Replica kopen van een niet NABV lid legaal?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tia
  • Startdatum Startdatum

Tia

Member
19 sep 2017
24
5
Trophies
3
Hoi hoi,

Ik heb een replica op het oog maar de eigenaar heeft die ooit in België gekocht en is niet eens lid van de NABV... -.- Wat nu?

Volgens mij maakt dat niet uit, alleen de verkoper is strafbaar voor het in bezit hebben van een replica die onder de wapenwet valt.

Zolang jij een NABV pas hebt is er niets aan de hand als jij een replica koopt. Je kunt immers ook in Belgie (waar ze geen NABV hebben) met je NABV een replica kopen, is volgens mij hetzelfde principe. (logisch gezien)

Correct me if i'm wrong guys!

Dat hangt er vanaf. ik ga er hier vanuit dat je NABV lid bent.

- Wanneer de desbetreffende persoon in Belgie woont: geen probleem. Je mag, op vertoon van NABV pas, het geheel daar ophalen. Versturen mag de eigenaar niet.
- Wanneer de persoon in Nederland woont: die replica is illegaal hier in Nederland. Je gaat dan een illegale transactie aan. Apparaten mogen alleen doorgegeven worden tussen 2 personen met toonbaar NABV in Nederland.

Binnen Nederland zou ik die transactie niet aangaan. In Belgie maakt het niet zoveel uit, desondanks.

@Kroeskoppie kun je ook jurisprudentie hier posten waaruit je jou verhaal kan bevestigen. Ik ken namelijk uit mijn hoofd geen wetstekst die dit verbied. Maar ken alle regels van de NABV niet uit mijn hoofd.

Kan je het beste niet even naar de NABV bellen of mailen? Dan bestaat er ook geen twijfel meer over :)

Ik zou aannemen dat kroeskoppie's redenatie klopt maar heb geen idee of dat idd ergens in de regels staat.

Het lijkt me ook niet legaal omdat je zoals koppie zegt; illegale goederen koopt. Alleen maak jij m in 1x legaal, een soort replica witwas praktijk ;)

Ik heb even gezocht en heb het volgende gevonden:
Artikel 17a Regeling wapens en munitie
Waar in 17a, lid 1 staat:
Van het verbod in artikel 13, eerste lid, van de wet wordt vrijstelling verleend voor het overdragen, voorhanden hebben en vervoeren van airsoftapparaten voor de beoefening van de airsoftsport in verenigingsverband aan personen die ten minste de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt en door middel van een bewijs van lidmaatschap kunnen aantonen lid te zijn van een door de Minister erkende airsoftvereniging.

Artikel 17b Regeling wapens en munitie
en in 17b, lid 1 staat:

Van het verbod in artikel 13, eerste lid, van de wet wordt vrijstelling verleend voor het voorhanden hebben van airsoftapparaten voor de beoefening van de airsoftsport in verenigingsverband aan personen die ten minste de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt en door middel van:

• a.een bewijs van voorlopig lidmaatschap kunnen aantonen aspirant-lid te zijn van de airsoftvereniging, bedoeld in artikel 17a, eerste lid, of

• b.een bewijs kunnen aantonen door de airsoftvereniging, bedoeld in artikel 17a, eerste lid, als introducé te zijn aangewezen.

Hieruit maak ik op dat alleen NABV leden een vrijstelling hebben om 2de hands replica's over te dragen aan andere NABV leden.

• Leuk
Waarderingen: Jan
Ik zou aannemen dat kroeskoppie's redenatie klopt maar heb geen idee of dat idd ergens in de regels staat.

Het lijkt me ook niet legaal omdat je zoals koppie zegt; illegale goederen koopt. Alleen maak jij m in 1x legaal, een soort replica witwas praktijk ;)

Het 'witwassen' zoals @Jan hier zegt was ook mijn redenatie, alleen heeft @Sadiek hier de officiele wetstukken erbij. Bedankt, heren. :)

Ik meen mij te herrinneren dat het ook opgenomen stond in het NABV regelement, al kan ik het daar moeizaam terug vinden.

Het stukje rondom Belgie is puur eigen ervaring met een aankoop in Belgie. ;)

• Leuk
Waarderingen: Sadiek
we moeten nou niet te krampachtig gaan lopen doen over speelgoed wat in heel europa vrij te koop is
jij mag dat ding in belgie kopen want JIJ heb NABV pas het gaat om jouw dat jij legaal bezig bent.

we moeten nou niet te krampachtig gaan lopen doen over speelgoed wat in heel europa vrij te koop is
jij mag dat ding in belgie kopen want JIJ heb NABV pas het gaat om jouw dat jij legaal bezig bent.

Maar niet in Nederland. In Nederland moeten beide partijen van een transactie hiervoor gemachtigd zijn. Dan wel als organisatie dmv een vergunning, danwel als particulier dmv een NABV pas.

• Leuk
Waarderingen: Kroeskoppie

Interessante map van Europa heb je Raceeend, dat Groot-Brittannië en Nederland er niet deel van zijn. Als je een replica koopt van iemand die een replica in handen heeft zonder nabv, dan is dat een illegale transactie. Want die replica had, in theorie, allang moeten zijn ingeleverd.

Daar ga je mooi de fout in, de meeste europese landen beschouwen airsoft toch echt niet als speelgoed maar als echte wapens. Dat deze vrij te koop zijn wil niet meteen zeggen dat het speelgoed is.

Verder is het kopen van illegale goederen volgens mij in het algemeen verboden, dus ja, het kopen van een replica van een Nederlandse particulier of firma die niet gerechtigd zijn tot het voorhanden hebben van een airsoft apparaat is illegaal.

@Sadiek bedankt voor de wetstekst. Daar staat inderdaad in dat zowel verkoper als koper lid moeten zijn van NABV.
@Tia evt. kun je vragen aan politie van die plaats of ze even discreet "op de koffie" willen gaan om te vragen of de persoon er afstand van wil doen en dat de politie dit niet in de media wil gooien. Vaak gaat de politie dan ook gewoon praatje met persoon maken en als die persoon mee werkt komt die er ook makkelijk zonder veel gezeur vanaf.

• Leuk
Waarderingen: Vladimir en BoomSmurf