De meeste accessoires (die je op een replica kan plakken) die je hier in de winkel ziet komt vaak (dus niet altijd) van dezelfde fabriek als die je op AliExpress vind, alleen betaal je er veel minder voor.
Zo moet ik altijd wel glimlachen als iemand > €50 heeft betaald voor een EOTech terwijl ik weet dat ze iets meer dan €20 kosten als je ze zelf gewoon in China besteld.
En natuurlijk weet je niet uit welke fabriek zo'n holo dan komt (ze worden door een heleboel fabrieken gemaakt), maar dat weet je ook niet als je hem in een winkel in Nederland koopt (daarvoor moet je ze openmaken en goed vergelijken).
Persoonlijk geef ik, in dit voorbeeld, liever €22 uit voor een Chinese 552 met de wetenschap dat hij met een beetje pech maar een jaartje meegaat, dan dat ik het dubbele in een winkel hier uitgeef in de hoop dat hij het lang uithoudt.
Maar, dat ik natuurlijk puur persoonlijk en is wel heel zwart/wit gesteld: ik heb ook wel eens "Miskopen" gedaan waarbij je bij het openmaken van het pakket al een slecht gevoel krijgt over de kwaliteit (maar soms wordt je ook echt positief verrast).
Het enige waar je zeker op moet letten: Chinezen zijn kleine mensen.
Koop je dus een XXL, dan is dat hier (op z'n best) een M-tje, dus hou daar rekening mee.
Importkosten:
Met een beetje geluk (en dat lijk ik de laatste tijd veel te hebben) glipt hij gewoon door de douane heen.
Heb je "Pech",
dan betaal je:
- Tot en met € 22: Geen invoerrechten en geen btw (omzetbelasting)
- Van € 22 t/m € 150: Geen invoerrechten, maar wel btw (omzetbelasting)
- Meer dan € 150: Wel invoerrechten en wel btw (omzetbelasting)