en gemiddeld gezien was er iets van maar 3 a 4 FPS verschil gemiddeld gezien maximaal tussen de chronos.