Veer vervangen

Gertjanvenema

New Member
9 aug 2025
4
0
Hallo ik heb onlangs een cmf-16 e.t.u. s aeg m4
Gekocht nu schiet hij te hard nu wil ik een m90 of m100 veer plaatsen alleen vraag ik me af hoe vervang ik zoiets weet hier weinig vanaf

Je zult daarvoor de gearbox uit je replica moeten halen, waardoor het nodig is om de replica best wel voor een groot deel te demonteren. Ik kan namelijk even niet vinden of je replica een quick-change spring systeem heeft, dus ik houd voor nu even aan dat een volledige demontage nodig is.

Als je dit nog nooit gedaan hebt, is het waarschijnlijk beter om dit een keer te doen met een meer ervaren iemand of een airsoftwinkel dit te laten doen.

G&G replica’s hebben geen quick-change spring gearbox, en ik weet niet precies waarom, maar dat is nu eenmaal typisch voor G&G. Hierdoor moet je, zoals Kroeskoppie al zegt, de gearbox uit de replica halen en helemaal openmaken om de veer te vervangen.

Het is dus niet mogelijk om snel even de veer te wisselen zonder de hele gearbox eruit te halen. Dat maakt het wat minder handig, maar het ontwerp van G&G werkt nu eenmaal zo.

528417981_1317045940424748_4889063165205598835_n.jpg

Als het een standaard m4 replica met V2 gearbox is, is het adhv youtube makkelijk te doen. Ff op diss / assembly m4 v2 gearbox zoeken en dan kom je er vast. Als je een gangbaar model hebt, staan ze er ook nog wel voor precies hetzelfde type replica op.

Wat kroeskoppie zegt is ook verstandig. Eerste keer misschien met een (meer) ervaren persoon erbij proberen.

Je zult daarvoor de gearbox uit je replica moeten halen, waardoor het nodig is om de replica best wel voor een groot deel te demonteren. Ik kan namelijk even niet vinden of je replica een quick-change spring systeem heeft, dus ik houd voor nu even aan dat een volledige demontage nodig is.

Als je dit nog nooit gedaan hebt, is het waarschijnlijk beter om dit een keer te doen met een meer ervaren iemand of een airsoftwinkel dit te laten doen.
Bij welke winkels in Nederland kan dit?

Van waar uit Nederland kom je?

Ik heb vroeger ook eens voor zo'n dilemma gestaan.

Uiteindelijk had ik de prul in een hoek gegooid en heb ik me toen een ICS gekocht.

Al had ik toen de contacten niet wat ik nu heb voor zo'n problemen.

Mijn persoonlijke ervaring vroeger als je met een replica die je bij Taiwangun had gekocht naar Unit13 ging voor een probleem dan zeiden die jammer genoeg is die hier niet gekocht. Succes ermee!

Ik weet niet hoe het vandaag de dag is met reparatie & service bij Airsoft shops.

Bij welke winkels in Nederland kan dit?
Ik realiseer mij nu opeens dat er mogelijk helemaal niet zoveel winkels zijn die dit mogelijk doen. Ik ging vroegah altijd naar Com-Bat in Geldermalsen, toen er nog een fysieke winkel was. Was een goede combi met het NABV-centrum in Geldermalsen.

Wat @Assault Captain aangeeft is een goed punt. Veel winkels welke zelf replica's verkopen zullen replica's welke niet zijn aangekocht bij die specifieke winkel niet aanpakken. Unit13 is daar inderdaad erg duidelijk in: staat zelfs op de website.

Op de NABV Website is een lijst met airsoftgerelateerd winkels te vinden. Je zou eens kunnen kijken wat er in de buurt zit van je en vooraf even contact zoeken of ze een vorm van technische service te vinden is.

Mocht je onderin NL wonen, kun je ook nog eens informeren bij Belgische shops.

Verder zit in de omgeving Dronten/Midden NL 'Airsoft Smithing', waar ze je mogelijk ook kunnen helpen.

Altijd handig even vooraf contact te zoeken, weet je zeker dat je niet voor niets komt en mogelijk kun je er dan inderdaad op wachten.

Als je uit gelderland komt, dan zou ik hem naar krale toe brengen dan heb je goede service en kan je er vanuit gaan dat het goed komt. Ook als je problemen zou krijgen

Misschien wel handig om vooraf even contact te leggen met Krale. Kun je er misschien op wachten. :)

Ik heb geen ervaring met de Technische Dienst van Krale (Staphorst, ter info), maar ze hebben mij daar altijd vriendelijk geholpen. Poging waard, denk ik.