Polariteit Mini-Tamiya laadkabels...enzo

Benjah

Well-Known Member
29 okt 2017
96
40
Trophies
6
Hai, ik ben inmiddels een beetje het spoor bijster, of ik moet vroeger naar bed...kan ook..anyway...

Als volgt:

- Ik heb een Specna H05 AA (Opnieuw opgebouwd, want out of the box issues)
- Een Turnigy Accucell 6 lader
- Turnigy 1200mah / 7.4V lipo's
- Omdat ik in een grijs RC-car verleden ooit es met Tamiya stekkers heb gekl**t, drama, geknoei en ik was lui...heb ik met een bestelling van wat andere spullen bij Conrad een Mini-Tamiya laadkabel meegepakt.

Voordat iemand DEANSSSS! gaat roepen...ja, staan op de agenda. ;)

Nu weet ik met mn gemiddelde bescheiden electro kennis...plus is rood, min is zwart...so far so good.
Nou ga ik laden. (is al van een tijdje terug dit verhaal hoor) Zoals we zien...klopt er van de kleurtjes van stekker naar stekker geen ene moer:

iDRYiJN.png

Dank aan de melding en de geringe intelligentie van de lader want anders *Biem*
Banaanstekers omgetoken en laden zonder problemen.

Specna is wired as such:
Achterkant/gladde kant van de pluggen. Klop heulemoal...AA loopt zoals het hoort. Yay.

1i1zvAg.jpg

Ik klagen bij Conrad, lalala...'Slordig'. Krijg een mail, 'Danke'...hebben ze de hele batch uit de roulatie genomen *kuch* en bij wijze van resistutie krijg ik een nieuwe kabel. (Overigens bezopen overdreven verpakt in een doos van 30x20x4 met schuimchips...maar goed) Was druk, dus even laten liggen...

Ga ik met dat nieuwe kabeltje aan de gang...zelfde verhaal :confused:. Ik twijfelen...zoeken naar ouwe Tamiya stekkers. Heb mn allereerste RC bewaard, en daar lag de rechter nog bij, links de plug van de Conrad laadkabel. Lo and behold...the same thing.

sfm74R9.jpg

Heb voorbeelden gezocht op het web, kom ik dit tegen: o_O

baterias-e-carregadores-acessorios-conectortamiyaminimacho3.jpg

Ik heb de + en - van de plug van mn modulaire voeding (met zo'n hele zwik van die losse stekkertjes voor allerlei apparaten) doorgemeten met mn multimeter, omdat ik zelfs dacht dat die mss verkeerd om zou zitten...maar die zit goed, anders start ook de charger niet op...

Heb ik iets gemist wbt Tamiya-stekkers de afgelopen jaren? Is het in Airsoft anders? Heb ik toch een (tweede) foute kabel?, Is mijn charger gaar? Andere conventie? Ben ik koekwaus geworre...Wat wat wat?

Bedoel, maakt allemaal geen ene **** uit op zich, maar ik ben zo'n type wat dingen wil begrijpen, zeker als ik iets leuk en interessant vind.

Anyone?

Ik heb het bericht gelezen, maar volgens mij heb je gewoon pech met de bananaplug to tamiya kabel en mogelijk zijn ze in andere landen anders gewired, er is niet echt een standaard zover ik weet voor welk deel van de tamiya welke polariteit moet krijgen.

Oh en natuurlijk XT60 Mustard Race, maar dat terzijde :P.

Ik heb het bericht gelezen, maar volgens mij heb je gewoon pech met de bananaplug to tamiya kabel en mogelijk zijn ze in andere landen anders gewired, er is niet echt een standaard zover ik weet voor welk deel van de tamiya welke polariteit moet krijgen.

Oh en natuurlijk XT60 Mustard Race, maar dat terzijde :p.

Uiteraard reageer jij. :);)

Denk ook dat het gewoon een andere 'standaard' is en soort van 'pech', en geen probleem om die banana's effe om te steken. Heb er nu twee voor de prijs van een. :P Maar 'het hoort niet' in mijn beleving.

Maarre...wat bedoel je? Beter omsolderen naar XT60 ipv T-plug/Deans? Loop ik ook nog over te denken om eerlijk te wezen.

Uiteraard reageer ik XD. Ach soms is het beter om af te stappen van rood is + en zwart is - voor de rest van je circuit, als je maar weet wat de polariteit is van je bron zou de rest niet uit moeten maken :), maar ik snap dat de grijze massa altijd even moet omschakelen.

Ik vind XT60 fijner, maar beide zijn goed, het was een grapje. Iig omsolderen naar een van de 2 is altijd gewoon beter dan tamiya, betere connectie, strakker vast en kleiner.

Ja, zo dacht ik ook, maar idd..dat hoofd moet dan ook even mee in de 'rewire'. Bedoel, de + loopt naar je triggercontacten en dan is de rest logisch. Tamiya zuigt idd aan alle kanten, ik verwacht altijd dat een van die pooltjes er ineens uit sodemietert omdat het zo los in die hulsjes zit.

Persoonlijk vind ik XT60 wat 'netter' en moderner dan deans. Denk dat ik zo'n zakje bestel als ik uitgevogeld heb welke mosfet en evt processorunit ik in dat ding wil, dan pak ik alles aan. Eerst maar weer es effe het veld in. :)

Ik heb het plus min verhaal ook gehad met een verloop kabeltje van Hobbyking. Daarom altijd dubbel checken voordat je dingen aansluit. Je hebt tooltjes waarmee je tamiya stekkers heel makkelijk kan ompinnen.

ohja XT60 for life enzo! :p ;) :cool::D

• Leuk
Waarderingen: Benjah
Ik heb het plus min verhaal ook gehad met een verloop kabeltje van Hobbyking. Daarom altijd dubbel checken voordat je dingen aansluit. Je hebt tooltjes waarmee je tamiya stekkers heel makkelijk kan ompinnen.

ohja XT60 for life enzo! :p ;) :cool::D

:D

Ompinnen? Hebbie url?

Thank you!
GIYF uiteraard, maar dan weet ik inderdaad waar ik naar zoek. Als ik ze nog ga omsteken that is.