Mosfet dood door regen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter HLQ
  • Startdatum Startdatum

HLQ

Active Member
20 jul 2018
43
21
Trophies
4
Hoi allen,

Ik ben de afgelopen weekend bij Chicken Little geweest (Milsim bij Area24). Het heeft flink geregend, en op de tweede dag begon mijn AKS-74 van LCT waar ik een PicoAAB mosfet in had zitten spontaan full auto te schieten op safe, zodat ik de batterij eruit moest trekken.

Ik heb het apparaat volledig laten drogen voordat ik de batterij weer aansloot, maar nu schiet hij altijd meteen weer op full auto zodra ik de contacten van de batterij en de replica samemvoeg. Dit gebeurt ook wanneer de trigger contacts niet aangesloten zijn. Ik krijg dus de indruk dat de mosfet dood is en vast zit in de 'open' positie.

Nu is mijn vraag, valt dit nog te repareren of moet het mosfet vervangen worden? Ik verwacht niet dat ik hem kan redden, maar ik wil voor de zekerheid vragen.

En misschien wel belangrijker: Hoe kan ik voorkomen dat dit weer gebeurt? Ja, niet in regen spelen...
Ik zat te denken aan de (nieuwe) mosfet volledig te bedekken met een krimpkous en de uiteindes vast te lijmen met secondelijm zodat er geen vocht in kan komen, maar ik weet niet of dit een goed idee is. Heeft een mosfet ventilatie nodig? Iemand anders die over dit probleem heeft nagedacht?

Groet,
HLQ

Je zou de mosfet door kunnen meten mbv een multimeter (ohms of piep) . Die staat zoals het hoort in sluiting. (kortsluiting tegen de body zou mij allerminst verbazen overigens). Je kan hem denk ik al wel door meten over de connector waar de batterij op komt.

Ik verwacht overigens niet dat dit door de regen komt.

Om te voorkomen dat vocht dit (weer) veroorzaakt, zou ik eerder de boel dik insprayen met plastic dip. (is hier daadwerkelijk voor bedoeld) maar lekker dik in de blanke lak kan ook.

Je zou de mosfet door kunnen meten mbv een multimeter (ohms of piep) . Die staat zoals het hoort in sluiting. (kortsluiting tegen de body zou mij allerminst verbazen overigens). Je kan hem denk ik al wel door meten over de connector waar de batterij op komt.

Ik verwacht overigens niet dat dit door de regen komt.

Om te voorkomen dat vocht dit (weer) veroorzaakt, zou ik eerder de boel dik insprayen met plastic dip. (is hier daadwerkelijk voor bedoeld) maar lekker dik in de blanke lak kan ook.
Wat is een kortsluiting tegen de body? De mosfet zelf zit in een doorzichtige plaatic huls, maar er is ruimte tussen de kabels naar de batterij en de motor dus er kan wel wat naar binnen komen.

je contacts van de trigger kunnen ook vast staan
Hij schiet zelfs als de trigger wires niet aangesloten zijn op het mosfet. Daarom denk ik dat hij vast zit in de positie waarbij hij stroom doorlaat naar de motor.

Het gebeurt geregeld dat er isolatie beschadigd raakt, of een soldering wat bewogen is en deze tegen de body komt. En met een metalen body heb je dan sluiting.

Wat ook vaak gebeurt is dat er een ader tussen 2 delen bekneld raakt en deze dan kortsluiting maakt.

Maar als je zelfs met de trigger los al full auto hebt, lijkt het wel zeker de mosfet te zijn.

Het gebeurt geregeld dat er isolatie beschadigd raakt, of een soldering wat bewogen is en deze tegen de body komt. En met een metalen body heb je dan sluiting.

Wat ook vaak gebeurt is dat er een ader tussen 2 delen bekneld raakt en deze dan kortsluiting maakt.

Maar als je zelfs met de trigger los al full auto hebt, lijkt het wel zeker de mosfet te zijn.
Ik heb de mosfet net met een multimeter getest. Op zich is dit geen nieuwe informatie omdat het batterij aansluiten al stroom doorlaat, maar hij laat stroom door onafhankelijk van de toestand van de trigger. Het gaat een nieuwe mosfet worden dus ben ik bang. Ik ga kijken hoe ik de nieuwe waterdicht krijg.

Op zich is dit geen nieuwe informatie omdat het batterij aansluiten al stroom doorlaat
Van wege die aanname melde ik de eventuele sluiting met body. Als de ader, tussen de switch en gate van de mosfet een sluiting maakt met de body kan deze de gate van de mosfet al activeren (zelfs met je vinger kun je ze bedienen door statisch elektrischiteit) . Daarom is doormeten zonder stroom beter. Kan hij niet in geleiding staan door andere factoren.