Politiecontrole en airsoft?

MarcMaurerNL

Active Member
2 okt 2017
36
12
Trophies
7
Hallo,

Ik ben wel nieuwsgierig naar het volgende: Wie van jullie heeft al eens te maken gehad met een politiecontrole toen je airsoft replica's bij je had? (Bijv. onderweg naar een skirm, shop of huis.)

Ik ben wel benieuwd en nieuwsgierig naar de reactie van agenten. Was het bijvoorbeeld een probleem omdat ze het niet kennen, of waren ze bekend met airsoft en was er daarom niks aan de hand. Of werd je behandeld als de eerste beste terrorist en stond er een AT eenheid bij je deur?
 
Ben wel eens naar de school van mijn dochters gevraagd waar de wijkagent stond te wachten. Mijn dochters (4 jaar) hadden in de klas verteld dat papa piewers heeft. Alles uitgelegd en niets aan het handje, maar was wel even vreemd.
 
Dat is een leuke vraag ;)

Heb een keertje bij een algehele controle onderweg terug van een airsoftwinkel (combat geldermalsen) de vraag gekregen of ik verboden middelen en/of wapens in de auto had liggen. Nou had ik daar mijn replica afgesteld na een paar upgrades en was mijn snuggere en passende antwoord nee meneer agent, geen wapens maar wel replicas van wapens. Betreffende agent wist meteen waar het om te doen was en waar ik hoogwaarschijnlijk vandaag kwam omdat het bij geldermalsen was. De agent in kwestie had jaren airsoft gespeeld in belgie maar wegens omstandigheden ermee gestopt maar wist er nog wel alles over te vertellen haha. Weet alleen zn naam niet meer helaas. Een controle van 5min werd een half uur haha gezellig staan ouwehoeren met die mannen.
 
Zelf niet, maar wel verhalen gehoord.

Hier op het forum; iemand was naar politiebureau gegaan om aangifte te doen van iets ongerelateerds. had een foto van zijn replica als achtergrond op zijn telefoon. Agente zag dat en was niet bekend met airsoft, en even geschrokken. Nam telefoon (en NABV pas) even mee en checkte met collega. Daarna niks aan de hand.

Zelf wat verhalen tegengekomen toen ik onderzoek deed naar replica's vervoeren met OV. Kan gewoon, als je het netjes doet geen probleem. Maar mensen zijn wel zo nu en dan gestopt door agenten (op straat/station) en gevraagd wat er in de koffer zit. Even uitleggen en pas laten zien en je bent met 5 minuten weer verder (niet zomaar die koffer opendoen, als een random voorbijganger het ziet kan je zo paniek hebben). Als de chauffeur/conducteur het vraagt gewoon zeggen dat er een keyboard in zit of iets dergelijks, is makkelijker en scheelt gezeik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo en MarcMaurerNL
Geen ervaringen gehad met politie. wel 1x kapot geschrokken toen er agent voor de deur stond.
was bezig met afstellen achter het huis, bleek te gaan over een inbraak in de buurt.

Ik rij nogal geregeld met meerdere personen naar skirms (baas betaalt de benzine) en heb de standaard regel dat ik alle replica's in de kofferbak wil hebben. domweg omdat het verplicht is, alleen boeit niet iedereen dat. verder heb ik ook een soort van Geen full camo regel in de auto. dit geld voornamelijk voor multicam en dergelijke. als je van die "slangencamo" (naam even kwijt) hebt boeit het me niet want dat ziet er niet uit als camo voor de leek.

verder zo min mogelijk camo achtige zooi op de achterbank, zoals vesten en dergelijke. wil niet dat mensen het idee krijgen dat er gekkies in de auto met bedrijfsreclame zitten :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Bax, Crumble en Camilo
Zelf niet, maar wel verhalen gehoord.

Hier op het forum; iemand was naar politiebureau gegaan om aangifte te doen van iets ongerelateerds. had een foto van zijn replica als achtergrond op zijn telefoon. Agente zag dat en was niet bekend met airsoft, en even geschrokken. Nam telefoon (en NABV pas) even mee en checkte met collega. Daarna niks aan de hand.

Zelf wat verhalen tegengekomen toen ik onderzoek deed naar replica's vervoeren met OV. Kan gewoon, als je het netjes doet geen probleem. Maar mensen zijn wel zo nu en dan gestopt door agenten (op straat/station) en gevraagd wat er in de koffer zit. Even uitleggen en pas laten zien en je bent met 5 minuten weer verder (niet zomaar die koffer opendoen, als een random voorbijganger het ziet kan je zo paniek hebben). Als de chauffeur/conducteur het vraagt gewoon zeggen dat er een keyboard in zit of iets dergelijks, is makkelijker en scheelt gezeik.

Had tot voorkort een flightcase voor m'n SVD. Daarmee trok ik geen aandacht en op m'n weekenden Bunker Hill was het ook een voordeel, gezien mensen je helpen met tillen haha (had nog een grote koffer en rugzak bij me) xD

Verder heb ik voor m'n AKSU in een gitaartas zitten, dus dat valt ook niet op in het OV. Verder heb ik met een guncase een stukje moeten lopen door Den Haag en er was niks aan de hand (heen en terug naar Airsoft Inc en Dutch Stock House).
 
Had tot voorkort een flightcase voor m'n SVD. Daarmee trok ik geen aandacht en op m'n weekenden Bunker Hill was het ook een voordeel, gezien mensen je helpen met tillen haha (had nog een grote koffer en rugzak bij me) xD

Verder heb ik voor m'n AKSU in een gitaartas zitten, dus dat valt ook niet op in het OV. Verder heb ik met een guncase een stukje moeten lopen door Den Haag en er was niks aan de hand (heen en terug naar Airsoft Inc en Dutch Stock House).

Zolang je er niet groot op zet dat het wapens zijn is het meestal geen issue. Genoeg mensen die dezelfde cases gebruiken voor fotografie, gitaren en andere toepassingen. ik gebruik zelf een foedraal voor mijn M4 en die valt ook niet op. heb helaas een sleeve voor mijn BAR-10 Gspec en ben aan het kijken naar een tas of iets dergelijks daarvoor, is net wat steviger en minder opvallend.

het is volgens mij sowieso de regel dat als jij replica's in je auto hebt liggen dat je dit direct aangeeft bij een politie controle.
is ook wel zo netjes :p zolang jij het legaal mag hebben moet dat geen probleem zijn.

Hier op het forum; iemand was naar politiebureau gegaan om aangifte te doen van iets ongerelateerds. had een foto van zijn replica als achtergrond op zijn telefoon. Agente zag dat en was niet bekend met airsoft, en even geschrokken. Nam telefoon (en NABV pas) even mee en checkte met collega. Daarna niks aan de hand.

ik vind dit trouwens wel erg bijzonder. het lijkt me niet dat een agent problemen mag maken over een achtergrond die jij hebt op je achtergrond.
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
ik vind dit trouwens wel erg bijzonder. het lijkt me niet dat een agent problemen mag maken over een achtergrond die jij hebt op je achtergrond.

Ik had er even bij moeten vertellen dat de agente dit pas deed nadat ze had gevraagd of die van hem was en hij daar bevestigend op gereageerd had. Nogmaals, niet mijn verhaal, kwam een keer in klaagbaak voorbij.
 
Was mij inderdaad overkomen , voor zover ik het kon zien waren 2 agenten totaal niet op de hoogte , airsoft ?wattuuuu ....??

Stond er wel versteld van ik ga er dan ook maar vanuit dat veel agenten er geen weet van hebben en probeer zo weinig mogenlijk op te vallen , ik heb ooit iemand gesproken die replicas bij zich hadden op de terugweg van een skirm en kofferbak open moesten doen , hij gaf aan dat ie replicas had maar agent wist totaal niet waar ie het over had en de politeman legde zijn hand op zijn side arm , uiteindelijk kwam het wel goed na veel gebel over en weer , ik mag hopen na 4 jaar legalisering dat het een beetje duidelijk is nu bij de politie .
 
Weet niet of dat inmiddels is gewijzigd, maar vroeger moest er douane bij zijn om zonder gerede verdenking de kofferbak van een auto te laten openen. Vriend van me werd eens bij een algemene controle aan de kant gezet en de controlerende agenten eisten dat hij zijn kofferbak open zou maken. Hij was met real steel w@pens op weg naar een erkenninghouder. Heeft geweigerd daar en plein public te openen en gezegd dat ze dan maar mee moesten rijden naar zijn bestemming. Agenten konden wel begrijpen dat hij niet graag een eind verder opgewacht zou worden door iemand die zijn wapen(s) had gezien tijdens die controle.
Zelf meld ik het (replica's of RS vervoeren) pas als ernaar gevraagd wordt. Heeft geen zin om bij een alcoholcontrole bijv. al te gaan melden dat je replica's of RS bij je hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: victor
Ben ook een keer gestopt voor een controle.
Moest even blazen en mocht weer verder.
Niks gezegt over replicas in kofferbak, dat had ik wel gedaan als op het moment dat ik mijn kofferbak moest opendoen van ze.
 
Heb nu 2x een controle gehad waarbij ik mijn replica's heb moeten laten zien.
Gelukkig geen problemen gehad omdat ik mijn NABV pas bij mij had en alles netjes niet zichtbaar in de kofferbak lag.
Werd wel aan mij gevraagd of ik mij tas open wilde maken omdat de controlerende agenten wel eens welde zien hoe "echt" ze er uit zagen.
Kreeg nog een opmerking mee van, zo hey, ik zou willen dat ik dit tot mijn beschikking had als wij moet uitrukken naar een gevaarlijke situatie.
Kon de humor er wel van inzien en kon daarna weer verder rijden zonder problemen.
Aanleiding van controle was een kapot achterlicht de eerste keer(geen boete voor gehad, wel ter plekke vervangen) en de 2de keer was gewoon een controle waarom ik zo vroeg op pad was.
Schijnt nogal apart te zijn in Flevoland als je op een zondag om een uurtje of half 8 reeds onderweg bent ;)

Mvg Roy AKA SMitty
 
Laatst bewerkt:
Denk het ;)
Wel humor dat ze met verbazing staan te kijken naar wat je bij je hebt :)

Mvg Roy AKA Smitty

Heel eerlijk verdenk ik dat ze wel weten waarom jij zo vroeg weg gaat. Balls is nou eenmaal een bekend veld, lijkt me sterk dat de politie daar niet vanaf weet. ik moet wel zeggen dat ik nog nooit politie controles ofzoiets heb gezien rond airsoft velden.
 
Ik was niet onderweg naar balls ;)
Half 7 richting balls als je zelf in Flevoland woont??
Ben misschien een vroege vogel maar zo vroeg bij balls, echt niet.
Ik was onderweg naar Outpost Delta :)
Werd vlak voor de A6 aangehouden.

Mvg Roy AKA Smitty

Heel eerlijk verdenk ik dat ze wel weten waarom jij zo vroeg weg gaat. Balls is nou eenmaal een bekend veld, lijkt me sterk dat de politie daar niet vanaf weet. ik moet wel zeggen dat ik nog nooit politie controles ofzoiets heb gezien rond airsoft velden.
 
Laatst bewerkt:
ik kreeg een huiszoeking nadat iemand die iets kwam bezorgen boven aan de muur mijn replica's zag. heb mn pasje laten zien en was in orde verder, máár ze zeiden dat het niet aan de muur mag hangen maar in een kluis moet, is dat zo? het is namelijk niet vanaf de openbare weg zichtbaar. ik heb geen plaats of geld voor een grote dure wapenkluis.
graag jullie reactie hierop, hebben jullie het wel allemaal in een kluis ?
 
ik kreeg een huiszoeking nadat iemand die iets kwam bezorgen boven aan de muur mijn replica's zag. heb mn pasje laten zien en was in orde verder, máár ze zeiden dat het niet aan de muur mag hangen maar in een kluis moet, is dat zo? het is namelijk niet vanaf de openbare weg zichtbaar. ik heb geen plaats of geld voor een grote dure wapenkluis.
graag jullie reactie hierop, hebben jullie het wel allemaal in een kluis ?
gewoon in een koffer of tas onder je bed en klaar, en als het niet onder je bed past dan zet je het in de kast. je kan nog een slotje op je tas of koffer doen maar ik ken niemand die dit doet. Of je maakt een houten kist waar je het in doet
 
@gambit dank voor je reactie. de politie zei dat ze over een week al kunnen terugkomen om te controleren. uiteraard zorg ik wel voor die tijd dat er een slot op de zolderdeur zit, maar zullen ze in de toekomst vaker komen nu ze weten wat ik bezit ? m.a.w. kunnen ze elk jaar weer een huiszoekingsbevel krijgen en de woning binnen treden...

ik vond het juist zo cool aan de muur, onder mn bed heb ik er niet veel aan.

en klopt het dat onklaar gemaakte vuurwapens wél aan de muur mogen ? en zo ja geld dat ook voor airsoft onklaar gemaakt ?
 
volgens de wet wordt een onklaar gemaakt wapen nog altijd als wapen gezien. dus daar heb jij je antwoord al. nee die mag niet aan de muur