Tips eerste replica

AlexV

New Member
27 dec 2017
1
0
Trophies
1
Hi iedereen,

Ik ben sinds kort lid, maar ik heb al ruim een jaar -op mijn gemak- informatie opgedaan omtrent de airsoft sport. Nu ben ik op zoek naar eerste replica en ik was benieuwd of ik hier wat tips kon krijgen, want mijn ervaring is toch net wat anders dan de gemiddelde beginner. Want wat blijkt, assault rifle vind ik soms saai.

Ik heb als introducé met wat AEG assault rifles gespeeld, met een HPA M4 tippman gespeeld en ook het geluk gehad om een HPA support gunner vast te houden en wat dry-fires te mogen vuren, puur om het gevoel te krijgen om hoe het is om zoiets vast te houden + in een winkel heb ik met een show model van de nieuwe Krytac Kriss Vector mogen schieten.
Dus ik heb toch wel een beetje geluk gehad met mijn introductie tot airsoft. Maar tijdens het spelen als introducé bleek: de actie en de spanning als er wat gebeurt vind ik leuk, maar het schieten van een assault rifle viel me tegen. Sterker nog, ik vond de Kriss Vector leuker dan assault rifles die ik tot nu toe in mn handen gehad heb, ongeacht of het AEG of HPA was.

Maar dit is niet het enigste. Tot 2018 ben ik nog een sportschutter en ik heb in mijn jaren hobbiën heel wat echte vuurwapens geschoten. Ook hier bleek, ondanks dat ik met heel wat semi-automatische assaultgeweren geschoten heb (full auto is bij wet verboden) vond ik toch mijn grootste genot in het schieten van sluipschutters/sniper geweren. Het opbrengen van de vereiste discipline voor het maken van dat perfecte schot, was voor mij de uitdaging.

Je voelt nu al aan, dit wil ik ook in airsoft, maar sluipschutter/sniper word altijd afgeraden om mee te beginnen, zo ook op de filmpjes op deze website.
En hier ligt dus mijn probleem. Voor een beginner is assault rifles de verstandigste keuze om mee te beginnen, maar ik weet uit ervaring dat -in zowel in de "het echte werk" en in airsoft- ik hier geen volledige lol uit kan halen.

Ik neig dus al meer naar de sniper en dat wordt ook wel bevestigd als ik filmpjes op YouTube bekijk.
-even tussendoor. Novritsch is leuk om te zien, maar dat noem ik niet echt snipen. Dat noem ik meer rushen met een sniper rifle.-.
het is dat schot op die VIP, of op die commander, of de re-spawners het moeilijk maken zodat mijn team het een beetje makkelijker heeft om de objective te verdedigen/bemachtigen, waar ik mijn uitdaging in zie liggen.
Maarja, ik ben nog steeds iemand die komt kijken en ik heb geen zin in het maken van die klassieke beginnersblunders.

Dus mijn vraag is, hebben mensen tips?

hoi hoi
wat je noemt klopt allemaal
wat denk ik voor jou een gulden midden weg is is een dmr build in aeg of hpa vorm.

dan heb je wat meer power maar zit je vast aan het ene schot en mocht je missen gelijk een shot of 2erachteraan

ik zelf heb een spr mk2 dmr en ik blijf het een leuke rol vinden omdat je rustig kan spelen maar ook fel ;)

let wel op dat je tot 450fps mag sommige velden willen 2sec vertraging anderen niet en je verplicht aan de 15m minimale afstand moet houden

Je moet doen wat je leuk vind. Let wel dat airsoft snipers bij lange na niet de real steel range halen.

En een DMR is een mooie tussenvorm met een replica die je, afhankelijk van merk / model / uitvoering kan switchen tussen assault en DMR. Bijvoorbeeld langere assault replicas op HPA.

Er is een mooi topic met advies over sniper replica's.

https://airsoftclubnederland.nl/com...et-ik-haluh-en-wat-kan-het-kosten-guide.3339/

• Leuk
Waarderingen: Camilo
Met een sniper kan je prima beginnen, het vergt alleen wat meer aan investeren om het allemaal goed te laten schieten wat bij een AEG minder het geval is. Daarbij moet je erop letten dat wat jij beschrijft als rol gewoon bijna niet voor komt, als je in airsoft de hele dag op de grond wil liggen met je sniper en wil wachten op een schot dan zul je ook niet heel veel doen en spawn campen is gewoon misselijk daar maak je niemand blij mee. De agressieve sniper rol is wat dat betreft ook praktisch de betere rol, gezien je gemiddeld 20 meter verder schiet als een goed afgestelde AEG en dus ook niet dat gigantische voordeel hebt wat een echte sniper heeft.

• Leuk
Waarderingen: Wijnand
Met een sniper kan je prima beginnen, het vergt alleen wat meer aan investeren om het allemaal goed te laten schieten wat bij een AEG minder het geval is. Daarbij moet je erop letten dat wat jij beschrijft als rol gewoon bijna niet voor komt, als je in airsoft de hele dag op de grond wil liggen met je sniper en wil wachten op een schot dan zul je ook niet heel veel doen en spawn campen is gewoon misselijk daar maak je niemand blij mee. De agressieve sniper rol is wat dat betreft ook praktisch de betere rol, gezien je gemiddeld 20 meter verder schiet als een goed afgestelde AEG en dus ook niet dat gigantische voordeel hebt wat een echte sniper heeft.

Ik sluit me aan @Rebelattack. Ik sniper ook en ben altijd in beweging daar je afstanden die je overbrugt gewoon klein zijn. 80 mtr zuiver is wel de max. En spawn campen ga je geen vrienden mee maken :).

En wat er gezegd wordt is natuurlijk door de bank genomen aka gemiddeld. Ik ben ook als sniper begonnen en speel er af en toe assault naast. Omdat ik van de afwisseling hou en soms het gewoon geen weer is om te sniperen. Sniperen met windkracht 8 geef het je te doen :).

Zoals @Rebelattack aangeeft is het upgraden van een sniper een stuk duurder dan het upgraden van je AEG. Dat is vaak de reden dat dit wordt afgeraden. Tenzij je natuurlijk een budget tot je beschikking hebt dan oneindig is en bereid bent dit te investeren dan is het geen issue.

• Leuk
Welkom! We hebben op het forum een speciaal topic om je zelf voor te stellen! Dat heb je al een beetje gedaan in dit bericht :P

Over op je vragen, gaaf dat je al veel dingen hebt kunnen proberen. Je zou best als sniper kunnen beginnen, let erop dat er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:

Op een gemiddelde nederlandse skirm lopen van de 200 man ongeveer al 75 man rond met snipers. Hierdoor gebruik ik mijn sniper amper, omdat ik dat simpel weg veel te veel vind... Je krijgt dat saaie potjes waar groepen snipers tegen over elkaar liggen en lekker wachten totdat iemand vooruit komt. Vaak zijn dit snipers met standaard snipers die niet verder dan 60 a 70 meter schieten, en waar je dus niks aan hebt. Ik heb een keer iemand gezien met een barret 50cal. Die ongeveer 50M schoot........

Als je lol wil hebben met een sniper moet je maximale range behalen en heel constant zijn. Als je een sniper koopt en matig upgrade ben je ongeveer 250 euro kwijt en heb je gemiddeld 80 meter range, maar niet constant en dus nutteloos. (Ervaring mee) Je zal dus een flink bedrag moeten uitgeven om volledig constant en effectief te kunnen sniperen. Veel snipers kopen een standaard sniper en denken dat ze dan meteen novritsch zijn.

Terug komend op novritsch vind ik die filmpjes leuk om naar te kijken, alleen scheppen ze een hele andere realiteit over het airsoften/sniperen. Op zijn filmpjes lijkt het erop dat hij constant elke minuut iedereen raakt en niemand hem kan raken. Hou er rekening mee dat dit filmpjes zijn van 8 minuten, op een skirm van misschien wel 5 a 6 uur. Dus jou skirm het een sniper zal er niet het zelfde uitzien als de filmpjes van Nov.

• Leuk
Ik denk dat het ook te maken heeft met locatie en groep waar je mee speelt. Ik kan je zeggen.. als je een club hebt die tactisch onderlegd is en als team speelt is AEG echt lachen. Dat is zowel binnen als buiten.

Maar ga vooral voor dat gene waar jij je het fijnst bij voelt.

• Leuk
Welkom op het forum :)

Ik zal mijn mening tips er ook maar eens in gooien

Zoals al anderen al zeiden raad ik het af om met een sniper te beginnen. Niet alleen omdat het moeilijk en duur is maar ook omdat je jezelf beperkt qua speelmogelijkheden. Tenzij je natuurlijk een fatsoenlijke sidearm aanschaft met genoeg magazijnen, maar daar kom ik dadelijk nog wel op terug. Want weet dat je sniper niet welkom is op CQB/indoor locaties (als persoon ben je natuurlijk altijd welkom).
Maar je hebt je zinnen kennelijk ergens op gezet dus dan kan ik en de andere forumleden hier er maar beter voor zorgen dat je het goed doet ipv lopen te zeuren dat je geen sniper moet kopen.
- Ga niet voor een DMR. Over de verschillende sniper platformen is letterlijk verschillende encyclopedie diktes aan info te vinden, DMR niet en vergt naar mening meer know-how en technische kennis. Verder ben je met een bolt action (hierna basr) op elk outdoor veld welkom terwijl met een DMR een veld nog wel eens aanvullende eisen wil stellen en wellicht ook niet eens toestaat.
- Lees je in, niet enkel op het forum hier (al is de guide voor de spring snipers hier best een goed startpunt) maar ook op andere fora, blogs en youtube filmpjes (niet gameplay maar echt filmpjes waarin mensen uitleggen hoe en waarom ze hun replica zo gebouwd hebben).
- Ga niet lopen besparen, snipen kan weliswaar op een budget maar je hebt meer plezier en voordeel als je gewoon de bewezen beste onderdelen voor het gekozen platform koopt (en geen zorgen, dat zijn niet altijd de duurste). Ga ook het lieftste niet het veld op met een sniper die niet af is. Van een sniper wordt verwacht dat deze zijn replica op orde heeft.
- Koop een fatsoenlijke sidearm, een TM gbb met een doublestack magazijn type raad ik aan. Wil je gaan voor absolute stealth en geef je niks om wat lomps dan is de TM mk23 ook een optie. AEP kan als je budget wat krapper zit. Echter weet dat je binnen 15 tot 20 meter (orga afhankelijk) niet mag schieten met je sniper en dat je ook iets nodig hebt om gebouwen te clearen. Een goede sidearm is dan onmisbaar. Zorg ook dat je minimaal een capaciteit van zo een 60+ schoten hebt voor je side arm.
- Als laatste wat ik nu direct kan verzinnen: ga oefenen oefenen oefenen. Dat kan door veel te spelen of op een schietbaan maar zorg dat je snel die leercurve omhoog klimt. Hoe meer je dat doet des te meer zal het plezier toenemen en zul je ook een waardevollere toevoeging zijn voor je team.

• Leuk
Allereerst welkom op het forum! :)

Wat @Oddball zegt zijn erg goede tips! Ik kan mij hier als Sniper zeker in vinden, persoonlijk heb ik een TM gbb G17. Die is super betrouwbaar, nog geen jam/misfire mee gehad ;)

Ook speelt het heel anders dan rifle man, wegens de lengte/rate of fire. Het duurde 2/3 skirms met mn SVD voordat ik gewend was aan het gewicht/lengte van dr.

Over DMR is het nodige gezegd, verschillende regels etc. De upgrades kan ik ook aanraden, dan kan je je beter meten met vijandelijke snipers.

Het laatste: ik speel altijd in squad verband ipv de meeste snipers. Die op een plek liggen in hun Ghilly en solo gaan :p
(Pre-emtive: niks mis mee, alleen speel ik liever actief en met mn squadmates)

@Joris heeft nog wel een video waarin ik te zien ben :)

@Oddball slaat de spijker op zijn kop, zeker over de DMR, een AEG upgraden en dat goed doen vergt een stuk meer kennis en kutten dan een BASR. Niet onaardig bedoelt naar onze sniper spelers, maar een Gearbox is gewoon net wat moeilijker dan een BASR, ondanks dat in principe beide relatief simpel zijn.