Vervoer replica met het OV

NielsHoffland

Well-Known Member
27 jul 2017
1.148
490
Trophies
23
Hallo,

Ik heb een sidearm gekocht en ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat ik deze niet naar BH kan meenemen omdat ik een deel met het OV ga. Alleen hoor ik wat tegenstrijdige dingen van verschillende mensen.
Zijn er regels over het vervoer van een replica met het OV? Ik denken zelf aan een afgesloten koffer en uit het zicht. Dus verstopt tussen de bagage.

En heeft iemand ervaring met het vervoeren met het OV?

Alvast bedankt!

Ik kan in ieder geval niets vinden van het uitsluiten van het openbaar vervoer in de regels op de NABV site... maar wie weet kijk ik eroverheen.

• Leuk
Waarderingen: NielsHoffland
Je mag een replica vervoeren met het OV onder de volgende voorwaarden. ( Zijn eigenlijk gewoon hetzelfde als met eigen vervoer )

- Je wijkt niet af van je route tijdens je reis. Dit is hetzelfde als met de auto. Van en naar een skirm toe is het niet de bedoeling dat je even een hapje gaat eten ergens. Je rijd linea recta naar huis. ( Als je moet stoppen omdat je moe bent of weet ik veel wat mag, maar je moet je route aanhouden ) In dit geval dus gewoon met de trein van A naar B. Overstappen is natuurlijk gewoon toegestaan.

- Je replica mag niet zichtbaar zijn als zijnde replica (Dus echt de vorm enzo). Een wapenkoffer met slot is prima, het is volgens de wet goedgekeurd. Zelf zou ik me er lekkerder bij voelen als het niet definieerbaar is als zijnde replica. Een gitaartas met slot is bijv. een prima oplossing. Hij moet wel gewoon op slot zitten en niet gebruiksklaar zijn. Zeker GEEN uitstekende loop of dat soort onzin. ( Ik heb dit serieus eens bij B&A gezien, hoe getikt ben je dan )

Als er anderen met aanvullingen zijn of correcties hoor ik het graag.

Je mag een replica vervoeren met het OV onder de volgende voorwaarden. ( Zijn eigenlijk gewoon hetzelfde als met eigen vervoer )

- Je wijkt niet af van je route tijdens je reis. Dit is hetzelfde als met de auto. Van en naar een skirm toe is het niet de bedoeling dat je even een hapje gaat eten ergens. Je rijd linea recta naar huis. ( Als je moet stoppen omdat je moe bent of weet ik veel wat mag, maar je moet je route aanhouden ) In dit geval dus gewoon met de trein van A naar B. Overstappen is natuurlijk gewoon toegestaan.

- Je replica mag niet zichtbaar zijn als zijnde replica (Dus echt de vorm enzo). Een wapenkoffer met slot is prima, het is volgens de wet goedgekeurd. Zelf zou ik me er lekkerder bij voelen als het niet definieerbaar is als zijnde replica. Een gitaartas met slot is bijv. een prima oplossing. Hij moet wel gewoon op slot zitten en niet gebruiksklaar zijn. Zeker GEEN uitstekende loop of dat soort onzin. ( Ik heb dit serieus eens bij B&A gezien, hoe getikt ben je dan )

Als er anderen met aanvullingen zijn of correcties hoor ik het graag.

Bedankt voor de info! Lijkt erop dat hij dan toch mee kan :) moet wel even wat spullen erbij kopen dan.

Hij moet wel gewoon op slot zitten en niet gebruiksklaar zijn.

Onder niet gebruiksklaar, hoort ook bij dat de magazijnen en/ batterij appart vervoerd moeten worden. Dus niet in dezelfde koffer als de replica.

Onder niet gebruiksklaar, hoort ook bij dat de magazijnen en/ batterij appart vervoerd moeten worden. Dus niet in dezelfde koffer als de replica.

Dit wordt niet letterlijk genoemd in de statuten. Met echte vwpns is dit wel het geval, maar de NABV heeft hierover zover ik weet niets zwart op wit staan. Gezond verstand is om je magazijnen leeg te laten en pas te vullen op de locatie tijdens/voor het evenement. Zelfde geld voor je batterijen.

Ik reis ook met het t' OV en gebruik zelf ook een gitaar tas voor het transporteren van mn replica. En voor m'n sniper heb ik een flight-case (voor key boards) gezien dit zoals @Strelok zegt discreet is. Vindt dit zelf fijner :D (EDIT: er zit een slot op ;) )

Also "gitaar spelen in de bossen met camo aan toch Strelok?" (#inside joke :p)

De case gaat opgeknapt worden later vandaag/en morgen. Fotos volgen in het project forum. Hier moet nog een slot op gemaakt worden

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Stey en Pietjepuk123
Heb van oom agent nog nooit opmerkingen gehad dat mijn lege magazijnen en munitie in dezelfde range-pack zitten als mijn real steel P226. Waarbij ik overigens het koffertje met P226 in een apart compartiment heb zitten en lege mags en munitie in een ander vak. Wanneer ik mijn AUG vervoer zitten de lege magazijnen altijd in aparte buitenvakken van mijn geweertas en de munitie in mijn range-pack. Anders is het ook bijna niet meer te vervoeren, dan loop je onderhand met drie of vier tassen/koffers te slepen.

Bij airsoft mogen de "magazijn" gevuld met BB's en al gewoon bij de replica in zitten. De replica mag alleen niet gebruiksklaar zijn, dus magazijn en batterij/gas eruit.

Het zijn namelijk geen patroonhouders en BB's zijn ammunitie...

Ook een slot is optioneel. Maar een loop die uitsteekt o.i.d. is idd uit den boze!

Dus je kan het allemaal ook gewoon in een grote sporttas doen, waarbij je bij je main je upper en je lower van elkaar afhaalt dan past dat ook wel.

Groet,
Peter

Bij airsoft mogen de "magazijn" gevuld met BB's en al gewoon bij de replica in zitten. De replica mag alleen niet gebruiksklaar zijn, dus magazijn en batterij/gas eruit.

Ook een slot is optioneel. Maar een loop die uitsteekt o.i.d. is idd uit den boze!

Groet,
Peter

In de statuten 3B staat het volgende :

Verplichtingen van de leden, Pagina 7, huishoudelijk reglement :

3B. Te vervoeren in een koffer,foedraal,tas mits deze afsluitbaar is

Een slot is dus verplicht. ( Of gaat het enkel om het fysiek dicht kunnen maken van de tas? ) Aandachtspuntje weer.

Laatst bewerkt door een moderator:
is het dichtritsen van een tas, waardoor de replica/inhoud niet meer zichtbaar is ook niet afsluiten? (Even advocaat van de duivel spelen)

• Leuk
Waarderingen: McGarrett
Afsluiten met een rits voldoet.

Laatst een gesprek over gehad met meneer de directeur van de NABV toen er een kerel kwam binnenlopen in het NAC waarbij de loop en kolf van z'n sniper doodleuk uit z'n sporttas staken... dat was niet echt de bedoeling :p

Heb overigens zelf m'n replica's altijd in een met slot afgesloten koffer en/of tas als ze niet in gebruik zijn op of naar het veld.

Groet,
Peter

Weer wat geleerd dan. Ik dacht dat het zo hoorde, gewoon de boel netjes afsluiten als je op pad gaat. Jammer om te lezen dat er mensen met een NABV pasje rondlopen die dat soort fratsen uithalen hoor, van mij mogen die pasjes zo door de helft. Dan ga je maar met Nerf spelen.

Tja, zo zou je het wel kunnen zien. Of het slim is is een 2e.
Daarom zeg ik ook "(advocaat van de duivel)"

Zelf vind ik dat je gewoon een degelijk slot moet hebben zodat niet elke halve gare even snel kan kijken wat er in de tas zit of wat dan ook. Wij houden van de sport/hobby, laten we dan ook zorgen dat we het niet verpesten door zo onvoorzichtig met onze spullen en de interpretatie van anderen om te gaan.

Vervoer mijn replica's van en naar een skirm (overigens niet per OV) op dezelfde manier als mijn real steel uitrusting. Lijkt me dat, als ik daarvoor volgens oom agent en vadertje staat alles netjes doe, het voor mijn replica's ook in orde is.

@NielsHoffland Ik heb met het openbaar vervoer gereisd toen mijn camper in de reparatie stond.. toen heb me hetzelfde afgevraagd. En aangezien ik opstap in Utrecht Centraal was het nogal een dingetje.

Ik heb gewoon alles netjes in m'n wapentas gedaan, met een goedkoop slotje. Magazijnen in een los vak van m'n replica. Ook ben ik minstens een half uur eerder vertrokken van huis dan daadwerkelijk nodig. En ja hoor, nog niet na 10 minuten stond oom agent naast me toen ik de treintijden aan het zoeken was.. "Wat heb je in je tas?" Net uitgelegd wat ik heb (niet eens waar ik heen ga) en m'n NABV pas laten zien. Daarna wou hij hem nog even bekijken om de hoek uit het zicht om te checken dat het ook daadwerkelijk een replica was.

Na de complimenten van de agent dat alles goed geregeld was vervolgde ik m'n weg. Daarna (nog zo'n 8x met de trein gereisd) nooit meer staande gehouden of wat dan ook.

Zorg er dus gewoon goed voor dat je geen onnodig gezeik kan krijgen en het is liever Safe then sorry! Succes vrijdag!

Goed
@NielsHoffland Ik heb met het openbaar vervoer gereisd toen mijn camper in de reparatie stond.. toen heb me hetzelfde afgevraagd. En aangezien ik opstap in Utrecht Centraal was het nogal een dingetje.

Ik heb gewoon alles netjes in m'n wapentas gedaan, met een goedkoop slotje. Magazijnen in een los vak van m'n replica. Ook ben ik minstens een half uur eerder vertrokken van huis dan daadwerkelijk nodig. En ja hoor, nog niet na 10 minuten stond oom agent naast me toen ik de treintijden aan het zoeken was.. "Wat heb je in je tas?" Net uitgelegd wat ik heb (niet eens waar ik heen ga) en m'n NABV pas laten zien. Daarna wou hij hem nog even bekijken om de hoek uit het zicht om te checken dat het ook daadwerkelijk een replica was.

Na de complimenten van de agent dat alles goed geregeld was vervolgde ik m'n weg. Daarna (nog zo'n 8x met de trein gereisd) nooit meer staande gehouden of wat dan ook.

Zorg er dus gewoon goed voor dat je geen onnodig gezeik kan krijgen en het is liever Safe then sorry! Succes vrijdag!

Goed om een ervaring te lezen. Ik vervoer de replica in mijn koffer waar ook mijn kleren inzitten. En waar een slotje op zit ik denken dat ik dan geen aandacht trek en gewoon rustig kan reizen. Magazijnen enz, hou ik in een andere tas of ander vakje aan de buitenkant van de koffer. Dus dan is alles goed volgensmij. En een event
aanmaken ofc.

• Leuk
Waarderingen: Camilo
@NielsHoffland officieel mag je NIET met het OV reizen met je airsoft apparaten. In de huisregels van de OV bedrijven staat namelijk dat het bezitten/bij hebben van wapens niet is toegestaan. Aangezien airsoft apparaten voor de wet onder wapens vallen mag dit dus niet en kunnen ze je weigeren.

MAARRRRRR...... als jij ze niet zichtbaar (bijv grote tas of gitaarkoffer) vervoerd zullen ze je ook niet weigeren. En zo doen de meeste airsofters het.

• Leuk
Waarderingen: Jan en Camilo
In het begin van mijn airsoft carierre ook enkele keer met het ov geweest en ben 1x aangesproken door een conducteur/medewerker van de ns. Was nieuwschierig wat er in onze tassen zat. Uitgelegt en gelijk gevraagt wat de regels zijn bij de ns. Beste man kon ons niks vertellen over de regels maar verzekerde ons dat het geen enkel probleem zou zijn als het in een afgesloten tas zit. (zoals hierboven besproken)