Het is ook een beetje een kwestie van gezond verstand gebruiken.
Alleen iemand met een NABV pas mag een replica in ontvangst nemen; doorgaans is dit niet je partner, vader/moeder of kind.
Dus mocht je zelf overdag niet aanwezig zijn (je moet tenslotte betaald werk hebben om zo'n dure hobby als airsoft te kunnen bekostigen), dan heb je een paar opties:
- Je zorgt dat je wel aanwezig bent (op zaterdag?).
Het is dan te hopen dat de pakketbezorger zich ook aan de planning houdt (wat niet altijd het geval is)
- Je *Breekt* de regel en zorgt dat een ander bij je thuis het pakket aanneemt.
En wat nu als er toevallig helemaal niemand thuis is, gaat je replica dan naar de supermarkt op de hoek of wordt hij bij de buren afgeleverd (en is dat gewenst)?
- Je laat hem naar je werk sturen (geldt natuurlijk alleen als je overdag werkt en daar ook fysiek aanwezig bent)
Probleem is dan natuurlijk dat het adres dan niet meer overeenkomt met die op je NABV pas.
Zelf laat ik mijn pakketjes uit Polen sowieso naar mijn werk sturen, aangezien ik op de verwachte leverdatum totaal geen invloed kan uitoefenen en gelukkig is er tot op heden nog geen een buitenlandse leverancier geweest die hier moeilijk over deed (of zelfs maar de vraag überhaupt ooit gesteld heeft).
Bij particuliere koop is het allemaal wat eenvoudiger te plannen en kun je er wel rekening mee houden: laatst heb ik iemand specifiek gevraagd of hij de replica op vrijdag op de bus kon doen, zodat ik hem op zaterdag in ontvangst kon nemen; dat heeft hij ook netjes gedaan en is ook prima verlopen.
Hoe je controleert of een pas wel bij de persoon hoort?
Een gedeeltelijke, geanonimiseerde scan van het paspoort, ID-kaart of rijbewijs kan, maar let er dan wel op dat je de scan hiervan duidelijk onbruikbaar maakt voor andere doeleinden dan alleen het bewijs dat jij diegene bent die je beweert te zijn; er zijn genoeg mensen die er na een half jaar achter komen dat er vier telefoonabonnementen op hun naam zijn afgesloten, zonder dat ze daar weet van hebben.