Vraag over een geupgrade AEG vs HPA

Camilo

Well-Known Member
16 dec 2016
810
465
Trophies
20
Hey beste mensen van het forum,

Ik had een paar vragen over geupgrade AEG's tegenover HPA systemen. Zelf heb ik namelijk nog geen verstand van de techniek van de apparaten.

Mijn 1e vraag is: Kan een geupgrade AEG zich meten tegenover een HPA systeem? In het opzicht van:

- Range
- Consistentie
- Het gewicht bb dat men kan gebruiken, zonder al te veel verlies in FPS. Zo ver dit mogelijk is, gezien ik weet het gewicht zonder twijfel hier invloed op gaat hebben.

Mijn 2e vraag is: Hoeveel zou iedere optie kosten: high end upgrades voor een AEG vs een (voorbeeld:) Polarstar/Wolverine HPA engine?

En mijn 3e en laatste vraag is: Waar kan de HPA tank bijgevuld worden? Ik weet dat sommige velden deze optie bieden, maar zijn er verder nog praktische alternatieven? Heb op een ander thread iets gelezen over een duikersfles, en dat deze tussen de 200-300 bar moet bezitten.

Graag hoor ik het van de experts onder ons ^^
 
  • Leuk
Waarderingen: Pietjepuk123
Een stock hpa zal het verliezen van een goed geupgrade aeg.
Als ze allebei geupgrade zijn wint de hpa op gebied van consistentie. Maar veel verschil zit er niet in.
Bij een goed geupgrade hpa moet je denken aan ongeveer 1200 euro, dan heb je alles erop en eraan.
Bij een aeg kun je al voor 400 klaar zijn. Afhankelijk van de prijs van je donor.

Een duikfles is inderdaad het meest handige om snel je flesjes thuis vullen. afhankelijk van het type kleine fles 200 of 300 bar heb je een duikfles met 200 of 300 bar nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
Duikfles kun je vullen bij painball lokatie of bij duikclub(zit vaak bij zwembad). Even netjes overleg kan er veel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
Dankjewel voor de info beide @Sander en @Toothpick , ik denk dat ik dan misschien toch voor de AEG optie ga gezien de kosten.

In dit geval voor de AEG optie, betreft het een E&L AK74UN. Wat voor'n upgrades raden jullie aan, zelf had ik gelezen dat een betere hop-up met nub belangrijk is. Verder zou ook een Maple Leaf barrel ook helpen voor consistentie voor zover ik het snap ^^

Zijn er verder nog belangrijke upgrades die handig zouden zijn?
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick
Wat Sander zegt is het eigenlijk kort samengevat, kan zelf ook nog 2 centen erin gooien:

Over het algemeen (lees algemeen) kunnen HPA systemen beter zwaardere bb's wegschieten, dit komt doordat de systemen van een HPA bijna altijd een te grote hoeveelheid aan lucht de loop insturen voor een 0.20 balletje. Terwijl bij zware balletjes de hoeveelheid lucht beter is. Wat een bijkomend voordeel van zware balletjes is, is dat die beter energie behouden en een stabielere vlucht hebben dan een AEG.

Wederzijde is wel van dat verhaal, al neem je een AEG. En zorg je dat die upgrade voor zwaardere type balletjes. Dan zullen beide system (high end AEG tegen high end HPA) ongeveer dezelfde resultaten bieden. Nadeel voor de AEG is wel weer dat je alles van de gearbox moet verstevigen voor de zwaardere veer.

Ik vul mijn tankje bij een duikshop in de buurt bij, kan ook bij paintbal velden en shops meestal. Voor een duikshop heb je wel een extra adapter nodig!
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
Ik ben zelf erg geïnteresseerd geraakt in HPA nadat ik op een afgelopen skirm met iemand eens zorgvuldig er een gesprek over had. Hij had al zijn replica's zelf omgebouwd naar HPA en heb ik ze uitvoerig mogen bekijken. Ik persoonlijk zag het mooie er wel van in. Zeker het minimale onderhoud wat je er aan hebt spreekt mij erg aan. Zeker de montage van HPA lijkt een stuk eenvoudiger als je gemiddelde gearbox. Nadat ik met een compleet geupgrade AK HPA had geschoten begon zoiets ook wel te overwegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
Goed om te weten, dankjewel voor de goede uitleg. Erg helder ^^

Voor de optie van de AEG: Wat voor'n soort verstevigde veer moet ik dan denken? Zijn er nog meer onderdelen die verstevigd moeten zijn?
Zijn er verder nog onderdelen die ik zou moeten upgraden om het een high-end AEG van te maken?
 
Ik ben zelf erg geïnteresseerd geraakt in HPA nadat ik op een afgelopen skirm met iemand eens zorgvuldig er een gesprek over had. Hij had al zijn replica's zelf omgebouwd naar HPA en heb ik ze uitvoerig mogen bekijken. Ik persoonlijk zag het mooie er wel van in. Zeker het minimale onderhoud wat je er aan hebt spreekt mij erg aan. Zeker de montage van HPA lijkt een stuk eenvoudiger als je gemiddelde gearbox. Nadat ik met een compleet geupgrade AK HPA had geschoten begon zoiets ook wel te overwegen.

Ik hoorde het idd tovarische ^^ Het klinkt idd erg goed. Hoe minder onderdelen, hoe minder er stuk kan. Het enigste wat me nu zou tegenhouden in verhouding tot de AEG optie zijn dan de kosten van +- 400,- tegenover 1200,- :p

Edit: En de consistentie is ook een voordeel dat ik zelf erg sterk vind wegen. En het weinige onderhoud is natuurlijk ook mooi meegenomen. Als vindt ik het altijd wel leuk om ze te poetsen :p

Anderszijds klinkt HPA wel erg aantrekkelijk ja ;)
 
Tis niet echt een verstevigde veer, want je upgrade een veer naar bijvoorbeeld een m130. Maar daardoor komt er meer stress te staan op de gearbox wanneer de piston heen en weer klapt.

Van wat ik op internet kon vinden is dit:
http://www.airsoftforum.com/board/topic/97249-aeg-upgrading-guide/

Lijkt dit een mooie guide, zelf ben ik niet van het upgraden van een AEG gearbox (vraag Sander maar wat voor ramp dat was). Zelf ben ik de kant van HPA opgegaan, heb 2-3 jaar geleden de slag naar HPA gemaakt en eigenlijk niet meer teruggekeken. (Behalve wanneer de P* met problemen kampte, of lucht op dan een back-up AEG) Want het is zeer chill om niet zorgen hoeven te maken over wat er allemaal kan breken, het enige wat echt onderhoudt nodig heeft zijn O-ringen. Maar dat is ook zeer zelden, al ligt de p* unit nu wel aan de kant. Ben overschakelt naar sniper :D


Goed om te weten, dankjewel voor de goede uitleg. Erg helder ^^

Voor de optie van de AEG: Wat voor'n soort verstevigde veer moet ik dan denken? Zijn er nog meer onderdelen die verstevigd moeten zijn?
Zijn er verder nog onderdelen die ik zou moeten upgraden om het een high-end AEG van te maken?
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
Tis niet echt een verstevigde veer, want je upgrade een veer naar bijvoorbeeld een m130. Maar daardoor komt er meer stress te staan op de gearbox wanneer de piston heen en weer klapt.

Van wat ik op internet kon vinden is dit:
http://www.airsoftforum.com/board/topic/97249-aeg-upgrading-guide/

Lijkt dit een mooie guide, zelf ben ik niet van het upgraden van een AEG gearbox (vraag Sander maar wat voor ramp dat was). Zelf ben ik de kant van HPA opgegaan, heb 2-3 jaar geleden de slag naar HPA gemaakt en eigenlijk niet meer teruggekeken. (Behalve wanneer de P* met problemen kampte, of lucht op dan een back-up AEG) Want het is zeer chill om niet zorgen hoeven te maken over wat er allemaal kan breken, het enige wat echt onderhoudt nodig heeft zijn O-ringen. Maar dat is ook zeer zelden, al ligt de p* unit nu wel aan de kant. Ben overschakelt naar sniper :D

Nice thanks voor de tip, das inderdaad wel belangrijk wat je zegt. Wat betreft de onderdelen die kapot kunnen gaan in een AEG, hoe meer onderdelen des te meer kans op defecten. Maar in het geval dat men een ''stock'' HPA neemt en inbouwt, wat zijn de prestaties die je dan ongeveer kan verwachten? Of verschilt dit per platform?
 
Nice thanks voor de tip, das inderdaad wel belangrijk wat je zegt. Wat betreft de onderdelen die kapot kunnen gaan in een AEG, hoe meer onderdelen des te meer kans op defecten. Maar in het geval dat men een ''stock'' HPA neemt en inbouwt, wat zijn de prestaties die je dan ongeveer kan verwachten? Of verschilt dit per platform?

Dat kan letterlijk elke kant opgaan, ik heb het (Polarstar fusion engine V2) eerst in een mp5 ingebouwd (stock Cyma) en die schoot echt hemels. En daarna in mijn Sam-r en die moest eerst flink worden aangepast zodat de nozzle echt lekker zat en gaf precies dezelfde resultaten als eerst. Maar door de demper die ik erop had staan hoorde je hem niet meer na 20m.

Ook tussen de HPA platformen zitten nog verschillen, 2 jaar geleden was polarstar nog de top. Tegenwoordig kan die al overgenomen zijn door Wolverine of mancraft. Ik ben daar niet meer echt up to date mee
 
Oke goed om te weten thanks ^^ Ik zal het inderdaad even researchen, heb verschillende namen voorbij horen komen.

Ik denk dan toch dat ik misschien in de toekomst de overstap maak, i.v.m de voordelen en minder componenten :)

Edit: Over de silencer, heb je hem toevallig gefoamed? En zo ja, met wat voorn foam?

Ik was dit namelijk van plan voor de suppresor die bij m'n Makarov zat. En voor m'n primary later ook
 
Als je in de toekomst toch iets duurste gaat overwegen. Adviseer ik je om eerst ook met een ptw te schieten.
Daarna kun je dan je keus maken, alhoewel de keus niet echt moeilijk zal zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
Edit: Over de silencer, heb je hem toevallig gefoamed? En zo ja, met wat voorn foam?

Ik was dit namelijk van plan voor de suppresor die bij m'n Makarov zat. En voor m'n primary later ook

@Robin weet alles over foam, die vraag stel je precies aan de juiste. Wij noemen hem ook wel eens "de foamanizer" :)
 
Zei er iemand HPAAAAAA???

Zelf in t bezit van een tippmann sinds en x aantal maanden en man; wat is dat een fijn ding. Voor mij "nooit" meer aeg.

Onderhoud is er bijna niet. Alles mechanisch en de terugslag.. man man wat een heerlijl aparaat is het.

Uiteraard zitten er ook nadelen aan.

- je loopt met een tank op je rug. En een slang aan je replica.
- je kan niet op elk veld je tank vullen dus je zal een duikfles mee moeten nemen of een 2e tank. Je kan met 1 tank de dag door komen maar als je een spray dag hebt ga je het niet halen.

Tippmann is overigens het eenige hpa systeem met terugslag. P* en wolverine hebben dit niet. Deze gebruiken ook een batterij dacht ik.

Joule creep is iets wat standaard aanwezig is bij hpa en maakt het mogelijk om zware bb's te schieten zonder veel fps verlies. Dit komt omdat er "oneindig" veel lucht is om de bb weg te schieten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
Tippmann is overigens het eenige hpa systeem met terugslag.

Helaas is dit niet waar, daytona gun heeft terugslag veel zwaarder dan een tippy overigens.

Tippmann is niet bepaald consistent oa door de blowforward (tenzij red geïnstalleerd dan blowback) het heeft wel het hoogste fun gehalte voor de schappelijkste prijs.
 
Zei er iemand HPAAAAAA???

Zelf in t bezit van een tippmann sinds en x aantal maanden en man; wat is dat een fijn ding. Voor mij "nooit" meer aeg.

Onderhoud is er bijna niet. Alles mechanisch en de terugslag.. man man wat een heerlijl aparaat is het.

Uiteraard zitten er ook nadelen aan.

- je loopt met een tank op je rug. En een slang aan je replica.
- je kan niet op elk veld je tank vullen dus je zal een duikfles mee moeten nemen of een 2e tank. Je kan met 1 tank de dag door komen maar als je een spray dag hebt ga je het niet halen.

Tippmann is overigens het eenige hpa systeem met terugslag. P* en wolverine hebben dit niet. Deze gebruiken ook een batterij dacht ik.

Joule creep is iets wat standaard aanwezig is bij hpa en maakt het mogelijk om zware bb's te schieten zonder veel fps verlies. Dit komt omdat er "oneindig" veel lucht is om de bb weg te schieten.

Nice! Ik heb inderdaad veel goeds gehoord over de Tippmann, is me ook een bekend merk door het paintball. Dat ze voor de AK de terugslag missen is geen probleem. De tank op m'n rug vind ik niet eens zo'n issue. Dat 2e kan wat ingewikkelder zijn, maar daar kan vast wat op gevonden worden.

Ik vroeg me verdan dan nog af, zou je met een stock HPA setje heel erg onderdoen aan de rest ?

Edit: Terugslag is natuurlijk wel een leuke extra. zeker geen ongewilde feature ;)
 
Helaas is dit niet waar, daytona gun heeft terugslag veel zwaarder dan een tippy overigens.

Tippmann is niet bepaald consistent oa door de blowforward (tenzij red geïnstalleerd dan blowback) het heeft wel het hoogste fun gehalte voor de schappelijkste prijs.

Aha kijk, dat wist ik niet! Er zijn idd wel wat mods die je "moet" doen voor die consistent is. Maar zoals je zegt voor de prijs is tippmann een goede keuze !
 
Nice! Ik heb inderdaad veel goeds gehoord over de Tippmann, is me ook een bekend merk door het paintball. Dat ze voor de AK de terugslag missen is geen probleem. De tank op m'n rug vind ik niet eens zo'n issue. Dat 2e kan wat ingewikkelder zijn, maar daar kan vast wat op gevonden worden.

Ik vroeg me verdan dan nog af, zou je met een stock HPA setje heel erg onderdoen aan de rest ?

Edit: Terugslag is natuurlijk wel een leuke extra. zeker geen ongewilde feature ;)

Tja heb geen ervaring met p* of wolverine dus dat durf ik je niet te zeggen. Mijn tippmann schoot uit de doos een meter of 40 als ik moet gokken. Na wat upgrades schiet die nu 70m op 450 fps met .36. Getest op de nabv trainings baan :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
Nice! M'n E&L AK74UN doet nu zo'n 30+- zuiver met 28. bb's. Dus ik ben benieuwd of ik er misschien ook 60-70m van kan maken, dat zou mooi zijn :)

Welke upgrades zouden nodig zijn voor de consistensy?