Voorstellen

Manonimus

New Member
16 jan 2025
1
1
Heey allemaal,
Even kort voorstellenden dan maar 😊
Ik ben Manon, 52 en woon in Nijmegen met mijn baasje…….een 8 jarige teckel dame. 😂 net nieuw binnen de Airsoft “beweging” en ga me richten (pun intended 🤪) op IAPS. Maar ik merk dat daar minder animo voor is dan voor bijvoorbeeld skirms. Dus even goed gaan kijken/informeren of er wat activiteiten zijn waar ik me mee kan vermaken. Gisteren naar de BOSS workshop geweest in Geldermalsen bij de NABV, enorme aanrader trouwens. En hele leuke medewerkers. Enorm behulpzaam en attent. Ik voelde me enorm welkom. Mocht iemand een aanrader hebben mbt een replica (in pistoolvorm) voor IAPS, voor iemand met artrose in de handen (ik dus 😉) dan hoor ik het graag. Ik zit zelf te denken om een elektrische replica te kopen. Maar omdat ik er (vind ik) nog erg weinig van weet stel ik alle tips op prijs.

• Leuk
Waarderingen: Nordin
Hoi Manon, allereerst welkom! Ik neem aan dat je IAPS met een pistool wilt gaan doen? In dat geval zou ik weg blijven bij de elektrische replica's, die zijn namelijk een stuk minder te upgraden dan pistolen op gas/CO2. Qua model zul je denk ik al snel uit bij een M1911/HiCapa of een Glock, aangezien dat een beetje de gangbare modellen zijn binnen de airsoftwereld. Vooral met HiCapa's is heel veel mogelijk op het gebied van IAPS. Verder zit ik zelf niet heel erg in de pistolenkant van airsoft, dus ik ga ervan uit dat er hier op het forum mensen zijn die er veel meer vanaf weten dan ik^^

Hoi Manon,

Als eerste: welkom!

Voor IAPS is het noodzakelijk om een Green Gas of CO2 Pistol te kopen, de zogehete Gas Blowback (GBB) Pistols. Elektrisch Pistols (AEP), zijn helaas over het algemeen te zwak om heel goed duidelijk op doelen te schieten. Plus, de trekker van deze replica's is over het algemeen nogal traag en indirect.

Het is voor mij verder lastig om in te schatten welke replica prettig is voor iemand met atrose. Ik denk dat dit vooral uitproberen is. Veel voorkomende IAPS replica's zijn Hi-capa's (een 2011 variant, wat groter), een Shadow 2 (Wat smaller, ook wat smallere magazijnen) en Glocks (zit een beetje tussenin).

Ik doe zelf ook nu een jaartje aan IAPS en het is inderdaad een stuk lastiger om hier wat goede informatie over te vinden, omdat skirms binnen airsoft gewoon de hoofdmoot is.

Qua wedstijden in NL kun je het beste de IAPS FB pagina in de gaten houden, hier worden deze allemaal aangekondigd. Deze is ook goed op te vragen als je geen FB hebt, trouwens. Vaak wordt er doorgelinkt naar Shoot 'n Score It voor registratie bij wedstrijden.
Qua opties om IAPS te proberen zijn er binnen NL (zover ik momenteel weet) 2 opties: De SDVV in Almelo en de SCLBW in Den Haag.

Het is in ieder geval in Almelo als NABV lid ook mogelijk om eens een IAPS riem en replica te proberen. Ik vermoed dat Almelo vanuit Nijmegen, zo even uit mijn hoofd, voor jou ook het dichtste bij is. Mogelijk dat er hier mensen zijn met alle verschillende replica's die ik nu zo heb opgenoemd, waardoor je ze wat makkelijker kan proberen voordat je iets koopt. :)

Verder kun je, al je je eigen spullen hebt, altijd in NABV Centrum trainen en eventueel een parcours bouwen. Doe ik ook regelmatig, moet je echter wel zelf targets en dergelijke zelf meenemen. Degene die in het NABV Centrum staan zijn meestal doorzeeft. Je score dan bijhouden is dan wat.... lastiger.

Verder wil de NABV nog wel eens IAPS Kennismakingsdag organiseren, maar daar is voor 2025 nog niets over bekend, helaas.

Je mag verder altijd een prive berichtje sturen als je nog meer vragen hebt.

Succes op het forum.

Laatst bewerkt:
Welkom. weet niks van IAPS dus kan je niet helpen

leafy.png

Welkom Manon!

Ik weet eigenlijk ook niks van IAPS en vrij weinig van artrose, maar wellicht dat een brace o.i.d. de bewegingen in jouw hand kan verminderen.

Zoals @Kroeskoppie al zei is het gebruik van GBB pistolen wat gebruikelijker, waarbij je dus (vaak) terugslag hebt, uiteraard zijn er ook gas modellen zonder terugslag, alleen weet ik niet hoe goed deze zijn voor IAPS.
Ik denk dat je de terugslag nagenoeg niet kunt uitsluiten, maar je kunt het effect op jouw hand wellicht wel veranderen door misschien een brace te dragen en zo minder last te hebben van de artrose 🤔