Nieuwe airsofter to be :)

ChaoSState

Well-Known Member
12 jan 2016
1.374
955
Trophies
21
Hallo allemaal!

ik zal me eerst even voorstellen: Ik ben Aart en ik heb een enorme interesse in airsoften.
Ik ben zo'n beetje mijn hele leven al geïnteresseerd in het leger en wapens en alles wat ermee te maken heeft, en toen ik een tijdje geleden ergens op de Veluwe een team airsofters hun spullen zag klaarmaken stond ik als een klein jochie te staren en dacht: dat wil ik ook!

Voordat ik overga tot aanschaf van allerlei spullen wil ik mezelf eerst goed voorbereiden en ik hoop dat jullie me een beetje op de goede weg willen helpen. Een lidmaatschap van de NABV met het bijbehorende VOG is natuurlijk verplicht.

Wat me vooral aantrekt aan airsoften, naast het verzamelen van wapens, is dat het een teamsport is en er veel tactiek bij komt kijken. Ik ben op zoek naar een groep waar ik dat bij kan leren en eens een keertje kan komen kijken. Ik woon zelf in Wageningen en ik heb al eens lopen kijken naar teams in de buurt, maar dat is zo op het internet moeilijk te vinden.

Verder heb ik geen enorm budget om een hele dure set te kopen, maar ik heb al verschillende video's bekeken over hoe het ook voor wat minder geld kan. Mijn vraag is dan vooral: waar koop je een beetje leuk wapen, is tweedehands ook een optie of kan het ook via een webshop in het buitenland?
Ik ben ook op sites van verschillende legerdumps wezen kijken, maar daar ben ik ook niet heel veel wijzer geworden over de prijs/kwaliteitverhouding van de kleding. Zelf wil ik een gewoon Nederlands uniform omdat het denk ik het makkelijkst te krijgen is.

Ik hoop een hoop van jullie op te doen, mij lijkt airsoften enorm gaaf, alleen moet ik nog even gaan sparen eerst.

Oja, en waar kan ik m'n password voor het forum veranderen? Kan het nergens vinden D:

Hallo Aart en welkom op het leukste forum van Nederland!

Goed van je dat je jezelf al enigzins verdiept hebt in kosten van gear etc.
Qua kleding adviseer ik je om eens naar een legerdump te gaan. Daar heb je, goedkoop, een mooie DPM camo set. Als je daar dan toch bent kijk meteen voor een veldfles en andere noodzakelijkheden voor in het veld.

Wat betreft de replica's( Als het om airsoft gaat wordt er niet gesproken over wapens maar over replica's, airsoft apparaat, AA, etc).
Ik zou niet voor een tweedehands gaan tenzij je de verkoper uiteraard kent en dit een vertrouwd adres is. Bij elke tweedehands replica advertentie staat altijd maar hooguit 1 of 2 skirms gezien ( jaja). Je kan ze in Nederland aanschaffen maar ook in het buitenland. In beide gevallen zal je een NABV pas moeten kunnen overleggen. Bij buitenlandse winkels stuur je gewoon een kopie op.

Voordeel van buitenlandse (web)shops is dat je vaak goedkoper uit bent. Voordeel van de Nederlandse is in mijn optiek de communicatie mocht de verzending incompleet of gebroken aankomen. Ik heb zelf 1 keer een gebroken replica thuisgekregen bij een buitenlandse webwinkel. Echter was e communicatie voor mij geen probleem omdat alles netjes in het Engels gedaan werd(overigens niet het beste Engels maar vooruit).

Qua (web)shops heb ik goede ervaringen met Gunfire.pl en Taiwangun.com.

Advies: Bezuinig hier vooral niet op!
Gekeurde veiligheidsbril(goggels)
hoge, stevige schoenen.

tenslotte zal ik je nog een lijstje geven met wat eigenlijk de hoogstnodige dingen zijn voor beginners

Legerdump:
camo kleding
Helm
schoenen(kisten)
battlebelt of licht harnas
veldfles of camelbag

(Web)shops
Replica
foedraal of koffer voor het transport
magazijnen
speedloader als je mid/of lowcaps wilt gaan gebruiken
magazijnpouches welke je kan bevestigen op battlebelt of harnas
gekeurde veiligheidsbril
veiligheids(HIT) hestje(te halen bij vrijwel elke benzinepomp of Action winkel)
replica assecoires(reddot, scope, bipod, maar ik zou hier mee wachten tot je wat verder in het spel gevorderd bent)
holsters
gezichtsbescherming

ik hoop dat je hiermee vooruit kan en dat je veel plezier gaat beleven met deze sport. Mocht ik iets in bovenstaand lijstje vergeten zijn zal het wel door de andere forumbezoekers aangevuld worden.

Lat but not least: Wij, van ACN, organiseren een paar keer per jaar een introdag speciaal voor beginners zoals jij. Meer info hierover op dit forum. Mocht je daar niet op willen wachten, houd dan het forum goed in de gaten voor skirm aankondigingen. Meldt je aan voor het event(site van de organisatie) en geef op dit forum aan dat je er heen gaat. wellicht gaan er andere spelers die je op sleeptouw willen nemen en je zo het spel kunnen leren. ook makkelijk voor carpoolen etc.

Nou, dat was het wel zo'n beetje. Hoop nogmaals dat je er iets mee kan.

Wie weet tot ooit op het veld.

Groetjes
Paul

Wellom!
Leuk dat je interesse hebt. Paul heeft alle start info al gegeven ^_^ bedankt Paul :3

Waar heb je die airsofters op de Veluwe gezien? Bij een speellocatie?

Teams kan je overigens vinden bij de site van de NABV. Die hebben een overzichts pagina waar o.a. teams bij staan. Op Facebook is ook een teamsgezocht pagina.

Dank jullie wel voor de info!
@Jan: het was naast hotel de Beyaerd en volgens de lijst van de NABV zit daar ook een club ;)

Nog een vraagje over bestellen in het buitenland: kunnen die een replica naar je toe sturen op vertoon van je NABV pas? Of krijg je nog gedoe met de douane enzo? Die Poolse site ziet er idd goed uit en prima voor een replica voor een beginner.

Ik heb op Facebook nog gezocht naar de teamsgezocht pagina, maar hebben jullie daar een link van? Ik kan de pagina niet vinden namelijk.

Dat is Veluwe airsoft geweest.
Hun huis team is VTAT. veluwe tactical airsoft team.

En volgens mij hebben ze nog een paar vaste teams.

Voor buitenlandse bestellingen ff pas in scannen ergens uploaden.
Meestal stuur ik dan een linkje mee in de opmerkingen box. Met de vraag om deze op het pakket te plakken voor douane.

Van harte welkom en veel plezier. Net gisteren mijn eerste replica opgehaald. Nog even de marechaussee inlichten (achterburen en zouden mij kunnen zien lopen in de tuin). Wie weet tot ergens in de bossen........

Ik heb nooit het verzoek van Twinfromhell gedaan en kreeg altijd de pakketjes netjes thuisbezorgd. (gunfire en taiwangun) Bij beide winkels plakte ze bij mij de NBV pas kopie op het pakker. Maar is inderdaad wel slim om te vragen aan ze, just to be sure.

Het kan zijn dat de douane moeilijk doet met sommige pakketen. Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad als ik bestelde bij genoemde sites. Volgens mij is dat als je een replica besteld bij een amerikaanse site(Evike).
Again correct me if im wrong.

Kan kloppen Paul. Doen ze volgens mij de laatste tijd automatisch.
Maar is al weer even geleden voor mij dat ik daar besteld heb.

Ik ben wat aan het rondzoeken voor een replica, maar alle budget modellen hebben een NiMh batterij. Zijn die goed om te gebruiken of kan je beter een LiPo nemen? En is er dan nog een verschil in

NiMH volstaat eerst wel.
Zeker in het begin, dan heb je nog zoveel nieuwe dingen waar je aandacht voor hebt omdat het allemaal nieuw is. Naar mijn idee zou het verdiepen in lipo's later nog prima kunnen. Lipo's zijn compacter en hebben een iets snellere trigger response. Maar je hebt er wel enige kennis voor nodig, om ze veilig te kunnen gebruiken.

Bedankt! Want ik las op de ACN site dat NiMh niet echt werkt in koud weer enzo. En aangezien het de komende maanden nog niet zo heel warm is..
Maar dan hou ik het eerst gewoon op NiMh batterijen.

@Eviltwin-NL Ik kom zelf uit de modelvlieg en vliegwereld. Hier gebruiken wij alleen nog maar Li-Po, Liion en Li-Fe(PO4) Batterijen. Je hebt hiervoor wel een andere laadtechniek nodig natuurlijk en de accu's zijn ook niet rond (de Li-Po's dan) maar rechthoekig. Ook houdt een Li-Po langer zijn lading en kan een stuk meer vermogen geven in korte bursts en ook over een langere periode. Ook heb ik (helaas) zelf ook ondervonden dat een NiMh systeem niet altijd vlekkeloos werkt met een Li-Po accu. Is het bij Airsoft wel mogelijk om een accu van 9,6V te vervangen door een 11,1V Li-Po of is het verstandiger om hiervoor gewoon bij de NiMh accu's te blijven. Ook kan ik er een step-down tussen zetten van 11,1 naar 9,6 maar dat is weer een extra component in het cirquit. Ik heb namelijk een hele zooi van die accu's van het modelvliegen en als ik die ook met Airsoft kan gebruiken zou dat helemaal fantastisch zijn.

@Lennart-vm ik vraag me ook al n tijdje af wat nou beter is want NiMH batterijen schijnen wat minder te presteren op koude dagen ivm opwarmen en aangezien er zo veel verschillende reviews en ervaringen zijn met lipo's is t lastig om de keuze te maken

dus als iemand zo vriendelijk wil zijn om een lijstje met Pro's en Con's te maken vanuit zijn eigen ervaring zou dat echt top zijn :smile:

@yannick-hurks Li-Po's presteren ook minder op koude dagen alleen NiMh trekken de kou gewoon nog even wat slechter. Elke accu heeft last van kou alleen de ene wat meer dan de ander.

Nog een legaliteitsvraag: mag je wel in je militaire tenue in de auto zitten op weg naar een skirm? Of kan je je op een locatie gewoon omkleden?

Nope, het reizen van en naar airsoft evenement in full-camo is niet toegestaan.
Sinds een paar maanden is het wel toegestaan om een broek aan te hebben om de sport vrouwvriendelijker te maken. Maar eigenlijk hoor je je camo pas op locatie aan te trekken.

Goed om te weten ^^

En als je bv via gunfire een replica bestelt en je bent niet thuis als de bezorger langs komt, hoe gaat het dan verder met je pakket? Zijn er ook opties om het te laten bezorgen bij een bezorgpunt? Want zij mogen in principe ook geen replica's hebben, dus ik vroeg me af hoe je dan je pakket krijgt.

Word over al gedumpt waar het de bezorger uitkomt.

Buren hebben mijn replica al thuis gehad, maar ook se AH en ander afhaal punt.
Of het officieel zo hoort is een ander verhaal.