Mijn eerste replica (mk12, mk12 of toch maar mk12?)

Barend Jan

Active Member
16 apr 2018
26
9
Trophies
3
Goedenavond,

Afgelopen zaterdag heb ik mijn eerste skirm meegemaakt bij Dark Forest in Ulicoten.
Een hartstikke gave ervaring waardoor ik moet bekennen dat ook ik gevallen ben voor het virus.
Eén ding viel mij echter wel op, namelijk dat een goede range en accuratie enorm belangrijk is om hits te maken. De huurkit was namelijk een JG G36 met een enorm tegenvallende range en moeilijk feedende hi-caps, maar dat is natuurlijk logisch omdat het een huurkit is om mensen een impressie te geven.
Dit heeft echter mij wel aan het denken gezet over een dmr. Na wat gegoogle kwam ik erachter dat een sr-25 of mk110 mij niet echt wat lijkt omdat de magazijnen zo anders zijn dan bij andere m4-soortige replica's.
Uiteindelijk kwam ik uit bij een mk12, wat mij een mooi en handig platform lijkt om mee te beginnen en verder op te bouwen. Ook past het denk ik goed bij mijn loadout van de israelische special forces, in olijfgroen (niet het standaard uniform, maar meer zoiets als dit: http://www.israeldefense.co.il/en/content/iaf-shaldag-commando-unit-revealed ). Na veel gespeur liep ik echter vast door de vele keuzemogelijkheden en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met jullie kennis.

Ik heb gewoon een paar linkjes op een rijtje gezet om jullie mening erover te vragen. Het mooist lijkt me om een verstelbare buttstock te hebben, maar ik weet niet goed of dit bij elke replica omgebouwd kan worden vanaf een m16 fixed stock.
qua budged heb ik er nog te weinig beeld bij, het belangrijkste vind ik een replica met een goede range waarmee je behoorlijk mee kunt komen, al wil ik geen 500 euro betalen terwijl een replica van 250 ook zou voldoen. Vanwege mijn achtergrond bij defensie lijkt het me echter wel mooi om iets van blowback te hebben om het geheel realistischer te maken.

Als eerste kwam ik deze tegen, die me heel interessant leek, maar die helaas uitverkocht is:
http://www.airsoftmegastore.com/104...con-recce-rifle-airsoft-aeg-gun-bi-5281a.aspx

Daarna kwam ik een mooie, maar wel hele dure tegen van bolt:
https://www.sniper-as.de/bolt-airsoft/b4-mk12-mod1-tac.-tbs-mosfet-black-saeg.html

Na verder speuren zag ik dat de Specna B16 eigenlijk ook een mk12 versie was:
https://fubarbundy.co.uk/shop/specna-arms-sa-b16-mk12-mod-0-spr/

En na nog een paar uur met vierkante oogjes zag ik door de bomen het bos niet meer:
https://airsoftpro.cz/en/airsoft-gu...m16-mk12-t8-12-celokov-cerna-detail?showall=1
https://fubarbundy.co.uk/shop/bo-dynamics-spr180-baw-r/
https://www.softairstore.de/M16A4-G-G-TR16-R5-Vollmetall-PBB-Airsoft-schwarz-F-_6
https://www.evike.com/products/69795/

Kunnen jullie helpen met informatie waar ik naar moet kijken, welke replica nu het meeste waar voor z'n geld heeft of dat die mooie replica van bolt nu alleen maar zo duur is door die blowback? ;)

Alvast enorm bedankt voor de hulp en info!

Nog een klein vraagje voor later als ik weer budget heb om eventueel een cqb replica aan te schaffen:
Is de Umarex x95 (https://www.sniper-as.de/umarex/x95-advanced-version-0-5-joule-aeg.html) met z'n 0.5 joule, goedkope prijs en representativitiet voor idf special forces een goede basis om te upgraden? Of zal ik verder moeten kijken naar een beter out of the box replica?
 
Bolt zou ik weg strepen die zijn gewoon slecht, het recoil systeem maakt meer kapot dan het goed doet. Daarbij is een goed werkende DMR meer dan alleen een zwaardere veer plaatsen, ik zou er initieel in ieder geval eerst gewoon mee op sub 360 FPS mee spelen. Over het algemeen zal een duurdere replica beter out of the box schieten dan een goedkopere replica, maar een goedkopere replica kan je redelijk makkelijk een stuk beter laten schieten en uiteindelijk schiet alles beter na upgrades.
Het ligt dus heel erg aan wat je wil uitgeven voor je eerste replica, oftewel wat je budget is, let op dat hier ook nog extra mags, batterijen, een oplader en mogelijke andere accessoires bij komen kijken.
Je kan ook naar een VFC Mk12 kijken die zal het meest accuraat zijn qua externals en look, en out of the box meer dan redelijk schieten, maar goed hij zal ook niet goedkoop zijn. Anders dan volstaat de specna arms, prima out of the box en met upgrades kan je er een beest van maken.

de TAR is het niet waard, is een 0.5 joule replica en zal waarschijnlijk heel el cheapo aanvoelen.
 
Als ik die keuze nu zou moeten maken met alles wat ik nu weet zou ik zonder twijfel voor de Specna gaan.

prijs kwaliteit heel goed! (zou wel op gunfire kopen en niet in de uk (denk dat dat goedkoper is, correct me if I'm wrong))
Heel vlotte takedown wegens goede externals!
Quick change spring guide maakt het opendoen en sluiten van de gearbox ook een stuk makkelijker!
Gevolg hier van is dat het ook een leuke is om mee te leren upgraden/tunen!
 
Bedankt voor de hulp en informatie!

Ik las echter op internet dat de link die ik stuurde de verbeterde bolt versie is, met sterkere internals zodat die de klap beter op kan vangen.
Daarbij vond ik de ebb bij de bolt aantrekkelijker dat de gbb bij de VFC, omdat die magazijnen mega duur zijn en de internals waarschijnlijk lastiger te snappen, zeker voor een beginner zoals ik.
klopt het als ik het samenvat dat ik kan kiezen uit:
de Bolt, die slechtere internals heeft, maar wel EBB
de VFC, met enorm dure magazijnen, maar met werkende bolt catch
de Specna Arms zonder blowback? Dit is wel mijn laaste eigenlijk, omdat blowback me toch wel heel gaaf lijkt.
Is er geen optie om recoil bij een bestaande AEG in te bouwen? of sloopt dit de internals?

Als laatste vroeg ik me af of het niet mogelijk is om de x95 in ieder geval een redelijke replica van te maken als project om internals te gaan snappen. De body vindt ik namelijk enorm gaaf, ondanks dat het plastic is, en misschien is er met een upgrade toch een redelijke CQB replica van te maken?

Bedankt voor de hulp alvast!
 
Ik doelde op de VFC AEG niet de GBBR en ik zou de Bolt overslaan, het is gewoon geen geweldig merk en zeker niet voor de prijs die je betaald. Als je blowback wil kan je beter een GBBR(HPA tapped), Daytona of Tippmann kopen daar zul je meer plezier aan beleven, maar dat is mijn mening.

Als het een plastic gearbox heeft is het troep, als het een metalen gearbox heeft met standaard AEG onderdelen is het nog wel te doen maar of het werkelijk waard is op een 90 euro replica vraag ik me geheel af.
 
Bovendien moet je niet vergeten dat als je als DMR wilt spelen (fps>450), dat een sidearm verplicht is. Dit vanwege de minimale engagement distance van een DMR (en sniper).

Hier moet je dus ook weer geld aan gaan uitgeven. Zou echt aanraden om met een 'normale' aeg te beginnen. Dat huurkitje wat je had geeft geen goede indicatie van wat een aeg kan, als je een beetje goed merk hebt of upgrades hebt schieten die al vele malen beter. Red dot maakt ook groot verschil
 
Ik heb sinds kort een Umarex G36C EBB tweedehands gekocht als upgrade projectje. Echter een van de eerste dingen wat ik heb gedaan is de EBB erafhalen. Het klinkt raar, zet meer stress op je gearbox en sloopt meer dan je lief is.

EBB is echt totaal anders dan een GBB of HPA. Het voegt in mijn ogen echt bijna niks toe en geeft je alleen maar meer kopzorgen.

Ontopic: Over de genoemde replica's kan ik verder niet zoveel zeggen. Heb zelf Ares/Amoeba en dus de Umarex G36C (die gemaakt wordt door Ares). Vind dat top dingen, maar ben niet echt bekend dus met MK12's.
 
Voor AEG heb ik nu dus de volgende opties:
Specna Arms SA-B16
DBoys Mk 12 Mod 1 SPR
VFC Colt MK12 MOD 1

welke is van deze drie de beste qua prestaties en prijs-kwaliteit verhoudingen?

Verder ga ik nog even kijken of een tippmann ergens voor een goede prijs tweedehands aangeboden wordt, maar daarover later waarschijnlijk meer..
 
prestaties waarschijnlijk VFC

prijs kwaliteit Specna + hou je geld over voor de upgrades die je wel moet gaan doen als je een echte DMR wil hebben.


Blowback op een AEG inderdaad zoals eerder gezegd, niet echt ten voordele van de levensduur en performantie. (hoewel ik een keertje met een NGRS heb gespeeld, god damn dat was heerlijk)
 
Mijn advies is ook: Ga voor de Specna.
Het is je eerste replica, 250ish voor je eerste is meeeer dan prima! vergeet niet dat je naast je replica nog meer dingen moeten kopen.
Mijn eerste replica is een G&G CM16 SRL. replica van 240 euro.
Daar kwamen nog 2 accu's van 20 euro stuk bij. oplader van 20ish. nou ga ik er vanuit dat jij wat extra mags wil hebben, dus gooi er nog eens 3 midcaps bovenop van 12 euro stuk. doe even de aanname dat je niet iron sights wil spelen. je koopt een gemiddelde replica sight van 40ish euro (aliexpress)

heb je het volgende lijstje:
Replica: 250
Mags 3x: 36
accu 2x: 40
oplader: 20
sight: 40
Totaal: 386

En dan heb je alleen nog maar je basic needs qua replica. komt nog een bril bovenop. beetje degelijke bril zit je ook snel op 25 euro. mondbeschermer van 10ish euro. protip: mocht je voor losse bril en mondbeschermer gaan, koop zoiets: https://gunfire.pl/product-eng-1152211761-Stalker-Evo-Mask-Black.html. deze uitvoering is veel fijner dan volledig mesh. (mijn mening)
Neem even aan dat jij vanuit je defensie verleden kleren en schoenen hebt. komt er nog een vest boven op. koop je een basic Plate carier zonder extra pouches bne je daar ook alweer 40ish euro kwijt. je totaal schiet al omhoog naar 461.

Koop dus gewoon de specna. Het zijn top replica's van metaal dus kunnen wat hebben. internals maken de man bij replica's en die 3 meter die de VFC mogelijk stock zou schieten compenseer jij gemakkelijk met wat goedkope upgrades. Flathop zou je bijvoorbeeld iets van 15 euro kosten en dat vergroot je afstand met best een leuke aantal.
Airsoft heeft een Pay to win gehalte als in dat je voor 600 euro bijvoorbeeld een krytac koopt die vanuit de doos net wat verder schieten dan je specna, maar een goed en gebalanceerde replica van 100 euro kan een met upgrades(dat geen 500 euro extra is) die krytac er uit schieten, dat ligt geheel aan je eigen toewijding.

Als je eens verder wil praten hierover kun je altijd een PM sturen :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jasper
Hallo allemaal,

Even een snelle update hoe het er nu bij staat..
Mijn gear is, afgezien van de replica's, bijna compleet.
Ik heb uiteindelijk besloten voor de Specna Arms SA-B16 te gaan.
Het nadeel echter is dat de saec versie bij gunfire.pl niet op voorraad is.
Heeft iemand ervaring met dat systeem en heeft het genoeg voordeel om daar nog een onbepaalde tijd op te gaan wachten?
Hoe lang is de levertijd bij gunfire normaal? zeker nu met de recente levertijdsproblemen die ik in een ander topic heb gelezen..

Voor een sidearm zit ik momenteel te kijken naar een glock 17, een gbb, aangezien dat in mijn opleiding vast nog wel van pas komt en het de standaard sidearm is van de Israelische special forces.
Ik twijfel echter nog wel tussen een tokyo marui of een WE versie. Heeft iemand daar ervaringen mee en tips over?
Waar zou ik deze beide merken kunnen kopen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Barend Jan
 
Als je veel wil wisselen tussen DMR en Assault rol als in 360 en 450 FPS dan is het SAEC wel handig, maar anders niet, de normale versies hebben ook gewoon een QSC gb shell en dat is eigenlijk al genoeg.
 
WE glockjes zijn prijs kwaliteit niet verkeerd. maar als je tm kan gaan... tis maar wat je er voor over hebt :D
 
@Rebelattack , het is uiteindelijk wel mijn doel er een dmr van te maken, dus waarschijnlijk is het dan wel handiger om voor SAEC te gaan?

Daarbij wil ik de fixed stock van de B16 gelijk vervangen door een crane stock, maar ik neem aan dat dat verder qua batterij en SAEC niet voor problemen zal zorgen?

Als ik het zo lees bij verschillende mensen die tevreden zijn over hun WE glock ga ik waarschijnlijk daarvoor, nu is het alleen nog kijken of ik er eentje goedkoper tweedehands op de kop kan tikken of toch een nieuwe. Als iemand die dit leest een goede WE glock 17 te koop heeft hou ik me aanbevolen;)

Als laatste, zou ik als ik toch ga voor een high end, zoals te TM of de Umarex glock, welke is dan beter? qua prijs liggen ze voor zover ik zag redelijk dicht bij elkaar, maar ik heb er te weinig kennis van om een keuze daartussen te maken.. Weet iemand daar meer over?
 
Niet echt gezien je hem dan maar een keer uit elkaar hoef te halen en dan eigenlijk alleen maar echt de gearbox uit de receiver en dan kan je al wisselen. Daarbij wil je voor een DMR wel wat meer vervangen dus dan moet je toch bij de GB shell zijn. Als het betekent dat je langer moet wachten en 30-40 meer betaald zou ik de SAEC lekker laten liggen, zeker gezien SAEC hun vast houdt punt voor buffertubes zwakker is en ik deze al een paar keer heb zien breken zonder dat er veel kracht op kwam.

Naar een crane stock gaan verandert wel zeker de grote van je batterij compartiment dus houdt daar wel rekening mee.

Lol de Umarex is geen high end, dat ding kosten voor de Umarex deal nog geen 90 dollar en was de goedkoopste glock op de markt naast de ARMY, enigste wat is veranderd is een klein beetje aan de internals en wat extra correcte trades. Ik zou 100% voor een TM gaan als je tussen die twee moet kiezen, zeker gezien de Umarex G17 niet geweldig is. TM is trouwens ook relatief goedkoper gezien je die voor 130-135 kan krijgen.
 
Dankjewel voor de info! Ik ga dan mooi voor de versie zonder saec!

Over de conversie naar cranestock, welke accus gaan er normaliter in een specna arms? Of is dit verschillend per versie? Kan ik er vanuit gaan dat deze ook passen in een crane stock met batterijcompartiment?
Ook heb ik nog geen duidelijk beeld welke accu en wat voor lader ik voor een b16 nodig heb. Kan iemand mij daarbij helpenis?
Wat betreft de fixed stock, deze moet dus vervangen worden door een buffer tube.. past op een specna arms alleen een tube van hetzelfde merk of zijn er andere mogelijkheden?

Als laatste over de glock, waar zou ik online een tm17 van tokyo marui kunnen kopen? Ik heb al eventjes op google gekeken, maar ik ben weinig tegen gekomen tot nu toe..

Wederom alvast dank voor de hulp!
 
de 1200 mAh, 25C-50C single stick in zowel 7.4 als 11.1V uitvoering van hobbyking passen in de buffertube en cranestock van de specna. Meeste AEG buffertubes zullen passen als ze de standaard manier van aansluiten hebben, maar goed een specna arms buffertube is niet zo duur en daarbij weet je het dan zeker, je kan deze als het goed is ook gewoon los kopen op gunfire, vergeet dan een sling plate ook niet mee te bestellen anders ziet het er niet mooi uit.

fire-support.co.uk is een goede plek of airsoftguns.cz, maar bij de laatste zijn ze op het moment uitverkocht.
 
Super! Dank voor de info..

Nog één klein vraagje voor nu, trekt een specna zowel de 7.4 als 11.1V uitvoering? Of verschilt dat per model?

Bedankt voor de hulp, echt top!
 
Zonder mosfet geen 11.1v. qua FPS maakt het verder ook niet uit. alleen RPM wil nog wel eens omhoog gaan met sterkere accu