Teleurstellende RPS

SmerigeHarry

Well-Known Member
1 feb 2017
89
44
Trophies
6
Beste Airsofters,

Ik heb vrij recent mijn CYMA cm045 aardig onderhanden genomen. Mijn plan was om 'high speed' build te bouwen. Dit leek mij een leuke uitdaging en super snelle triggerresponse is natuurlijk een leuke bijkomstigheid. Het probleem is alleen dat ik de beoogde RPS (30+) niet weet te behalen. Wellicht heb ik iets over het hoofd gezien of heb je een goede tip? Alle suggesties zijn welkom!

Ik denk dat misschien mijn pistonhead te zwaar is (gekke gok?) of dat de piston alsnog te dik is om snel genoeg door de gearbox te bewegen.

Mijn setup is als volgt:
  • CYMA cm045;
  • SHS high torque motor;
  • DEANs stekkers;
  • 1,5mm (inner diameter) high quality wiring;
  • JG of SHS 7mm lagers;
  • SHS 13:1 gears;
  • SHS 14 teeth lightweight piston;
  • SHS cylinder head (+teflon mod);
  • SHS piston head (de guide rails zijn geveild zodat hij makkelijk door de gearbox kan bewegen);
  • Standaard CYMA spring (Ik heb nog een SP100 Guarder spring maar deze geeft in mijn setup max 330 fps);
  • SHS shims;
  • SuperShooter/SHS short type AK nozzle;
  • Madbull black Python 6,03mm 363mm barrel;
  • G&G green bucking;
  • 11,1V 20C lipo (Redox);
  • GATE ASR mosfet.

De prestaties nu zijn FPS 360 (met een enkele BB net boven de 360) en een RPS van 24-25RPS gemeten met mijn XCORTECH X3200 en Rockets (Platinum) 0,20g BBs. De magazijnen die ik gebruik zijn ook van CYMA en die feeden erg goed (was aanvankelijk wel anders maar na wat siliconenspray doen ze het perfect).

Ik zie je suggesties graag tegemoet!
IMG-20170103-WA0001.jpg

Groet,
Thom
 
Heey Thom,

Een paar dingen gewoon om te checken en ter info voor ons;
Heb je de gearbox niet te strak geshimed?

Heb je de timing van je piston t.o.v. de tappet plate gecheckt(heb je een tappet plate delayer geinstaleerd en gecheckt of de tappet plate soepel genoeg heen en weer kan schuiven) Het kan zijn dat om het schot je piston eerder naar voor schiet dan dat je tappet plate met de nozzle een bb in de hop up heeft kunnen duwen en dit je ROF dus halveert.

En als ik me niet vergis is de stock cyma veer goed voor ~420fps, wat je niet haalt maar mocht het het bovenstaande probleem zijn en je het hebt kunnen oplossen kan het zomaar zijn dat je +400fps schiet, ga er dan geen zwakkere veer in zetten (want dat zorgt dan weer voor premature re-engagement en vernachel je je piston en gears op den duur) maar slijp de laatste 2 tanden van je piston en spur gear.

@Rebelattack nog ideen?
 
Wat is het aantal mAh van de batterij? Ook al geprobeerd om een grotere discharge/mAh batterij er aan te koppelen en zien of dat uitmaakt? Geen last van PME? Motor height is niet te strak afgesteld? Voor de rest wat @Ties al aangaf, je zou meer FPS moeten halen op een stock cyma veer en dus mogelijk heb je een air seal issue. Kan allemaal goed zijn maar je weet het nooit en dit zijn wel de standaard zaken die er invloed op hebben.

Piston head zal niet te zwaar zijn, wat je nog wel kan doen om de RPS hoger te proberen te maken is je piston swiss cheesen en gaan short stroken, maar het is natuurlijk eerst handig om uit te zoeken of er nu een probleem is
 
Bedankt voor de reacties!
De gearbox is niet te strak geshimmed en loopt heel mooi (stiekem een beetje trots op)
Wat betreft de piston timing t.o.v. tappet plate, daar heb ik eigenlijk niet naar gekeken, daar ga ik mij nog even over inlezen. Goede tip thanks! (ik gebruik nog de standaard tappet plate, zou je een andere aanraden?)

Mijn CYMA veer deed standaard 405-410 (als ik de meting van Taiwangun moet geloven) dus 360 is inderdaad lager dan verwacht. Ik kan alleen geen luchtlekken ontdekken tussen nozzle en hopup (getest met een papiertje) en de cilinder/cilinderkop/nozzle combinatie heeft absoluut geen luchtlekken. De piston is een 14 teeth SHS polymer met gaten (volgens mij 14 gram totaal). Motor height lijkt ook goed te zijn (klinkt in ieder geval goed). Mijn 11.1V 20C is een 1200mAH maar er is een andere batterij met hogere discharge onderweg (hogere mAh wordt lastig want die krijg je niet onder de dustcover).

Net als bij de timing van piston en tappet plate ben ik ook niet op de hoogte van mogelijke PME. Hebben jullie wellicht goede bronnen over de timing en PME zodat ik dit bij mijn replica kan controleren?

In ieder geval bedankt voor de hulp, ik heb weer even genoeg leesvoer ;)
 
Laatst bewerkt:
Iig voor PME is testen heel moeilijk omdat je er meestal achter komt omdat de piston of sector gear het begeeft, meestal bij een plastic piston resulteert het in een gestripte piston, ik zou goed kijken of er veel slijtage is te zien of bij de sector gear of piston rack, echter gezien je een spring gebruikt die wss gelijk is aan een M120/M130 zal dit het niet zijn.

Also wat voor cylinder zit erin want dat kan ook de lagere FPS verklaren plus het feit hoe is de air seal van de bucking?
 
Laatst bewerkt:
Daar was ik al bang voor. Mijn piston heeft echter een metalen rack, ik zal van het weekend eens controleren op slijtage sporen. Had je toevallig nog een bron voor de timing van piston en tappet plate? Dit was namelijk nieuws voor mij
 
Daar was ik al bang voor. Mijn piston heeft echter een metalen rack, ik zal van het weekend eens controleren op slijtage sporen. Had je toevallig nog een bron voor de timing van piston en tappet plate? Dit was namelijk nieuws voor mij

Meestal is een sector delay clip installeren voldoende.

Je Batterij is eigenlijk ook te zwak dus ik denk dat daar ook een groot deel van de lage rps vandaan komt, 2-3 tanden short stroken zou daar ook bij kunnen helpen.
 
Meestal is een sector delay clip installeren voldoende.

Je Batterij is eigenlijk ook te zwak dus ik denk dat daar ook een groot deel van de lage rps vandaan komt, 2-3 tanden short stroken zou daar ook bij kunnen helpen.

Duidelijk filmpje! Ga ik mee aan de slag! Wat betreft de batterij, welke discharge waarde zou voldoende zijn of wordt dit gewoon een trail and error verhaal? De meeste batterijen die onder de dustcover passen gaan niet over de 20C.
Het zou natuurlijk een optie kunnen zijn om een dikkere batterij buiten de replica te plaatsen maar dat is esthetisch niet zo aantrekkelijk
Nogmaals bedankt voor de uitleg!
 
Duidelijk filmpje! Ga ik mee aan de slag! Wat betreft de batterij, welke discharge waarde zou voldoende zijn of wordt dit gewoon een trail and error verhaal? De meeste batterijen die onder de dustcover passen gaan niet over de 20C.
Het zou natuurlijk een optie kunnen zijn om een dikkere batterij buiten de replica te plaatsen maar dat is esthetisch niet zo aantrekkelijk
Nogmaals bedankt voor de uitleg!

Alleen maar gewoon een zo'n hoog mogelijke discharge en mAh batterij gebruiken om te testen of je dan wel aan de ~30-35 RPS komt is gewoon slim, dan weet je wat je limiterende factor is, als die er is. Also welke cylinder zit er nou in je replica want dat kan mogelijk je probleem zijn voor je FPS. Volgens mij heeft hobbyking echt wel een paar 25C 1300 mAh batterijen die onder de dust cover passen, dan zit je al op 37,5 Amps discharge.
 
Nog een vraagje van mij.
Welke connectoren zitten er aan de accu en replica?
En zitten er eventueel nog tamiya connectoren in de replica?
 
Lol. Overheen gelezen.
Maar dan nog de vraag of er niet toevallig misschien nog een tamiya ergens binnen in zit?
Lijkt me sterk met al die upgrades.
Maar soms zit er ergens in het binnenwerk wel eens een extra connector in verstopt voor montage gemak.
 
Alleen maar gewoon een zo'n hoog mogelijke discharge en mAh batterij gebruiken om te testen of je dan wel aan de ~30-35 RPS komt is gewoon slim, dan weet je wat je limiterende factor is, als die er is. Also welke cylinder zit er nou in je replica want dat kan mogelijk je probleem zijn voor je FPS. Volgens mij heeft hobbyking echt wel een paar 25C 1300 mAh batterijen die onder de dust cover passen, dan zit je al op 37,5 Amps discharge.

Cilinder is nog standaard ja, de druk tussen cilinder, cilinderkop en nozzle was erg goed dus die heb ik laten zitten. Wat betreft de batterij, hobbyking had volgens mij alleen 20C 11,1V langwerpige (tenzij ik niet goed gezocht heb).

En er zitten verder geen Tamiya stekkers onder de dust cover, ik heb alle bedrading vervangen ;)
Bedankt voor het meedenken!

Heeft één van jullie wel eens de richel van een piston dieper gefreesd en zo ja wat gebruik je hiervoor? (Ik bedoel dus de gleuf die tussen de guide rails zit, die moet ietsje dieper) Ik blijf twijfelen of mijn piston niet te strak in de GB zit. De SHS piston is iets dikker dan de standaard piston

PS heb gister meteen een delayer clip en betere tappet plate besteld. Ben benieuwd!
 
Cilinder is nog standaard ja, de druk tussen cilinder, cilinderkop en nozzle was erg goed dus die heb ik laten zitten. Wat betreft de batterij, hobbyking had volgens mij alleen 20C 11,1V langwerpige (tenzij ik niet goed gezocht heb).

Dit zal dan geen full cylinder zijn, want een stock CYMA AKU heeft geen 363 mm barrel, daarom vroeg ik het ook want het kan best zijn dat je FPS laag is omdat je de barrel ondervolumed, op een 363mm barrel wil je op zijn minst een tipped maar het liefst een full cylinder gebruiken. Hobbyking verkoopt gewoon 25C stick lipo's, bijvoorbeeld deze: https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-nano-tech-1300mah-3s-25-50c-lipo-airsoft-pack.html.
 
Dan ga ik ook maar eens een andere cylinder halen voor mn AK. Al heb ik niet het dat de fps te laag is.
 
... op een 363mm barrel wil je op zijn minst een tipped maar het liefst een full cylinder gebruiken. ...
Dude... Wut? Dat wil je alleen als je met .4g bb schiet in een niet high rof build.
Als je een full cylinder er in zet word de kans op pme alleen maar groter.
 
Dude... Wut? Dat wil je alleen als je met .4g bb schiet in een niet high rof build.
Als je een full cylinder er in zet word de kans op pme alleen maar groter.

Heb maar een PM gestuurd. Full cylinder was overdreven maar een tipped of 4/5 is wel een stuk beter qua barrel:cylinder volume.
 
Heeft één van jullie wel eens de richel van een piston dieper gefreesd en zo ja wat gebruik je hiervoor? (Ik bedoel dus de gleuf die tussen de guide rails zit, die moet ietsje dieper) Ik blijf twijfelen of mijn piston niet te strak in de GB zit. De SHS piston is iets dikker dan de standaard piston
Ik zou niet de gleuf vd piston dieper maken maar de richel vd gearbox. Maar voor dat je daar aan begint kun je het checken door je gb in elkaar te zetten zonder cilinder, veer en sector gear zodat je gewoon de piston kan vast pakken en vrij in de rails heen en weer kan bewegen(ja of niet dus:P).
 
Ik zou niet de gleuf vd piston dieper maken maar de richel vd gearbox. Maar voor dat je daar aan begint kun je het checken door je gb in elkaar te zetten zonder cilinder, veer en sector gear zodat je gewoon de piston kan vast pakken en vrij in de rails heen en weer kan bewegen(ja of niet dus:p).

De rails van GB afvijlen? Ik ga denk ik toch eigenwijs de piston doen, aangezien een nieuwe piston nog geen 10 euro kost en een nieuwe GB shell aanzienlijk duurder is. Zodra ik alle onderdelen binnen heb (delayer clip/ tappetplate/ 4/5 cylinder) ga ik weer prutsen. Ik hou jullie op de hoogte van mijn resultaten. Bedankt voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt: