Vfc scar-l upgrades

Valmijaan

Well-Known Member
Trophies
14
Hallo,

Dacht ik post hier ook maar even een projectje van het upgraden van mijn scar.
Voornamelijk om infomatie te versprijden en ook gewoon leuk om het een beetje bij te houden.

Doel is om een medium stress build te maken met een leuke rof en trigger response.

upgrades:
Mosfet + rewire naar 16awg
16:1 gears shs sector 4 tanden ss
Shs ht motor 16tpa
Lonex pom pistonhead met shs piston full steel rack.
Shimming
Aoe gecorigeerd
Lonex v2 cylinderhead

Mosfet :
Wou eerst de mosfet op de orginele wiring gooien. echter is dit niet gelukt door mijn soldeer skills en heb ik de mosfet gekilld :(
Dus besloten compleet alles te rewiren.
1p5ckxxs8mdrs.jpg

Allereerst gat geboord in de bolt spring zodat ik deze werkend kan behouden.
yzt3yjqum3iso.jpg

Vervolgens gat in de stock geboord zodat alles netjes erin past.
0kygdpgb6s1es.jpg

En aan de achterkant alles met conector pins gemaakt zodat ik het makkelijk kan loskoppelen.
Omdat ik het op deze manier heb gedaan hoefde ik de gaten ook niet super groot te maken. Ook heb ik er een mirco zekering tussen gemaakt nu past er in de stock dus een mosfet,zekering en een 11.1 lipo :)

----------- shs ht motor vandaag binnnen gekregen.
Shimmen van de gears klaar nu nog wachten op de piston en head dan kan ik even kijken of de sectorgear niet te hoog zit.
Cutt off lever en anti reverse latch zien er goed uit.

---- Shs piston gister binnen gekregen, zit nog te wachten op de pom piston head deze was verkeerd geleverd. Had dus een aluminium toe gestuurd gekregen dus hier zal ik nog op moeten wachten.
Voor de rest wel even de piston in zijn gelijders kunnen testen maar helaas nog zonder head maar ziet er goed uit :)

Update 30 juli: bevel gear 4 tanden gestript waarschijnlijk omdat ik de piston de tanden niet optimaal verwijderd heb.
Agja weer leer process wou te snel gaan denk ik, nieuwe gear besteld en dan gaan we weer overnieuw proberen.

Update: 10-8-17
Met m120 spring nog steed veel overspin, geen dubbelfeed.
Maar door de overspin wel veel stress op de gears en de ar latch. Hierdoor is de ar latch verbogen en beweegt dus niet meer vrij.
Dus ga nu proberen een m130 spring erin te gooien om de overspin weg te nemen. Hopelijk kan ik de fps nog compenseren met ss, anders is deze setup niet mogelijk zonder ab mosfet.

Update: 23-8-17
M130 geinstaleerd samen met nieuwe lonex ar latch. Alles werk goed en overspin is nu zeer minimaal dus kan er mee leven.
Echter met de m130 bracht me dit wel op een fps van rond de 400.
Dus dat werd shortstroken heb 4 tanden van de pickup side van de sector weggehaald en 4 van de voorkant piston.
2iljxpctpywlg.jpg

7tnuoulzk7n2f.jpg

Moet zeggen ondanks dat ik veel verschillende meningen las over welke kant de tanden weg te halen. Heb ik er voor gekozen alles van pickup side en heb 0.0 problemen met feeding.
Echter durf ik niet verder te gaan dan 4 tanden maar dit zal ook niet meer nodig zijn.
d7yu9ocnlwzrc.jpg

Wil uitendelijk naar 350 gaan maar dit haal ik wel weg met de veer gewoon gespannen weg te leggen voor paar dagen.
En als ik op de gewenste fps zit moet ik wel aan het einde van de dag even met een 7.4 lipo paar keer semi schieten om er voor te zorgen dat hij niet gespannen blijft.

Conclusie:
Het is geen makkelijke build zoals ik in het begin vernomen had. Ook is deze build niet mogelijk zonder ab mosfet als je niet wil shortstroken. Beetje gemixte gevoelens achter af, ben blij dat ik veel geleerd heb maar het waren ook een hoop tegenslagen waar ik niet op gerekend had. Voornamelijk de overspin was het hele geneuzel, hopelijk kan de volgende persoon hier iets van leren ok hier wel rekening mee te houden.
En veel thanks na @chris93 die me veel achter de shermen veel heeft geholpen met adviezen en het nakijken van mijn werk en mijn conclusies.

Peace out :)




More to come...
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig ik vraag me effe af voor hoe veel bb per seconde je wilt aantikken in deze setup en wat je stock bb per seconde is
 
Goed bezig ik vraag me effe af voor hoe veel bb per seconde je wilt aantikken in deze setup en wat je stock bb per seconde is
Zullen zien wat hij gaat doen, wil richting de 25/30 gaan
Stock schiet hij ongeveer 18 ofzo.
En als ik het te laag vind kan ik altijd nog naar 13:1/12:1 gears en dan short stroken.
 
Alright man wat ik je wel kan zeggen is dat je voor net onder de 30bb per seconde een 30krpm motor nodig heb met 12:1 gearset nodig heb.

Er zit namelijk een stukje wiskunde in waardoor je je bb per seconde in theorie kan uit rekenen en dan 10 procent eraf vanwege stroom verlies en weerstand en dergelijke

Maar let op voor 30bb per sec is het handig om je shimming op orde te hebben. Boven de 30moet het perfect zijn en je gearbox moet het kunnen trekken

Plus na de 20bb per seconde kan er overspin komen als je mosfet niet slim genoeg is hoop dat je hier wat aan heb;)
 
@chris93 thanks voor de info, overspin had ik nog niet aan gedacht.
Dus nog meer om voor uit te kijken :p heb al denk meer dan 30 uur reschearch erop zitten met shimming, aoe, pme, enz...
Maar we zullen zien wat het gaat doen.
En ik denk dat de rps nog van meer factoren afhangt dan alleen gears motor en stroom toch?
 
Nope, gears, motor en je voltage, en dan er vanuit gaand dat je genoeg stroom levert aan de motor, veer heeft wel enige invloed maar niet gigantisch veel. Sinds kort geleerd dat HS5 een formule heeft voor het theoretisch bepalen van de RPS, via de volgende formule:
The HS5 ROF forcasting formula ROF=(X * V[nominal]) / (TPA * ratio[actual]) X= the HS5 constant 809.5135
Ik weet zo niet wat de echte ratio is van een 16:1 gear set, maar je kan het wel berekenen als je de tanden op de gehele gear set bepaald en die van je pinion. Heb het laatst gedaan voor een SHS 18:1 met SHS Pinion en dan kom je op 18.72:1 true ratio uit voor die gear set. Wat houdt dit in, nou dat voor een volledige rotatie van je sector gear, je pinion 18.72 keer moet rond draaien. Is dit veel, nee niet echt.

Een andere source die ik gebruik is legacy's high speed AEG build guide, welke ook een lijstje geeft met gemeten RPS op bepaalde setups. Handig om een referentie te krijgen van waar je ongeveer moet uitkomen: http://www.airsoftsociety.com/forums/f10/legacys-guide-building-high-speed-aeg-87504/

Overspin zou ik niet bang van worden, zolang je geen dubbel schot hebt op semi is het niet erg, je moet in principe alleen even zorgen aan het einde van de dag dat je de piston niet opslaat in een gespannen situatie.

BTW je estimate van 25-30 zit wel goed als je kijkt naar de Legacy's guide.
 
@Rebelattack kon trouwens alleen een 25-50c 1200mah 11.1 lipo vinden die past zal dit genoeg zijn?

Zal binnenkort eens met die hs5 formule aan het rekenen gaan. Heb net de gears binnengekregen dus :) nu nog wachten op de motor en het shimmen kan beginnen.
Zag trouwens dat iedereen moeilijk doet met motorhight bepalen maar ik kan de motor met grip en dichte gearbox zien hoe hij op de bevelgear ligt.
 
30A is genoeg, wat is trouwens de ruimte? Want met de lipo finder op hobbyking vind je meestal van andere merken en andere vormen de lipo's met ook vaak een hogere C, moest voor mijn MP7 ook een brick style hebben van een bepaalde afmeting en heb nu een 850 mAh met 35C gevonden.

Ja de HS5 Formule ligt meestal wel wat hoger dan dat het werkelijk zal zijn. Voor 16 TPA, 11.1V en 18.72:1 gears kom je op 30 RPS terwijl in realiteit het meer tegen de 25 aan ligt.

Als je een mooie window in je bearbox shell hebt zitten waardoor je de bevel en pinion mooi kan zien dan helpt dat een boel :p. In me G&G shell heb ik er zelf een gemaakt XD.
 
Nouja kijk deze formule is leuk alleen wat weetje eigenlijk over de data input en de bedenker?
Elke motor is anders wat dat betreft en de gearcombi is ook anders plus deze formule zal wss gelden als er geen stres staat op de gears omdat het in de praktijk lager ligt.

Enige wat ik zelf eigenlijk kan zeggen is dat legacy guide prima is plus hier is mijn voorbeeld wat ik ben tegen gekomen:
Stock 18:1 gearset met titan mosfet en 30000 rpm motor met de juiste batterij 20 bb per seconde en een zwaardere batterij had geen zin waarde bleef op 20.
Daarna zelfde ding opnieuw met heel veel werk de shs spurgear goed gekregen en ik ging van 18:1 naar 12:1 dus decrease in ratio van 33procent betekend 33procent increase in rof dus van 20 naar 26-27rps. Wat ook bij mij toen het geval was.

Nu kijk ik naar dit voorbeeld en dan neem je ook een 30k motor en de scar heb een stock gearset van 18:1 dan kom je eerst uit op 20 als alle variabelen uit gesloten zijn. Daarna ga je naar 16:1 dus zeg tussen de 10-15procent decrease dan heb je in het gunstige geval een rof van 23 per seconde daarom dacht ik zo van hmm dit kan aardig krap worden om tussen de 25-30 uitkomen snap je?

Ben hier niet negatief ofzo maar dit is wat ik zelf ben tegen gekomen over rps en ik hoop dat je er wat aan heb
 
@Rebelattack ja ik had gekeken op hobbykimg met die lipo finder, dit is de eningste waarmee ik met ruimte weg kom en de hoogste C die ik zag.

@chris93 thank man voor alle info;) het is niet dat ik persee op die rps wil uitkomen ofzo. Wil gewoon wat meer uit de vfc halen maar niet gelijk helemaal te gek, ben denk alang blij met goede trigger response.
En zoals ik al zei mocht ik meer willen dan gaan we gewoon lekker veder upgraden.
Maar ik denk dat ik de vfc wel beetje wil sparen en geen hooge stress build van wil maken.
 
No problemo man
Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag tot 30 zit je in medium stres 30plus is inderdaad high stres en je hebt nog als category super stres en dat vanaf60bb per sec maar inderdaad high stres is nog mooi stabiel te krijgen met lonex red pistin bijvoorbeeld die perfect op elke shs gearset werkt en waar ik nu kwa testen heel erg blij van ben.

Maar goed hoe sneller hoe rapper slijtage dus hoe beter het binnenwerk moet zijn :)

Plus na dit projectje ben ik mn volgende project al aan het uitstippelen:)
 
De bedenker is Hunterseekerarmory oftewel HS5, de gast die barrel lapping enigszins op de markt heeft gezet met zijn eigen laps, die de R-hop heeft bedacht en zo nog wel meer rare projecten die ontzettend goed zijn. De data weet ik niet, maar hij zal vast een reeks data hebben van users op het oude airsoftmechanics forum, dus ik gok zo dat dit wel betrouwbare data is. Wederom het klopt niet helemaal, maar het geeft een bepaalde indicatie en zou nog betrouwbaarder zijn als je voor de X waarde per motor een aparte waarde hebt, gezien deze constante voor de meeste fluctuatie zorgt in resultaten.

BTW van 18:1 naar 12:1 gear set is een 48,5% toename in je RPS, want de true ratio's zijn 18.72:1 en 12.6:1, 18.72/12.6 geeft 1,485 dus een 48,5% toename, dus theoretisch kan je als je initieel 20 haalde, hierna ongeveer 28/29 halen. Verschil tussen 18:1 en 16:1 is zelfs maar ~8%.

Also 40+ is al high stress, niet pas vanaf 60 RPS. 60 RPS halen is al een pita, want dan zit je naar 10:1 DSG gears te kijken met een balanced regio motor en dan nog het stukje van feeden, oftewel succes.

Anyway back on topic. Hmm vervelend, wist niet dat er zo'n limiet zat daar aan. Ik zou ook gewoon voor een performance build gaan, zelfs met 18:1, een 11.1 en een mosfet is je trigger response prima en heb je ~25 RPS wat meer dan genoeg is voor suppresive fire. Range en spread is toch veel nuttiger en win je makkelijker gunfights dan RPS, gezien je dan op zo'n afstand kan blijven dat een groot deel je niet kan raken :).
 
Paar kleine updates toegevoegd.
Ondertussen binnen motor,piston,gears.
Nu alleen nog wachten op pistonhead.

Edit: heeft iemand nog sugesties voor de pistonhead? Lees toch wel wat verhalen over dat de pom best snel breekt. Zit er aan te denken om van hetvweekend even naar een airsoft winkel te rijden om er een op te halen.
Geen zin om nog weken te wacten hier op.
 
Laatst bewerkt:
Update 5_8_17: ok ik de nieuwe gears weer binnen en alles overnieuw geshimd. Alles loop goed echter heb ik nu een ander probleem dat ik niet had voorzien.
Ik krijg dus overspin en burst op semi. vandaag even testen met een m110 en een m120 spring of dit het probleem verhelpt en dan word het toch SS waarschijnlijk.

P.s: ligt niet aan de cut off lever deze kan vrij bewegen.
 
Hoezo zou POM snel breken? Polycarb breekt snel, dat zie je ook bij oude stock pistonheads (zoals de VFC). POM breekt echt niet zo snel, de meeste aftermarket pistonheads zijn er ook van gemaakt en anders heb je nog van SHS de Nylon pistonhead.

Burst op 16:1? Neem aan op een 11.1 en met de mosfet? Wat je ook kan proberen is de trigger contacts wat verder naar buiten buigen, zodat hij heel kort maar contact maakt.
 
@Rebelattack dat met trigger contacs ga ik nog even proberen.

Heb net even met de m110 en de m120 geprobeerd en dan krijg ik nog wel overspin maar geen burst.

Met de m120 en 7.4 lipo heb ik geen last over overspin.

En help SS ook met overspin verminderen of is dit alleen om de fps terug te krijgen i.v.m de zwaardere spring?
 
Op 11.1 heb je te snel een overdracht van spanning als je een hongerige motor heb
Ik weet niet of je het budget heb voor een triggerboard mosfet maar dat is dus de tweede stap na het trigger contact truukje

Kort samen gevat motor heb honger vraagt snel veel stroom de cut off van de stroom is niet snel genoeg dus motor maakt te veel omwentelingen
Oplossing triggerboard mosfet zoals titan of een andere mosfet die ook 11.1 goed aankan als het trigger contact truukje
Also met een m110/m120 zit je boven onze 360fps als je je airseal goed heb plus je maakt het de motor wat moeilijker zonder dat het nodig is

Mijn advies voor nu is goede mosfet halen en installeren
 
Terug
Bovenaan