Verschillende soorten oogbescherming

Kroeskoppie

Well-Known Member
19 okt 2015
428
225
Trophies
14
Op dit moment ben ik druk bezig een mogelijk airsoft gearset samen te knutselen. Op een gegeven moment kom je dan uit op een stukje bescherming, met name die van de ogen.

Ik zie momenteel alleen door de bomen het bos niet meer en hoop dat hier wat mensen wat ervaring met mij kunnen delen. Ik wil mijn oogbescherming het liefste combineren met gebitsbescherming, wat tandartskosten voorkom ik simpelweg liever.

Als eerste is mijn oog gevallen (snap je hem, oog/oogbescherming! :wink:) op een gewone bril, de Swiss Eye Raptor. Deze bril leek mij degelijk en krasvast. Verder beslaat hij niet snel. Ik zit er alleen me dat voor mij gevoel er teveel ruimte is voor een BB om nog zijwaarts mijn bril te passeren.

Verder zoekende kom ik op full seal goggles. Zo kwam ik onder andere de review van Jan gezien van de Bolle goggle. Veel goggles passeren de revue, maar bij mij heerst erg de twijfel; hoe zitten goggles met beslaan? En valt dit goed samen te dragen in combinatie met mesh masker? Ikzelf ben skibrillen gewend, dus het geheel sprak me desondanks wel aan.

Dan blijft er nog een categorie over: de volledige (paintball) maskers. Voor mij gevoel zijn deze absoluut het meest veilig, mits ze voldoen aan de NABV eisen. Deze van Valken leek me wel wat, omdat ie mijn gehele hoofd bedekt en omdat ie Multicam-achtig is. Alleen heerst bij mij dan weer de vraag op of ik dan nog wel fatsoenlijk kan aimen met iron sights of Red Dots. Of heb ik dan direct een verhoging nodig onder mijn scope? En beslaan maskers niet?

Veel vragen, maar ik vind helaas maar weinig antwoorden. Kunnen jullie mij misschien helpen met wat advies? Alvast bedankt! :smile:

hou mijn topic anders even in de gaten, daar gaat de discussie over goggles en brillen ookal in de ronde.
http://www.airsoftclubnederland.nl/forums/#/discussion/1554/daisy-tactical-glasses

ik heb deze besteld http://www.gopaintball.nl/dye-i4-zwart.html leek me het veiligste en dan met een emerson helm op me hoofd echter nog niet mee gespeeld al denk ik niet dat ik iets anders zou nemen lekker safe dit :P

Een goggle of bril is goed te combineren met bijvoorbeeld een half face mask.
Hier zijn verschillende modellen van, neus en mond bescherming, sommigen kunnen verder doorlopen die de keel beschermt en ze kunnen oorkappen hebben.

Ik heb zelf een "stalker" model can 101.

Ik heb ook een Full face gaas masker waar je dan een bril onder moet dragen omdat bb scherven er doorheen kunnen komen.
Deze is alleen k*t in slecht verlichte hallen of night ops omdat het toch licht blokkeert.

Bescherming en functie zal aangepast moeten worden op:
Functie
Omgeving
Omstandigheden
Risico

Open veld, klaarlichte dag, long range, zweterig = bril met shemagh

Zelfde dag maar dicht bebost betekent vaak kortere afstanden, ga dan bijvoorbeeld voor Full face of half face met goggles. Let wel dat zweten invloed heeft op je goggles, meer als met bril hoewel het per merk verschilt.

CQB, slecht verlicht met gebruik van smokes = half face, goggles, helm, hoge kraag desnoods.

Denk logisch na en je zal zien dat je qua bescherming eigenlijk je opties open wilt houden, maar de allrounder voor mij zal mesh half face met bril zijn.

P.s. pas op met anti fog vloeistoffen, die zijn 99/100 keer voor glas bedoelt en tast de integriteit van kunststoffen aan.
Dubbel uitgevoerd venster is beter ;)

Voor het beslaan van goggles / brillen kan ik de doekjes van revision aanbevelen die dingen werken super.

Ik gebruikte altijd een bril in combinatie met een mesh masker. Maar de mesh begon echt te irriteren. Dus vanaf begin dit jaar speel ik met een bitje. En dat bevalt me prima eigenlijk.

Oeh, dat klinkt goed. Ik heb nog een bitje liggen van het boksen, of is dat weer wat anders?

Ik bedenk me met dat het misschien wat lastig is met communiceren. Maar ik zal het komende skirm eens uit gaan proberen.

Als eerste: bedankt voor alle tips alvast. Ik schiet er al heel wat mee op, maar als er nog meer tips zijn, dan hoor ik die natuurlijk graag.

Sander;18782 zei:
Voor het beslaan van goggles / brillen kan ik de doekjes van revision aanbevelen die dingen werken super.
Misschien klinkt dit raar, maar ik vind het nogal bijzonder dat goggles problemen geven omtrent het beslaan en dat er flink aangerommeld moet worden met doekjes of andere middelen tegen het beslaan. Misschien is dit een erkent probleem binnen de airsoftwereld, maar voor mij als 'buitenstaander' voelt dit een beetje als een no-go voor goggles bij airsoft.

Is dit alleen een probleem wat alleen voorkomt met goedkopere goggles? Ik weet van skibrillen dat er varianten zijn met thermo-glas/dubbel-glas die simpelweg niet te beslaan zijn. Is er niet een airsoft-variant van? Dat je daar iets meer voor moet betalen, dat snap ik. :)

Ja die zullen er vast wel zijn. Maar ik gebruik geen goggle dus kan daar weinig zinnigs over vertellen ;-)

Ik heb er zelfs 1. Is de Bolle X1000 dubble. (€92)
Beslaat nooit. Maar het glas zit zo dicht op m'n hoofd, dat ik bij een klein beetje inspanning, de dikke zweet druppels op het glas heb zitten. Resultaat is nogsteeds slecht zicht :(
dus ik gebruik hem bijna niet. Dan kun je beter de Bolle X500 nemen. Is wat groter en lomper, maar heeft ook meer tussen ruimte.

De doekjes die sander aangeeft heb ik ook alleen van fabrikant zelf ipv de revision opdruk door zelfde fabrikant. Brillen en googels kunnen alle bij snel beslaan. Googels hebben alleen minder ventilatie vaak waardoor ze sneller beslaan. Ook slecht ventilerende hoofddeksels als petten/mutsen zorgen ook vaak voor het beslaan.

Seagon;18771 zei:
P.s. pas op met anti fog vloeistoffen, die zijn 99/100 keer voor glas bedoelt en tast de integriteit van kunststoffen aan.

Hier wou ik toch eventjes op reageren. De anti-fog uitvoering die men tegenwoordig voor Airsoft verkoopt is exact dezelfde uitvoering als voor duiken. Bij het duiken gebruik je ook kunststof maskers, en de integriteit van het kunststof wordt hierdoor juist niet aangepast.

De druk van 30 meter diepte is enigszins heviger dan de impact van een BB. Ik durf dan ook te zeggen dat de anti fog welke verkocht wordt als Airsoft of Scuba Diving prima functioneert.

Eviltwin-NL;18838 zei:
Ik heb er zelfs 1. Is de Bolle X1000 dubble. (€92)
Beslaat nooit. Maar het glas zit zo dicht op m'n hoofd, dat ik bij een klein beetje inspanning, de dikke zweet druppels op het glas heb zitten. Resultaat is nogsteeds slecht zicht :(
dus ik gebruik hem bijna niet. Dan kun je beter de Bolle X500 nemen. Is wat groter en lomper, maar heeft ook meer tussen ruimte.

Bedankt voor deze tip, ik ga daar even induiken. :)

Stey;18842 zei:
Hier wou ik toch eventjes op reageren. De anti-fog uitvoering die men tegenwoordig voor Airsoft verkoopt is exact dezelfde uitvoering als voor duiken. Bij het duiken gebruik je ook kunststof maskers, en de integriteit van het kunststof wordt hierdoor juist niet aangepast.

De druk van 30 meter diepte is enigszins heviger dan de impact van een BB. Ik durf dan ook te zeggen dat de anti fog welke verkocht wordt als Airsoft of Scuba Diving prima functioneert.

Interessante theorie. Ik kan me voorstellen dat dit inderdaad werkt. Al zit je wel met Scuba Diving met lagere temperaturen (watertemperatuur) als zomers buiten (warme buitenlucht). Het kunststof wordt sowieso niet aangetast, dat staat buiten beschouwing. Ook bedankt!

Meer tips: altijd welkom. :)

Een drupje Dubro op de binnenkant van je goggles smeren werkt ook prima bij mij.
Maar wij gebruiken nu toch ook de Revision doekjes voor de overige brillen in onze voorraad.
Het is verbazend om te constateren hoeveel skimwaardige brillen we hebben verzameld in de loop der airsoftjaren.
Zo ben ik bijvoorbeeld begonnen met een skibril die ik nieuw in de doos van een kofferbakmarkt meenam voor 5 euro.
Geweldig ding die ik nog steeds gebruik.
Maar tegenwoordig maak ik ook veel gebruik van een Bolle veiligheidsbril die ik ook op mijn werk gebruik.
En voor indoor hebben we 2 ruimzichtbrillen liggen welke ook door speciale politie-eenheden gebruikt word.
Kostten rond de 10 euro/p.stuk.
Beslaan deden ze allemaal in het begin maar na behandeling met Dubro was en is mijn skibril vrij gebleven van condens.
En de Bolle en de ruimzichtbrillen blijven na behandeling met de Revision doekjes ook vrij van deze misere.
Dan sluit ik mij ten slotte aan bij Eviltwin-NL dat op een warme dag en hevige inspanning het water dik langs de glazen loopt door het zweten.
No matter what je erop smeert om dit tegen te gaan.

Als de skibril de juiste certificering heeft wel. Anders NIET. En zonder ogen niet airsoften aangezien blind fire niet mag.

Ter info :smile:

Van de NABV pagina.

''De bril dient minimaal te voldoen aan de EN166-F, ANSI z87.1, STANAG 2920 v50 of de 40296 norm.''

De betere skibrillen hebben een goede impactbescherming.
Logisch als je met 60 km/u op je skies de helling afsuist en een tak tegen komt.

Vladimir;18876 zei:
De betere skibrillen hebben een goede impactbescherming.
Logisch als je met 60 km/u op je skies de helling afsuist en een tak tegen komt
Takken zijn altijd lastig met skien, daarom blijf ik persoonlijk ook liever op de piste dan ernaast. Bomen zijn met skien lastig, ik heb ervaring. ;)

Overigens moet je wel erg opletten met ski-brillen aanraden voor airsoft; dat is echt geen standaard optie. Kijk dit filmpje maar eens.

Ben eigenlijk nog benieuwd naar ervaringen rondom paintball maskers. Ikzelf heb intresse in een Dye I4. Het feit dat ik daar waarschijnlijk een riser voor mijn optic zou moeten gebruiken, vind ik niet zo erg. Heb zelf sterk het idee dat het geheel goed afsluit en het gehele gezicht goed beschermt wordt. Plus, de NABV heeft het masker goedgekeurd.

Iemand ervaring met dit paintball masker?