Uitleg batterij/beoordeling

Lukas

Active Member
1 okt 2017
36
10
Trophies
5
Hoihoi!

Zoals bij meeste bekend, ik ben nog maar een groentje als het gaat om specificaties van airsoft apparaten. Ik had namelijk de volgende vraag, hoe werkt het precies met batterijen in apparaten. Moet ik uitkijken wat voor batterij ik koop, zodat die goed werkt op een apparaat?

Ik heb namelijk een airsoft apparaat op het oog die ik graag wil kopen, met een paar extra batterijen zodat ik ermee kan skirmen. Wat voor batterij kan ik er het beste voor kopen en maakt het uit hoe groot de batterij is? Hoe ga ik het beste met een batterij om om de levensduur ervan te vergroten?
https://www.shogun.nl/airsoft/geweren-237/aeg/asg-lmt-defender-cqb-r-i-s-value-pack.html

Heel wat vragen in een klein stukje tekst ;) Als iemand mij kan helpen zou het top zijn!

Groetjes,
Lukas

Ik heb zelf ook totaal geen idee wat een goede replica is, ik zoek een M4 model die niet duurder is als €300. Als iemand goede replica's dan zijn linkjes en uitleg waarom ze beter zijn meer dan welkom! ;)

Qua batterijen raad ik je Lipo's aan en dan 2S oftewel 7.4V. 3S oftewel 11.1V raden we niet aan omdat dit meer stress op je onderdelen zit en bij slechte tuning een hoop kan kapot maken. 2S geeft een goede consistente performance en kosten nog geen 10 euro ps bij bijvoorbeeld hobbyking. Om je batterijen goed en lang mee te laten gaan is het vooral belangrijk dat je een goede lipo balance charger haalt die zorgt dat de cellen niet te hoog en gebalanceerd worden opgeladen (zelfde voltage). Voor de rest moet je ze dan tijdens een skirm niet te ver ontladen, wat je kan voorkomen door ze op tijd eruit te halen (moment dat het langzamer cycled stoppen) of een voltage checken van 2-3 euro er aan te leggen en te checken.

Qua M4 Modellen zou ik zeggen kijk naar gunfire en dan Specna, G&G en ICS. Denk dat dit je betere opties zijn. PS ICS kan je ook op unit13 even kijken.

• Leuk
Waarderingen: Ati
Thanks! Pff wel veel keuze bij gunfire! Ik heb nu echt totaal geen idee meer welke ik moet kiezen en snap niks van alle specificaties en pools ;p

Ah ja haha :)

Maakt de grootte van de batterij uit? Hoelang kan ik met een 2000mah batterij?

grootte maakt uit ja anders past ie niet, als je bedoelt het aantal mAh dan is het puur hoeveel potentiële discharge je hebt en hoe lang een batterij mee gaat, meer mAh is meer schoten, maar ik zou niet op gunfire kijken voor batterijen.

• Leuk
Waarderingen: Lukas
Batterijen kun je 't beste aanschaffen bij Hobbyking, ga dan voor een LiPo; die hebben meer voordelen dan NiHm's. Daarnaast is het formaat van belang omdat het meestal een tight fit is in de airsoftwereld. Probeer achter de binnenmaten van je stock te komen, en kijk of je LiPo past (op Hobbyking staan de formaten altijd vermeld).

Qua capaciteit kun je 't beste zo hoog mogelijk gaan, mits het blijft passen (hoe meer capaciteit, hoe groter de LiPo).

Dan nog het voltage; 7.4v is standaard voor een Out of the box replica. Ga je echter upgraden (Angle of Engagement aanpassen, metal piston, shimmen) dan kan je replica ook een 11.1v LiPo aan. Doe je dit zonder up te graden, kun je je gearbox slopen omdat je er teveel stress op zet.

Een 11.1v t.o.v. een 7.4v zul je merken in trigger response en Rate of fire.

• Leuk
Waarderingen: Lukas en qlymax
Meestal passen de stick type lipo's met 1200 mah in je buffertube/stock. Ik zou niet hoger gaat dan dat. En zou je eerder aanbevelen
2 lipo's aan te schaffen van 1000 mah dan 1 van 2000 mah.

• Leuk
om effe terug te komen op je vraag globaal gezien kan je 1dag op 1 7.4 lipo doen van zeg 1300mah
verder dan dat kan niemand zeggen hoeveel schoten je kan doen op 1 batterij omdat er geen pijl op te trekken is hangt af van de motor gearset veer piston optimalisatie/mosfet

je kan er wel vanuit gaan dat je minstens 1000 bbs kanweg tikken alleen er is niet echt een pijl op te trekken

• Leuk
Ik doe idd ook altijd een dag met een 7.4 Lipo van 1200 mAh. In de winter is het me een keer overkomen dat een volledig geladen batterij halverwege de dag op was, maar voor de rest niet. Het is altijd handig 1 extra mee te nemen voor het geval je er eentje vergeet op te laden.
En op hobbyking hebben ze een aparte sectie voor airsoft. Als je direct gaat zoeken kom je over het algemeen batterijen tegen die niet gaan passen.

• Leuk
Waarderingen: Camilo en Lukas
Mbt batt zijn er 3 types die het meest gebruikt worden:
Nimh
Lipo
Lifepo

Nimh: wordt standaard geleverd met de meeste aeg's.
Heeft geen balancer nodig om te laden
-nadeel is dat deze niet zo goed tegen de kou kunnen.

-Voodeel is dat het een "hufterproof" batterij is. Dus een batterij die het beste tegen een beschadiging/stootje kan

Lipo. 3,7v per cell. Wordt als 2cell (2S)7,4V of 3cell (3S) 11,1V gebruikt.
Heeft een lader met balancer nodig.
-nadeel is dat het de meest instabiele batterij is van de 3,en het verst van de standaard 9,4V nimh verwijderd zit.
Wanneer hellemaal leeg is je batt gelijk ook dood/kapot.
-voordeel meer volt per cell

Lifepo. Ook wel Lifepo4 genoemd.
Heeft 3,3V per cell en wordt het meest gebruikt als 3cell (3S) met 9,9V
Heeft een lader met balancer nodig om te laden.
-voordeel is dat deze batterij stabieler is/meer aan kan dan een lipo.
Zit met 9,9V het dichtsbij de standaard 9,4V nimh batt
Geen alarm nodig voor ontladen omdat je het merkt aan he aeg als hij bijna leeg is.

-nadeel is dat deze batt wat meer ruimte nodig heeft per cell/voor goede voltage om je motor te laten werken, namelijk 9,9V

Kort samen gevat:
Speel je ook in de kou/herfst/winter/lente?
Ja? Ga dan voor een lifepo.

Tip: zet xt-60 connectoren op je batt en aeg. Deze zijn:
-sterker dan tamiya
-meer grip dan deans
-gaan beter in elkaar dan tamiya
-makkelijker te soldren dan deans of tamiya

• Leuk
Waarderingen: Camilo en victor
Ik ben in de jaren dat ik airsoft speel nog nooit een speler tegen gekomen die Lifepo gebruikt, als je beetje normaal met je spullen omgaat is er niks mis met lipo's. Grootste gevaar is ze leeg trekken tijdens het spelen en als ze een paar maanden schuil liggen.

LiFePO is stabieler als in ze gaan langer mee omdat je minder snel permanente delithination krijgt van je electrodes en electrolyte door het feit dat er ijzer in zit verwerkt maar hoe en waarom daar zou ik me in moeten verdiepen, echter het feit over temperatuur is een beetje raar gezien dat totaal niet voorkomt bij Lipo's zover ik weet. Lipo's werken gewoon prima kosten praktisch niks en bij goed gebruik gaat er ook niks mis mee. Na een tijdje moet je misschien alleen vervangen omdat ze gewoon op een gegeven moment op zijn.

• Leuk
Waarderingen: Camilo
Ik ben in de jaren dat ik airsoft speel nog nooit een speler tegen gekomen die Lifepo gebruikt, als je beetje normaal met je spullen omgaat is er niks mis met lipo's. Grootste gevaar is ze leeg trekken tijdens het spelen en als ze een paar maanden schuil liggen.
zeker nooit met mij of Aris gespeeld? ik weet ook dat 1 van de tweelingbroers dan wel allebei er mee speelt.
dus toch maar wat meer spelen. aan andere kant ze lijken op lipo's dus je denkt al snel als iemand een batt er in doet dat het een lipo is. En ik heb nog nooit een airsofter gezien die aan iedereen vraagt wat voor batt hij/zij heeft. Dus ja zo is het "ontdekken" van de lifepo gebruiker ook lastiger ;)

@Rebelattack elke batterij is op een gegeven moment op. Maar ja Lifepo en Lipo zijn beter in de kou dan Nimh. daarom ook geliefder bij airsofters die heel het jaar door spelen.

Ik gebruik al jaren Lipo's. Voor airsoft in RC's en nog nooit problemen mee gehad. Persoonlijk vind ik dat LiPo's veel te negatief worden neergezet alsof ze levensgevaarlijk zijn ofzo.

Wel heb ik in mijn RC tijd gehad dat er een NiMh cell was ontploft. Dit kwam door wat nalatigheid van mij en onoplettendheid van een ander waardoor er kortsluiting ontstond en BAM zij de cell. En zo is het met elke accu, als je er "dom" mee om gaat kan er wat mis gaan, maar als je gewoon je gezonde verstand gebruikt kan er niet veel fout gaan.

Verder zijn naar mijn idee LiPo's makkelijker te krijgen, goedkoper en is meer keus in kwa samenstellingen/formaten dan LiFePo's

• Leuk
Waarderingen: michiel80
Lipo en LiFePO ooh ja dat is wat anders dan LiFePO beter dan LiPO voor koud weer, zoals eerder werd neergezet. Er zal vast invloed zijn van weer op de capaciteit en discharge van een LiPO maar ik gok niet zo erg als idd bij een NiMH.

Lipo's worden vaak als gevaarlijk neergezet. dat is overdreven. daarom ook dat ik het heb over "minder stabiel".
met de hobbyking batt calculator kon ik zo kiezen uit honderden batt en kwamen er een paar uit met mijn afmetingen dus aan weinig beschikbaarheid heb ik geen last van gehad.
mbt prijs.... ligt eraan waar je ze koopt. en ook hierbij is er rotzooi en kwaliteit op de markt voor zowel lipo als lifepo