Licentiesysteem Marshalls & Instructeurs gestart

MauriceV92

Well-Known Member
22 aug 2018
268
191
Trophies
12
Hallo Marshalls & Instructeurs,

Ik ben ledenraadslid van de NABV en gebruik o.a. dit forum om meningen bij jullie op te halen.
Nu richt ik mij in deze post graag even op de marshalls en instructeurs.
Het Licentiesysteem is nu gestart en de eerste 4 trainingen staan op de leeromgeving.
- omgaan met agressie
- EHBO voor sporters
- portofoon gebruik
- spelbegeleiding
(inhoudelijke vragen? kijk op het portaal van de NABV, daar zie je de teksten staan).

Mijn vraag: wat vinden jullie hiervan?
Sluit het aanbod ook aan bij jullie wensen?
Als jullie wat missen, wat dan?

Je dient marshall of instructeur te zijn om hieraan deel te nemen dus dit zal niet voor iedereen relevant zijn maar mochten jullie hier wel een mening over hebben dan hoor ik het graag.

Groeten,
Maurice Vermeul
Ledenraadslid
 
Is er geïnventariseerd of hier vanuit de orga's belangstelling voor is?

Want wat ik er eigenlijk van begrijp is dat het een optionele/additionele training is ipv verplicht.

Daarbij kan ik mij iets voorstellen dat sommigen al lang blij zijn dat er mensen zijn die een oogje in het zeil willen houden, maar als die mensen verplicht worden dergelijke trainingen te gaan volgen ze dan ook weer makkelijk afhaken.

Vind het zelf een beetje een dubbel verhaal... aan de ene kant heel goed, want het verhoogt wel de kwaliteit van Marshalls / Instructeurs waarbij je het eigenlijk kan vergelijken met de scheidsrechter van een voetbalwedstrijd, die mag ook niet zomaar een fluitje en een paar kaarten pakken en dan op het veld gaan staan. Aan de andere kant kan het ook weer een drempel creëren voor de mensen die het prima vinden om wat order te bewaren in een spel waarbij iedereen volwassen genoeg zou MOETEN zijn om het op een fatsoenlijke en eerlijke manier te spelen.

Des al niet te min, het is zeker goed dat het vanuit de NABV wordt aangeboden! Dat geeft mij wel het idee dat de skirms wat meer op de agenda staan ipv alleen maar IAPS.
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix en Pietjepuk123
Er is wel een drempel maar die drempel is niet zo hoog. Je moet in 4 jaar 8 punten bij elkaar sprokkelen.
Een training zijn er 2. Je mag echter niet al je punten bij elkaar krijgen door enkel te marshallen, je moet ook iets van training / bijspijkeren etc doen.

Ik weet van twee locaties dat ze dit wel heel relaxt vonden maar benieuwd waren naar de kosten. Wie betaald bijvoorbeeld zo'n EHBO cursus. Dat is over het algemeen niet goedkoop. Nu we kunnen zien dat de trainingen dus door de NABV gratis geregeld worden en door het Rode Kruis gegeven, reageren de twee locaties daar eigenlijk wel heel positief op!
Want, het is meerwaarde voor de marshalls die toch al zo'n papiertje hebben en skirms begeleiden :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter Boudewijn
Maar punten verzamelen wordt dus wel verplicht voor iedere marshall?

Nogmaals, ik denk dat het positief is hoor, absoluut! Helemaal als de bond het faciliteert en financiert. Maar het risico blijft natuurlijk wel dat het voor vele dan al snel “te veel” moeite kost. Al is het alleen al omdat ze marshall zijn op een veld in Maastricht of Groningen en Geldermalsen dan niet bepaald om de hoek is (Maastricht en Groningen zijn willekeurig gekozen, ik heb geen idee of de mensen daar wel of niet bereid zijn naar Geldermalsen te komen....)

Maar nogmaals, ik ben blij dat er hiermee in ieder geval meer over skirms gepraat wordt en hopelijk is het verder professionaliseren ook een stapje naar weer wat serieuzere skirms :)
 
Ik heb niks tegen opleidingen voor marshalls zolang dat geen verplichting wordt.
Goed opgeleide marshalls zijn zeker van meerwaarde maar ik denk dat zodra er zware verplichtingen aan gekoppeld worden (en verplichte cursussen/opleidingen beschouw ik als dusdanig) dat je weinig marshalls meer overhoudt.
 
Ik zie het juist als een verbetering als er een bepaald niveau aan Marshalls wordt gesteld. Wij betalen toch om aan een leuke en goed georganiseerde skirm mee te mogen spelen. Dat sommige velden er dan, qua marshalling, er met de pet naar gooien kan de dag goed verpesten. Ik zie namelijk bijna overal dezelfde prijs, maar een groot verschil qua organisatie, qua sfeer en qua planning.

Weet zelf niet het precieze ervan binnen een orga; of en hoeveel Marshalls betaald worden. Maar ik betaal graag een tientje meer per event als ik weet dat de organisatie dan goed geregeld is en er goed opgeleide Marshalls in het veld staan.

We zijn tot op heden, volgens mij, bespaart gebleven van zware incidenten. (Afkloppen!) Maar wanneer er 1 plaats vindt en jij daarbij betrokken bent, dan wil je graag dat er een Marshall naar je toe komt die EHBO (of i.i.g. BHV) heeft en weet hoe ze snel en goed je stabiel krijgen, de hulpdiensten inschakelen en de overige airsofters begeleiden.

Dat het nu zo gaat als het gaat en dat er dan Marshalls afhaken als het serieuzer wordt, is juist precies wat er verkeerd aan is.
Pas als er straks wat gebeurt, gaat iedereen roepen dat het anders moet. Of nog erger, dat airsoft in een kwaad daglicht komt te staan.
Want geloof mij als ik dit zeg, op sommige airsoftvelden lopen de rillingen over mijn rug qua risico's.

Dus samengevat; graag een wat serieuzer karakter voor Marshalls!

Qua inhoud van trainingen
-Volwaardig EHBO - Ik lees dat EHBSO lijkt op BHV, dus 1 dagdeel. Dus dat is vrij licht qua kennis en opleiding. Liefst zou ik daarboven nog een hoofd-marshall of iemand in de orga zien met volwaardige EHBO. Op een dag heb je toch tussen de 50 en 200 man rondlopen die begeleid moeten worden bij een incident.

-Brandpreventie & -bestrijding - Je hebt vaak velden op moeilijk te bereiken plekken met slechte watervoorzieningen. Waar mensen soms met brandertjes, kacheltjes en vuurschalen bezig zijn. Waar met lipo's gespeeld wordt en gerookt wordt in vaak bosachtige omstandigheden. Een beetje verstand van brandblussers, brandvoorzieningen en het inzien van risico's in hun omgeving, zou hierin niet misstaan.

-Assertiviteitstraining - zou kunnen om te leren hoe mensen aan te spreken en mee te krijgen, want die van spelbegeleiding is een beetje slap qua inhoud. Mensen durven aanspreken op risico's en houding, is 1 van de moeilijkste dingen.

-Oefening - Als een Marshall 2 of meerdere bijscholingen heeft gevolgd, kun je hier een oefening voor aanbieden waarin dan delen in de praktijk worden toegepast. Want het is leuk om het te leren, maar met oefeningen zien mensen pas echt hoe het gaat onder realistische omstandigheden.

Omgaan met agressie en Etherdiscipline vind ik beide 2 zeer sterke trainingen voor marshalls. Spelbegeleiding niet zo, niet dat de gedachte slecht is, maar meer hoe het beschreven staat. De laatste 2 punten verdienen (regels & handhaving) verdienen een training op zichzelf.

Verder ga ik even niet, anders moet ik men uren gaan declareren. :D
Ben altijd bereid om dingen verder toe te lichten indien gewenst.
 
Laatst bewerkt: