Specna Arms SA-B11 (de-)montage issues

Eraser

Well-Known Member
4 mrt 2018
50
4
Trophies
6
Om het knutselen aan replica's toch wat beter onder de knie te krijgen heb ik een Specna Arms uit de kast gepakt en volledig uit elkaar gehaald. Plan is om deze vanuit scratch goed te shimmen Daarbij heb ik een paar vraagjes:

1) De schroefjes van de motor plate zijn erg slecht en draaien snel ral. Zijn deze te vervangen voor bijvoorbeeld torx? (waar vindt ik deze?)

2) Er zit om de schacht van mijn motor geen veer, die hem strak in de pistolgrip houdt.. Geen idee of deze er ooit heeft ingezeten, maar nu beweegt hij dus los in de grip. Zijn deze los ergens te koop, of moet ik een nieuwe motor aanschaffen?
 
Ik heb nog even gezocht naar de motor-veer, maar kan deze eigenlijk alleen bij Evike vinden.

Ik denk dat het voor het gemak dan toch een nieuwe motor wordt. Na heel wat forums en topics doorgelezen te hebben zie ik aanbevelingen voor types en merken die volgens mij niet meer te koop zijn.

Wat is een goede aanbeveling voor een (stock) specna? Bij een standaard motor blijven, of direct een high torque? En welk merk?
 
Als je toch een nieuwe motor koopt zou ik voor een upgrade gaan en niet bij een stock motor blijven. Zeker gezien je voor een stock motor meestal alsnog 15-20 euro kwijt bent tov een degelijke aftermarket motor die 30-35 kost. SHS en ZCI zou ik je aanraden. High torque is trouwens een marketing term, SHS en ZCI hebben beide een HT motor, maar ze zijn niet hetzelfde.
 
Inmiddels een lijstje samengesteld! Dit lijkt me goed op elkaar te passen. Iemand nog aanvullingen of tips? Ik kon hier geen passende cylinder vinden.

mandje.JPG
 
13:1 met 16 TPA op een 11.1V betekent dat je wil gaan voorkomen dat er geen PME kan optreden door middel van short stroken en sterkere veer. Alu head is onnodig, stock pistonhead is gewoon prima en alu over plastic heeft geen voordelen. Plastic heeft eerder voordelen. Een nozzle is trouwens het meest belangrijke air seal onderdeel dat je wil aanpakken en voor 9 euro heb je een hele tube super lube via Nederlandse winkels.
 
Hoi Rebel,

De nozzle is nu inderdaad van goedkoop plastic. Deze vervangen voor een alu?

Als ik deze piston, pistonhead en deze gears plaats, met de standaard veer, krijg ik dan problemen? (ik zie dat PME pre-mature engagement is, en dat wil je niet?)

Ik wil met deze Specna bereiken dat ik een solide gearbox heb, waar ik weer een jaar of 2 niets aan hoef te doen. Dus met goede onderdelen, die nog uit te breiden zijn met een mosfet.
Uiteraard komen barrel en hop-up ook aan de beurt.
 
Materiaal maakt niet zo uit zolang het maar een O-ring heeft om te sealen.

Het gaat om de combi van gears, veer, motor en batterij, op een 11.1V heb je aanzienlijke kans op PME. Met 7.4V is deze kans kleiner maar het is nog steeds mogelijk. Je moet dit dus voorkomen.

Je kan met die build best een lange tijd doen, maar 2 jaar zonder het niet open te trekken zou ik niet aanraden.
 
Laatst bewerkt: