Teamplay in skirms

Sir MadJack

Well-Known Member
1 jul 2018
93
35
Trophies
5
Hallo allemaal,

Op deze druilerige zondagmorgen was ik even terug aan het denken aan verschillende skirms die ik tot nu toe gedaan heb en toen kwam eigenlijk 1 punt steeds naar voren. Er is bij een skirm totaal geen teamplay aanwezig! Nu kan dit natuurlijk ook toeval zijn geweest, maar ik betwijfel het.

Vaak zie je dat er veel verschillende kleinere squads zijn. Vervolgens worden er teams gemaakt en een briefing gedaan. Iedere squad blijft bij zijn eigen maten en er is weinig tot geen communicatie met de "nieuwe" teammaten. Na de briefing loopt iedereen naar de spawnplek waarna bij het startsignaal iedereen door elkaar begint te rennen en iedereen maar een kant opgaat. Natuurlijk is het vaak zo dat iedere squad wel een plan heeft, maar toch denk ik dat het totaal niet werkt op die manier. Alle mensen die nieuw zijn of voor de eerste keer op die skirm zijn lopen maar als een kip zonder kop achter de rest aan. Nadat er wat mensen zijn afgeschoten zit er helemaal geen plan meer in.

Ik ben wel eens benieuwd hoe jullie dit ervaren. Wat is de essentie van meedoen aan een skirm naast een gezellig dagje uit en sfeer etc?Volgens mij wil je als groep graag winnen. Toch merk ik vaak dat het ieder voor zich is, wat jammer is. Ik denk dat een team veel verder zou komen als er voor de start een plan gemaakt is. Desnoods iemand aanwijzen als algemene leader en deze overlegt met verschillende squads wat te doen. Eventueel kunnen de squads vervolgens weer wat nieuwe mensen meenemen.

Ik weet dat het lastig is dit met nieuwe mensen zomaar te plannen, maar toch heb ik ook het idee dat er nu totaal geen aandacht voor is.

Wat zijn jullie bevindingen?
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter en Jan
Ik heb nu 4skirms gedraaid en kwam dit ook zeker tegen.

Ik heb wel het vermoeden (van wat ik heb gezien via yt) is dat bij bunkerhill er met een (groeps) commandant wordt gespeeld die het team in squads verdeeld met een squadleader.

Ik ga in maart dit ook meemaken dus hoop dat ik hier dan meer over kan vertellen.
Er zijn ook genoeg mensen hier die bij bunkerhill gespeeld hebben. Zoals @Joris
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Dit hangt niet alleen van de spelers af, maar ook van de organisatie. De manier waarop ''missies'' worden aangeboden en hoe de flow van een skirm eruitziet bepaald enorm hoe de spelers zich zullen gedragen.

Het is maar net hoe de organisatie de ''map'' aanbiedt. Er zijn velden in Nederland waar je automatisch in een squad wordt ingedeeld en dit zorgt al voor veel meer unit structuur, duidelijke verdeling, je weet wie je directe squadmates zijn en dus ben je meer gedreven om squadplay te volgen.

Maar er zijn ook genoeg velden die een hele lange vrij exotische storyline aanbieden waar jij als airsofter op die dag barweinig van meekrijgt, en dus ook niet echt gedreven bent om er wat mee te doen. Ik hoop nog steeds dat iemand dit een keer doorkrijgt, en gewoon een Dag-campaign verzint met een duidelijk kort verhaal, iets meetbaars, waar jij als airsofter deel uit van kan maken op die dag. Kop en staart missie zonder franjes, met een paar goeie props en goede communicatie vanuit de orga naar de spelers. Geen linkjes op een website met een verhaal van 30 pagina's waar je tijdens de skirm zelf niets meer van terug ziet.

Daarbij komt dat niet iedereen altijd even zin heeft om gelijk missies te doen en liever gewoon de gevechten opzoekt, wat natuurlijk ook kan.
In mijn ervaring op het veld waar ik het meest kom zijn de nieuwere spelers juist heel erg betrokken bij de games, omdat over het algemeen de wat meer ervaren airsoftspelers daar open zijn voor mensen op touw. ( over het algemeen ).

Uiteindelijk kun je een goed beeld krijgen van wat voor een soort dagskirm welke airsoftlocatie kan bieden, en daaruit gewoon hetgeen kiezen wat het best bij jou past.

Ik vindt persoonlijk dat airsoft een van de meest toegankelijke sporten is voor nieuwere leden. Helaas zitten er ook rotte appels tussen die liever hun eigen horen, maar waar heb je dat niet.

My two cents
 
Denk dat je bunkerhill dan geweldig gaat vinden. Neem je porto mee in maart want die ga je veel nodig hebben. Bij bunker kom je in ares of cobra. Daar worden weer squads gemaakt. Er word een squad leader aangewezen. Deze persoon krijgt orders mee voor submissies. Zo ben je als squad echt bezig met je missie. Maar daar moeten spelers zelf ook aan mee werken.
 
Denk dat je bunkerhill dan geweldig gaat vinden. Neem je porto mee in maart want die ga je veel nodig hebben. Bij bunker kom je in ares of cobra. Daar worden weer squads gemaakt. Er word een squad leader aangewezen. Deze persoon krijgt orders mee voor submissies. Zo ben je als squad echt bezig met je missie. Maar daar moeten spelers zelf ook aan mee werken.

Sorry, ik ga in mei naar bunkerhill. In maart naar barchon. Ik krijg deze week de baofeng uv-82 binnen. En zou hier binnenkort ook een headset voor kopen dus dat moet goed komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Denzel053
Ik denk inderdaad dat de organisatie hier ook zeker een belangrijke rol in speelt! Maar naast de organisatie denk ik dat de ervaren airsofters hier ook wellicht iets in kunnen betekenen.

Het is precies wat je aangeeft. Er zijn missies, maar soms weet ik op het eind van de dag nog niet eens wie gewonnen heeft. Ondanks dat dit niet super relevant hoeft te zijn voor anderen, denk ik wel dat het teamplay bevorderd. Wat ik zelfde merkte toen ik pas begon is dat je soms wat doelloos rond loopt omdat je de map niet kent of niet goed weet wat wijsheid is. Als dan een ervaren airsofter je tegen komt en hij of zij neemt je mee in de planning maakt dit alles een stuk leuker!

Ik ga bunker hill zeker op mijn lijstje schrijven na dit gelezen te hebben, maar hoop ook dat meer mensen het zo zien en wij misschien als community hier meer mee kunnen doen! Indien mijn vrienden en ik meedoen op een skirm proberen we vaak mee te denken in teambelang, alleen merken we vaak weinig interactie.
 
Mijn ervaring is dat het op het zelfde veld per skirm heel veel kan verschillen.

Zoals gezegd ligt het onder andere aan de organisatie hoe die de missies doet.
Maar ook aan de spelers zelf.
En dit kan ook weer per team verschillen.

Zo heb ik volgens mij ergens in november met @Paranoid een skirm op Gasselte gehad.
We waren met een groepje van drie. Beide teammates had ik 1 x eerder mee geskirmd. De rest allemaal onbekenden.

Tijdens de briefing en teams maken volgde de verdeling.
Van af daar is het eigenlijk allemaal van zelf gegaan.
Ons team was echt een team. Iedereen deed mee, iedereen werd er bij betrokken.
@Paranoid was volgens mij via de Chineze vrijwilliger wijze tot commander benoemd.
Maar wat een dag was dat.
Geweldig team werk.
Missies werden aan de lopende band afgewerkt en de tegenpartij werd volledig van de kaart gespeeld omdat er nauwelijks team werk was.

Een half uurtje/ uurtje voor het einde van de dag was zo'n beetje de helft van de tegenpartij al naar huis.
Ons team was nog bijna compleet.
Puur vanwege het plezier en het teamwerk.


Andere dagen speelde mensen weer ieder voor zich en was het echt een one man army strijd.
Kan ook leuk zijn. Maar kwa ervaring en effectief zijn lang niet zo goed.
Terwijl we op het zelfde veld met de zelfde organisatie als hier bovengenoemd waren.
 
Mijn ervaring is dat het op het zelfde veld per skirm heel veel kan verschillen.

Zoals gezegd ligt het onder andere aan de organisatie hoe die de missies doet.
Maar ook aan de spelers zelf.
En dit kan ook weer per team verschillen.

Zo heb ik volgens mij ergens in november met @Paranoid een skirm op Gasselte gehad.
We waren met een groepje van drie. Beide teammates had ik 1 x eerder mee geskirmd. De rest allemaal onbekenden.

Tijdens de briefing en teams maken volgde de verdeling.
Van af daar is het eigenlijk allemaal van zelf gegaan.
Ons team was echt een team. Iedereen deed mee, iedereen werd er bij betrokken.
@Paranoid was volgens mij via de Chineze vrijwilliger wijze tot commander benoemd.
Maar wat een dag was dat.
Geweldig team werk.
Missies werden aan de lopende band afgewerkt en de tegenpartij werd volledig van de kaart gespeeld omdat er nauwelijks team werk was.

Een half uurtje/ uurtje voor het einde van de dag was zo'n beetje de helft van de tegenpartij al naar huis.
Ons team was nog bijna compleet.
Puur vanwege het plezier en het teamwerk.


Andere dagen speelde mensen weer ieder voor zich en was het echt een one man army strijd.
Kan ook leuk zijn. Maar kwa ervaring en effectief zijn lang niet zo goed.
Terwijl we op het zelfde veld met de zelfde organisatie als hier bovengenoemd waren.


Volgens mij was ik daar ook aanwezig en was dat een van de 'nieuwe events' die ACS probeerde. Voor de sluiting wouden ze twee events per maand doen waarvan er bij één erg ingezet werd op tactisch- en teamspel. Wat mij betreft zat daar heel veel potentie in en pakken ze dat ook weer op op de nieuwe locatie.
 
Ik merk ook dat we met onze groep prima samenwerken(haken vaak ook een aantal bij aan) maar op een 50vs50 dag is er inderdaad met de rest van de groep weinig samenspel. Natuurlijk probeer je met zijn allen te winnen, maar echt een duidelijk plan is er niet. Denk ook zeker dat organisaties hier iets mee kunnen, want de spelers willen vaak wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pietjepuk123
Uiteindelijk komt het neer op de bereidbaarheid van “iedereen” om op die manier te willen en kunnen spelen (ik verbaas mij soms nog hoeveel mensen geen porto hebben).

Wij (Ghost Warriors) zijn meestal zelf al met een groepje en aangezien we eigenlijk standaard op Bunker Hill spelen waar we dan ook weer samenspelen met andere teams hebben we altijd minimaal wel 1 squad maar vaak meer waarmee we samenspelen. Dat verschil merk je echt wel. Tegelijk merken wij zelf ook wel als de coms ff niet lekker lopen, dan ontstaat er gaos wordt er maar wat gedaan en zwerfen er mensen af. Gelukkig worden we er steeds beter in :)

Maar zoals al vaker gezegd kan ook ik je een dagje Bunker Hill zeker aanraden!
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Nou laten we hopen dat bovenstaande meer mensen triggered om aan de teamplay te werken. Dink zeker dat het bij de organisatie van een skirm ook positief kan bijdragen.

Bunker Hill staat in ieder geval op onze lijst nu, maar ik hoop dat meer velden (bijvoorbeeld hier in het zuiden) dit gaan oppakken. Ook als airsofters onderling is het al een goede stap om op zijn minst meer te communiceren
 
Nou dan ook maar eens naar bunkerhill , waar ik vaak naar toe ga krijg je een A4 tje met soms wel 20 objectives dat gaat goed het eerste uur daarna loopt bijna iedereen doelloos langs elkaar heen en weet niemand meer wat te doen .

Ik ben sowieso schuldig als het gaat om teamwork ik heb snel de neiging om mezelf snel af te scheiden van een groep om dat er vaak te veel word gepraat en dan geef je je positie vaak weg voordat je ook maar 1 schot gelost hebt .

1 duidelijk doel vind ik veel plezieriger dan 10 side missions om maar ens wat te noemen .

Wat mijzelf betreft valt er nog de nodige winst te behalen aangaande het teamwerk .

Aard van het beesie denk ik ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter
Bij Bunker Hill worden uiteraard eerst de teams ingedeeld (blauw en rood / Black Cobras en Ares) daarna gaat ieder naar z’n base en worden de squads ingedeeld. Meestal bestaat een squad uit zo’n 10 man (afhankelijk van het aantal deelnemers). In iedere squad is een squad leader, die wordt gebriefed door de CO. Iedere squad heeft een opdracht en iedere squad leader is in contact met de CO en de overige SL’s (porto is dus vereist als je SL wilt zijn). Als je dus je objective hebt gehaald, of als het juist niet lukt kan je met de CO overleggen en die zal je een nieuwe opdracht geven of juist met de squad naast je als extra hulp nodig is. Je merkt het al de SL is erg belangrijk voor het team en zal dus ook meer tactictisch bezig zijn i.p.v. voorop lopen, dat doet z’n team!

Gaat het dan altijd goed? Nee zeker niet, maar als de CO merkt dat een squad niet presteert zullen die het zeker horen! Loopt een squad leeg, dan worden de kaarten opnieuw geschud en squads opnieuw ingedeeld.

Uiteindelijk valt of staat het daarna alsnog met hoe je squad speelt of je wel het team gevoel krijgt, maar vanuit de orga zal er alles aan gedaan worden om teamplay te stimuleren.
 
Bij Bunker Hill worden uiteraard eerst de teams ingedeeld (blauw en rood / Black Cobras en Ares) daarna gaat ieder naar z’n base en worden de squads ingedeeld. Meestal bestaat een squad uit zo’n 10 man (afhankelijk van het aantal deelnemers). In iedere squad is een squad leader, die wordt gebriefed door de CO. Iedere squad heeft een opdracht en iedere squad leader is in contact met de CO en de overige SL’s (porto is dus vereist als je SL wilt zijn). Als je dus je objective hebt gehaald, of als het juist niet lukt kan je met de CO overleggen en die zal je een nieuwe opdracht geven of juist met de squad naast je als extra hulp nodig is. Je merkt het al de SL is erg belangrijk voor het team en zal dus ook meer tactictisch bezig zijn i.p.v. voorop lopen, dat doet z’n team!

Gaat het dan altijd goed? Nee zeker niet, maar als de CO merkt dat een squad niet presteert zullen die het zeker horen! Loopt een squad leeg, dan worden de kaarten opnieuw geschud en squads opnieuw ingedeeld.

Uiteindelijk valt of staat het daarna alsnog met hoe je squad speelt of je wel het team gevoel krijgt, maar vanuit de orga zal er alles aan gedaan worden om teamplay te stimuleren.

En als de CO niet pushed, krijgen we t wel te horen van jullie Gw haha! Heerlijk om mee te spelen. Lekker de push er in en gaan met die banaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter Boudewijn
zelf aantal keer op wild mountain selfde gehad ene keer goede team play (kleiner veld als bovengenoemde velden dus overzichtelijker maar ook elkaar meer nodig :) steeds groepjes van 4-5 personen die squadje waren maar met zijn allen elkaar helpen en je drukt andere team zo weg zit je vast effe vragen of ander groepje wat dekking geeft vanaf andere hoek en doorpushen (bij echt vastzitten of campers even sniper erbij roepen en onder vuur leggen weg stappen en als die dan om hoekje kwam achter je horen hij weg ga maar :) super team play daar gehad en dan is het vind ik het leukste om te spelen maar dat is overal. soms loopt het goed soms niet :(
 
Ik snap opzich dat best wat mensen wijzen naar de organisaties maar waarom zelf niet het heft in handen nemen?

Je hebt altijd bij de spawn plek nog een paar minuten voordat het begint. Zet je keel eens goed open en roep ‘HEREN! Mag ik even de aandacht? Volgens mij willen we allemaal een mooie dag en winnen, ik wil graag dat we als een team werken. Dus wil ik het volgende voorstellen: 3 squads (Alpha, Bravo en Charlie) van elk (totaal aantal mensen / 3) man. Help je collega’s zonder porto en meld hun de belangrijke dingen die jij via de porto door krijgt.’

Ik heb dit een keer meegemaakt bij Wild Mountain en dat ging per-fect. Niet iedereen heeft een porto dus je moet elkaar soms helpen en even een boodschap van een andere squad melden aan die mensen. Maar dan is het echt kicken als je een objective aan de linker kant van het veld hebt liggen, en roept via de porto dat je een grote push wil doen. En binnen een minuut pusht 30 man vanuit alle kanten naar de objective! Echt keihard teamplay. We hebben die dag de tegenstander echt verplettert door goeie communicatie en teamplay!

Dus help elkaar en pak die rol ;)!
 
Het begint bij teamplay maar er ook voorgaan/instelling. Vaak genoeg kijkt t halve team elkaar aan, ga jij? En niemand neemt het voortouw. Juist dan moet iemand het voortouw nemen en zoals eerder gezegd even vragen wie gaat er mee? Aanvalsplan opzetten en gaan. Als er een gaat volgen er meer schaapjes over de dam.
Een bb kan zeer doen maar je gaat er niet dood aan. Desnoods een kamikaze actie kan veel info geven aan je team mates. Je hoeft geen 100.000 euro aan gear te hebben en 80 jaar ervaring maar de spirit om er voor te willen gaan. Zo heb ik meerdere keren gewonnen (of juist verloren) met het team waar ik mee speelde.
Voor airsoft geldt vaak de Twentse wijsheid: voak bin ie te bange!
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7 en Jan