To shotgun or not to shotgun...

Blade

Well-Known Member
6 mrt 2015
409
242
Trophies
15
Afgelopen weekend een hele leuke CQB skirm gehad bij Ghost Town in Oude Tonge, maar als je het naar je zin hebt, dan gaan er ook redelijk wat BB's doorheen. Dus nadat ik door 7 magazijnen van mijn Scorpion Evo 3 en 3 magazijnen van mijn P-09 Duty was heen geschoten, dacht ik dat het wel een mooi moment was om eens mijn Franchi short tactical shotgun te gaan gebruiken. 

Heb dit ding vorig jaar eens gekocht omdat ik em er wel stoer uit vond zien en ik het concept shotgun wel een wilde proberen. 30 euro er voor betaald dus een buil kun ik me er niet aan vallen en op zich is het wel een grappig ding voor die prijs, maar geen hoogwaardige shotgun natuurlijk.

Eigenlijk kwam ik er al snel achter dat de functionaliteit/effectiviteit van de shotgun ook eigenlijk redelijk achterblijft bij zn looks. Op deze breacher achtige shotgun zitten geen sights, dus mikken is al lastig, en ook het schieten is minder praktisch, 1x schieten en weer herladen, dus je blijft t.o.v. een AEG of GBB ver achter in effectiviteit. Na een paar schoten heb ik dan ook maar besloten dat ik beter mn andere magazijnen even kon gaan bijvullen dan door te gaan met de shotgun XD

Nou weet ik natuurlijk niet hoe het zit met de duurdere versies en de gaspowered shotguns, maar wanneer heb je in de wondere wereld der airsoft nou echt voordeel van een shotgun? 

Ik vind mijn Double Eagle M56A (rond de 45/50 euro) echt ronduit briljant! Je moet hem idd wel weten in te zetten, maar ik heb er altijd veel plezier mee! Ik haal 10 schoten uit een shell van 3 BB's per schot. (heb er ongeveer 8 shells bij) Richten gaat redelijk via de sights, maar op gegeven moment weet je wel hoe je moet pointen en shooten.

Bij Balls and Arrows met redelijke begroeing heb ik een keer ontzettend veel schik gehad met mijn shotgun. De een na de ander gehit en zelfs een keer 4 tot 5 man achter elkaar gepakt die niet doorhadden dat ik 6 meter achter ze stond.

In Arnhem ook een keer iemand mee weten vast te zetten en Running The Target/Ghost Town heeft ie het ook prima gedaan. 

Omdat het een spring operated shotgun is, is hij stil. Hij maakt een heel lullig "PLOP" geluid als je schiet, haalt 250 FPS of zo. Niet om over naar huis te schrijven, maar erg leuk om mee te skirmen. Vanwege de lage FPS en het zachte geluid zie je gewoon dat sommige mensen even de link moeten leggen tussen het gehit worden en je shotgun. Dat kan soms een "nadeel" zijn, maar dan schiet je gewoon nog een keer ;) 

In de laatste video zit toevalligerwijs ook shotgun gameplay van Ghost Town: https://www.youtube.com/watch?v=GEjitbJNNFE

hmmm je omschrijft het goed, een lullige plop en een lage FPS, dit gecombineerd met de single BB's per schot...  was ook eigenlijk hetgene wat me het gevoel gaf dat ik beter af was met mijn luide GBB pistool en hard en veel BB's schietende AEG... :D

Maar als je het stealth element erbij gaat halen, dan is het het misschien toch nog wel waard om em eens mee te nemen naar een skirm... We shall see

Heb zelf een Firepower shotgun en die schiet als een malle. Als ik op mn kaarten schiet dan verpulveren de bb's gewoon.  Heb hem een keer opengemaakt en er maar een Youtubeje van gemaakt. Kon niet veel vinden over het binnenwerk van deze shotgun. Hij kwam binnen en zat na 2 keer schieten vast. Dus of terug sturen of even prutsen. Was een stukje kunstof met een beetje frictie.

Ik ben iedere keer weer onder de indruk van deze en heb hem op de chrono op 380 + fps zitten. Bierblikjes worden volledig doorgezaagd !

Toen ik hem uit elkaar had ook nog even het loopwerk goed gesmeerd. Slecht filmpje, I know. Ben niet gewend aan sleutelen en filmen en commentaar geven hahah Het geluid van de I pad is wat zacht. Ik zeg aan het eind van het filmpje dat het op spanning brengen van deze shotgun wat zwaar gaat omdat er 3 veren in zitten. Dat is dus niet zo.

https://youtu.be/4lXKHRVCdok

Dat ding wat @tri shot heeft heb ik ook, maar dan van een ander merk geloof ik en ik heb ook een TM Breacher, beide 3-schots rifles. Daar moet je je voordeel uit halen denk ik, áls je er al voordeel mee kunt krijgen. Door 3 balletjes tegelijk heb je natuurlijk iets meer "spread" en daardoor meer kans om te raken waar je op mikt. Maar als je dat weer afzet tegen de langere magazijn/shell wisseltijden zal ook dat het niet waard zijn.

Volgens mij moet je vooral met een shotgun spelen omdat je het zelf erg leuk vindt om te doen en als je een beetje je best doet doe je helemaal niet heel veel onder voor de AEG's je moet alleen wat zorgvuldiger kiezen wanneer je de trekker overhaalt. ;)

Het is vooral een leuk ding voor weinig geld. 79,00 euro en dan ook nog leuk plinken.

= :)

Die van mij heeft overigens ook 3 BB's per schot. En wat Peter zegt klopt voor mij ook helemaal. 

@tri shot mijn complimenten voor je video en dan extra complimenten voor je Engels! Fijn om een Nederlander te horen die wel fatsoenlijk Engels spreekt i.p.v. Denglish! (Dutch/English)

Ik heb ook mooie shotgun maar is niet legaal. Dit omdat de hulzen op echte 40mm granaten lijken. Jep idd ik heb het over een granaatwerper. Maak je leuke schrikerige hits mee bij tegenstanders.al aantal keer meegemaakt bij brachon of chambers

Ik hoop echt dat dat in NL ooit legaal wordt @Toothpick , lijkt me echt geweldig.

Zou er meteen één aanschaffen. ;)

Thanx Frank Peter ! Ik moet zeggen dat ik mezelf wel eens beter Engels heb horen spreken hahah.

Camera is extra afleiding. En lastig om te zorgen dat alles zichtbaar in beeld komt.  Ik ga wel vaker iets doen op dit gebied. 

Heb toevallig ook een shotgun bij Gunfire gekocht voor 55 euro,dat ding schiet ook er lekker,zit best wel wat kracht achter,het spannen gaat redelijk zwaar ,maar het is te doen shells zijn 3 shots waar er ook 10 in gaan.Ben er zeer tevreden mee.Deze: http://uploadenfoto.nl/pictures/a5d505d29cd696e5f4126fc5d739f08c.jpg

a5d505d29cd696e5f4126fc5d739f08c.jpg

De shotguns van Tokyo Marui zijn redelijke beesten en vooral een hoop lol.

https://www.youtube.com/watch?v=HKhLaDG1OR0

https://www.youtube.com/watch?v=cxm5pnfK2LQ

Zit er aan te denken om een shotgun als primary te nemen. Maar durf niet meteen een TM M870 te kopen omdat ik bang ben dat het straks tegen gaat vallen in het veld.

Daarom wil ik misschien dezelfde als @Marlon. V kopen. Mocht het dan bevallen kan ik het binnenwerk nog aanpassen en met wat knutselen het buitenwerk ook.

Of denken jullie dat ik dan een slechte zet doe door op die manier mijn eerste replica te kopen?

Ik denk dat het behoorlijk tegenvalt in je gameplay als je met je pompactie apparaat tegenover iemand staat die volautomatisch sproeit of gewoon snel semi-auto schiet

Is er dan niet een manier om dat te compenseren? Of komt het er gewoon op neer dat je een goede positie moet kiezen en goed moet kiezen wanneer je de trekker overhaalt?

Heb er nu drie gehad waaronder een Cyma full metal, maar zeggen dat ik ze nogal laf vind schieten. Dus weer snel door verkocht. Jammer.

Een Shotgun heeft gewoon z'n eigen toepassingen.Richten doe je er niet of nauwelijks mee.

De lading die hij uitspuugd maakt dit minder noodzakelijk

In een ruimte zou ik hem kiezen boven iets als een (mini)Uzi of MP5. een wolk van 6 BB's is doeltreffender dan een salvo van 6BB's.In het veld is de afstand al snel te groot om de wolk effectief te laten zijn.Een salvo is dan weer effectiever.

ik weet niet of je in airsoft semi automaat Shotguns hebt .Als je dan een vertrek binnenkomt en je pijp leegschud wil de tegenpartij wel in dekking blijven.In het echie heb je er zat (De Franchi SPAS was een van mijn kwijl objecten) je hebt er zelfs die zijn omgebouwt tot vol auto.

Google er maar eens voor .