piston tanden gebroken

Toothpick

Well-Known Member
4 sep 2014
1.449
661
Trophies
25
Vraag niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen maar ik heb de tanden van deze piston gebroken. Piston in gloed nieuw. Wie weet hoe dit in de M60 gearbox kan gebeuren. Dit omdat ik het zelf even niet meer weet.
(voor de oplettende kijker, ja ook de tapped plate is gebroken).


IMG_20170817_WA0006.jpg
 
Niet dat ik super veel verstand er van heb maar kan het zijn dat de sector hem omhoog kapot heeft gedrukt?
Iets anders zou hem eerder kapot strippen dan uit elkaar trekken lijkt mij?
 
Waarom weet ik niet zeker, maar het is iig duidelijk dat het een combinatie is van het falen van het stukje wat achterop de piston rack moet tegen houden en dat de rack zelf een defect had waar hij op is gebroken. Had je de piston rack vast gelijmd in de piston zelf? Het is iig heel bijzonder dat je het zo voor elkaar hebt gekregen, wat je wel ziet is dat de piston rack door de reinforcement aan de achterkant wordt gedrukt van de piston en dan dus los komt en vaak iets kapot gaat.
 
Dus als ik Rebels reactie lees en mijn eigen invulling erbij voeg klinkt dit als een PME.
De tanden zijn recht op elkaar gekomen, inplaats van in elkaar.
Door de druk die ontstaat lijkt inderdaad de metal theeth rack door je piston heen gedrukt te zijn.
Losse tanden deel is mogelijk daar door tussen je tappetplate en sector gear in gekomen en heeft je tappet plate aan gort geholpen.

Maar das puur theoretisch.
 
Heb nog wel een vraagje, na hoeveel rounds met deze setup is dit gebeurt?
 
er is 1 korte salvo geweest en daarna kwam er niks uit. na 3e korte salvo zonder bb's hoorde ik de tandwielen vrij draaien en geen schiet geluid meer.
(box heeft wel eens feedings problemen daarom dat ik nog aantal keer zonder dat er bb's uit kwamen heb geschoten
 
Ik denk dat hij ook meer bedoelde na hoe lang in totaal, dus hoeveel bb's zijn er mee verschoten? Of was dit een 2de hands die meteen kuren had?
 
Hij is van kennis van mij. Heeft 1,5 jaar goed gedaan en toen begonnen de problemen. 2x bij reparatie shop in den haag geweest. Laatste keer problemen en maanden stof gehapt. Toen heb ik hem pas gelee opgehaald en was de brede tand kapot van de piston. Nieuwe piston gehaald en zie foto wat er daar mee gebeurd is.
 
lVHfopf.jpg

Dit was de piston die ik er uithaalde toen ik hem voor het eerst openhaalde.
 
Zo te zien hebben de gears dit losgetrokken
Wat ik denk als ik dit zie is dat de piston niet vrij genoeg kon bewegen op den duur dus vast is komen te zitten en je sectorgear heb een gedeelte van het rack losgetrokken
had je eerst effe rustig op single met dichte gearbox gekeken of de piston wel weer snel terug kwam?

Het kan ook zijn geweest dat er meerdere bbs in je hop up zaten en dat de tapletbplate en nozzle niet kunnen feeden en dat daarom gelukkig de taplet plate afbrak als failure point 1 en het piston rack alsnfailure point 2 je hebt geluk dat dit niet duur is om te fixen maar dit is wel knap no offense in anyway btw maar dit is wat er in me opkomt
 
Singelshot met een m60 :D:) die wil ik wel. Kan ik er ook cqb/woodland terreinen mee spelen.

Vandaag nieuwe piston en tappetplate. Alleen tappetplate is niet de juiste:mad: shop gebeld maar ben bang dat td'er vandaag niet terug belt. Ook minimaal dinsdag pas een nieuwe tappetplate zodat ik weer verder kan......
 
Net AOE goed afgesteld. Getest zonder motor en veer losjes er in (om met de hand de piston terug te drukken).
Zo getest. AOE was goed nadat ik deze eerder aangepast had. Ook piston beweegt vrij. Dus alles weer in elkaar en ja hoor...... zojuist even schieten en met korte salvos en binnen 1,5min is de puston weer gebroken aan jant waar veer er in gaat daar zijn 3 tanden afgebroken.
 
Klinkt als dat er iets te zwaar/sterk staat afgesteld. Misschien ook een idee om je shimming te controleren.