Portofoon setup

NielsHoffland

Well-Known Member
27 jul 2017
1.148
490
Trophies
23
Hey iedereen!

Na het afgelopen weekend bunkerhill ben ik er achter gekomen dat een portofoon toch wel heel handig is. Ik vroeg mij af wat andere mensen gebruiken voor setup en in welke prijs klasses. Ik merk namelijk op skirms dat er vaak problemen mee zijn, dus niet zenden of niet ontvangen enz. Ook gebruiken veel mensen Boafeng wat eigenlijk niet gebruikt mag worden.

Wat zijn jullie setups? En wat zijn de voordelen daarvan?

Alvast Bedankt!
-Niels Hoffland,

Ik draag zelf een midland g9. Een dual band met zowel pmr als lpd. Voordeel is dat iedereen zowiezo de 8 pmr kanalen heeft, en ik een lpd kanaal kan gebruiken om met een teammate te praten. Tot op heden geen klachten qua zenden en ontvangen.

Simpel security headetje, met een veelste kleine ptt knop. Daarom net afgelopen week een midland bow m-evo headset besteld.

• Leuk
Waarderingen: NielsHoffland
Baofeng is op zich niks mis mee.. dat werkt goed. Het gaat vaak mis bij de ptt (push-to-talk) en je headset. Ik heb na m'n tweede skirm een Z-Tactical aangeschaft. Dat was tot op heden de slechtste aankoop in m'n airsoft carriere. Ik kwam vaak zonder comms terug uit het veld om wat voor stomme reden dan ook. Deze is zo'n €100 maar nu wil ik toch wel heel erg graag naar een veel duurdere variant namelijk de serieuze, real steel 3M Peltor Comtac XPI. Je betaald €500 maar je weet zeker dat je iets hebt wat ECHT nodig is.

Je budget hangt natuurlijk ook heel erg af van wat je doel is.. als je elke maand alleen naar BH gaat zou een Z-Tac setje wel voldoen misschien maar ik wil het komende jaar eigenlijk alleen maar Tac en Milsims gaan spelen.. dan heb je wel wat robuuster spul nodig.

• Leuk
Waarderingen: NielsHoffland
Ik draag zelf een midland g9. Een dual band met zowel pmr als lpd. Voordeel is dat iedereen zowiezo de 8 pmr kanalen heeft, en ik een lpd kanaal kan gebruiken om met een teammate te praten. Tot op heden geen klachten qua zenden en ontvangen.

Simpel security headetje, met een veelste kleine ptt knop. Daarom net afgelopen week een midland bow m-evo headset besteld.

Oke goed om te lezen dat jij geen problemen hebt. Heb je gewoon een normaal oortje en PTT? Niks specefieks?

Baofeng is op zich niks mis mee.. dat werkt goed. Het gaat vaak mis bij de ptt (push-to-talk) en je headset. Ik heb na m'n tweede skirm een Z-Tactical aangeschaft. Dat was tot op heden de slechtste aankoop in m'n airsoft carriere. Ik kwam vaak zonder comms terug uit het veld om wat voor stomme reden dan ook. Deze is zo'n €100 maar nu wil ik toch wel heel erg graag naar een veel duurdere variant namelijk de serieuze, real steel 3M Peltor Comtac XPI. Je betaald €500 maar je weet zeker dat je iets hebt wat ECHT nodig is.

Je budget hangt natuurlijk ook heel erg af van wat je doel is.. als je elke maand alleen naar BH gaat zou een Z-Tac setje wel voldoen misschien maar ik wil het komende jaar eigenlijk alleen maar Tac en Milsims gaan spelen.. dan heb je wel wat robuuster spul nodig.

Momenteel zal het alleen gaan voor lokaal in nederland skirmen. Dus 500 euro voor een headset is dan iets te gek :P Maar later zou ik graag naar grote skirms gaan zoals Border wars enz. Momenteel denk ik dus aan een simpeler setje voor rond de 100 euro. na mijn idee is dit mogelijk. :)

Ik heb een baofeng 888s en een simpel security oortje maar ben momenteel een paar andere dingen aan het testen / wachten tot ze binnen komen. Diverse PTT, porto link systemen, headsets etc.

Het oortje werkte altijd perfect maar wil toch iets meer dan het oortje waarmee ik vaak ook aan de deur sta. En na een uur of 8 een rubber champignon in je oorkanaal is een headset over je oor ook wel prettig :D

Ik heb baofeng uv b5 en heb daar ebay D-shape oortje met ptt die goed werkt bij.

Verder heb ik een baofeng uv82hp deze heb ik met dual spreeksleutel/speaker (zo'n ding dat politie in films op de schoudervoorkant heeft) daar heb ik D-shape oortje bij.

Beide Baofengs zijn geprogrammeerd met de 16 legale pmr freq.

Laatst bewerkt:
Ik heb onderlaatst een Baofeng uv-5r met een PTT van z-tactical en de z-tactical comtact 2 gekocht.

Ik zelf heb de volgende setup:

Headset:
http://www.com-bat.nl/headsets-microfoons/1641-z-tactical-bowman-evo-iii-headset-z029-des.html

Push-to-talk:
http://www.com-bat.nl/headsets-microfoons/2138-opsmen-m52-ptt-kenwood.html

Portofoon:
https://www.ebay.com/itm/Puxing-PX-...302673?hash=item5450b52911:g:vyIAAOSwJthZ4SNb

Heb met deze setup nog nooit problemen gehad; geluid komt kraakhelder door, ontvanger hoort me loepzuiver en kwaliteit is erg goed. Heb voor de zekerheid wel altijd een reserveset Push-to-talk & headset in de tas zitten, want ooit gaat het natuurlijk kapot, en dan wil ik wel direct door kunnen.

Waar ik me mateloos aan irriteer is als er Comms-problemen in m'n squad zijn waardoor je eigenlijk een hele Skirm uit handen kunt geven; Communication is KEY.

Ik zelf heb de volgende setup:

Headset:
http://www.com-bat.nl/headsets-microfoons/1641-z-tactical-bowman-evo-iii-headset-z029-des.html

Push-to-talk:
http://www.com-bat.nl/headsets-microfoons/2138-opsmen-m52-ptt-kenwood.html

Portofoon:
https://www.ebay.com/itm/Puxing-PX-...302673?hash=item5450b52911:g:vyIAAOSwJthZ4SNb

Heb met deze setup nog nooit problemen gehad; geluid komt kraakhelder door, ontvanger hoort me loepzuiver en kwaliteit is erg goed. Heb voor de zekerheid wel altijd een reserveset Push-to-talk & headset in de tas zitten, want ooit gaat het natuurlijk kapot, en dan wil ik wel direct door kunnen.

Waar ik me mateloos aan irriteer is als er Comms-problemen in m'n squad zijn waardoor je eigenlijk een hele Skirm uit handen kunt geven; Communication is KEY.

Bedankt voor je setup :) Ik ga even rondkijken wat ik fijn vind. Zo'n headset die jij hebt is weer een band om je hoofd heen :p

Klopt helemaal, daarom wil ik zo snel mogelijk een setje comms. Wat ze bij Bunkerhill zeiden afgelopen weekend"Je hebt 2 dingen nodig voor airsoft. Een Replica en een portofoon" Alleen is geld even een issue.... Hopelijk verkoop ik binnenkort wat van mijn spullen ;P

Zelf ben ik van een TopCom overgestapt een Baofeng UV-82. Samen met een PTT en een headset van ali. Ik dacht hetzelfde als de setup van Toothpick. Na een avondje kloten omdat ik de kanalen niet in kon stellen werk hij nu perfect. En 2 kanalen tegelijk is ook makkelijk.

Zelf ben ik van een TopCom overgestapt een Baofeng UV-82. Samen met een PTT en een headset van ali. Ik dacht hetzelfde als de setup van Toothpick. Na een avondje kloten omdat ik de kanalen niet in kon stellen werk hij nu perfect. En 2 kanalen tegelijk is ook makkelijk.

Ik heb nu nieuwe ptt van ztactical die is dual ptt. Moet hem alleen nog een keer gebruiken.

Ehhh vind nog 48 personen naast jullie en hij kan gemaakt worden.
Ik ben nog niet zo ver dat ik m open heb gemaakt om het na te maken.

Ik heb/had deze al een tijdje voor wintersport (en andere buitensport toestanden). Eentje ligt helaas op een wat lastige plek tussen een paar rotsen...dus ik ga een nieuwe set bestellen. (As we speak overigens)

Spatwaterdicht, robuust en (redelijk) schokbestendig. Dual-watch, hendig! ...en een aardige load aan subkanalen. Accupack gaat voor mn gevoel 100 jaar mee en het bereik is behoorlijk voor de prijs, wattage en lengte van de antenne. Voor Airsoft...mja...geel niet zo ideaal wellicht :P (nog niet gebruikt in het Airsoft veld trouwens), maar goed wegstoppen in een pouch of rugzak en daar ben je ook weer van verlost. De bijgeleverde single (!) mini-jack headset is behoorlijk low-key en prima te gebruiken. Kan me alleen voorstellen dat als je een helm draagt de boel aardig gaat knellen in je oorschelp. De mic is wellicht ook wat minder onder evt een mesh-mask. Zal het eens proberen en als het niet werkt, dat ik eerdaags voor een keelmic ga.

Keelmic kan ik je al afraden. Diverse al gehad en ook van andere gehoord dat die dingen crapp zijn om te gebruiken.

• Leuk
Waarderingen: Benjah
Dank, ik heb altijd begrepen dat het wel goed werkte. Dan ga ik es kijken naar een simpele ptt. Die airtubes vind ik niks, even kijken of er ergens een zachte D-shape is oid met robuuste knop.

Misschien een domme vraag maar laatst speelde ik samen met vrienden en die hadden een porto voor mij mee dus ik speelde niet met de Boafeng die ik een week later kocht. Die boafeng heb ik geprogrammeerd op de 16 PMR freqs. Nou kon hij op z'n porto bijvoorbeeld channel 4,7 doen. Als ik mijn Boafeng op channel 4 zet, kan ik hem dan wel of niet ontvangen. En als dat niet zo is, hoe zorg ik ervoor dat ik ook op zo'n subkanaal kom?