Newb krijgt AEG niet aan de praat

Frunzle

Member
21 okt 2016
21
4
Trophies
5
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn nieuwe (en eerste) AEG: Ik krijg hem niet aan de praat. Ik ben een totale newb wat dit betreft dus misschien ben ik iets simpels vergeten, of heb ik al iets kapot gemaakt.

Ik had een G&G TR4 MOD0 besteld bij Gunfire.pl, en daarbij een accu (7,4V/ 2S/ 20C/ 1500mAh LiPo) en lader (Delta Redox) laten aanraden. Vandaag kreeg ik de hele boel binnen, dus ik begin dolblij alles uit te pakken.

Het eerste probleem ontstaat wanneer ik de accu aan wil sluiten op de oplader. Ik kan geen connector vinden die op de connector van de accu past:
CuFXsyC.jpg

Deze lijken nog het meest op elkaar van de set. Zwart/links is van de accu, wit/rechts is van de oplader. Maar zoals je ziet passen deze ook niet.

Dus daar moet ik een verloop voor zien te vinden. Maar omdat LiPo's blijkbaar niet te leeg mogen raken, ga ik ervan uit dat deze bij levering (grotendeels) opgeladen zijn, dus verwacht ik dat het geen kwaad kan om de AEG in ieder geval vast eens uit te proberen.

RvhZSbt.jpg

De connectors hier passen prima, maar toen ik de connector van de LiPo aansluit op de AEG kreeg ik eerst een vonkje (haalde ze er meteen vanaf, en vond op google dat dat normaal is), daarna gebeurt er niets meer wanneer ik deze opnieuw aansluit. Als ik de trekker overhaal (safety eraf, veilige plek etc. ) er gebeurt ook niets. Als ik de trekker overhaal op single fire mode, hoor ik 1 klik (met of zonder accu aangesloten) en dat is het.


Dus, heb ik bij het aansluiten mijn AEG, batterij, of iets anders gesloopt? Ben ik iets simpels vergeten te doen? Of is toch gewoon de accu te leeg? Hopelijk heb ik niet iets al te stoms gedaan :confused:
 
Zit de + en - niet omgedraaid want aan de fotos te zien lijkt dat wel zo. wel zul je andere comnectors moeten zetten. koop gewoon deans stekkers en zet die er op.
Die van je replica en lader zijn tamiya en die van de lipo niet.
Shouldve stuck with nimh :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Frunzle
Zo zien ze eruit als ze aan elkaar zitten:
zJizbhQ.jpg

Dat klopt toch?

Ik heb vanavond inderdaad al vaak gedacht dat nimh misschien een beter idee was geweest ;) Maarja, ik heb gewoon gekocht wat ze in de winkel aangeraden hebben.
 
Dat zou het wel eens kunnen zijn ja:

00Xh5lW.jpg


Even een nieuwe zoeken en hopen dat het de eerste keer aansluiten gewoon pech was dan maar?
 
Iig omdat je lipo draaid stekkers aanpassen naar deans maar nog beter is xt-60 deze hebben meer grip en mooier/makkelijker te solderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eviltwin-NL
Mazzel dat het de zekering blijkt te zijn.
Maar hoe kan het dat hij gelijk springt?
Zit de lipo accu zo vol dat de spanning te hoog is voor de zekering?
 
Misschien dat ik 'm de eerste keer toch verkeerd om heb proberen aan te sluiten ofzo :S

Kan me niet voorstellen dat een 7,4V teveel spanning kan leveren, manual zegt dat ie ook geschikt is voor 11V LiPo.

@Toothpick : goed idee, ik ga nu een paar setjes XT60's bestellen.

Bedankt allemaal in ieder geval voor de hulp. Hopelijk heeft de zekering me beschermd voor meer ellende. Ik geef nog wel een update wanneer (optimist ;)) ik alles aan de praat heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick
Als je de LiPo gaat aanpassen, let er op dat je de twee draden niet tegelijk doorgeknipt of dat ze op een andere manier contact maken. Dan krijg je vuurwerk :p
 
Ik zou sowieso wachten met het monteren van de XT60, totdat je weet dat hij werkt. Anders doen ze mogelijk moeilijk met garantie :(
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick
Ja ik zou sowieso niet meteen dingen gaan aanpassen voordat je zeker weet waar het probleem van de gesprongen zekering aan ligt. Als je de XT60 connectoren al installeert en het blijkt het dan nog niet te doen heb je geen garantie meer, als je nu zelf alleen een extra autozekering installeert en deze probeert en hij doet het weer niet dan kan je nog beroep doen op je garantie. Ik zou eerst ook eens de lipo gewoon correct opladen voor de zekerheid dan maar ook al zal daar het probleem niet zitten.
 
Oh ja, dat is natuurlijk ook zo. Nou, ja als de volgende zekering ook klapt ga ik er maar even mee langs een winkel, kijken of het met een andere accu wel werkt (zolang ik nog geen verloopje heb om mijn accu aan de lader te hangen).
 
Nou een nieuwe zekering klapt er meteen weer uit als ik de batterij aansluit. Misschien is er toch iets mis met de accu. Dan toch maar ergens met een andere accu testen, en de accu zelf nakijken.
 
... meten is weten... gewoon de klemspanning van de accu meten, als deze de normale waarde aangeeft dan zit het probleem niet in de accu maar in het electronica-circuit in de replica.

Zekering die doorbrand is een teken dat er sluiting in het circuit zit en er teveel stroom gaat lopen... Verkeerdom aansluiten kan een een electronica-circuit slopen en er vervolgens voor zorgen dat er sluiting is ontstaan. Dus let er op dat je een zekering van de juiste waarde plaatst en niet eentje van een veel hogere waarden want dat zal betekenen dat er nog veel meer stroom moet gaan lopen voor de zekering doorbrand.

Als de accu gewoon de juiste spanning geeft (vers opgeladen zal deze een hogere spanning afgeven dan er op staat) dan zou ik zeker geen andere accu gaan aansluiten, nu brand de zekering nog door, straks wellicht niet en trek je volle bak stroom uit de accu met alle gevolgen van dien.
 
Als ik de foto zo bekijk, zit er ook een mosfet tussen. Misschien dat die de oorzaak is.
 
@HeadShot : Ik denk dat er moet inderdaad wel ergens sluiting zitten, want zelfs als de spanning van de accu te hoog is zou er bij het aansluiten van de accu nog niks moeten gebeuren. Het overhalen van de trekker zou het circuit pas moeten sluiten, toch? Ik ga de hele boel in ieder geval zsm doormeten.

@Eviltwin-NL : er zit inderdaad een mosfet in. Mocht het nou inderdaad daar mis gaan, kan ik deze er dan gewoon tussenuit halen?
 
Nope, zit een signaal draad naar 1 van de trigger zijden. Hiervoor moet je wiring aangepast worden.
 
Ah, daar is die 3e draad voor :) Dank je voor de info. Morgen zal ik alles eens doormeten en dan kijk ik wel wat ik er mee moet doen. Hopelijk hoef ik het hele ding niet terug te sturen :S
 
Ik weet wel dat + (rood) draad rond is bij tamiya stekkers. Dus mocht het stekkertje verkeerd zitten kun je dat zo controleren.

(Ezelsbruggetje: rood = rond)
 
Het was inderdaad de mosfet die ergens kortsluiting had, heb de hele boel even laten doormeten en met stroom op de mosfet gaat die meteen roken. Even gegoogled en het schijnt vaker voor te komen met G&G mosfets. Ik ga maar eens even vervanging zoeken.