Portofoon setup

Earmor mod 2 en PTT werken goed, mod 0 zijn meh en mod 3 alleen goede dingen over gehoord

"Bax, post: 74103, member: 1614"]Misschien een domme vraag maar laatst speelde ik samen met vrienden en die hadden een porto voor mij mee dus ik speelde niet met de Boafeng die ik een week later kocht. Die boafeng heb ik geprogrammeerd op de 16 PMR freqs. Nou kon hij op z'n porto bijvoorbeeld channel 4,7 doen. Als ik mijn Boafeng op channel 4 zet, kan ik hem dan wel of niet ontvangen. En als dat niet zo is, hoe zorg ik ervoor dat ik ook op zo'n subkanaal kom?

De eerste stap is dan om te onderzoeken welke porto hij heeft, dan daarvan de tone frequenties op te zoeken die horen bij de subkanalen en die te programmeren op bijvoorbeeld kanaal 17+

In technische/HAM kringen (en in de documentatie) heten sub-kanalen gewoon CTCSS.

Het is namelijk fysiek geen kanaal, maar je gebruikt een toonslot op een bepaalde gedeelde frequentie: als twee verschillende "Sub-kanalen" op dezelfde frequentie (binnen elkaars bereik) zouden gaan zenden, dan storen ze elkaar nog.
Wanneer je op een ontvanger geen CTCSS decoder instelt hoor je iedereen op die frequentie.