Persoonlijk ben ik van mening dat als je het juiste doel uitschakelt je zeker effect hebt op de missies. Daar zit hem juist de clou. Hoe zet je de sniper in.
Voorbeeld 1: drie jaar geleden eens in mijn eentje een toegangsweg geblokkeerd met mijn L96 als sniper. De eerste 15 minuten probeerde de tegenpartij via dit pad constant te flanken zonder succes. Na 15 minuten zo gedemotiveerd dat men het niet eens meer probeerde om er langs te komen. In mijn eentje daar 2,5 uur gezeten terwijl de rest van het team waarbij ik was ingedeeld via de andere flank het hele veld kon innemen zonder het risico dat men via de andere kant werd aangevallen.
Voorbeeld 2: sniper hide ingericht met zicht op een pad dat veel gebruikt werd door de tegenpartij. Op een bepaald moment hoor ik over de portofoon dat de tegenpartij een object heeft veroverd en dit naar hun base brengt (konden ze punten voor krijgen). Na 10 minuten een groep in het vizier waarvan 1 man een groot rood object bij zich draagt. Deze meneer op een bb getrakteerd waarna de rest wegvluchtte en het object achter bleef. Even later toch iemand die het object probeerde te pakken en ook een bb. Vervolgens was het zo'n 20 minuten stil en werden geen pogingen meer gedaan om het object te bemachtigen terwijl ik wist dat ze er nog steeds zaten. Bleek dus dat dat team hulp had gevraagd van een eigen sniper via de radio en met zijn allen hun best deden mij te vinden (maar ja, wie verwacht er nu een sniper in de berenklauwen?). Iets te veel linkerarm buiten de dekking en de enemy sniper werd gehit op de elleboog. Daarna geen pogingen meer en tot het eindsignaal bleef het object op het pad liggen. Missie gefaald, geen punten behaald en een groep, inclusief een sniper die elders werd weggetrokken, ruim een half uur bezig gehouden die dus niet elders konden worden ingezet.
Voorbeeld 3: Groep van de tegenpartij staat plannen te maken in een stuk bos hoe zij een aanval gaan uitvoeren. Het is mij al snel duidelijk wij de squad leader is. Als het plan bijna rond is heb ik met 1 schot de squad leader uitgeschakeld. Gozer vloekend richting respawn terwijl de rest van zijn groep in dekking lag en er na 10 minuten liggen als een haas vandoor ging. Resultaat: aanval uitgesteld / voorkomen en via de radio aan eigen troepen gemeld dat er een groep hun kant kwam oprennen. Hoorde later dat men een hinderlaag had gelegd en dat de groep compleet was weggevaagd.
Zomaar een paar voorbeelden hoe 1 schot een hoop teweeg kan brengen dat invloed heeft op een spelverloop. Soort van alle beetjes helpen. Wat vaak nadelig werkt is dat andere typen spelers vaak geen idee hebben hoe om te gaan met serieuze snipers. Variërend van de gemiddelde assaulter tot op CO niveau. Bij eigen team geen idee hoe ze in te zetten en bij de tegenpartij geen idee hoe er mee om te gaan als je er een tegen komt. De gemiddelde "dynamische" sniper kent eenieder aangezien je ze overal ziet rondrennen en worden meestal gebruikt als SLA oude stijl bij de Landmacht. Ondersteunen met precisievuur van een aanval of tijdens een verdediging. De paar serieuze snipers die wij hebben in Nederland hebben een heel andere mindset dan de meeste spelers. Het gaat niet om de hoeveelheid kills maar juist om de tegenpartij te slim af te zijn met stealth, camouflage, technische hulpmiddelen, etc. Dezen hanteren ook meestal andere prioriteiten. Voor mijzelf geldt dat ik bij de briefing een specifiek doel uitzoek voor die dag om uit te schakelen waar ik de rest van de dag op ga focussen om uit te schakelen. Dat is mijn prioriteit. Daarna komen vijandelijke snipers (dit omdat dezen voor mijzelf de grootste bedreiging vormen) als 2e prioriteit. Als derde zijn de groepsleiders aan de beurt (zonder leiding weinig actie wat zelfs in airsoft opgaat). Als vierde schutters met support weapons aangezien die alleen een struik plat hoeven te sprayen (wat zuigt als ik in die struik lig).
Slapen doe ik trouwens niet maar heb wel eens koffie en koekjes zitten eten en drinken in een sniper hide (wat een zeer verdwaasde reactie van een marshal opleverde). Snap de joke en de rest van dit verhaal was meer bedoeld ter info over hoe dit specifieke groepje snipers speelt en denkt.
De volgende les gaat over de "Baiting" techniek in airsoft.
Voorbeeld 1: drie jaar geleden eens in mijn eentje een toegangsweg geblokkeerd met mijn L96 als sniper. De eerste 15 minuten probeerde de tegenpartij via dit pad constant te flanken zonder succes. Na 15 minuten zo gedemotiveerd dat men het niet eens meer probeerde om er langs te komen. In mijn eentje daar 2,5 uur gezeten terwijl de rest van het team waarbij ik was ingedeeld via de andere flank het hele veld kon innemen zonder het risico dat men via de andere kant werd aangevallen.
Voorbeeld 2: sniper hide ingericht met zicht op een pad dat veel gebruikt werd door de tegenpartij. Op een bepaald moment hoor ik over de portofoon dat de tegenpartij een object heeft veroverd en dit naar hun base brengt (konden ze punten voor krijgen). Na 10 minuten een groep in het vizier waarvan 1 man een groot rood object bij zich draagt. Deze meneer op een bb getrakteerd waarna de rest wegvluchtte en het object achter bleef. Even later toch iemand die het object probeerde te pakken en ook een bb. Vervolgens was het zo'n 20 minuten stil en werden geen pogingen meer gedaan om het object te bemachtigen terwijl ik wist dat ze er nog steeds zaten. Bleek dus dat dat team hulp had gevraagd van een eigen sniper via de radio en met zijn allen hun best deden mij te vinden (maar ja, wie verwacht er nu een sniper in de berenklauwen?). Iets te veel linkerarm buiten de dekking en de enemy sniper werd gehit op de elleboog. Daarna geen pogingen meer en tot het eindsignaal bleef het object op het pad liggen. Missie gefaald, geen punten behaald en een groep, inclusief een sniper die elders werd weggetrokken, ruim een half uur bezig gehouden die dus niet elders konden worden ingezet.
Voorbeeld 3: Groep van de tegenpartij staat plannen te maken in een stuk bos hoe zij een aanval gaan uitvoeren. Het is mij al snel duidelijk wij de squad leader is. Als het plan bijna rond is heb ik met 1 schot de squad leader uitgeschakeld. Gozer vloekend richting respawn terwijl de rest van zijn groep in dekking lag en er na 10 minuten liggen als een haas vandoor ging. Resultaat: aanval uitgesteld / voorkomen en via de radio aan eigen troepen gemeld dat er een groep hun kant kwam oprennen. Hoorde later dat men een hinderlaag had gelegd en dat de groep compleet was weggevaagd.
Zomaar een paar voorbeelden hoe 1 schot een hoop teweeg kan brengen dat invloed heeft op een spelverloop. Soort van alle beetjes helpen. Wat vaak nadelig werkt is dat andere typen spelers vaak geen idee hebben hoe om te gaan met serieuze snipers. Variërend van de gemiddelde assaulter tot op CO niveau. Bij eigen team geen idee hoe ze in te zetten en bij de tegenpartij geen idee hoe er mee om te gaan als je er een tegen komt. De gemiddelde "dynamische" sniper kent eenieder aangezien je ze overal ziet rondrennen en worden meestal gebruikt als SLA oude stijl bij de Landmacht. Ondersteunen met precisievuur van een aanval of tijdens een verdediging. De paar serieuze snipers die wij hebben in Nederland hebben een heel andere mindset dan de meeste spelers. Het gaat niet om de hoeveelheid kills maar juist om de tegenpartij te slim af te zijn met stealth, camouflage, technische hulpmiddelen, etc. Dezen hanteren ook meestal andere prioriteiten. Voor mijzelf geldt dat ik bij de briefing een specifiek doel uitzoek voor die dag om uit te schakelen waar ik de rest van de dag op ga focussen om uit te schakelen. Dat is mijn prioriteit. Daarna komen vijandelijke snipers (dit omdat dezen voor mijzelf de grootste bedreiging vormen) als 2e prioriteit. Als derde zijn de groepsleiders aan de beurt (zonder leiding weinig actie wat zelfs in airsoft opgaat). Als vierde schutters met support weapons aangezien die alleen een struik plat hoeven te sprayen (wat zuigt als ik in die struik lig).
Slapen doe ik trouwens niet maar heb wel eens koffie en koekjes zitten eten en drinken in een sniper hide (wat een zeer verdwaasde reactie van een marshal opleverde). Snap de joke en de rest van dit verhaal was meer bedoeld ter info over hoe dit specifieke groepje snipers speelt en denkt.
De volgende les gaat over de "Baiting" techniek in airsoft.