Oplader past niet op accu

Jelle

Well-Known Member
28 feb 2017
217
120
Trophies
15
Hoi!

Paar dagen geleden heb ik mijn GFC smartcharger voor mijn 2 nimh batterijen binnengekregen. Alleen tot mijn verbazing passen deze niet op elkaar.

3CjRGQk.png


Oplader (links) accu (rechts)

De in/uitgangen op de accu en oplader zien er precies hetzelfde uit (vierkant - half vierkant half rond) maar de ingang op de accu is een stukje kleiner dan de uitgang van de oplader, waardoor hij niet meer past.

Weet iemand misschien een simpele convertor die ik hiervoor kan gebruiken? Alvast bedankt :)
 
Dat zijn Tamiya connectors. Large & small.

Je zou zo'n adapter kunnen halen:
https://unit13shop.eu/nl/losse-wiri...ge-tamiya-f-to-mini-tamiya-m/a-22607-20000154

Of je kunt de connector van de oplader omwisselen voor een kleiner type. Dat zou ik doen, want tamiya small is een beetje de standaard connector voor airsoft batterijen.
https://unit13shop.eu/nl/losse-wiring-adaptors-connectors/dragonpro-tamiya-mini-connector-male/a-22645-2000

Of je kunt alles omsolderen naar Deans of XT-60 aangezien dat betere connectoren zijn.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick en Jelle
Dat zijn Tamiya connectors. Large & small.

Je zou zo'n adapter kunnen halen:
https://unit13shop.eu/nl/losse-wiri...ge-tamiya-f-to-mini-tamiya-m/a-22607-20000154

Of je kunt de connector van de oplader omwisselen voor een kleiner type. Dat zou ik doen want tamiya small is een beetje te standaard connector.
https://unit13shop.eu/nl/losse-wiring-adaptors-connectors/dragonpro-tamiya-mini-connector-male/a-22645-2000

Of je kunt alles omsolderen naar Deans of XT-60 aangezien dat betere connectoren zijn.

Toppie! Ik ken die terminologie allemaal niet dus ik kon het zelf moeilijk vinden. Ik denk dat ik simpel voor een connector ga, dan heb ik niet de kans dat ik per ongeluk mijn oplader sloop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rick191
Wat je kan doen is idd omsolderen naar deans of xt60 is niet zo moeilijk gewoon googlen en oefenen ;)
 
Kleine update:
Ik heb mijn converter al een paar dagen en ik wou vandaag mijn nimh batterijen opladen voor morgen, alleen vloog mijn oplader (niet de batterij zelf gelukkig) direct in de fik toen ik op start klikte. :eek: Leermomentje dus, alleen vraag ik mij echt af hoe dit is gekomen:

-De batterij, converter en oplader zaten goed aangesloten (kan niet anders)
-Oplader was voor nimh, batterij was ook nimh.
-De batterij had nog wel wat lading
-Op de batterij staat AFTGGP Ni-MH 2/3A1100mAH 8.4V
-Batterij werkt ook nog

Dit is, ehm was, de oplader:





F3JB5mQ.png




De oplader zat nog in een enkele stekkerdoos met schakelaar (werkt overigens prima):

WWW0OMM.png


Dit is de converter (bij zijn de rode en zwarte draad omgewisseld toen ik hem binnenkreeg):

OBb65U4.png


Weet iemand wat ik fout heb gedaan?
 
Misschien heb je gewoon pecht gehad dat je een slecht lader had.

Om heel eerlijk te zijn zijn dit soort laders vaak niet heel bijzonder... je kan beter naar een smart lader kijken. Kies dan eventueel direct een variant waarmee je ook lipo's kan laden, mocht je hierop over willen stappen heb je die alvast!

Groet,
Peter
 
  • Leuk
Waarderingen: Jelle
Misschien heb je gewoon pecht gehad dat je een slecht lader had.

Om heel eerlijk te zijn zijn dit soort laders vaak niet heel bijzonder... je kan beter naar een smart lader kijken. Kies dan eventueel direct een variant waarmee je ook lipo's kan laden, mocht je hierop over willen stappen heb je die alvast!

Groet,
Peter

De oplader die in de fik vloog was een smart-charger ;) Met groene en rode LEDs. Een niet-smart oplader heb ik ook nog gelukkig.
 
Zelf heb ik deze lader:

Werkt perfect en is niet duur, ook zitten er alle conectoren bij.

Ikzelf heb ook nog deze lipo oplader:

http://www.010airsoft.nl/Batterij-Lader-B3-Pro-Li-Po

Is deze lader een beetje redelijk? Ik hoorde er niet veel positieve dingen over.
Maar goed ik vind het een beetje zonde om dan een combo oplader te kopen aangezien in toch mijn nimh batterijen als backup gebruik wanneer mijn lipo leeg is (ik had eigenlijk meteen vanaf het begin een combo lader moeten halen maar goed).
 
Ikzelf heb ook nog deze lipo oplader:

http://www.010airsoft.nl/Batterij-Lader-B3-Pro-Li-Po

Is deze lader een beetje redelijk? Ik hoorde er niet veel positieve dingen over.
Maar goed ik vind het een beetje zonde om dan een combo oplader te kopen aangezien in toch mijn nimh batterijen als backup gebruik wanneer mijn lipo leeg is (ik had eigenlijk meteen vanaf het begin een combo lader moeten halen maar goed).

Weining functie's op die je hebt en is ook Vaste laadspanning enzo.
Wat peter ook zegt haal beter een smart charger kun je veel meer mee.
Hoeft dan niet persee een combo lader te zijn, maar gewoon een waar je balance kan laden en je laadspanning kan instellen en maby storage functie ook handig.
Want als je een 1300mAh bat hebt wil je met 1.3A laden en met een 1800mAh met 1.8A.
Die je nu hebt laad alleen met 850mA dus in principe goed voor een zwakkere batterij.

En mensen correct me if im wrong.
 
Betekent niet dat de polariteit fout kan zitten tussen de verschillende verlopen en etc. maar goed ik ga er van uit dat dit prima was.

Nee incorrect, hoe minder ampere je gebruikt om te laden hoe beter het voor de batterij is, maar een soort van rule of thumb die de meeste en ik ook aanhouden is 1C of lager laden (1C is dus voor 1300 mAh, 1.3A), maar minder is nooit fout. Meer in principe ook niet zolang je niet boven het aantal C gaat zitten dat hij kan laden, echter het zorgt er bij lipo's gewoon vooral voor dat hij minder lang zal mee gaan en ja lipo's zijn op den duur gewoon op.

BTW wat hij linkt is al een smart charger, een smart charger is gedefinieerd als een lader die uit gaat als de batterij vol is en vaak ook balance charge heeft, beide functies zitten op zowel de NiMH als Lipo lader. Ik ben echter zelf ook wel heel erg fan van de B6AC gezien je kan monitoren en zelf kan instellen met welke hoeveelheid je laad, oftewel het gaat allemaal sneller. Daarbij kan je ze ook ontladen op een opslag voltage waardoor je batterijen ook relatief langer mee gaan, plus dat je er praktisch elke batterij soort mee kan opladen die wordt gebruikt in airsoft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jelle en Valmijaan
Zelf heb ik deze lader:
imax_b6ac_advanced_lipo_balance_charger_mains_input.jpg

Werkt perfect en is niet duur, ook zitten er alle conectoren bij.

Gebruik ik zelf ook. Was 5 tientjes bij een bekende webshop. Is perfect voor mijn normale batterijen, 7.4 V en 11.1 V LiPos
 
Heb ook een imax. De gfc smart charger was mn eerste maar die heeft ook 2 nimhs verkracht..
Dus investeren 50-70 euro voor zon lader en je kunt van nimh tot lipo lifepo alles opladen zonder zorgen!