Nieuw lid uit Nijmegen

Tom de Witte

New Member
10 jan 2025
3
1
Goedemiddag allemaal,

ik stel mezelf graag even voor: Tom, 32 jaar uit Nijmegen.
Heb de laatste skirm van '24 en eerste editie '25 bij Area24 meegedaan en dat beviel erg goed, dus daarna met het NABV-proces begonnen.
(Helaas wel de tweede keer onderuit gegaan en een knieblessure opgelopen 🤣)

Ondertussen een replica aangeschaft. Wellicht van een wat onbekend merk: een Evolution, de ghost-S variant omdat ik zelf ook niet zo lang ben.
Hij was goed geprijsd hier op airsoftbazaar en er zit al een ETU en Mosfet in, dus dat leek me een goede basis en ben hem nu dus aan het uitbouwen!
Ook de BOSS-workshop gevolgd in Geldermalsen, vind het erg goed dat ze die aanbieden.

Wel gelijk even twee vragen aan jullie:

Eerst over magazijnen:
De linker op de afbeelding werd erbij geleverd, past goed in mijn speedloader maar zit niet strak in mijn replica.
De rechter heb ik zelf gekocht, ik kreeg die alleen niet vastgeklikt in mijn speedloader. Nu wel (met wat kracht zetten) na het bijvijlen van de G&G letters, op advies van de NABV-mensen.
Maar die zit juist wel weer goed vast in mijn replica.

Het voelt raar dat de 'fit' van magazijnen in zowel replica als speedloader zo uiteenloopt, terwijl het beide M4 magazijnen zijn.
Luistert dit altijd zo nauw of is dit gewoon 'pech' met de keuze? En hoe kan ik in de toekomst beter passende magazijnen kiezen?

En de tweede over mijn scope:
De scope is een 4x zoom met fiber optic, die ik nog moet instellen.
Maar op welke afstand is het gebruikelijk om zo'n optic te zero'en, 35? 50? meter en waar doe je zoiets.
Bij de NABV vond ik het dermate druk op die schietbaan dat je niet even rustig gaat afstellen lijkt me (en ik miste afstandsmarkering).

Alvast bedankt voor de reacties/adviezen en mocht je weleens bij Area24 spelen dan kom ik je daar vast een keer tegen!😄

Groeten,
Tom

Bijlagen

• replica_evolution.jpeg
    replica_evolution.jpeg
    433,7 KB · Weergaven: 20
  • mags_airsoft.jpeg
    mags_airsoft.jpeg
    335,4 KB · Weergaven: 19
Hoi Tom,

Ik hoop dat je knieblessure ondertussen weer een beetje hersteld is. Doe het daarmee vooral rustig aan, laat het goed genezen. :)

Over je vragen:
Eerst over magazijnen:
De linker op de afbeelding werd erbij geleverd, past goed in mijn speedloader maar zit niet strak in mijn replica.
De rechter heb ik zelf gekocht, ik kreeg die alleen niet vastgeklikt in mijn speedloader. Nu wel (met wat kracht zetten) na het bijvijlen van de G&G letters, op advies van de NABV-mensen.
Maar die zit juist wel weer goed vast in mijn replica.

Het voelt raar dat de 'fit' van magazijnen in zowel replica als speedloader zo uiteenloopt, terwijl het beide M4 magazijnen zijn.
Luistert dit altijd zo nauw of is dit gewoon 'pech' met de keuze? En hoe kan ik in de toekomst beter passende magazijnen kiezen?
Verschillende fabrikanten maken verschillende magazijnen en houden inderdaad allemaal andere toleranties aan. Dat geldt ook weer voor de fabrikant van de speedloader. Soms best wel vervelend, wat je zou verwachten dat zo'n afmeting best wel standaard is. Het ene M4 magazijn is helaas de andere niet. Heel flauw, maar wel de werkelijkheid.

Je zou het beste eens een keer naar een winkel kunnen gaan met replica en speedloader om te kijken of hier een gouden middenweg voor te vinden is.
En de tweede over mijn scope:
De scope is een 4x zoom met fiber optic, die ik nog moet instellen.
Maar op welke afstand is het gebruikelijk om zo'n optic te zero'en, 35? 50? meter en waar doe je zoiets.
Bij de NABV vond ik het dermate druk op die schietbaan dat je niet even rustig gaat afstellen lijkt me (en ik miste afstandsmarkering).
Ik heb zelf ook de ervaring dat ik in het NABV centrum slecht kan afstellen, maar dat heeft meer met de hoeveelheid licht op de baan te maken dan drukte.

Je gebruikt vergroting op een AEG. Kijk even of je dit wel prettig vindt. Gezien je een vergroting gebruikt, zou ik je range op minimaal 50-60 meter instellen, gezien je de vergroting gebruikt. Voor CQB heb je toch niets aan die vergroting, dus stel hem dan maar af in de verte.

Ikzelf ben niet zo'n fan van vergroting, maar dat is een persoonlijke voorkeur. Ik zag er nooit voordelen in, maar zoals gezegd: persoonlijk.

Je kunt opzich deze video volgen: eerst je hop-up goed afstellen, daarna je reddot op de baan van de BB.

Qua waar je kan afstellen: sommige mensen gaan ook wel eens vroeg naar een skirm locatie om daar dan eerst rustig de tijd te nemen om goed af te stellen. Vaak is daar wel ruimte voor. Ik meende dat Area24, langs het stukje asfalt net na de safety, ook wat borden had staan met markering van afstand? Misschien is dat een optie voor je?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Nordin
Hé hallo. Ik was ook toevallig bij de laatste skirm van het jaar bij area 24 29-12. Voor de mags ik het vaak wel zoeken welke er goed passen, voor je range van de scope ligt het aan wat je thuis veld zal zijn, ik neem aan dat dit area 24 zal zijn dan zou ik voor de 30 tot 40 meter gaan aangezien het erg klein is daar en alles onder de 30 meter kan je gewoon volgen met je ogen en bij sturen waar nodig
3.jpg

• Leuk
Waarderingen: Nordin
Welkom op het forum Tom.
Magazijnen zijn inderdaad een dingetje.
Heb met mn vorige m4, zowel als mn nieuwe problemen gehad met de midcaps van G&G.
De high-caps werken wel overal goed, maar dan zit je weer met dat wieltje te mieren.
Heb nu een setje midcaps gekocht in Venlo, bij area 077, die werken super. 0 feeding problemen van de eerste tot de laatste BB.
Zal na het werk straks thuis ff kijken welk merk dat is..