- Na veel perfectioneren en uitproberen heb ik eindelijk de shim job van de gearbox zo perfect dat ik er tevreden mee bent. Daarom wil ik graag mijn ervaring en manier van shimmen delen met het forum en mensen die dit graag ook willen doen.
Als eerste natuurlijk wat shimmen is en wanneer je dit kan/zou willen doen. BIj het shimmen van de gearbox worden er metalen ringetjes geplaatst op de assen van de tandwielen, hierdoor wordt de op en neer waartse beweging van de tandwielen verlaagt tot 0.x mm, waarbij x = 1 of 2 . Een voorbeeld is te zien op foto 1.
Foto 1
Wat is het nut hiervan, tandwielen die los op bushings of bearings in de gearbox shell liggen hebben dus speling. Deze speling zorgt ervoor dat tandwielen op en neer kunnen bewegen. Dit resulteert in slijting van de tanden of het schuren van de tandwielen tegen de shell van de gearbox aan of op elkaar. Het schuren van tanden op elkaar en de shell is duidelijk te horen en het verschil in een goed geshimmde en stock gearbox is makkelijk te horen.
Het shimmen van de gearbox resulteert dus in 3 verbeteringen, als eerste zal het geluid van je gearbox afnemen doordat er geen schuren is van metaal op metaal, wat resulteert in een knarsend, krijsen, screeching geluid (het draaien van de spur gear zonder shims geeft een goed idee). Het tweede punt is dat de slijtage van je gearbox shell en tanden zal afnemen, door het verhelpen van het schuren van tandwielen op elkaar en de shell en daarnaast wordt de slijtage van de tanden verholpen doordat de tanden goed met elkaar worden uitgelijnd. Dit houdt in dat er een maximaal oppervlak wordt gecreëerd waar de tanden in elkaar grijpen wat resulteert in het beter overbrengen van de energie van de motor op de piston.
Overall zorgt het er in essentie voor dat je gearbox minder geluid maakt en je de levensduur van je gear set verlengt.
Nu ik hopelijk een beetje duidelijk heb gemaakt waarom je een shim job zou willen toepassen gaan we door naar wanneer je het ook werkelijk moet doen. Of een gearbox geshimmed komt van de maker is afhankelijk van het prijs segment en de fabrikent, sommige gearboxes komen vanuit de fabriek zonder shims of een slechte shim job (vaak de low to mid segment, DBOYS, Cyma maar ook G&G), andere shimmen de gearbox perfect (E&L) en sommige hebben een makkelijke oplossing in de vorm van self shimming gears (VFC en KWA). Zoals ik al zei is het verschil tussen een niet en wel geshimde gearbox goed te horen en vanuit hier moet je dus ook zelf bepalen of je het nodig vindt (vaak in de amerikaanse video's word het vergeleken met een doodgaande kat).
Nou iedereen een globaal idee heeft wat shimmen inhoudt en wanneer je het zou willen toepassen gaan we werkelijk door naar het shimmen van de gearbox, wat heb je nodig:
- Gearbox shell
- Set Gears
- Bushing of bearings, bushings zijn wat gebruiks vriendelijker in shim jobs die niet perfect zijn en kunnen beter tegen hoge stress als in hoger RPS of een sterke veer.
- Shims, elke set is prima, het liefst met zo klein mogelijk shims, ik zelf heb gebruik gemaakt van de G&G shim set met 0.1, 0.2 en 0.3 mm dit maakt het makkelijk en geeft je mogelijk om heel precies te shimmen met de 0.1 shims.
- Motor
- Schroeven draaier
- Pistol grip
- Stuk pen en papier om de aantal shims per gear te noteren.
Stap 1 Gears to shell:
De eerste stap is het shimmen van elk inviduele tandwiel aan de gearbox shell, in foto 2 staan de namen van elke gear.
Foto2
Het maakt niet uit bij welk tandwiel er wordt begonnen uiteindelijk komt elk tandwiel aan de beurt. Ik zelf ben begonnen vanuit de bevel. Vanuit de bevel begin ik met aan elke kant 1 shim te plaatsen van 0.1 mm. Daarna de shells op elkaar te leggen en in te schatten hoeveel er nodig zijn om te zorgen dat de gear niet op en neer kan op zijn as maar wel nog vrij kan draaien, zie foto 3 en 4.
Foto 3
Foto 4
Foto 5
Hierna haal ik de recht helft van de shell weer eraf en voeg shims toe aan de linkerkant van de shell, zie foto 5. Zo voeg je net zo lang 0.1 mm shims toe aan de linkerkant totdat er geen op en neerwaartse beweging is maar het nog wel vrij kan draaien, schroef de gearbox dan dicht en probeer nogmaals hoe vrij het tandwiel kan draaien en beweging heeft. Dit kan vaak net het verschil maken tussen het vrij kunnen draaien wanneer het met de vingers wordt dicht gehouden of dat het met schroeven vast zit. De schroeven hoeven niet allemaal vast te worden gezet maar zorg wel voor een gelijke druk verdeling. Kunnen de tanden niet vrij draaien haal er dan een 0.1 mm shim van de linker kant af en schroef wederom de gearbox dicht en test de vrijheid van draaien en op en neer bewegen. Net zo lang totdat je denkt dat het optimaal is.
Als de bevel gear is geshimmed aan de gearbox shell kan deze stap worden herhaald voor zowel de spur als sector gear.
Stap 2 Bevel to pinion:
Bij stap 2 komt de titel tussen de haakjes naar voren. Er zijn vanaf nu meerdere wegen die naar rome leiden maar op basis van wat naar mij logisch lijkt ,vindt ik dit de beste methode. Het shimmen met de bevel to pinion methode houdt in dat er bij deze stap de shims tussen de rechter en linkerkant worden verdeeld zodat de pinion gear tanden (van de motor) precies vallen in de tanden van de bevel, zonder dat de bevel gear wordt opgetild (een heel klein beetje kan). Dit wordt gedaan door de motor in de pistol grip te zetten en deze tegen de gearbox shell aan te duwen met de bevel gear alleen in de linker helft, zie foto 6.
Foto 6
Probeer de shims van de linker kant naar de rechterkant te bewegen zo dat de bevel niet door de pinion gear wordt opgetild, let hier op dat je de motor height wel correct hebt afgesteld. Als je tevreden bent met hoe de tanden in elkaar grijpen dan noteer je deze verdeling van de shims aan de linker en rechter-kant.
Stap 3 Spur to bevel:
Nadat de shims op de bevel perfect zijn geplaatst voor de motor kan er worden gekeken naar het shimmen van de spur to bevel. Hierbij is het idee dat de tanden van de bevel en spur gear zoveel mogelijk contact hebben, maar dat de tandwielen niet op elkaar schuren. Hierbij wordt er alleen gespeeld met de shims op de spur gear omdat de bevel al perfect is met de pinion en als deze wordt aangepast klopt er niks meer van de vorige stap. Net zoals bij de bevel gear verplaats je shims op de spur gear van de ene kant naar de ander. Zorg hier dat er dus een maximaal contact is tussen de tanden maar geen contact tussen de oppervlaktes, zie foto 7.
Foto 7
Laatst bewerkt: