Repilica aeg, gbb,hPa green gas help

Anton

Well-Known Member
12 aug 2017
139
48
Trophies
11
na veel info te hebben verkregen betreft de diverse replica's, en denkende ik weet het naar de shop.
Hier was een wand vol replica en toch even om advies gevraagd.
Eerst werden mij de nodige vragen gesteld en hieruit zou een gbb cq green gas waarschijnlijk het mooiste voor mij zijn ( realisaties). In mijn voorbereiding was ik zelf op een aeg met ebb uitgekomen.

Nou is mijn vraag heeft iemand ervaring met deze beide systemen, zit er betreft onderhoud een groot verschil in werk cq kosten.
En tijdens een skirm is dit te doen met low caps ( umarex 416/417)

Veel vragen maar ik wil voorkomen een verkeerde keuze te maken
Kunnen jullie mij helpen/adviseren
 
Welke info heb je de shop gegeven dat ze een advies doen voor een GBB replica?
Waar wil je gaan skirmen? Voor indoor is een GBB nog wel te gebruiken, maar voor buiten wordt het al snel minder. In de zomer zal het prima gaan omdat de temperaturen hoger zijn, maar in de winter zal een GBB minder gaan presteren. Ook zijn low-caps niet echt super. Leuk voor milsims en voor als je het echt realistisch wilt spelen, maar makkelijk is het niet. Jij loopt dan met zeg 6 magazijnen rond met in totaal 180 bb's. Dan kom je iemand tegen met een 450 rnd hi-cap. Hij hoeft niet zuinig te zijn op z'n bb's en sproeit er dan ook rustig op los. Jij bent dan druk bezig om ervoor te zorgen dan je magazijnen niet leeg zijn. Ook zijn de magazijnen een stuk duurder, zeg 40-50 euro. Niet leuk als je er 6 nodig hebt. Wil je voor realistisch gaan dan zou ik zeggen neem een Tippmann M4 en gooi er HPA op. Dan heb je in ieder geval geen last van cool-down en mindere prestaties bij lagere temperaturen.

Een GBB zit meer onderhoud aan dan een AEG. Bij een AEG hoef je bijna niks te doen, alleen is het aangeraden om na elke dag spelen de hop-up en de loop schoon te maken. Bij een GBB moet alles uit elkaar, schoongemaakt en gesmeerd worden, net als bij een echte.

Er is een reden waarom nieuwe spelers aangeraden wordt om een AEG te kopen. Kosten zijn lager, je hebt minder kennis van replica's nodig, en presteren vaak beter, vooral als ze geüpgraded zijn. Nadeel is dan wel het mindere realisme. Maar de keus moet je zelf maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Indd wat rick191 al zegt lijkt toch dat een ebb dan toch een betere keuze is als je wat realitisher wilt. En idd wat rick ook zegt over lowcaps zou dan eerder midcap gaan heb je ook niet het gerammel van de mag . Maar ook bij een ebb is er vaak meer stress op de gearbox vanwegen de blowback dus zijn keuzes die je maakt maar ik zou ook een gbb als beginner afraden.
 
Jep! GBB is awesome, maar niet praktisch. Zelfs binnen willen de GBB's het vaker niet dan wel doen in NL, omdat de binnen locaties (logischerwijs) geen verwarming aanzetten. De januari pistol only skirm in Arnhem was voor mij een debacle omdat het te koud was voor mijn gas. :p

En zoals gezegd; de mags zijn een stukje duurder!
 
Al het zinnige is er zo`n beetje al wel over gezegd.
GBB(r) Vind ik een rare keuze om als aanrader voor een nieuw iemand te geven.
Inderdaad te veel nadelen, kosten en kennis vereist.
Mocht je de blowback belangrijk vinden maar door onze adviezen een AEG kiezen,
misschien is het dan wat om naar 1 van de TM recoil modellen te kijken.
Zit wel een prijskaartje aan, maar dan heb je out of the box kwaliteit en range.
Bij dit magazijn zijn de originele magazijnen ook wat duurder, maar je hebt wel alle realistische handelingen.
En deze modellen hebben dan waarschijnlijk toch wel de zwaarste terugslag van alle EBB modellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan en Rick191
Nog een vraag er werd mij verteld dat ik het green gas 4.0 wel goed zou kunnen spelen, is dit dan ook geen juiste info die mij is verstrekt?

Zo niet dan zal het waarschijnlijk toch een aeg worden en de suggestie van een tm recoil vind ik interessant
 
Nog een vraag er werd mij verteld dat ik het green gas 4.0 wel goed zou kunnen spelen, is dit dan ook geen juiste info die mij is verstrekt?

Zo niet dan zal het waarschijnlijk toch een aeg worden en de suggestie van een tm recoil vind ik interessant

Ja maar alsnog met heel koud weer heb je nog steeds last van mindere prestatie en het cooldown effect, oftewel het sneller achter elkaar schieten wat zorgt dat je magazijnen afkoelen en je gas dus ook zwakker wordt. Waarschijnlijk trekt een GBBR het op nuprol 4.0 veel beter maar het is nog steeds niet geschikt.
Also dan komt nog het kosten plaatje van een GBBR, een goede GBBR kost rond de 400-500 euro ligt, dan komen er nog 4 a 5 extra mags a 40 euro gemiddeld bij, oftewel 160 tot 200 extra en dan heb je nog niets eens de essentials zoals bril, goede schoenen, een setje camo, vest voor je mags en etc plus dat een goed presterende GBB toch wel vaak aan getuned is.

Met een AEG heb je voor 500 euro een high end replica, 4-5 mags extra, genoeg batterijen en een degelijke lader, met mid caps kan je makkelijk een halve dag mee spelen zonder super conservatief te moeten spelen en heb je dus in principe nog 200 over voor alle randzaken.
 
Oftewel begin met een aeg indien wat realistischer met ebb of recoil van een goed merk en je bespaard een paar honderd euro. En in de toekomst als je bijv milsim skirms wilt doen en veel geld over hebt .........
Umarex en MT zijn ook die goede aeg die je bedoelt, ik wil lol hebben en niet teveel ergenis omdat de replica het niet doet ivm de kwaliteit.
 
Je kan het best doen, maar je moet er een wat ander kostenplaatje bij houden dan wanneer je met een AEG begint. Enige recoil die ik zou aanraden op een AEG is de TM recoil shocks, al het andere is of echt nutteloos of is zo brak dat het meer sloopt dan toevoegt, kuch bolt kuch.
Als je recoil wilt en je vind met een slang rond lopen niet erg, dan zou ik naar een tipmann kijken, dan heb je het beste van alle werelden, goedkope AEG mags, recoil van een GBB en de goede performance van een HPA engine.

PS: umarex maakt nul replica's, hun hebben alleen licenties van echte vuurwapen fabrikanten en laten dus replica fabrikanten replica's voor hun maken, zetten er trades op en verkopen het dan onder hun eigen naam. MT ken ik niet maar mogelijk dat je TM bedoelde en ja dat is een goed merk.
 
Sorry bedoelde TM
En ik begrijp dat umarex zeer verschillend in kwaliteit kan zijn omdat ze alles aan diverse partijen uitbesteden.
Als ik vragen mag waar speel je zelf mee en wat zijn jou bevindingen cq zou je achteraf toch een andere replica hebben gekocht?
 
Ik heb zelf een TM recoil ebb, en ik ben er zeer tevreden over. Waar je wel op moet letten dat het net wat geavanceerder is dan je "standaard" aeg zonder ebb. Dus als je één onderdeel upgrade dan moet je meteen paar andere onderdelen upgraden. (B.v. als je een andere veer erin wilt voor FPS verhoging dan moet je ook minimaal je gears upgraden. Er zit een aardig prijskaartje aan, maar dan heb je ook wat.
 
Ja klopt umarex heeft een hoop verschillende fabrikanten, maar het gros is wel goed, de HK416, 417, G28 en MP5's worden allen door VFC gemaakt wat een super goed merk is qua externals, een van de beste zelfs. Het is vaak gewoon even achterhalen wie de OEM (originele maker) is en dan kijken naar reviews, maar meeste van Umarex is gewoon degelijk.

Ik heb ondertussen een G&G, Specna arms, E&L AK en M4 en dan komt er nog een VFC HK416 bij binnenkort. Ik ben begonnen met de G&G replica en dat is me meer dan prima bevallen, zeker toen ik net nieuw was, behalve dat het een shorty M4 is en ik achteraf liever een carbine had gehad. Jammer genoeg hadden ze toen nog niet de nieuwe CM en GC modellen die er nu zijn. G&G maakt een goede replica zowel extern als intern voor een niet al te absurde prijs. Echter nu ik al weer een tijdje mee draai, ben ik er achter gekomen dat ik ontzettend veel plezier haal uit het upgraden, hierdoor mede is het voor mij niet altijd belangrijk om een out of the box super presterende replica te kopen gezien ik daar zelf wel voor (probeer te) zal zorgen, oftewel ik kijk zelf vaker naar de budget replica's waarvan de externals prima zijn, maar de internals altijd wat tegen vallen.

In principe moet je aan elke replica iets doen om het maximale eruit te halen wat het kan en wat je zelf er van wilt. Echter als beginner zou ik wel iets aanraden wat out of the box al een redelijke prestatie heeft zodat je er meteen wel van kan genieten. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van iemands budget. Heb je een budget van 400-600 zou ik je toch echt aanraden naar, VFC, TM, Krytac, enz. te kijken. Zit je tussen 200-400, dan raad ik eerder ICS, G&G, Specna Arms enz. aan.
 
Verwacht alleen niet veel van een EBB.

Zelf heb ik een G&G TR4-18 met EBB. Als je voor een echte blowback gaat, is EBB niet wat je zoekt.

Althans, niet van een G&G replica.
 
Bedankt voor jullie input, ik neem dit mee in mijn afweging om de juiste keuze te maken voor mijn eerste replica.
 
of is zo brak dat het meer sloopt dan toevoegt, kuch bolt kuch.

Regelmatig aan een bolt gesleuteld en het is een beetje hit or mis qua gears. De anti reversal latch zal uiteindelijk de bevel gear slopen bij allemaal.
Kan wel uitsluiten dat de blowback iets zal slopen dat systeem zit best goed inelkaar.
 
Regelmatig aan een bolt gesleuteld en het is een beetje hit or mis qua gears. De anti reversal latch zal uiteindelijk de bevel gear slopen bij allemaal.
Kan wel uitsluiten dat de blowback iets zal slopen dat systeem zit best goed inelkaar.

Heb al vaak genoeg gehoord dat de bolt te veel stress op de gears zet en dat bijvoorbeeld de spur helemaal was gestript of de sector een paar tanden verloor. Daarbij bij elke RPS upgrade zul je de blowback wss moeten uitschakelen omdat deze het dan niet meer bij houd.
 
Als je er een dsg build van maakt of een rof van minimaal 30rps uit gaat proberen te persen dan sloop je de boel ja.
Daar is dat ding ook niet voor ontworpen.
Als je er gewoon een 11,1 lipo aan hangt met 25~50C zonder aanpassingen, ja dan sloop je ook de boel. Maar dat doe je bij een TM ook.

Als je normaal een 7,4 lipo eraan hangt en geen insane laserbeam rof wil. (iets met realisme) dan valt het best mee
 
Heeft niks met DSG te maken of high RPS per se, je kan het ook voor de trigger response doen, zijn genoeg die er 13:1 in knallen en puur semi spelen. Laat ik het zo zeggen er zijn betere opties als je realisme wilt.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij ging het erom dat de blowback dingen zou slopen.
Als jij gewoon semi speelt en geen laserbeam probeert te maken. Heb je ook geen last dat je blowback het niet kan bijhouden is het wel??
Als de stock gears vervangen worden voor betere dan zullen ze ook niet snel stuk gaan. Dus snap hem ff niet.
Feit blijft dat als je er geen high rof build van gaat maken de blowback gewoon zijn ding doet en niet je replica zal mollen.
 
30+ RPS kan het idd niet aan, maar zelfs alleen een motor upgrade zou ik mee op passen en dan vooral met het BRSS systeem die het cyclen hiervan niet aan kan, maar dat is puur gissen gezien ik het niet uit ervaring weet. Als je kijkt naar de prijs van een BOLT en online ziet dat er bij mensen met normaal gebruik iets faalt of ze bij upgraden de BRSS moeten uitschakelen, zou ik ze niet aanraden. Ik denk dat er dan voor vergelijkbare prijzen een stuk betere systemen op de markt zijn of denk jij hier anders over?