Porto ellende

Slottie

Active Member
30 okt 2017
39
12
Trophies
5
Hoi hoi,

Geprobeerd om een Baofeng UV82 in te stellen maar das meer ellende dan dat het op het eerste gezicht lijkt.
Is er iemand die een csv voor in chirp heeft met de juiste tonen enz?

Thx in advance

@Slottie chirp is k.u.t. Nadeel van chirp is dat hij alle freq op wide zet. Zo ontvang je ook de kanalen ernaast. Als je zelf kabel hebt kan ik je juiste prog sturen en bestand om pmr 1-16 er op te zetten

• Leuk
Waarderingen: Wijnand
Op de website van Baofeng kan je een hoop software downloaden. Even juiste programma zoeken bij je porto. Wij gebruiken de UV-5R tijdens beveiligings klussen en zijn hele betrouwbare portofoons met als voordeel het programmeren

Op de website van Baofeng kan je een hoop software downloaden. Even juiste programma zoeken bij je porto. Wij gebruiken de UV-5R tijdens beveiligings klussen en zijn hele betrouwbare portofoons met als voordeel het programmeren

https://baofengtech.com/download

Helemaal onderaan staan hun eigen programma's. Werkt dit niet dan kan ik maandag of dinsdag even de files die ik gebruik uploaden.

De pmr kanalen:
  • kanaal 1: 446.00625
    kanaal 2: 446.01875
    kanaal 3: 446.03125
    kanaal 4: 446.04375
    kanaal 5: 446.05625
    kanaal 6: 446.06875
    kanaal 7: 446.08125
    kanaal 8: 446.09375
    kanaal 9: 446.10625
    kanaal 10: 446.11875
    kanaal 11: 446.13125
    kanaal 12: 446.14375
    kanaal 13: 446.15625
    kanaal 14: 446.16875
    kanaal 15: 446.18125
    kanaal 16: 446.19375
Bron

Ja prima man, ik heb ze erin staan. Kan je mij uitleggen hoe dat dat nu eigenlijk werkt met die ctcss codes en tonen?
Of worden die niet gebruikt?

Chirp is een prima programma om je porto mee te programmeren. Anyways, ik lees dat het gelukt is. Top!

CTCSS is een codering om je kanaal 'af te scheiden'. Echter, dit werkt alleen als iedereen op dat kanaal met een CTCSS werkt. Voorbeeld:

Iedereen zit op PMR5, en team Alpha zit op CTCSS 1405, en team Bravo op CTCSS 1385. Team Alpha communiceert onderling, en team Bravo communiceert onderling, zonder dat ze last hebben van elkaar.

Echter, als er iemand op PMR5 zit zónder CTCSS, kan die het hele kanaal horen, en als 'ie zendt heeft het hele kanaal er last van.

A-ha, er is dus geen standaard instelling voor CTCSS per kanaal. Dit spreek je gewoon per team af als ik het goed begrijp?

Die ctcss tonen; heeft iemand dat al eens geprobeerd? Een oud lid bij acn zei altijd dat dat op papier beter werkt dan in t echt, dat je elkaar nog steeds gaat weg drukken. Wanneer iemand op ctcss praat, is t kanaal bezet voor iemand buiten dat ctcss gebied dacht ik. Zou ideaal zijn voor bunker hill als t werkt namelijk...

Ter aanvulling op @Joris

Now that you understand how these work, I also want to clear something up. Some manufacturers call there "Privacy tones" or Privacy codes" or even act like they are different channels, and advertise that the radio has "968 channel combinations." All of this is completely untrue. CTCSS and DCS don't stop anyone from listening to you, they just stop you from hearing other people. If someone has a radio with no CTCSS and DCS on, they will be able to hear everyone on the channel, including people using CTCSS and DCS.
Also, CTCSS and DCS do not make additional channels. If someone is on the same channel with a different code, then its not a different channel. If you stand next to them and both transmit, your radios will interfere because they will be trying to use the same channel at the same time. On PMR446, there are only 8 channels, and no CTCSS or DCS can change that.

Via http://radiosification.blogspot.nl/2013/12/what-is-ctcss-and-dcs.html

De tonen dienen dus alleen om voor de ontvanger het verkeer te filteren. Je hoort alleen dat wat op de juiste frequentie en toon gezonden word.

Zoals @Jan al op merkt, gebruik je met of zonder tonen nog steeds de frequentie en krijg je dus storing/wegdrukken als iemand anders dezelfde frequentie/ kanaal wil gebruiken.