Replica kopen in Duitsland om F-stamp te krijgen

Dodgy

Well-Known Member
29 jan 2019
277
176
Trophies
11
Goedemiddag allen!

Ik zit al een tijdje te spelen met 2 dingen: Ik wil in Duitsland kunnen spelen met een oude maat van me die daar woont. En ik wil een GBBR kopen.

Nu wil ik deze 2 dingen combineren. Ik wil de TM MWS halen en dacht eraan om deze in Duitsland te kopen, zodat deze dan omgebouwd wordt naar semi only (niet echt een issue met 35bb's per mag) en met alle documentatie en F-stamp.

Er komen dan een paar vragen bij mij boven die ik en niet hier kon vinden en niet online. Heb ook een mail gestuurd naar Waffenostheimer met dezelfde vragen, maar ja dat is de slager die zijn eigen vlees keurt.

Het gaat om deze advertentie; http://www.waffenostheimer.de/tokyo-marui-m4a1-mws-zet-system-gas-blowback-airsoft.html

-Er wordt gesproken over "ohne Markings", bedoelen ze hier de F-stamp mee?
-Hoe bouwen ze een GBBR om naar semi only? Aangezien de MWS blijkbaar een vrij complex trekkersysteem heeft.
-Hoe, wat en waar zetten ze de F-stamp. Niet dat ze de cerakote gelijk verpesten.
-Moeten mags ook nog ergens aan voldoen of alleen de replica zelf?
-Moet er op nog andere attributen een F-stamp zitten (sights, etc.)?
-Blijft de F-stamp geldig als je hem veranderd (qua trekker, stock, rail, b&n) of moet je hem stock houden?

Ik hoop dus eigenlijk dat er mensen hier zijn die hier ervaringen mee hebben. Ik had dit zelfde trukje uitgehaald bij de paintball om paintball tournooien in DLD te kunnen spelen en hoop hetzelfde te kunnen doen met een replica.

Zoals ik al zei, heb ze ook gesteld aan Waffenostheimer, maarja ik weet niet eens of die partij zelf goed is. Ik zag dat @Oom_Bert er een replica had besteld, dus heb al gevraagd naar zijn ervaring.

Maar alle andere ervaring met Duitse shops, F-stamps of andere gerelateerde info is erg welkom voordat ik weer een sloot geld erin steek.

En alvast bedankt zoals altijd!

Ik weet niet veel van de regelgeving, maar mijn verwachting is dat ohne markings gaat om de markings die je krijgt als de maker een licentie heeft van de echte fabrikant en niet om de F-stempel. Dit ook mede omdat er op de foto's wel de licentie markeringen staan.

M4 GBBR's werken grotendeels vergelijkbaar met een echte M4, dus ook de fireselector. Deze zal met een semi only replica dus aangepast zijn waardoor er geen full auto is, zie ook dat mensen dit doen op youtube. Dit houdt dus ook in dat je middels een andere fire selector de full auto weer terug kan krijgen. Dat lijkt krom, maar met AEG's is het verschil niet meer als een aangepaste fire selector. Wanneer je die vervangt schieten Duitse F gemarkeerde AEG's ook gewoon full auto, wat in principe onder de 0.x joules ook mag.

Regel technisch durf ik verder niks te zeggen, dan ga ik misschien dingen zeggen die niet kloppen.

• Leuk
Waarderingen: Dodgy
Zelf ook niet heel erg bekend met de regelgeving in Duitsland, wat ik wel weet is het volgende:

'Ohne Markings' betekend 'Zonder Markeringen' dus ik neem aan dat de website probeert aan te geven dat de replica zonder markeringen komt en dat de fabrikant van de replica dus geen licentie heeft van de echte fabrikant om deze markeringen te mogen gebruiken.

Daarnaast heb ik inderdaad ook verschillende video's en how to's gezien waarbij ze, zoals @Rebelattack al aangeeft, de fireselector aanpassen zodat deze simpelweg niet meer naar full auto gezet kan worden. Alleen dit zorgt er natuurlijk niet direct voor dat je replica F-mark geschikt is.

Het verkrijgen van een F-mark, wanneer die vanuit de fabriek niet op de replica zit, is voor zover ik weet alleen mogelijk om de replica te laten keuren door iemand die een F-mark mag plaatsen op een replica. Ik heb hier echter zelf geen ervaring mee en heb me dit laatste alleen ooit laten vertellen door een mede-airsofter!

Hopelijk heb je wat aan deze info.

• Leuk
20200422_173030.jpg
als de replica geimporteerd wordt in duitsland dan hebben ze fabrieksaf al een kleine Pentagon met een F erin ergens op de replica staan. De Duitse importeur moet daar dan zijn logo/naam/oid naast graveren. Dit is de enige legale manier om een correcte f-mark te hebben. Daarnaast mag de importeur hem niet verhandelen als de replica full auto kan en meer dan 0.5J Mondingsenergie heeft. Dus als deze replica in Duitsland verhandeld wordt, is het aannemelijk dat hij al single fire only is.

Bijgevoegd een foto van mijn mp9 waar de voorbereiding wel op zit, maar er geen importeur bij staat.

• Leuk
Ik heb een TM mws dus kan wel wat vragen beantwoorden:
- de mws heeft geen markeringen van een fabrikant (bv. Colt of Armalite), de receivers zijn zogezegd "blanco". Enkel de markeringen safe semi full bij de fireselector.
- er wordt waarschijnlijk inderdaad een aanpassing aan de fire selector gedaan, door een deel weg te vijlen kan deze dan niet meer de full auto activeren, een nieuwe selector erin (5 minuten werk) en het is weer full auto.
- de Duitse markeringen zullen helaas wel op een van de receivers zijn aangebracht.
- f markeringen blijven geldig zolang je het onderdeel met de markeringen niet vervangt en de replica ook semi only blijft.
- magazijnen hoeven aan geen aparte eisen te voldoen
- let wel: zaken die zelfstandig bb's kunnen afvuren zoals bv. 40mm en bepaalde shotgunshells oid dienen ook voorzien te zijn van de Duitse markeringen om in Duitsland te worden gebruikt.

Verder is de mws een uitstekende keuze, schiet uitstekend en is goed upgradebaar. Enige wat ik zeker zou aanschaffen is een nieuwe nozzle return spring. De originele gaat, met green gas, snel kapot.

Standaard lift de hop up ook niet meer als 0.28, dus als je 0.3 wil schieten dien je aan de hop wat aan te passen (kan op meerdere manieren)

Innerbarrels zijn bij alle types dezelfde lengte

• Leuk
Waarderingen: QuickFix en Dodgy
Ik weet niet veel van de regelgeving, maar mijn verwachting is dat ohne markings gaat om de markings die je krijgt als de maker een licentie heeft van de echte fabrikant en niet om de F-stempel. Dit ook mede omdat er op de foto's wel de licentie markeringen staan.

@Rebelattack Die licentie markeringen maken mij niet uit, dus dat is perfect.

M4 GBBR's werken grotendeels vergelijkbaar met een echte M4, dus ook de fireselector. Deze zal met een semi only replica dus aangepast zijn waardoor er geen full auto is, zie ook dat mensen dit doen op youtube. Dit houdt dus ook in dat je middels een andere fire selector de full auto weer terug kan krijgen.

@Rebelattack Leuk dat ik weet dat het weer terug omgebouwd kan worden, maar met 35bb's is semi toch voldoende. Thanks!

Bijgevoegd een foto van mijn mp9 waar de voorbereiding wel op zit, maar er geen importeur bij staat.

@campestein Duidelijke foto, maar als de importeur ontbreekt, voldoet hij dan wel aan de F-stamp regel, want bij paintball moesten beide erop staan? Dat moet ik dan misschien wel ff bij die Duitse winkel doordrukken dat ik ook echt een F-stamp, DLD geschikte replica wil.

I
- f markeringen blijven geldig zolang je het onderdeel met de markeringen niet vervangt en de replica ook semi only blijft.
- magazijnen hoeven aan geen aparte eisen te voldoen

Enige wat ik zeker zou aanschaffen is een nieuwe nozzle return spring. De originele gaat, met green gas, snel kapot.
Standaard lift de hop up ook niet meer als 0.28, dus als je 0.3 wil schieten dien je aan de hop wat aan te passen (kan op meerdere manieren)

@Oddball F-markeringen geldig blijvend - check!
Magazijnen geen eisen - check!

Qua upgrades, waar bestel je deze? Ergens dichtbij of ver weg. Qua bb's schiet ik altijd 0,28 dus daar blijf ik ook even bij.
Waar ik wel benieuwd naar ben qua upgrades is:
-dat sommige spreken over een NPAS, nodig?
-andere trekker monteren
-een ambidextrous charging handle (linkshandig :( - daarom ook twijfel tussen VFC HK416, maar ga toch voor MWS)
-een ambidextrous mag release (same)

Dus waar kun je dichtbij een plek vinden waar ze veel op voorraad hebben.

Thnx allen alvast. Meer comments zijn altijd welkom.

@campestein Duidelijke foto, maar als de importeur ontbreekt, voldoet hij dan wel aan de F-stamp regel, want bij paintball moesten beide erop staan? Dat moet ik dan misschien wel ff bij die Duitse winkel doordrukken dat ik ook echt een F-stamp, DLD geschikte replica .

Nee, de importeur moet erbij staan. De replica op de foto is niet legaal volgens Duitse regels. Full auto met meer dan 0.5J

• Leuk
Waffenostheimer heeft terug gereageerd. Ze passen inderdaad de fireselector plate aan en zorgen dat alle stamps en docs erbij zitten voor gebruik in DLD dus toppie!

Thnx voor alle info.

• Leuk
Waarderingen: QuickFix en campesteijn
en zorgen dat alle stamps en docs erbij zitten
Zou je daar een foto van kunnen maken?

Ik lees al jaren over de markeringen die bij de "F im Fünfeck" moeten worden geplaatst, maar als je om een foto vraagt (of zoekt), dan laten ze alleen de "F im Fünfeck" zelf zien met het excuus dat ze op dit moment geen foto kunnen maken (om welke reden dan ook) en dat ze het later (lees nooit) eens zullen doen.

Ben gewoon benieuwd hoe het in de praktijk er nu uitziet. :)

[EDIT]
Weer even verder gezocht op Google... of is het gewoon zo eenvoudig als (bijvoorbeeld deze van Begadi)?
900x600ICS-M4-CXP-M.A.R.S-24.jpg

Ja zo kloppen de markeringen, al zijn die wel mooi gedaan. Ik zal eens kijken of ik straks een foto kan maken van de markings op m'n Tanaka m24. Die zijn wat lelijker

• Leuk
Waarderingen: QuickFix
Heb de MWS besteld (ze hadden alleen geen magazijnen op voorraad :()

Zodra deze binnen is, zal ik er ff een fotootje van schieten.

@Oddball Wat doe jij bij koudere temperaturen? Schakel je dan naar een zwaarder gas of naar een andere replica? Ik heb namelijk nog een EBB TM HK416 waarbij ik twijfel of ik deze wel of niet erbij hou. Sowieso maak ik dat besluit pas als ik de MWS een tijdje heb, maar ben ff benieuwd.

Heb de MWS besteld (ze hadden alleen geen magazijnen op voorraad :()

Zodra deze binnen is, zal ik er ff een fotootje van schieten.

@Oddball Wat doe jij bij koudere temperaturen? Schakel je dan naar een zwaarder gas of naar een andere replica? Ik heb namelijk nog een EBB TM HK416 waarbij ik twijfel of ik deze wel of niet erbij hou. Sowieso maak ik dat besluit pas als ik de MWS een tijdje heb, maar ben ff benieuwd.

Ik heb de mijne nog niet echt in de kou gebruikt. Ik zeg wel dat de een van de voornaamste redenen om een mws te kopen de performance in de kou was. Ik heb verschillende filmpjes op youtube gezien waarbij de mws in (natte) sneeuwcondities nog steeds fatsoenlijk werkte op propaan/green.

nog iets waar ik achter ben gekomen:
- Als je green gebruikt draai dan de buffertube 1 slag terug. Op green wil de bolt soms zo snel bewegen dat de bolt lock niet de tijd krijgt om omhoog te komen. Door de buffertube 1 slag te draaien wordt de bolt travel iets langer en krijgt de bolt lock net die mili seconde meer tijd die het soms nodig heeft.
- Er zijn 2 magazijn versies in omloop, de versie 2 herken je aan een 2 die op de tank is gegraveerd (zichtbaar als je de baseplate verwijderd). Mocht je een V1 magazijn hebben dan is het aan te raden om het pijpje wat aan de fillvalve zit te verwijderen, bij de V2 is dat niet nodig.

ASD.jpg

De foto zoals beloofd!

Alles is ook wat duidelijker door uitleg van Waffen Ostheimer.

De wet vereist de volgende informatie voor replica's, die zichtbaar en permanent op het wapen moet worden aangebracht:
-Kaliber
-Merk en model
-F in vijfhoek
-Importeur

De fabrikant en het model zijn meestal al gedekt door de al aanwezige markeringen. De andere 3 zaken worden vaak direct achter elkaar aangebracht op het wapen, zodat er maar één markering is.

De foto die @campesteijn laat zien is inderdaad niet een complete F-stamp. Dat komt omdat ASG een Deens bedrijf is en altijd al een F in vijfhoek op hun replica's zet. Maar zolang er geen officieel geregistreerde Duitse importeur op staat, is de F stamp niet legaal. Wel kan een Duitse importeur een ASG replica inkopen en hier een tweede F stamp bij zetten of aanvullen met hun importeursteken. Alle officiële Duitse importeurs die een F stamp mogen zetten/aanvullen staan in de bijlage PDF "Marken". Maar Waffen Ostheimer gaaf aan dat deze mss al wel wat verouderd kon zijn.

Waffen Ostheimer heeft dan ook ASD als afkorting. Verder zijn inderdaad alle Colt logo's en markeren eraf gevijld en is de selector plate aangepast. Alles zoals jullie al aangaven.

Ik ben tevreden! Zeker over de kick die deze geeft in vergelijking met de EBB TM HK416.
Ook het hele realistische qua clearen, grendel en bolt catch is gaaf.

Wel baalde ik wel even toen ik mijn 2 maanden oude Odin speedloader erop wilde zetten en bleek dat de magazijnen als pistol magazijnen geladen moeten worden. Ook haalde ik nog maar 100 schoten uit 1 gaslading.

@Oddball Wel werd er aangegeven dat het verstandig was om de pijpjes te halveren, niet helemaal te verwijderen. Dit werd tegenwoordig afgeraden anders kon de consistency verslechteren.

Bijlagen

• Leuk
Waarderingen: QuickFix