Shields! Wat nu?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mika
  • Startdatum Startdatum

Mika

Well-Known Member
24 dec 2015
209
91
Trophies
11
Dag allen,

ik zou graag een ballistic shield voor airsoft willen maken/kopen, maar hoe zit het nou hiermee? Het geeft tactisch voordeel, en binnen airsoft zou het snel oneerlijk kunnen worden. Er zullen dus ook regels aan verbonden moeten zijn (bijv alleen sidearm, niet rennen ed). Hebben jullie ervaring met schilden? Zo ja, hoe doen jullie dat?

Balls & Arrows: Word je geraakt op schild, dan ben je dood.
Geen enkel voordeel dus, behalve dat je de hit niet voelt.

Nadeel van shild is dat sommige zicjzelf dan te boven gaan. Schiet je ze op de voeten dan nemen ze de hit niet.

En moet wel realistisch gewicht aan zitten voor een schild dat 5.56 kan tegenhouden vind ik. Anders is het ook niet kloppend.

Verder moet je ze flanken en zijn ze zo neer.

Ik zou van tevoren bij de organisatie vragen wat hun regels omtrent schilden zijn. Ze worden iig niet vaak gebruikt.

Balls & Arrows: Word je geraakt op schild, dan ben je dood.
Geen enkel voordeel dus, behalve dat je de hit niet voelt.

Alleen maar nadeel. Een schild is makkelijker te raken.

Nadeel van shild is dat sommige zicjzelf dan te boven gaan. Schiet je ze op de voeten dan nemen ze de hit niet.

En moet wel realistisch gewicht aan zitten voor een schild dat 5.56 kan tegenhouden vind ik. Anders is het ook niet kloppend.

Verder moet je ze flanken en zijn ze zo neer.

Voeten moeten dan ook wel tellen vind ik. In het echt val je anders ook neer en ben je sowieso een makkelijk doelwit. Gewicht zou ik zeker ook mee kunnen leven.

Ik zou van tevoren bij de organisatie vragen wat hun regels omtrent schilden zijn. Ze worden iig niet vaak gebruikt.

Dit is sowieso een goed plan.

Indoor met een schild is erg flauw. Ik heb bij office2 eens iemand van het huisteam met een schild gezien en die rende ons team in de rug al "pang" roepend met z'n schild vooruit en toen moesten we allemaal onze hit nemen... Yeah right...
Vervolgens ging hij in een piepklein hokje in een hoekje zitten wachten achter z'n schild en iedereen pangen die langs liep. Je kon hem niet raken of pangen omdat een schild niet gepangd kon worden.
Al met al heb ik een hekel aan dat soort spelers en zie ik het als een soort van legale manier om te cheaten en erg flauw te spelen. Irritstiefactor 9000 en realisme 0.

Indoor met een schild is erg flauw. Ik heb bij office2 eens iemand van het huisteam met een schild gezien en die rende ons team in de rug al "pang" roepend met z'n schild vooruit en toen moesten we allemaal onze hit nemen... Yeah right...
Vervolgens ging hij in een piepklein hokje in een hoekje zitten wachten achter z'n schild en iedereen pangen die langs liep. Je kon hem niet raken of pangen omdat een schild niet gepangd kon worden.
Al met al heb ik een hekel aan dat soort spelers en zie ik het als een soort van legale manier om te cheaten en erg flauw te spelen. Irritstiefactor 9000 en realisme 0.

Dat is idd wel een erg flauwe speelstijl. Tijd dat airsoftgranaten gelegaliseerd worden binnen de airsoft. Knikker je er daar gewoon een van achter z'n schild. Dan gaat ie daarna denk ik niet meer zo snel in een klein hoekje zitten :p

• Leuk
Waarderingen: BoomSmurf

Ik geef je enorm gelijk dat dat niet leuk is. Een marshall zou dan ook op moeten letten dat dergelijke dingen niet gebeuren. Ik snap de irritatie, maar ik denk ook dat wanneer een schild op een goede manier gebruikt word het niet oneerlijk is voor het andere team, alleen zal een tactiek veranders moeten worden. Flanken zou bij een schild makkelijk moeten (ik snap dat dat niet gaat als ie in een hoekje zit, en dat is dus niet de bedoeling).

Als je zoals veel special forces in zo'n rijtje een gebouw binnengaat en dan de kamer cleart is het een ander verhaal. Maar in een gewone skirm zal dit niet echt gaan tenzij je echt een goed team bent.
Misschien is het een beter uitvoerbaar iets op een wat meer serieuze skirm of milsim. Dan zou het veel toevoegen aan het spel.

Ons Jan heeft ervaring met het gebruik van een schild tijdens een event van,ik geloof,unit13.
Daar werd er wel eerlijk en realistisch mee omgegaan.
Gaf wel wat tactisch voordeel.

Op de home page van dit forum onder "CQB in een oude fabriek" in het bijgevoegde filmpje kan je zien dat er gebruik word gemaakt van een schild.

• Leuk
Waarderingen: Mika
Ja, dat was op een tactische doorgang die we nodig hadden aangezien de andere punten potdicht zaten.

Schilden zijn inderdaad irritant als ze gebruikt worden als bullet proof draagbare muren. Helemaal als ze dan ook nog eens gemaakt zijn uit karton X'D

Sommige teams hebben een realistisch schild qua gewicht en leggen hem ook weg na X aantal hits. Dat geeft al een veel realistischer beeld wat mij betreft. Alleen al een realistisch gewicht zorgt ervoor dat je echt alleen met een pistol kunt lopen (als je dat al trekt ;) )

Ik heb zelf een aantal ballistiache schilden gehad, en het is wel een flink gewicht. Gemiddeld een kilo of 8. Ik heb wel eens met een echte gespeeld tijdens een skirm en dan is het heel anders. Geen pangen maar alleen met sidearm met een 20 Bb mag. Probeer maar eens lekker te herladen dus het is heel strategisch spelen.

Het ligt echt aan de uitvoering van het schild (flink gewicht, realistische maat en met eventueel een klein venster en geen plexiglas plaat met een handvat zoals een ME schild, want die houden een 5.56 niet echt goed tegen) en de interpretatie van de regels voordat ik zelf een schild zou willen toestaan.

Misschien kan je @Boudewijn een bericht sturen als je wat info wilt. Hij verkoopt die dingen.

Even een kleine rectivicatie:
Boudewijn verkoopt de echte schilden, geen airsoftvarianten (die zijn in ontwikkeling)

Gister bij Office 2 in Lochem een gevalletje shield tegen gekomen.

Het geval was dat iemand / een team een eigen shield had meegenomen. Het was pas in de middag, met het speltype domination, dat het schild voor het eerst te voorschijn kwam. 1 van de intrestpoints lag boven en 1 van de intrestpoints was op de begane grond. En wie Office 2 kent, weet dat het boven flink krap is, en je met een shield echt een huuuuuge voordeel hebt.

Gedurende het spel heeft een speler het shield opgehaald, dus van te voren was er bij de spelers niets bekend. Ook geen tijdens de brieving hebben we er geen regels / instructies over gehad.

Aangezien mijn team het point boven had, heeft het tegenteam, de keuze gemaakt om het shield er bij te pakken om het punt boven te overmeesteren.

Ik was de eerste die het shield tegen kwam op de trap. Ik hoorde iets op de trap, dus ging al gericht die kant op, waarbij ik bij het indraaien, gelijk doorhad wat er aan de hand was, en meteen voor de voeten van de speler met het shield ging, welke meer dan 30 cm open waren en ik zo een schot of 10 op heb kunnen doen voordat het tegenteam terug schoot. Ik kan me niet voorstellen dat ik alles gemist heb, maar een hit op de voeten werd "verrassend" niet genomen.

Toen ik iets daarna af was, ben ik naar de spawn gerend, en als de sodemieter onderlangs via de achterkant weer naar boven gegaan, en kwam al snel het shield tegen, welke ik in de rug makkelijk kon pakken. Waarop de speler met het shield wou terug lopen. Dus ik zeg al, goh hoor jij je shield niet te laten liggen? Waarop het antwoord was, dat hij van hem / het team was, en dat ze hem gewoon mee mochten nemen, en er weer mee mochten spawnen. Dit schoot ons team al snel in het verkeerde keel gat, omdat een shield in die situatie dus compleet de balans van het spel verstoord.

Ik heb hem nog een keer van achter kunnen pakken, maar daarna werd het lastig, omdat hij zich in een kamer in de hoek had vast gezet.

Toen iemand verhaal ging halen bij de marshall, kregen we als antwoord, dat we eens moesten weten wat zo'n ding kost het team heeft gekost en dat ze in het echt ook gewoon gebruikt worden (ja maar niet zo belachelijk licht als dat ding :( ). Tja, wat bleek, het was het huisteam, met zoals het kwa gezichten leek, familie van een marshall (aanname :rolleyes:). Dat is dus een discussie die je nooit gaat winnen.

Al met al is het shield, maar 1 potje in de middag gebruikt, maar waarschijnlijk ook omdat er gelijk een boel gezeur van kwam.

Zeker zonder briefing en zonder duidelijke afspraken (bijv. 1 keer per spel), dat wanneer de balans weg is het schild niet meer gebruikt mag worden, zeg ik dat die dingen het spel geen goed doen.

• Leuk
Waarderingen: ChaoSState en Jan
Daar heb ik dus ook tegen gespeeld. Dat hele team deugt niet in fairplay en daardoor zal ik niet snel naar office2 gaan. Het hele spel wordt verschrikkelijk ongebalanceerd en bij de Marshalls klagen heeft idd geen zin. En als ze naast een huisteam speler staan die z'n hit niet neemt luistert deze vervolgens ook niet als de Marshall hem erop aanspreekt.

• Leuk
Waarderingen: Jan
Goeie feedback over die locatie in ieder geval! Huisteams.... :s en organisaties die er niet volwassen mee om gaan :(

Netjes mee om gegaan in ieder geval EvilTwin! Nu met de granaten zouden shiels iets makkelijker kunnen worden, maar ik verwacht geen wonderen haha!