keuze batterij

Laatste alinea is een beetje mister wise guy. "Echter omdat ik geen zin heb in........ Bla bla bla"
Ik merk dat je slecht tegen kritiek kunt en dat je dan op zo'n manier eruit probeert te lullen.
En dat is overigens niet alleen in dit topic het geval.

Sander;23827 zei:
Laatste alinea is een beetje mister wise guy. "Echter omdat ik geen zin heb in........ Bla bla bla"
Ik merk dat je slecht tegen kritiek kunt en dat je dan op zo'n manier eruit probeert te lullen.
En dat is overigens niet alleen in dit topic het geval.

Wut? Ik probeer met mijn laatste post alleen aan te geven dat ik het exploderen overdreven vindt en daarna probeer ik wat tips mee te geven van wat ik zelf heb gelezen toen ik begon met lipo's. Dat ik slecht tegen kritiek kan heb je helemaal gelijk in en zal ik ook niet ontkennen, echter snap ik dan even niet wat deze discussie daar mee te maken heeft? Het gaat hier eerder om een meningsverschil lijkt me, maar misschien zie jij dat anders.

Verschil tussen jou en mij is, jij put hoofdzakelijk uit theoretische kennis die je voornamelijk vind op internet en andere fora. Wat opzich niet slecht is maar lang niet alles wat er te vinden is, is ook daadwerkelijk waarheid.

Ik put voornamelijk uit praktische kennis die ik door ervaring heb opgedaan en al dan niet proef ondervonden heb.

Dat batterijen / accu's kunnen ontploffen heb ik zelf meegemaakt. Ooit wel eens een 12V 70ah auto accu zien exploderen bv? Ik wel. (Niet dat accu's/batterijen dagelijks ontploffen bij mij.)

Toevallig laatst nog een Philips 9V batterij die gewoon in de keuken stond. Die ontplofte spontaan. Dat was een beste klap kan ik je melden gelukkig verder geen schade en geen brand omdat het een gewone alkaline batterij was.

Een lipo zal idd sneller in brand vliegen dan exploderen. Maar beide gevallen komen voor. Vaak ontploft hij eerst en daarna vliegt hij in de fik. Aangezien het waterstof gas ontploft. Daarna ontbrand het lithium en dat gaat best heftig.

Sander;23832 zei:
Verschil tussen jou en mij is, jij put hoofdzakelijk uit theoretische kennis die je voornamelijk vind op internet en andere fora. Wat opzich niet slecht is maar lang niet alles wat er te vinden is, is ook daadwerkelijk waarheid.

Ik put voornamelijk uit praktische kennis die ik door ervaring heb opgedaan en al dan niet proef ondervonden heb.

Dat batterijen / accu's kunnen ontploffen heb ik zelf meegemaakt. Ooit wel eens een 12V 70ah auto accu zien exploderen bv? Ik wel. (Niet dat accu's/batterijen dagelijks ontploffen bij mij.)

Toevallig laatst nog een Philips 9V batterij die gewoon in de keuken stond. Die ontplofte spontaan. Dat was een beste klap kan ik je melden gelukkig verder geen schade en geen brand omdat het een gewone alkaline batterij was.

Een lipo zal idd sneller in brand vliegen dan exploderen. Maar beide gevallen komen voor. Vaak ontploft hij eerst en daarna vliegt hij in de fik. Aangezien het waterstof gas ontploft. Daarna ontbrand het lithium en dat gaat best heftig.

True, daarom wilde ik de discussie niet verder in gaan omdat mijn kennis gebaseerd is op theorie en nog niet heel veel op de praktijk. Klinkt ook wel logisch dat de kortsluiting zorgt voor genoeg energie om het waterstof gas te doen ontbranden resulterend in een explosie en dat deze energie genoeg is om daarna het lithium verder te doen branden. Anyway ondanks dat speel ik nog steeds liever op een lipo.

Ik heb van de week een nuprol 7.4 V 2600 mAh LiPo gekocht voor mijn replica.Denk dat ik daar een aardig eind mee moet kunnen komen. Heb verder een smartcharger, een LiPobag en zelfs een LiPo-alarm. Heb alleen geen idee waar, wanneer en hoe die te moeten gebruiken. Iemand info?

True that @Rebelattack

Ik speel ook liever op lipo. Het is ook niet zo spannend allemaal.
Maar als je geen voorzorg hebt genomen kan het goed fout gaan.
Met de nadruk op kan.

@DjStitch82, met 2600 mAh moet je wel een dat skirmen door komen. De lipo bezit naast de tamiya ook nog een ander stekkertje vaak de balance plug genoemd (JST-XH plug), meestal moet je het lipo alarm daarmee aansluiten, let echter wel op dat je alarm mogelijk meer pinnen bezit dan de balance stekker en dat je hem dus goed connect. Meestal staat dat wel op het lipo alarm of in de manual.

Van de week mn connector verkeerd gesoldeerd waardoor ik kort sluiting kreeg, mn lipo begon opeens te roken (zag er opzich wel grappig uit, op het moment zelf baalde ik als een stekker).
Vind dat ophet internet vaak overdreven word over het voorzichting zijn met lipos want anders...

Die lipo kan je waarschijnlijk weg gooien. Van buiten ziet de accu er misschien nog wel goed uit. Maar als je de cellen apart door meet zal je zeer waarschijnlijk een groot verschil meten.

Rebelattack;23848 zei:
@DjStitch82, met 2600 mAh moet je wel een dat skirmen door komen. De lipo bezit naast de tamiya ook nog een ander stekkertje vaak de balance plug genoemd (JST-XH plug), meestal moet je het lipo alarm daarmee aansluiten, let echter wel op dat je alarm mogelijk meer pinnen bezit dan de balance stekker en dat je hem dus goed connect. Meestal staat dat wel op het lipo alarm of in de manual.

Dank voor de info! Helaas geen manual bij mijn lipo-alarm mogen ontvangen.... :(

@DjStitch82 heb je die van hobbyking? Volgens mij wijst die zichzelf redelijk. Anders even googlen :).

Anders even een foto van maken en plaatsen (ook printplaat tekst leesbaar eventueel)