Side Arm regels

Menolski

Well-Known Member
7 sep 2016
45
22
Trophies
5
Hi daar,

Ik ben in afwachting van mijn NABV pasje, maar ongeduldig als ik ben kan ik niet wachten met het uitzoeken van de juiste replica's.

Door mijn schietsportverleden weet ik dat de rol van een sniper/assault sniper voor mij de juiste is. Dus daar is de keuze al voor gemaakt..

Waar ik over zit te dubben is de side-arm. Waarom?
ik heb érgens gelezen dat die een maximale toegestane FPS van 370 hebben, maar ik kan dat niet meer vinden.

Daarnaast, of misschien beter gezegd daardoor zit ik nu enorm in dubio wat voor side-arm ik op mn verlanglijstje moet gaan zetten... Elektrisch? Co2? Gas?

Van Co2 heb ik al vernomen dat die bij koude temperaturen je in de steek kan laten. De verschrikkelijk strenge (ahum) winter die we afgelopen jaar hebben gehad zal geen issue zijn, maar het wil hier ook weleens kouder zijn... Dus is Co2 dan wel verstandig?

ennehh... het verschil tussen Co2 en gas? (op replica gebied dan he... snap zelf wel dat het een ander goedje is)

Nu heb ik op joetjoep al diverse filmpjes voorbij zien vliegen van diverse merken. Daar kwamen onder andere de Cyma CM125 en CM126 heel positief voorbij met reviews. Met name in de engelstalige landen zeg maar... Maar is dit überhaupt wat, of is het rommel van de bovenste plank (niet dat ik high-end spul verwacht danwel dat meteen wil gaan aanschaffen, maar om nu eerste klasse bocht te kopen ben ik ook weer niet van plan)...

Wie o wie kan mij hier in helpen? :)

Hoi Menolski.
Om maar gelijk een dingetje voor je duidelijk te maken.
De maximale FPS voor een side-arm is gelijk aan de maximale FPS van een aeg.
360 FPS max.
Verder speel ik zomers met mijn Beretta op green gas en zodra de "R" in de maand komt speel ik met mijn 1911 op Co2.
Gewoon omdat Co2 in de kou beter presteert dan green gas.
En zelf speel ik met 2 Cyma's maar dat zijn geen side-arms.
Daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Hoi Menolski.
Om maar gelijk een dingetje voor je duidelijk te maken.
De maximale FPS voor een side-arm is gelijk aan de maximale FPS van een aeg.
360 FPS max.
Verder speel ik zomers met mijn Beretta op green gas en zodra de "R" in de maand komt speel ik met mijn 1911 op Co2.
Gewoon omdat Co2 in de kou beter presteert dan green gas.
En zelf speel ik met 2 Cyma's maar dat zijn geen side-arms.
Daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Vladimir,
Cyma is geen rommel van de eerste categorie dus?

Bijna alle Co2's die ik zie gaan harder dan 360.... of kijk ik dan verkeerd?

Mijn Blackwater 1911 R2 op Co2 doet een nette 330 FPS.
En ik ben zeer tevreden met mijn Cyma M14 en Mp5-SD6.
Die laatste heb ik nu dik 1,5 jaar en is de enige replica die ik nog nooit open heb hoeven halen.

Ik heb zelf geen ervaring met Cyma, maar je zou ook kunnen kijken naar een replica die zowel CO2 als Green Gas slikt.

Ik heb bijv een 1911 van ASG, hiervoor kan ik zowel Greengas magazijnen als Co2 magazijnen kopen. Voor nu heb ik alleen Greengas, maar mocht ik daar "problemen" mee ondervinden dan haal ik er nog een paar Co2 magazijnen bij.

Inderdaad is de FPS limiet voor sidearms 360 fps en geen 370

Ander verschil tussen gas en CO2 is dat je gas koopt in spuitbussen en CO2 komt in capsules. Gas is in verschillende sterktes te koop tegenwoordig, meest gebruikte gas is het zogheten "green gas". Echter kan de kracht hiervan ook per merk verschillen, echter zal het nooit superdramatisch zijn.

Wat betreft de FPS van CO2 en gas replica's, het klopt inderdaad dat het merendeel van de CO2 replica's te hard schiet, ben je dus van plan er zo een aan te schaffen, doe dan goed wat speurwerk op het net (of vraag het hier ;) ) zodat je van te voren weet wat je in huis haalt.
Gas replica's zullen vrijwel nooit boven de 360 fps schieten, echter zijn er wel een paar die dat wel doen, dit zullen meestal de NON blowbacks zijn (NBB genaamd) of geweren.

• Leuk
Waarderingen: Foodie88
Ik zelf gebruik een propaan cilinder welke ik met paar druppels silicone op mijn adapter doe. Het propaan gas doe ik ook in mijn gbb assault.
voordeel van pure propaan is dat het goed tegen de kou kan (soort van nulpro 3.0)

• Leuk
Waarderingen: Sander
CO2 doet het prima in koud weer, green gas niet. Bij alle gas replica's is het belangrijk dat je ze goed smeert. Slide moet goed ingevet zijn (kan met naaimachine olie of met siliconen olie) om te zorgen dat die niet blijft steken of krast. Als het niet goed gesmeerd is, gaat het hard slijten. CO2 replica's kunnen te hard schieten maar de meeste zijn zo getuned dat dat alleen bij de eerste paar schoten op een 'verse' capsule is. Daarna gaan ze (meestal) netjes onder de 360. Ik heb net als Vladimir een Blackwater 1911 R2 en die doet ook zo'n 330-340.

Daarnaast kun je kiezen tussen een AEP (Automatic Electric Pistol), een GBB of een NBB (Non-BlowBack). AEP kan bijvoorbeeld een leuke Glock 18 zijn. Een NBB heeft als voordeel dat ze heel efficient zijn (je kunt zo'n 175 schoten lossen op één gas lading tegen maximaal 50 voor een GBB) en vaak stiller dan GBBs. De Tokyo Marui Mk23 is heel populair voor snipers daarom, zoek deze maar eens op YouTube. Nadeel is dat ze double action zijn. Bij bijvoorbeeld een GBB 1911 zorgt de slide ervoor dat de hamer weer naar achteren gelegd wordt na een schot (single action). Bij een NBB gebeurt dit niet en moet het allemaal double action - het eerste stukje van de trigger pull legt de hamer naar achteren en het tweede gedeelte ontgrendelt hem.

• Leuk
Waarderingen: Twinfromhell
Nadeel is dat het stinkt :p

hoe kom je daar bij? zou dat de reden zijn dat men zegt dat het naar rotte eieren ruikt als ik magazijn leeg maak. :confused:
Of die keer bij ATC (nabij helmond) dat men vroeg of er iemand bezig was met gas omdat ze dachten dat er gaslek was ;)

• Leuk
Waarderingen: Sander
Hoe wel rekening dat als je een sidearm op c02 neemt deze meestal niet in fps te verlagen zijn, hoe dat met gas is weet ik zo niet.

Je kan met een green gas magazijn verschillende sterkte gassen kopen. Je hebt bijvoorbeeld nuprol dat in verschillende kleuren verkrijgbaar is. Deze kleuren geven de sterkte aan nuprol 2.0 geeft bijvoorbeeld een fps van 350 terwijl nuprol 3.0 een fps kan geven van 400 enz. Co2 is alleen verkrijgbaar in een standaard capsule met bijbehorende druk.

Voor de CO2 replica's kan je wel een NPAS kopen, dat is een speciaal onderdeeltje waarmee je de FPS kunt aanpassen. Is alleen niet voor elke CO2 replica dus dat moet je wel in het achterhoofd houden. Zelf heb ik een Blackwater 1911 R2 en die schiet een nette 330-340 FPS dus prima binnen de perken.