Review: Tokyo Marui KSG Gas Shotgun

Kroeskoppie

Well-Known Member
19 okt 2015
313
184
Trophies
14
Tokyo Mario KSG Gas Shotgun Review
2lwCWgg.png

Specificaties Apparaat:
Lengte: 66,5 cm.
Gewicht: 2525 gram.
Kleur: Volledig zwart/grijs.
Bouwmaterialen: Metalen body met kunststof delen.
Aankoop website: Unit 13. -| Link |-

Disclaimer: In deze review wordt regelmatig gebruik gemaakt van beeldmateriaal wat oorspronkelijk van anderen is. Het beeldmateriaal is van een ondersteunde rol voor mijn review, maar blijft eigendom van de desbetreffende eigenaar. Het is dan ook mogelijk dat de mening van deze persoon anders is.

Vooraf:
Als er binnen het airsoft wereldetje iets is waar ik een klik mee heb, dan zijn het wel shotguns. Op zich is dat volgens mij wel een opvallende keuze. Ik durf te stellen dat er meer airsofters zijn met een sniper dan een shotgun, simpelweg omdat er in Nederland meer buitenvelden zijn waar deze sniperts van pas komen. Shotguns zijn daar een soort van evenbeeld van: alleen dan vooral voor binnen op CQB velden.

En tja: als je fan bent van CQB velden, dan is een klik krijgen met een airsoft shotgun eigenlijk helemaal niet zo heel moeilijk. Als je het heel principieel bekijkt, dan is een shotgun net een bolt-action sniper: het is een mechanisme met veer, al is de range van een shotgun natuurlijk veel minder als die van een bolt action sniper. Maar ja, daar staat dan weer tegenover dat je bij de meeste shotguns 3 bb’s tegelijk afvuurt in plaats van 1. Het verschil moet er wezen, immers.

Daarbij is instappen om een shotgun te proberen eigenlijk veel beter te doen als sniper. Een simpele exemplaar is al gauw op te pakken met prijzen tussen de €50-€100,- en upgrades zijn er meestal niet eens, maar die heb je ook niet nodig. Paar extra shells (de magazijnen van een shotgun) er bij en je bent ready-to-go.

Zo ben ik dus ook begonnen. Ik kocht alweer een jaar terug een simpele airsoft shotgun (voor de liefhebbers: een Cyma CM.352M) en ik merkte dat ik het ronduit een geweldige manier van spelen vond. Een tijd lang was deze shotgun voor mij ook mijn reserve replica, voor het geval dat. Zowel voor binnen als buiten, trouwens. Ik kon dan altijd doorskirmen, al was de range van m’n shotgun natuurlijk wel minder als van mijn ICS AEG. Voor mij maakte dat niet uit: ik kon lekker door en toch nog een hoop plezier maken. Bij CQB sloeg ik echter altijd mijn slag: ik kon zo een hele dag met mijn shotgun spelen en nog effectief zijn ook. Plus, die glimlach op m’n gezicht was natuurlijk ook onbetaalbaar.

Echter, na een jaar lang spelen merkte ik dat mijn simpele ‘starters’ shotgun langzaamaan wat begon te happeren. Hij doet het nog steeds op zich prima, maar af en toe loopt het geheel niet meer helemaal soepel. Zo wordt er in plaats van 3 bb’s met enige regelmaat maar 2 bb’s afgevuurd. Ook ratelt er iets binnenin de handgreep van de pomp, dus ik vraag mij af hoe lang dat nog goed gaat.

In mijn hoofd speelde het dan ook al langer om misschien eens rond te gaan kijken naar iets nieuws. Maar ja, wil ik dan weer hetzelfde idee als mijn ‘simpele’ shotgun of ga ik voor totaal iets anders? Na wat onderzoek kwam ik er achter dat Tokyo Marui in 2016-2017 een nieuw type gas shotgun had gelanceerd genaamd de KSG, welke gebaseerd was op de Kel-Tec KSG 12-gauge. Het geheel was opvallend anders al ik gewend was: shells werden geladen via een zogehete bullpup systeem, dus achter de trigger. Verder was het apparaat niet heel lang (best handig voor CQB) en had deze RIS rails voor extra’s. Maar ja, dat prijskaartje wat er aanzat, was ook niet mis. €430,- voor een shotgun is aardig prijzig.

Maar ja, toen was het opeens Black Friday. Toen was er opeens een flinke korting wat het geheel opeens een stuk interessanter maakte. Zoals @Jan ooit al een zei: ‘Airsofters en Black Friday: slechte combinatie’……

Unboxing: een eerste indruk.
Met wat kleine Black Friday vertraging kwam mijn pakketje bij mij thuis binnen. Het geheel was ontzettend degelijk verpakt: om de doos van de replica zat weer een andere kartonnen doos met weer daaroverheen een zwart folie. Alles kon gewoon bijna niet beschadigen tijdens de levering, goed werk van Unit13.

Eenmaal het extra verpakkingskarton en folie verwijdert valt mijn oog direct op de doos van de KSG. Dit is absoluut de mooiste verpakking voor een airsoft replica welke ik tot nu toe heb gezien.

Een ontzettend mooi strak vormgegeven doos met een mooie afbeelding van de KSG zelf, plus het KSG logo. Iemand op de grafische afdeling bij Tokyo Marui heeft zich hier flink op uitgeleefd. Werkelijk waar een plaatje om te zien. Klein leuk detail vind ik dan weer dat er op de doos staat dat hier sprake is van ‘Gas shotgun no.4’, wat ook daadwerkelijk klopt. Het is immers ook de 4de gas shotgun die Tokyo Marui ooit heeft uitgebracht.

Genoeg naar de doos gekeken, tijd om de deksel er maar eens af te halen. Zelfs onder deksel was de grafische afdeling nog niet klaar, want ook dit is weer een plaatje. De KSG zelf ligt strak vast in de doos middels een apart soort van klittenband. Tijdens de hele reis naar mij toe lag het apparaat verder gefixeerd tussen het net genoemde klittenband in het onderste deel van de doos en tussen piepschuimen delen in de deksel. Het apparaat is dan ook, niet heel verrassend, onbeschadigd aangekomen.

Direct in de doos zijn ook een 3-tal speciale vakjes gemaakt: 1 voor de gastank, 1 voor wat kleine accessoires zoals wat gratis bb’s en 1 vakje voor die ene gratis shotgun shell welke je ook bij dit apparaat krijgt.

In deksel vindt je verder nog de officiële handleiding en wat kleinere boekjes. Ik kan daar niet zoveel mee, omdat deze handleiding niet in het Engels is. Het is Japanse tekens in overvloed, maar dat is natuurlijk niet zo heel verrassend. Wel bevat de handleiding een tekening met alle onderdeelnummers, dus die houd ik mooi bij de hand.

Verder zit onder het karton van de KSG replica zelf nog een vakje met een barrelcleaning rod en een soort van cheap speedloader.

Tijd om de KSG replica zelf maar eens in de hand te nemen. Het valt mij direct op dat er sprake is van een ontzettend mooi afgewerkt apparaat, welke ik een prettig gewicht vindt hebben. Lichter als mijn twee AEG’s, maar wel iets zwaarder als mijn starters shotgun. Wel voelt het geheel eerst een beetje plastic-achtig aan, maar ik krijg niet het idee dat het goedkoop plastic is. Het geheel is, wanneer ik de gas tank in het apparaat heb, mooi uitgebalanceerd. Het apparaat ligt fijn in de hand(en) en het is door het bullpup systeem een heerlijk kort geheel. Verder vindt ik de iron sights erg prettig wanneer deze zijn uitgeklapt.

En dat het geluid wat het apparaat maakt. In 1 woord: fantastisch! Dat moment dat je de pomp naar achter haalt: een pure glimlach op je gezicht. Het klinkt fantastisch, het voelt soepeler als wat ik gewend ben en het moment dat je de trigger overhaalt volgt er een ontzettend bevredigend ‘plofje’, simpelweg omdat je green gas gebruikt. De grijns op mijn gezicht was moeilijk te verbergen. Ronduit geweldig.

Externals:
Bij de KSG viel het mij in het begin, zoals al eerder vernoemd, op dat de algehle feeling misschien wat plastic-fantastic aanvoelt. Dit komt mede om dat de lower reciever plus de pomp aan de voorkant volledig van kunststof zijn. De lower reciever loopt direct over in de grip, welke opvallend hol is aan de binnenkant. De grip, maar ook de pomp hebben een getextureerd oppervlakte wat voor een goede grip zorgt, ook met handschoenen.

De lower reciever heeft verder ook realistisch ogende trademarks gekregen, al zitten daar bij leveringen wel wat stickers over heen om aan te duiden dat je moet opletten dat al daar niet je vingers op laat rusten als je de pomp gebruikt. De pomp loopt over deze plaatsen heen wat vervolgens in principe kan leiden tot zere vingers.

Als we wat meer naar achteren kijken, komen we bij de stock uit. Wanneer je de KSG schoudert, dan leun je tegen een afwerking van rubber aan, welke fijn aanvoelt. Dit stukje rubber op de stock is te verwijderen om de KSG gas tank in de stock te schuiven. Deze ‘buttplate’ is vrij stug om te verwijderen, wat ik persoonlijk wel fijn vindt. Je raakt hem in ieder geval niet zomaar kwijt. Verder is de gehele stock van metaal voor degelijkheid, maar ook om het gas systeem binnen de replica te beschermen.

Kijken we iets lager in de stock, dan komen we uit op de plaats waar we de shotguns shells in het apparaat plaatsen. Dit zit dus allemaal achter de trigger, aangezien er hier nog steeds sprake is van een bullpup design. Het geheel heeft 2 ‘laadkamers’ naast elkaar om shells te laden waarvan de rechter alleen echt functioneel is: de linker laadkamer biedt ruimte om 2 extra shotgun shells op te slaan. De real steel KSG werkt iets anders als deze, omdat bij het echte werk de beide kamers vol te laden zijn met meerdere shotguns shells, waarna er gewisselt kan worden van laadkamer als de ene leeg is met behulp van schakelaar. Tokyo Marui heeft deze schakelaar wel over genomen voor deze KSG replica, maar deze is niet functioneel en puur ter decoratie/realisme.

Terug naar voren komen we bovenop de replica, boven de grip, een stukje kunststof tegen nadat de stock ‘ophoudt’. Wanneer je dit klepje verwijderd, valt het oog op een schakelaar/schuifje. Dit schuifje geeft de mogelijkheid om te wisselen tussen het afvuren van 3 bb’s en 6 bb’s. Ik persoonlijk vindt 6 bb’s per keer afvuren pure overkill, maar het kan. Wel loopt dit schakelaartje nogal stroef en is het vrij klein, dus even snel van vuurstand wisselen in het veld lijkt mij niet ideaal. Helemaal niet met handschoenen aan.

Aan de voorzijde komen we uit bij de pomp en RIS-toprail van de replica. De RIS-toprail van de replica is van metaal en bevat 2 ‘iron sights’ van kunststof, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt. Wanneer deze sights zijn ingeklapt, valt er op dat deze dan stiekem pistol iron sights worden. Helaas liggen deze pistol sights dan zo laag, dat ze niet te gebruiken zijn met schouderen. Leuk detailtje, het werkt alleen niet. Verder zijn de sights uitgeklapt lekker hoog, wat schouderen met een mesh masker niet een probleem maakt.

Blijft de pomp over. Zoals al eerder gezegd heeft de pomp een textuurtje en is deze geheel van plastic. Aan de onderkant zit zelfs ook nog een RIS rail, wat het vast maken van grips en flashlights goed mogelijk maakt. Wel vindt ik een beetje jammer dat deze RIS-rails van kunststof is; ik had liever ook daar een metalen variant gezien, maar desondanks maakt het wel een stevige indruk.

Een klein puntje wat ik mis aan de KSG is een goede sling-mount aan de achterkant bij de stock. De stock is aan de onderzijde aan het einde wel zo ontworpen zodat hier een sling doorheen kan lopen, maar je kunt er niet echt een sling aanhaken zoals bij bijvoorbeeld M4-replica’s wel het geval is. De real steel versie blijkt dit trouwens ook niet te hebben, maar ik mis dit snelle aanhaakpunt wel. Er blijken hier wel aftermarket parts van te zijn, maar desondanks had ik dit liever al bij het apparaat gehad, zeker voor het geld. (korting of niet)
 
Laatst bewerkt:
Internals:
Zoals je eigenlijk al in de titel van deze review kon zien is de Tokyo Marui KSG een gas shotgun. Dat betekend dat er intern een gassysteem in deze replica zit,wat hem net even iets anders maakt als een standaard AEG systeem. De binnenkant bevat een 3-tal 6.03 innerbarrels welke gekoppeld zijn aan een gefixeerde hop-up. Deze hop-up is dan ook niet te verstellen, je kunt de baan/vlucht van je BB’s alleen veranderen door een andere type gas te gebruiken en/of een ander gewicht BB’s.

De gefixeerde hop-up is misschien enigszins opvallend, gezien het hier gaat om een Tokyo Marui repilca, welke bekend staan om de goede instelbare hop-ups die uitermate goed werken. Voor shotguns is echter een gefixeerde hop-up vrij normaal: deze zat in mijn simpele shotgun ook.

Het gassysteem werkt met green gas en met behulp van de al eerder benoemde gastanks. Bij de KSG zit standaard 1 gas tank meegeleverd en deze heeft voldoende lading voor ongeveer 70-80 schoten wanneer er 3 bb’s tegelijk worden afgevuurd. Dit komt neer op 7 a 8 shells. Wanneer je de hele dag gaat spelen met deze replica is het dan ook wel aan te raden om een 2de gastank aan te schaffen: zo kun je tenminste wat langer door.

Onderaan de stock worden de shotgun shells geladen. Dit is in het begin even wennen, aangezien de ruimte best wel enigsinds wat aan de krappe kant zit. Op het moment dat de shell leeg is, wordt met behulp van het indrukken een schakelaarje bij de juiste laadkamer de shell door een veer uit de laadkamer ‘geschoten’, waardoor deze shell uit de stock ‘valt’

Het wisselen van de shell in die laadkamer is ook erg wennen, omdat het een totaal ander systeem is bij de meeste shotguns waar de laadkamer voor de trigger zit. Heel soms blijft de shell ook half in de laadkamer zitten waardoor deze niet uit de stock valt. Ook is het wennen voor mij dat je de shell moet opvangen, wegstoppen, nieuwe shell pakken en soepel in de laadkamer plaatsen. Ik denk dat dit een kwestie van oefenen is. Ikzelf vind dit geen nadeel, ik vind het juist leuk om nieuwe dingen te leren, maar ik kan mij enigsinds voorstellen dat mensen hier op af zouden kraken om dat het herladen ‘niet soepel’ genoeg gaat.

Een kort testmoment:
Op moment van schrijven heb ik de KSG nog niet mee kunnen nemen naar een skirm. Dit gaat desondanks zeker nog gebeuren. Wel heb ik bij mij thuis een kleine test gedaan om te controleren hoe het systeem werkt en presteert. Voor mij testwerk gebruikte ik Nuprol Green 2.0 gas en G&G precision bb’s 0,25.

Iets waar ik heel tevreden over ben is de spreiding van de 3 bb’s op ongeveer 15 meter afstand. Ik merkt dat er een zeker spreiding is die breed genoeg is om een gemiddeld torso met 3 bb’s te raken. Ik heb verder niet het idee dat deze spreiding heel random is, wat ik soms zie met mij goedkopere shotgun. Verder vliegen de bb’s mooi recht en voorspelbaar. Ondanks dat de hop-up gefixeerd is, presteert deze hartstikke goed en zie ik ook dat m’n bb’s hop meekrijgen.

Ik merk wel dat ik de 2de extra laadkamer onnodig vindt. Tuurlijk, voor realisme is het een hartstikke leuke toevoeging, maar 2 shells erin stoppen en deze willen herladen in de stock werkt gewoon niet. Het is makkelijker plus sneller om een shell vanaf mijn gear te pakken en deze in de laadkamer te drukken.

Het herladen heeft hier echt nog wat oefening nodig, maar ik bespeurde al wel een handigheidje. Hierbij is het wel handig om te weten dat ik rechtshandig ben en de ‘goede’ laadkamer zit aan de rechterkant. Door de KSG op mijn arm te laten leunen en mijn arm te kantelen, kan ik voor mijn gevoel makkelijk de shell verwijderen met mijn linkerhand en ook een nieuwe shell plaatsen met links. Doordat ik mijn rechterarm kantel zit de shell altijd in de goede laadkamer.

Een FPS meter heb ik hier niet staan, maar ik heb mij wel laten vertellen dat de KSG ongeveer 300 FPS zou schieten bij 20C in 3 bb-modus. Wanneer de schakelaar omgezet zou worden naar 6 bb-modus, dan is er een FPS-drop op te merken naar de 250 FPS. Voor mij is dit een extra reden om alleen in de 3 bb-modus te knallen op het veld: het kleine mogelijke stukje range wat je erbij zou kunnen krijgen vindt ik het dan weer waard.

Verdict:
De Tokyo Marui KSG Gas Shotgun is voor mij een geweldige, realistische aanvulling op mijn airsoft arsenaal. Ondanks mijn eerste indruk dat het geheel wel een beetje plastic aanvoelde, staat hier wel een replica welke in mijn ogen kan presteren. Het is vooral een replica die weer net wat anders is en werkt als alle die anderen Het geheel komt degelijk en sterk over, ook de plastic onderdelen.

Het herlaad-mechanisme in de stock is bij de KSG even wennen, maar ik schat in dat mensen hier heel goed mee overweg kunnen na mate van meer ervaring met deze replica. Al het geluid wat deze replica produceert tovert een grote glimlach op je gezicht, van het pompen tot het vuren. Het lijkt mij dan ook geweldig om deze replica in te kunnen zetten op open skirms.

Wel dient er rekening gehouden te worden met een relatieve hoge instapprijs, mede omdat hier sprake is van een gas systeem. Mocht je twijfelen of met shotguns spelen op skirms wat voor jou is, dan zou ik hier nog niet voor gaan. Koop dan eerst een goedkoper, niet-gas model, van bijvoorbeeld het merk Cyma. Daarna toe aan iets nieuws? Sla dan vooral je slag.
 
Laatst bewerkt:
Test-Skirm I: Delta Airsoft Events in Waalwijk.
Het duurde even voordat ik mijn KSG eindelijk kon gaan inzetten. 2 maanden na de aankoop mocht ik hem eindelijk gaan testen. Wat persoonlijk dingen kwamen er tussendoor. Het voor mij nieuwe skirm-terrein van Delta Airsoft Events in Waalwijk leek mij een prima plek voor een eerste test.

Een ding waar ik altijd tegenaan loop met mijn goedkopere Cyma Shotgun was dat ik een hele dag spelen met dat ding altijd moeilijk vol kon houden. Het pompen van zo’n shotgun gaat wat zwaarder doordat het een volledig sping shotgun is. Ik kreeg vaak na driekwart van de dag de hele dag pompen toch wel wat last van de armen. Het was mij al eerder opgevallen dat de KSG veel lichter pompt, waarschijnlijk (mede) door het gassysteem. Mijn doel voor de dag was dan ook vrij simpel: kijken of ik dit wel de hele dag kon volhouden en kijken of ik mee kan komen met alle AEG speler. Plus, natuurlijk een hoop lol maken op de dag zelf.

Met lol trappen begon het eigenlijk al meteen. Ik had het geheel net uit mijn gunbag gehaald en ik had al mensen om mij heen staan. Die waren toch wel even benieuwd wat ik daar nu had liggen, want ze hadden zoiets nog nooit gezien. Dat had ik persoonlijk niet verwacht, eigenlijk. Ik had ook niet de insteek bij het kopen van de replica dat ik er aandacht mee zou trekken, maar ik vond het wel grappig. Voelde alleen een beetje onwennig.

Bij de FPS test vond de marshal het allemaal ook wel interessant. Vooral het geluid wat er afkwam was ‘nice’. De KSG klokte bij de FPS-meting een keurige 305-310 FPS met gebruik van Nuprol 2.0 Green Gas bij ongeveer een tempratuur van 4 graden. Dit was in de vuurstand voor het afschieten van 3 bb’s, trouwens. Schijnt dat de FPS rond de 250 ligt bij het afvuren van 6 bb’s tegelijk, maar deze stand was sowieso tijdens de skirm niet toegestaan. Niet dat dit mijn voorkeur had, 3 bb’s per keer vind ik zat.

Dan begint de skirm zelf. Tijdens het skirmen viel mij direct op dat de KSG fijn in de hand ligt en dat alles lekker gebalanceerd speelt. Het gebrek van een slingmount vond ik zelfs niet vervelend meer, omdat wisselen van schouder zo heel makkelijk en soepel gaat. De iron sights werken dikke prima en ik kon altijd snel mijn doel vinden.

De korte lengte werkt fantastisch in CQB. Waar ik met mijn normale AEG replica’s soms in hoekjes moet wisselen naar mijn side arm, was bij gebruik van de KSG eigenlijk nooit nodig. De lengte was een gigantisch voordeel.

Het gassysteem werkt verder efficiënt. Met de lagere tempratuur van de dag zelf werkte het systeem prima en kon ik ongeveer 8 a 9 shells leegschieten op een volle gastank. Even de gastank wisselen voor een volle was ook zo gepiept, aangezien ik er 1 extra heb.

De KSG schiet verder strak. BB’s vliegen in een strakke lijn, waarbij ze laagzaamaan steeds iets meer verspreiding krijgen. De maximale range ligt na mijn mening op ongeveer 25-30 meter bij gebruik van 0.25 BB’s. De BB’s vliegen echter ongeveer maximaal 40 meter ver, maar na 30 meter is alle precisie wel ongeveer weg. Dit lag bij mij in lijn van wat ik verwachte, al ligt de precisie gewoon veel hoger in vergelijking met mijn Cyma shotgun.

Dat de precisie goed lag, merkte ik ook vanuit de spelers in het team waar wij de desbetreffende dag tegen speelde. Ik kreeg regelmatige ‘hoe dan!’ te horen of ‘daar heb je de KSG weer, wat een ding!’. Ik wist mensen schijnbaar te inspireren. Het lukte mij ook regelmatig om mensen die goed verdekt zaten toch te raken, wat met een shotgun eerder voor mij toch altijd wat lastiger was.

Verder is het geluid van de KSG tijdens het gebruik gewoon fantastisch. Ik genoot ervan. Van het pompen tot het plofje van het afvuren, gewoon simpelweg geweldig. Het plofje geeft zelfs zoveel lawaai dat iemand een keer z’n hit nam, terwijl er toch duidelijk geen bb’s uit het geheel kwamen. (de shell was leeg!)

Ondanks de gigantische lofzang hierboven, zijn er wel wat kleine dingetjes waar ik tegenaan liep. Iets waar ik een neiging naar heb tijdens het skirmen met shotguns is dat er altijd een volle shell in de shotgun zit op het moment dat ik respawn. Ik merkte bij de KSG dat dit wel kan, maar dat je dan goed moet controleren of de laadkamer wel helemaal leeg is. Doe je dit niet, dan heb je een vrij grote kans op feedingproblemen. Door het bullpup design met het laden van de shells heeft het geheel nog wel eens de neiging dat er een bb blijft zitten in de kamer. Als je dan een nieuwe shell laadt, kan deze nooit feeden, aangezien de achtergebleven bb alles blokkeert.De meest makkelijke oplossing: shotgun ‘leegschudden’ en dat je dan pas een nieuwe shell laadt.

Verder viel mij op toen ik thuis kwam dat de RIS-rail bovenop de replica een beetje losjes erop zat. De rail was schijnbaar tijdens het spelen een beetje losgetrilt. Ik heb de rail daarna stevig vastgezet door de 2 schroefjes onder de iron sights aan te draaien, maar ik vond het wel opvallend dat dit kon gebeuren. Het is iets wat ik bij een volgende skirm in ieder geval in de gaten ga houden.

Het herladen van shells is even wennen, maar het wennen ging wel sneller al ik had gedacht. Ik werd er steeds beter en handiger in. Leerpuntje voor mij zelf is dat je de shell goed moet doordrukken als je hem laadt en bij het uitladen van een shell moet je goed op de desbetreffende knop drukken. Het heeft allemaal een beetje een leercurve, maar ik vind dat juist leuk.

Gezien ik de hele dag niet in het nadeel was terwijl ik met de KSG aan spelen was (misschien was ik juist wel in het voordeel?) en omdat ik de grootste lol had in het skirmen ermee, was het super gemakkelijk om de hele dag er mee te spelen. Het lichtere pompen scheelde echt, plus de gastanks gingen niet heel snel leeg. Over de hele dag heb ik ongeveer 3,5 gastank gebruikt, wat ik prima vond. Het verbuik van green gas viel mij in ieder geval mee, ik had meer verwacht.

Conclusie na 1 test-skirm:
De Tokyo Marui KSG Gas Shotgun is voor mij een prachtige shotgunaankoop gebleken. Het geheel presteert degelijk, is precies genoeg voor een shotgun en doet in mijn ogen gewoon wat ie moet doen. Voor mij is dit DE shotgunervaring gebleken. De balans, korte lengte en fijne iron sights maken dit voor mij vanaf nu mijn CQB Main Replica.

Dat het voor mij nu een main is voor CQB, maakt het geheel echter niet perfect. Bij het laden van een nieuwe shell als de oude shell nog gedeeltelijk gevuld is heb je lichtelijk kans op feedingsproblematiek, maar hier is goed omheen te werken. Verder was het opvallen tot de top RIS-rail toch mogelijkheid had om tijdens het skirmen langzaamaan los te trillen.

De nadelen wegen voor mij echter erg licht tegen alle voordelen. Ik kan deze shotgun in principe iedereen aanraden, al zit er wel een stevig prijskaartje aan.

Extra filmpjes rondom de Tokyo Marui KSG Gas Shotgun:

Extra beeldmateriaal:
tokyo-marui-ksg-gas-shotgun.jpg

tokyo-marui-ksg-gas-shotgun.jpg


maxresdefault.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Kevinvr en qlymax
Daar is ie dan: airsoft review nummer 2 van mijn hand op ACN!

Waar ik het de vorige keer had over een nieuwe type Cyma AK is het dit keer weer een ander onderwerp; mijn nieuwe Tokyo Marui KSG Shotgun.

Omdat ik de komende tijd even niet kan skirmen door persoonlijke omstandigheden, volgen de test-skirms van deze replica op een ander moment. Maak je geen zorgen: deze volgen nog, maar laten nog even op zich wachten tot in 2018.

Voor nu veel leesplezier. Op- en aanmerkingen over de review hoor ik natuurlijk graag. Spelfoutjes en tekstuele dingetjes hoor ik graag via een PB, dan ga ik mijn best doen om het aan te passen. Stuur gerust een berichtje, ook al is het maar iets kleins. :)

Vragen? Stel ze gerust hier.
 
Laatst bewerkt:
Nette review en een gaaf replica. Misschien voor de volgende keer wat zelf gemaakte foto's toevoegen?
 
Nette review en een gaaf replica. Misschien voor de volgende keer wat zelf gemaakte foto's toevoegen?

Dank je wel, ook voor je feedback.

Foto's toevoegen aan een review vind ik persoonlijk nogal discutabel en persoonlijk niet echt mijn ding. Ben verder ook geen top fotograaf. :)

Daarom neem ik altijd wat afbeeldingen en filmpjes onderin mijn reviews op, om alsnog toch nog mensen meer een beeld te geven.

Toch nieuwsgiering naar mijn foto's? Kijk dan even hier.
 
Qua tekst niks mis mee

Maar ik ben het er met anderen mee eens: Eigen foto's van wat je beschrijft zijn een must. Waarom dit discutabel zou zijn ben ik wel benieuwd naar (kan er zelf namelijk niet op komen) en je hoeft echt geen fantastische fotograaf te zijn. Zorg gewoon voor goed licht en scherpe foto's en je komt al een heel eind.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan en Kroeskoppie
Prima review, dat je geen eigen beelden gebruikt maakt mij niet uit. Als er goede videos op internet staan is dat voldoende lijkt mij.

Verder gave replica maar niks voor mij. Heb je al een idee over de range en of hij eventueel in woodland ook te gebruiken is?
 
  • Leuk
Waarderingen: Kroeskoppie
Maar ik ben het er met anderen mee eens: Eigen foto's van wat je beschrijft zijn een must. Waarom dit discutabel zou zijn ben ik wel benieuwd naar (kan er zelf namelijk niet op komen) en je hoeft echt geen fantastische fotograaf te zijn. Zorg gewoon voor goed licht en scherpe foto's en je komt al een heel eind.
Ik kan mijn keuze wel toelichten, hoor. Geen probleem. :)

Persoonlijk vindt ik eigen foto's gebruiken in dit geval afleiden van het verhaal en de leesbaarheid beïnvloeden. Ik merk bijvoorbeeld bij mijzelf dat als iemand veel afbeeldingen bij teksten gebruikt, ik snel afgeleid raakt door deze afbeeldingen. Desondanks snap ik wel dat mensen toch iets meer een beeld willen hebben bij een bepaalt product, waardoor ik mijn reviews altijd eindig met beeldmateriaal/foto's in spoilers onderaan de review. Door de spoiler leiden de filmpjes/plaatjes niet af van het verhaal plus kunnen mensen het optioneel gebruik maken van deze 'extra's'.

Waar het in mijn review(s) vooral de nadruk op probeer te leggen vooral tekst en uitleg geven over mijn eigen ervaring en hoe iets voor mij 'voelt' en hoe ik iets 'ervaar'. Foto's en filmpjes voegen daar, in mijn opinie, niet per se iets aan toe.

Een ander persoonlijk puntje: als ik graag dingen wil zien, dan surf ik altijd direct door naar Youtube, pak ik er een unboxing video bij en vaak aansluitend een reviewfilmpje. (Soms nog wel een paar meer, trouwens...) Een geschreven review is voor mij dus meer een ervarings dingetje geworden dan een 'laat het geheel zien' dingetje.

Als laatste vind ik een forum niet een perfect plek qua plaatsen van afbeeldingen in een post, omdat ik deze op één of andere manier net nooit de plaatjes op de goede plek krijg uitgelijnd. Dit zou aan mij kunnen liggen, maar ik ben nogal perfectionistisch aangelegd. Ik zou ze dan bijvoorbeeld precies aan de zijkant van een alinea willen hebben, wat ik bijvoorbeeld wel in Word kan. Maar daarvoor zijn de opties op een forum te beperkt, helaas.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk was, sorry voor de lange tekst. :eek:
Het is een bewust gemaakte keuze om plaatjes niet toe te voegen, als ik het kort mag samenvatten. :)
Verder gave replica maar niks voor mij. Heb je al een idee over de range en of hij eventueel in woodland ook te gebruiken is?
Bedankt voor de positieve feedback.

Het is meestal zo dat de meeste shotguns outranged worden door AEG's (en natuurlijk ook snipers). Ik kan het niet met zekerheid zeggen omdat ik dit niet getest heb, maar ik verwacht dat ook de KSG outranged wordt door AEG's op een buitenveld.

Vanwege de meestal kortere afstanden met CQB is dit geen probleem op binnenlocaties.

Desondanks zie ik nog met enige regelmaat shotguns op woodland velden, maar vaak zie je dat deze mensen wel eerst de tegenstanders 'in range' moeten krijgen, door bijvoorbeeld een sprintje te trekken. Het vereist een actievere speelstijl in woodland velden, dat is zeker.
 
Mooie shottie.
Over je beslissing geen eigen foto's te plaatsen frons ik wel eventjes mijn wenkbrouwen maar dat is je persoonlijke keuze.
Ben zeer benieuwd naar de prestaties en je ervaringen met hem in een cqb omgeving. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Kroeskoppie
Zojuist de review geupdate met mijn eerste test skirm rondom de KSG.

Het skirmen met deze shotgun liet even op zich wachten door wat persoonlijke dingetjes. Soms lopen dingen eventjes zo. :)

Aangezien een volgend testmoment waarschijnlijk ook nog eventjes op zicht laat wachten, sluit ik hierbij de review verder af. Denk dat het opzich zo wel een goed beeld geeft rondom het geheel.

Vragen en opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom.

Veel leesplezier. :cool:
 
Goed geschreven man, heb het met plezier gelezen. Inspirerend voor als ik in de toekomst eens wat ander wil voor CQB!
 
  • Leuk
Waarderingen: Kroeskoppie