Opslag Replica

jeroen474

New Member
18 mei 2015
2
0
Trophies
1
Hallo,

Ik heb bijna mijn NABV aanvraag rond maar vraag me het volgende af: "Hoe mag ik de replica thuis bewaren?".

Hoe hebben jullie dit gedaan?

.Jeroen

Zoals ik het begrijp is het volgende van toepassing : Corrigeer mij als het niet klopt! Dit is zoals ik het zie.

- De replica mag niet zomaar te pakken zijn. 

- De replica mag alleen toegankelijk zijn voor de gene met het volledig NABV lidmaatschap.

- De replica moet ten alle tijden uit het zicht zijn, dus pronkend in een glazen kast in de woonkamer is niet toegestaan.  Hij moet buiten het zicht van het publiek vallen.

- De replica moet in ieder geval achter slot en grendel zitten, een goed voorbeeld is een wapenkluis/kast/koffer die uit het zicht is. Bij mij komt de replica in een wapenkoffer met nummerslot welke onderin een kast ligt in een afgesloten ruimte ( met sleutel ) Deze pak je dus niet zomaar even snel. 

- Ik ga mijn BB's & magazijnen apart afsluiten van mijn replica. ( Of dit wettelijk verplicht is weet ik niet. ) 

Ik heb een klein kastje gemaakt met een slot erin, daar staan al m'n replica's in.

Een afgesloten tas voldoet ook inderdaad. En BB's vallen niet onder munitie, die kan je dus opslaan waar en hoe je maar wilt.

Dit is wat de NABV er over zegt in hun nieuwsbrief van april 2014:

Opslag

De CWM/RWM (Circulaire Wapens en Munitie / Regeling Wapens en Munitie) stellen regels aan de opslag van airsoft­apparaten. In het huishoudelijk regelement is dat als volgt omschreven:

“Het apparaat, indien niet in direct gebruik, op te slaan in een deugdelijke opslag met sluitwerk om ervoor te zorgen dat deze niet direct voor bedreiging of afdreiging beschikbaar is”.

Zoals te lezen valt wordt er, in tegenstelling tot wat sommige leden denken, niet gesproken over een kluis. Onder een deugdelijke opslag kan men ook verstaan een afsluitbare kast, een afsluitbare kamer of simpelweg een afsluitbare koffer. Een afsluitbare kast is de meest gebruikte omdat men zo de airsoftapparaten netjes kan weghangen en bij gebruik zo mee kan pakken. Een aparte kamer is alleen te doen als je daar echt de ruimte voor hebt. Daarbij moet deze kamer voorzien zijn van een slot en mag de kamer enkel gebruikt worden als opslagruimte (en dus niet als woonruimte). Het gebruik van een koffer of tas is echter ook prima, mits deze dan wel voorzien is van hang­ en sluitwerk.

Er is ook meerdere malen de vraag binnengekomen of een vitrinekast ook zou mogen. Nu is dit niet verboden máár moet je er wel rekening mee houden dat dit niet vanaf de openbare weg zichtbaar moet zijn, dit ter voorkoming van eventuele onrust bij omwonenden en passanten. Daarnaast moet, zoals genoemd, de vitrinekast afsluitbaar zijn.

Voor zover mij bekend is de wetgeving hieromtrent niet veranderd afgelopen jaar.

Ik ga denk ik dan opzoek naar een flightcase met slot, kan ik die op zolder neerzetten.

Aangezien je al moeite moet doen om daar te kome lijkt me dit dan prima :)

Een flightcase met slot, is alleen wel makkelijk te pakken en mee te nemen. Tenzij het een joekel ding is ;) Dat is iets waar de politie bij een eventuele controle wel op let meen ik. Vreemd dat de NABV wel weer aangeeft een afsluitbare koffer wel mag. 

Misschien kan onze @Bart er wat zinnigs over zeggen omdat hij de coppers thuis heeft gehad? 

Het gebruik van een koffer of tas is echter ook prima, mits deze dan wel voorzien is van hang­ en sluitwerk.

Dit is een copy paste uit het stukje hierboven.

Ja precies! Maar ik meen dus te herinneren dat Bart bang was voor het feit dat zijn kast niet goed beschermd was tegen het simpelweg oppakken en meenemen. Dat kwam dan weer vanuit de politie en niet de NABV. 

Wat ik mij wel afvraag is wat de regels zijn over de opslag van Replica's die uit elkaar liggen. 

(Gearbox open, gears eruit, inner barrel uit je outer bijv.) Ben je dan ook verplicht om het te bewaren in een kist/tas/koffer etc?  Want in feite is het dan geen replica meer. 

Ik haal een apparte ietswat lichtere foudraal/wapenkoffer om mijn replica in te vervoeren van en naar een skirm, welke ook van een slot voorzien zal zijn. 

"Achter slot en grendel" wil niet per se zeggen dat in een koffer of kluis moet. In principe mag je replica's met een slot aan de muur hangen, als die ruimte maar niet zichtbaar is voor het publiek (buiten) en dat die ruimte op sluit kan.

Dus als je een hobby kamer hebt die afgeschermt is en op slot kan, mag je je replica's met een slot aan de muur hangen. Verscheidende webshops verkopen ook speciale houders hiervoor waarbij een slot om de pistol grip komt van je replica.

Edit: Ik zie al dat Peter dat stukje gequote heeft wat ik bedoel.

Wat ik mij wel afvraag is wat de regels zijn over de opslag van Replica's die uit elkaar liggen. 

(Gearbox open, gears eruit, inner barrel uit je outer bijv.) Ben je dan ook verplicht om het te bewaren in een kist/tas/koffer etc?  Want in feite is het dan geen replica meer. 

De regelgeving betreft het uiterlijk van een werkelijk ogend wapen. Een open replica is niet altijd zichtbaar een werkelijk ogend wapen. Beetje logisch nadenken zou ik zeggen. Pas dan vooral op met je externals, gezien deze de look geven van een echt wapen.

Ik ga denk ik een kastje voorzien van sloten en op zolder aan de muur schroeven, lijkt me voldoende :)

Aan de muur schroeven is niet noodzakelijk. Gewoon een koffer/kast/tas met slot eraan is voldoende. Wil je ze graag aan de muur hangen kan dit ook, maar dan moet je een aparte opslagkamer met slot hebben. Dit mag dan overigens geen woonvertrek zijn, dus niet je slaapkamer ofzo. (een slot om de replica zelf is dan niet nodig).

@Jan, De hele regelgeving gaat over het niet direct voorhanden hebben. Of ze de koffer/tas/kast mee kunnen nemen doet dus niet ter sprake.

Heb mn replica's in een ouwe Russische kist en bb's apart in stalen kast ( Li Po ook )

LEmlSK8l.jpg
[/img]

JqWsTkzl.jpg
[/img]

TD6bZ

Ik heb dus wel een verlicht vitrine in de woonkamer. Krijg volgend jaar bezoek van de politie ivm verlof voor een echt vuurwapen. Dan hoor ik wel wat ze ervan vinden. Hij is vanaf de straat niet te zien en hij is afsluitbaar.

Misschien een keer voorstellen :) En daarnaast is dit een vrij dood topic.

Buiten dat... een vitrine is discutabel aangezien het makkelijk toegankelijk is door het glas te breken. Volgens de richtlijnen mag het volgens mij wel zolang de deurtjes maar afgesloten zijn met een degelijk slot en jij de enige bent dit toegang heeft.

• Leuk
Waarderingen: sherlockzor
TD6bZ

Ik heb dus wel een verlicht vitrine in de woonkamer. Krijg volgend jaar bezoek van de politie ivm verlof voor een echt vuurwapen. Dan hoor ik wel wat ze ervan vinden. Hij is vanaf de straat niet te zien en hij is afsluitbaar.

Waarom zou je het risico nemen?