Mosfets

Lennart-vm

Well-Known Member
21 jan 2016
112
43
Trophies
7
Hallo allemaal,

Ik heb een SA-B03 en zit te kijken naar mosfets. Is het waard er een in te zetten en zo ja, welke mosfets worden er aangeraden. Ook wil ik weten of ik in de v.2 gearbox van Specna Arms (Enter & Convert, Niet SAEC!) een lipo kan gebruiken zonder dat de gearbox het na een paar skirms begeeft.

Ik verwacht geen enkel probleem bij een 7,4 V Lipo in een Specna arms.
11,1 V is alleen niet aan te raden.

Wat mosfets betreft. Wat is jouw verwachting er van?

Ben je opzoek naar burst, delay en andere opties? Of is het puur om je trigger te sparen en een betere trigger-response te krijgen?

Eviltwin-NL;19020 zei:
Ik verwacht geen enkel probleem bij een 7,4 V Lipo in een Specna arms.
11,1 V is alleen niet aan te raden.

Wat mosfets betreft. Wat is jouw verwachting er van?

Ben je opzoek naar burst, delay en andere opties? Of is het puur om je trigger te sparen en een betere trigger-response te krijgen?

Zelf hoor ik van alle kanten dat het de trigger contacten spaart en de trigger response beter is. Verder lijkt het me leuk om ook inderdaad burst te kunnen kiezen bijvoorbeeld.

Voor het sparen van de trigger + een betere response, gebruik ik zelf deze:
http://www.unit13shop.eu/index.php?item=gate-picossr-3-mosfet&action=article&group_id=20000101&aid=15517&lang=nl

Is heerlijk cheap, maar doet precies wat het moet doen. Daarbij is hij ook erg klein, dus pas praktisch in elke replica.

Verder zijn er zoveel optie, dat je beter zelf even kan kijken wat ze allemaal kunnen, staat over het algemeen aardig duidelijk bij, wat het allemaal doet:
http://www.unit13shop.eu/index.php?action=page&group_id=20000101&lang=nl

Ik wil je wel aanraden dat wanneer je een MOSFET in gaat (laten) bouwen, je ook gelijk je connectoren naar deans of XT60 omzet. Je garantie is dan toch al foetsie, en het gebruik van de genoemde connectoren geeft al een stuk betere performance dan de standaard connectoren.

Eviltwin-NL;19023 zei:
Voor het sparen van de trigger + een betere response, gebruik ik zelf deze:
http://www.unit13shop.eu/index.php?item=gate-picossr-3-mosfet&action=article&group_id=20000101&aid=15517&lang=nl

Is heerlijk cheap, maar doet precies wat het moet doen. Daarbij is hij ook erg klein, dus pas praktisch in elke replica.

Verder zijn er zoveel optie, dat je beter zelf even kan kijken wat ze allemaal kunnen, staat over het algemeen aardig duidelijk bij, wat het allemaal doet:
http://www.unit13shop.eu/index.php?action=page&group_id=20000101&lang=nl

Ik wil je wel aanraden dat wanneer je een MOSFET in gaat (laten) bouwen, je ook gelijk je connectoren naar deans of XT60 omzet. Je garantie is dan toch al foetsie, en het gebruik van de genoemde connectoren geeft al een stuk betere performance dan de standaard connectoren.

Thanks voor de link! En over connectoren gesproken. Ik heb nog een hele zooi deans en XT60 liggen vanuit mijn modelvlieg hobby. Tegen de tijd dat ik dat ga doen zitten er gok ik al wel andere connectors op.

XT60 kan ik aanraden voor replica's. Ik heb zelf ook de replica's en LiPo's omgebouwd naar XT60.

ik gebruik zelf deans stekkers en kan net als eviltwin de picossr3 aanraden voor een simpele goedkope en overal bruikbare mosfet, gebruik deze zelf namelijk ook in combi met lipo's.

als je een fancy mosfet wilt... er is zoveel keus, hier heb ik geen ideeën voor :)

Deze zit in de SVD van Strelok. Erg leuk ding, ook handig om 2 sec delay in te steppen. Werkt als een tiet!

Kan je een MOSFET zelf ook makkelijk inbouwen? Het lijkt me op iets wat je in een kabeltje tussen je accu en gearbox zet.

@JoostL Heeft er zelf eentje ingebouwt. Naar mijn weten heeft hij er wel een paar keer op aan moeten leggen.

Ik heb zelf de Burst Wizard 3 Milsim van http://aegwizard.com/ besteld voor in mijn SA-B03. Hij is 'plug & play' met de mogelijkheid om de trigger te hardwiren zodat je contacten te ontlasten en een beter trigger response te krijgen. Daar zit ook bedrading voor bij en zo ga ik hem ook aansluiten. Nog een voordeel van een aangesloten trigger is dat hij z'n burst af maakt zonder dat je de trigger ingedrukt hoeft te houden (dit kan overigens ook uit gezet worden).
Hij heeft veel leuke instellingen zoals het tellen van de BB's en ook niet meer schieten tot je je magazijn hebt vervangen (delay) en een realistische ROF ten opzichte van de realsteel variant van je replica.
En natuurlijk ook een LiPo cutoff, zodra je spanning te laag wordt stopt hij dus om te voorkomen dat je je accu sloopt.
Kan er nu helaas nog niets over zeggen want het is een verjaardagscadeautje namens mijn vrouw, dus ik moet nog even wachten met inbouwen.

Verder zijn de stromen niet zo hoog in een AEG dat je voor andere stekkers moet kijken. Ik blijf gewoon de mini-Tamiya stekkers gebruiken. Deze zullen echt niet smelten zoals dat wel in een RC voertuig kan gebeuren, maar daar trekken de motoren veel meer Ampère dan wat ze in een AEG doen. Mijn RC auto's hebben wel allemaal Deans stekkers.

Wat is niet zo hoog? 7.4v 30A vind ik best wat voor een replica.

Ik heb de stekkers wel vervangen en de rof ging er +20% op voorruit alleen al door de stekker te vervangen. Trigger respons zelfs een nog groter verschil.

Ik raad het absoluut aan juist WELde stekkers te vervangen.
Naar mijn mening is dit al een upgrade opzich.

Twinfromhell;19061 zei:
Wat is niet zo hoog? 7.4v 30A vind ik best wat voor een replica.

Ik heb de stekkers wel vervangen en de rof ging er +20% op voorruit alleen al door de stekker te vervangen. Trigger respons zelfs een nog groter verschil.

Ik raad het absoluut aan juist WELde stekkers te vervangen.
Naar mijn mening is dit al een upgrade opzich.

Stel dat je de tamiya plugs wil vervangen welke raadt jij dan aan XT30/60 of deans? Ik heb nog niet echt de inspiratie om een mosfet te installeren maar het aanpassen van plugs lijkt me wel iets makkelijks en slim om te doen.

Ik heb in mijn L86a2 een BW3 zitten net als marcb. Deze staat op 2sec sniper delay. Alleen al 2x !!! Meegemaakt dat hij spontaan uit zich zelf gaat schieten. Helaas van maker nog geen reactie op dit probleem gehad.
Ik heb er ook 1 met standaard opties en die doet dit niet. Maar die in l86a2 is hardwired en de ander niet. Mogelijk dat daar in het probleem zit.

XT60 soldeert makkelijker dan Deans. XT30 heb ik geen ervaring mee, maar als ik het zo zie, is het al een vooruitgang t.o.v. tamiya. Als je de ruimte hebt, ging ik voor de XT60 in iedergeval.

Eviltwin-NL;19065 zei:
XT60 soldeert makkelijker dan Deans. XT30 heb ik geen ervaring mee, maar als ik het zo zie, is het al een vooruitgang t.o.v. tamiya. Als je de ruimte hebt, ging ik voor de XT60 in iedergeval.

verschil qua prijs is minimaal jammer genoeg alleen nog nooit gesoldeerd dus dat wordt alleen nog moeilijk. Qua tutorials lijkt het niet moeilijk maar zou graag een keer het eerst met iemand doen die het vaker doet.

Haha, ik soldeer van alles voor iedereen. Ben zelf Electronica reperateur / service monteur :D

Waar kom je vandaan?

Solderen is niet lastig, je moet gewoon ff de truucjes doorhebben en met niet al te slechte bouten, punten en tin werken. Draden aan elkaar solderen of connectors is simpel, als je met een Mosfet op het PCB moet gaan solderen moet je het wattage van je bout checken en de temperatuur regelen. Anders brand je misschien de traces van het PCB.

en @Eviltwin-NL Als ik nog dingen nu fout heb gezegd verbeter me maar. Ik doe het slechts omdat ik het leuk vind, zo te horen doe jij het toch ff een stukkie professioneler :smiley: