Oud IJzer..welke modellen zijn er allemaal?

De ouwe stomp

Member
4 apr 2015
15
0
Trophies
1
Ik vindt het hartstikke leuk dat er mensen zijn die er voor kiezen om WOII gerelateerde replika's te kiezen boven het "hightegh" plastic spul.

We hebben inmiddels een rete mooie aangepaste Mauser de revue zien passeren,en een beest van een BAR wat er aan zit te komen.

Dit alles doet mijn oud ijzer hart goed,en ik merk dat ik heimwee begin te krijgen naar de wapens uit m'n verlof tijd..Een die heel hoog op de "most wanted" list staat is de Bren.

Alleen..ik zoek verkeerd,of hij is er (nog) niet. Heb wel een regelrecht speelgoed ding gevonden,maar ik zoek dus de look alike van de echte.Heb wel diverse Duitse MG's gevonden,maar dit Britse icoon niet...

Gek genoeg is er wel een BRNO (de "BR " van BREN "EN" staat voor "Enfield" )

Wat hebben we eigenlijk allemaal aan WOII repli wat de moeite van bekijken waard is?

Ik kwam een paar weken geleden deze tegen en ik vind het een heel stoer ding. Is op het nippertje 44-45 getest door de engelsen als vervanger voor de Sten.

http://gunfire.pl/product-eng-1152207363-Sterling-submachine-gun-replica.html

https://youtu.be/HjvgwP6grvI

uHPz3pZl.jpg
[/img]

2TpdH5dl.jpg
[/img]

yyTqpqll.jpg
[/img]

Die Sterling is mooi.Ik weet inmiddels dat er ook een Sten is.

Thompson is een hoofstuk apart.Alleen zijn diegene de ik gezien heb net even te nieuw om geloofwaardig te zijn.En zo iets "agen" (oud maken) moet je durven en kunnen.

Ik vind uit de WW2 periode de MP40 ook nog steeds prachtig. Vind alleen dat het ding door bijvoorbeeld door AGM, crap in elkaar word gezet met veel speling op het boven en onder deel en een pielige grendel die maar deels wilt schuiven. ( een bolt die maar met 2 schroefjes vast zit. om te janken gewoon ) De reden dat ik hem direkt terug heb gestuurd. Ik ben inmiddels toch al van de mening dat ik bolt action materiaal zoals bijvoorbeeld de SVD Dragunov veel beter in elkaar vind zitten dan menig AEG. Maar goed het is ook veel gecompliceerder en nu geraak ik echt off topic hahah.

6KlLS72l.jpg
[/img]

Dat is een beetje het mooie van wat Airsofters boven vuurwapen verlof houders hebben.

Het zijn welliswaar replica's,maar wij mogen dingen aanschaffen met een gemak alsof het een pakje peuken betreft waar je ,zou het origineel zijn tegen een grote NEE of een berg papier oploopt.

Ik heb de mazzel gehad om een Bren op m'n verlof te krijgen.Automatisch was geblokeerd door een schroefje op de "auto "stand te tappen.Na iets van 2 jaar kreeg ik pas een stempel met "OW" op m'n verlof.Ik moest hem regelmatig even meenemen naar de RijksPolitie baan in Dordrecht waar ik goed bevriend was met de instructeurs.Heb hem daarna voor goed geld gedeactiveerd  aan een verzamelaar verkocht.

Heb daar met God mag het weten wat aan exoten van wapens geschoten.De MP 40. div Kalashnikovs.Shotguns Skorpio's.. Voorwaarde was wel dat ik mijn eigen wapens mee moest nemem.Je moet de gezichten zien als je op de vuurlijn met platte pet en recherche opgesteld staat en bij het commando "Vuur" trekt er iemand een Astra A80 in .45. Ongeveer zo groot als een P5,maar braakt vanwege z'n geringe lengte een aardige vlam en enorme knal uit.

Ach...tempo doelo!

en dan zit ik hier, het enige echt wapen waarmee ik heb geschoten een .22 Varmint

Geheel offtopic maar goed,
Ik vond ondanks zijn enkel schot, een contender altijd gaaf om te schieten. 1 wapen op je verlof maar wel een partij wissel lopen erbij in diverse kalibers. Zelf helaas nooit in bezit gehad. Wel een taurus pt92 afs en een safari arms .45, en de oude betrouwbare fal 7.62. In dienst was ik fal - falo schutter 20mm oerlikon schutter en daarna toen die vervangen werden browning .50 schutter.

Tja..De Thompson Contender.Daar noem je er eentje.Voor de niet kenners onder ons..

Zie het als een pistoolgreep waar je met een simpele klik een andere looplengte en of kaliber aan vast klikt.of dit nu.22 of .50 is..doet er niet toe!.Op de vereniging hadden we iemand die een 10" 308 en een 223 systeem had...PFFFFFF.Meer dan 10 schoten op een dag kon je lichaam niet aan.

Drukgolf was zo zwaar dat je bril in je gezicht werd gedrukt en had het idee dat je oorbescherming er af kon vliegen.

Mondingsvuur...Haar op m'n pols schroeide,en soms zelfs het idee dat m'n snor naar verbrande kippeveren rook.

Je kon er gek genoeg wel heel zuiver mee op afstand schieten .100 meter was totaal geen probleem als je de terugslag wist te beheersen.Liggend schieten was wachten op een hernia.

De PT92..Heb ik ook gehad!!.Heel veel goedkoper en beter dan de Baretta.De laatste staat er om bekend dat hij een "st Andreas editie" heeft.( = scheurde vrij snel op de slee.Scheurtjes kregen de bijnaam dat dit een ets van de st andreas breuk was).Ding had nog een ander voor de reguliere schutter niet direct belangrijk,maar voor de Politiegebruikers wel heel belangrijk vautje.Je kon/kan met een beweging de slee van het frame grissen.

Ja klopt, ik vond het fijne aan de taurus dat je hem doorgeladen op safe kon zetten met gespannen hamer. Het enige minpuntje was dat het palletje wat de keep op zijn plek hield eruit trilde. Uiteindelijk zelf een stuk staaldraad ingezet, onder het motto: vast is vast.

Zelf ben ik ook nog wel gecharmeerd van de SKS (Samozaryadnyj Karabin sistemy Simonova). Dit is voor de meesten een vrij onbekend Russisch semi-automatisch wapen. Ook een vrij modern wapen voor zijn tijd,1944. Is in mijn ogen altijd een beetje de opvolger van de SVT-40 geweest. SKS is in al zijn varianten bijna overal te wereld gebruikt, en wordt nu nog gebruikt door o.a het Chinese leger.  SKS werdt bijna alleen maar gebruikt zonder vizier, maar de PU (прицел укороченный, oftwel gekort vizier ) paste er op. 

Heb zelf een Yugo-SKS in mijn handen gehad, en ze zijn een stuk lomper als op plaatjes. 

SKS_-_Ryssland_-_AM.045810.jpg

Jaaaaa de SKS! Dankzij Project Reality ken ik hem <3 Heel mooi wapen inderdaad. 

Jep, en die ga je niet legaal in Nederland krijgen. Semi-automatisch is zonder verlof niet toegestaan..helaas. ( Tenzij je het juiste wapenverlof hebt ) :P 

Mmm... Zib Millitaria heeft m als deko.