Wat maakt een DMR nu precies een DMR? (volgens de Nederlandse richtlijnen)

Sacramentum

Active Member
3 jul 2018
30
50
Trophies
8
Beste Mensen!

Weer zo'n newbie met een vraagje!

Na een lange tijd rond te zitten te kijken op de forums, ben ik toch met een vraag gekomen wat nu al een tijdje aan mezelf zit te knagen. Wat maakt nu precies een DMR een DMR, over je normale AEG airsoft apparaat? Het kan best wel wezen dat ik hier finaal overheen heb gekeken na het doorspitten van de forums hier, maar het blijft toch wel iets waar ik aan blijf denken. Na een paar keer te hebben geschoten met meerdere replica's merk ik toch wel dat ik het fijner vind om met een semi-automatic te schieten en liever die ene BB goed te plaatsen.

Ik heb ook gelezen dat DMR’s die vanuit een AEG opgebouwd zijn een Mosfet nodig hebben waarbij je een 2 seconde trigger delay moet hebben. Zijn deze Mosfets hier te krijgen in Nederland? Voor een paar jaar terug is er een video geplaatst op het kanaal van Airsoft Nederland (zie link onderaan de post.)

Voordat men mij aanraad om eerst als een rifleman rond te rennen, wil ik even erbij zeggen dat ik gewoon mijn opties goed wil onderzoeken en wat nu de mogelijkheden zijn binnen in de sport. Ik heb mijzelf er een tijd geleden al vanaf gepraat om een sniper te nemen dus daar hoeft men zich geen zorgen te maken! Maar toch lijkt het mij leuker om vol in de actie, samen met de groep toch nog net even die wat accuratere shots te kunnen maken op het team te helpen (waarschijnlijk mij kennende, tegelijkertijd een BB midden voor mijn hoofd te krijgen die uitgroeit op zo’n grote beul die je in tekenfilms wel ziet.). Sleutelen is geen probleem! Dat is de helft van de lol met dingen naar mijn mening!

Vallen replica’s zoals M14’s nu wel of niet onder de DMR classificaties? Ze hebben wel een langere barrel waardoor men iets accurater kunnen schieten, met de bijgevoegde full auto en Semi-automatic opties. Of is het gewoon een kwestie van een AEG met een langere inner barrel, samen met een optic er op waarmee men verder kan inzoomen en een bi-pod?

Ik zit op dit moment namelijk ook te kijken naar een AEG van een redelijke grote lengte, waarvan de FPS word gechrono’ed rond de 390-400, dus het lijkt me ook wel handig om te weten of het, het waard is om de moeite er in te stoppen om de AEG een DMR te maken of dat ik hem toch moet gaan downgraden naar de 345-360FPS om er mee te kunnen gaan skirmen hier in Nederland. De AEG in kwestie is deze erg toffe :
http://www.taiwangun.com/en/electric/centaur-b-carbine-arcturus


Als deze vraag hier niet thuis hoort dan zet ik hem graag ergens anders neer! Bedankt alvast voor de insight die jullie mij kunnen geven!

Airsoft Nederland video over mosfet :
 
Langere barrel is niet accurater, lengte heeft nergens invloed op. Enigste waar een DMR aan moet voldoen is 450 FPS max en bij sommige velden 2 sec delay of 500 FPS met altijd 2 sec delay, dat zijn de enigste regels voor een DMR. Wil je wat serieuzer zijn dan kan je ook specifieke modellen aanhouden maar dat hoeft niet en is geen verplichting van de NABV (maar kan een orga wel doen).

BTW Sleutelen kan dan nog geen probleem zijn, maar een goede DMR vergt IMO wel wat, ik raad het je niet af, maar ik geef het wel aan. Daarbij kost dat ook geld en dus gaat je start budget ook omhoog.
 
Er zijn mensen die eeb mk23 side arm als dmr gebruiken dus tja... waar ligt de grens?

Dan heb je mensen die roepen dat een m4 model geen dmr is door een langere barrel want dat is een 5.56 chamber. Terwijl de Real steal machines (ook)5.56 voor dmr gebruiken.

In mijn ogen is een replica een dmr wanneer die daadwerkelijk aanzienlijk verder schiet dan een 360 fps aeg. En hij er uitziet als een dmr, denk aan: Bipod, iets langere outer barrel, (dummy) silencer, mooie scope erop, en short m4 style mag erin.

Maar het is idd lastig om nou precies te zeggen wat een dmr is naast de 2sec delay
 
Ik wil even beginnen met het zeggen van : Top! Thanks voor de snelle reacties al!

Heb ik het correct that DMR’s strikt gezien alleen AEG’s / GBB etc zijn? En dat een Bolt action er niet onder valt en neergezet word als een sniper? Ik zie op youtube en het internet vaak dat mensen AA’s zoals de SVD een DMR noemen, hierbij neem ik dan ook even de A&K SVD even als voorbeeld. Want deze heeft twee versies, eentje wat een Bolt action SVD is en eentje wat een AEG SVD is (deze heeft volgens mij ook de full auto optie er op zitten).

Moet ik er dan vanuit gaan dat de AEG SVD (bijvoorbeeld) geclassificeerd word als een DMR? Ik zie namelijk dat veel SVD’s, zoals die van CYMA, Real sword etc gebruikt worden voor DMR platformen, terwijl (als ik me niet vergis) de Real Steel gebruikt wordt als een Sniper. Ik heb even naar een lijstje gekeken voor dingen die er bij gevoegd worden meestal bij DMR builds en dat valt mij nog op zich best wel mee qua prijsklasse.


Langere barrel is niet accurater, lengte heeft nergens invloed op. Enigste waar een DMR aan moet voldoen is 450 FPS max en bij sommige velden 2 sec delay of 500 FPS met altijd 2 sec delay, dat zijn de enigste regels voor een DMR. Wil je wat serieuzer zijn dan kan je ook specifieke modellen aanhouden maar dat hoeft niet en is geen verplichting van de NABV (maar kan een orga wel doen).

BTW Sleutelen kan dan nog geen probleem zijn, maar een goede DMR vergt IMO wel wat, ik raad het je niet af, maar ik geef het wel aan. Daarbij kost dat ook geld en dus gaat je start budget ook omhoog.

Oh? Ik ging er vanuit dat het net zoals bij de Real Steel vaak zo was dat een Langere barrel betekende dat het projectiel meer tijd heeft om een hogere snellheid te behalen en ook 'langer' op het pad gehouden word. Ik ging er vanuit dat dit ook zo was bij airsoft apparaten (correct me if I am wrong though!) Betreft de 2 sec delay vraag ik me dan ook af, heb jij misschien (of iemand anders) een tip betreft een mosfet die ik hiervoor kan gebruiken? Ik neem aan dat er mensen zijn die hier een DMR hebben en ook er voor kiezen om deze 2 sec delay er in te zetten. Al..denk ik dat dit gauw de kant op naar de Techniese hulp sectie van het forum gaat.


Er zijn mensen die eeb mk23 side arm als dmr gebruiken dus tja... waar ligt de grens?

Dan heb je mensen die roepen dat een m4 model geen dmr is door een langere barrel want dat is een 5.56 chamber. Terwijl de Real steal machines (ook)5.56 voor dmr gebruiken.

In mijn ogen is een replica een dmr wanneer die daadwerkelijk aanzienlijk verder schiet dan een 360 fps aeg. En hij er uitziet als een dmr, denk aan: Bipod, iets langere outer barrel, (dummy) silencer, mooie scope erop, en short m4 style mag erin.

Maar het is idd lastig om nou precies te zeggen wat een dmr is naast de 2sec delay

Ik ga er vanuit dat de 5.56 chamber gaat over de grote van de Real Steel projectielen?

Dus zo ver ik het lees zijn de enigste restricties die hier op zitten betreft een DMR de FPS limieten en toch bij sommige velden die 2 sec delay. En voor de rest ligt het puur aan de organisaties hier in Nederland wat zij zien als een DMR? Aan de ene kant is dat wel erg handig dat je die vrijheid er in hebt, maar aan de andere kant ook best wel erg lastig om te zien van wat je er nu eigenlijk voor moet hebben hier in Nederland zelf. De meeste videos op youtube die je ziet zijn al gauw van Milsims in de US en spelers in landen waar de spellen gewoon een stuk groter zijn dan ons kleine kikker landje. (Laten we maar niet over de mensen formalig soviet landen hebben, die spellen daar zijn geweldig gestoord van wat ik zie haha.)
 
Alleen AEG's en GBB's kunnen een DMR zijn, bolt actions kunnen dat in principe qua regels ook wel wel, maar goed die mogen ook 500 FPS schieten. Je moet niet meer kijken naar real steel het is daar niet mee te vergelijken met de regels die wij aanhouden. Alles dat semi automatisch kan schieten en onder de 450 FPS zit (met mogelijke 2 sec delay) is een DMR, alles waarbij je een bolt moet grendelen en op deze manier werkt en onder de 500 FPS zit is een bolt action. Een springer M4 op 500 FPS is in principe ook een bolt action. Alles wat niet onder de andere 2 categorieën valt is een sub 360 FPS replica.

Het upgraden van een DMR kan aardig snel in de kosten lopen, als je alleen al begint aan loop, hop up, bucking en nub kan je met een budget upgrade zelfs al aan de 50 euro zitten en dan heb je de budget upgrades en ben je nog niet eens aan de gearbox begonnen, het principe dat je een 2 sec delay mosfet moet hebben voegt ook al zo weer 40-50 minimaal toe. Het hoeft niet veel meer te kosten, maar het kost iig zeker meer als een standaard sub 360 FPS build.

Langere barrel zorgt voor een hogere mondingssnelheid ja, maar dat betekent niet dat een langere barrel per direct verder schiet, dan komt het door de hogere energie niet de barrel. Als je 2 verschillende lengte barrels van hetzelfde merk op dezelfde FPS hebt dan zullen ze na genoeg even ver en accuraat schieten, de kortere heeft zelfs de optie verder te komen vanwege JC/stabielere energie waardes op zwaardere bbs. Het accuraat schieten zit hem ook niet in de lengte, maar eerder in hoe goed de afwerking van de barrel is, gezien een bb over de bovenkant van de loop rolt en het dus belangrijker is hoe consistent de diameter van de loop is. Voor de rest is eigenlijk het aanbrengen van hop op de bb en consistentie van de druk die achter de bb wordt gezet ook heel belangrijk.

Het vergelijken met real steel is leuk maar betreft de werking en spel regels in airsoft gaat dit totaal niet op dus probeer het daar niet mee te vergelijken. Voor de open skirms hoef je niet over de replica na te denken voor de DMR rol, maar een stubby M4 DMR met een scope en drum mag wordt meestal toch wel raar aangekeken.

Ik zou trouwens nog even wachten met een DMR, vanwege twee redenen, een is de waarschijnlijk toch nog weinig kennis over airsoft internals, waarvoor ik je wil aanraden om hier eerst wat meer over te weten te komen en twee is dat de regels omtrent de DMR rol ergens richting het einde van dit jaar gaan veranderen waardoor je mogelijk andere FPS waardes moet aanhouden en mogelijk geen delay meer hoeft.
 
Ik hoor positieve dingen over Gate mosfets. Maar er zijn vast mensen zat hier die je daarmee kunnen helpen.
Maar niet alle modellen hebben de optie voor een 2 sec. delay trouwens. Dus daar moet je wel even goed naar kijken.
 
Insert grote post hier. :D

Persoonlijk ben ik het er niet mee eens met de eerste reden waarom iemand nog even zou wachten (als zij die route toch kiezen (in dit geval ikke) ), vanwege het weinige kennis over airsoft internals. Iedereen zegt iets anders betreft wat iets wel doet en wat iets niet doet, e.g de langere barrel als voorbeeld waar men zegt dat het wel degelijk een verschil maakt in accuratie en de andere zegt weer niet. Dat doet er ook even niet toe in dit geval. Ik ben een groot voorstander van 'al doende leert men'. Als je ergens niet aan gaat beginnen vanwege dat er 'weinig' kennis hebt, vindt ik dit best wel counter productief en geeft het ook geen motivatie om iets technies aan te leren. We zitten in een tijd waar letterlijk alles gevonden kan worden op het internet en winkels op een steenworp afstand liggen om er even langs te gaan voor informatie betreft internals, welke upgrades etc. (Heuijj voor ACN forums!).

Ik heb het inderdaad gelezen dat er veranderingen in komen met de nieuwe regelementen dus wachten is zeker even handig in dit geval, die ik op dit moment ook aan het uitpluizen ben. Maar we zullen wel zien welke veranderingen er door gevoert gaan worden. Maar de veranderingen zoals ik het lees vallen voor de meeste replica's en elke 'klasse'.

Ik wil ook even zeggen dat ik de sport zelf ook niet vergelijk met de Real Steel wereld. Ik was even het woordje mondings snelheid vergeten dus dit was het makkelijkste voor mij om het zo even te omschrijven wat ik bedoelde. Zo te zien is dat gelukt! Ik ben mij er ook bewust van dat het schieten van de afstand niets te maken heeft met de lengte van de barrel.

Volgens mij heb ik ook nergens beschreven dat ik hier van uit ging of dat ik dit dacht. Alleen dat ik er vanuit ging dat dit wel met de naukeurigheid heeft te maken van hoe het projectiel (BB) zijn pad vervolgt als hij de barrel verlaat. In dit geval de inner barrel. Maar schijnbaar zoals jij aangeeft heeft dit ook niets te maken met hoe naukeurig de BB rondvliegt buiten een verhoogde mondings snelheid, waar anderen weer aangeven dat dit wel weer zo is (er is gewoon veel conflictende informatie hier over te vinden). vandaar vraag ik ook om opheldering om zo meer te leren over de internals / wat nu wel een DMR is en wat nu niet. Deze post is ook bedoeld om zo veel mogelijk informatie te verzamelen over wat een DMR nu echt is ( waar we nu achter zijn gekomen! woo). Zodat ik later een goede keuze kan maken of het nu toch iets is om de replica's mee te upgraden (die ik heb gelinked als voorbeeld) of hem toch even te downgraden.

Ik ben persoonlijk van de mening dat de upgrades niet 1.2.3 hoeven te komen en over een langere periode er in gezet kunnen worden. Budget is vaak geen probleem als je niet direct alles in een keer wilt gaan kopen. En dingen langzaam maar zeker er 1. voor 1. er in zet.


Ik hoor positieve dingen over Gate mosfets. Maar er zijn vast mensen zat hier die je daarmee kunnen helpen.
Maar niet alle modellen hebben de optie voor een 2 sec. delay trouwens. Dus daar moet je wel even goed naar kijken.

Ik zal er eens naar gaan kijken! En zo ver ik weet heb je daar gelijk in, ik zag dat sommige mosfets (zoals die in de video van de OP) daar wel de mogelijkheid in had maar daar weer andere op verschillende sites ook weer niet. Het is even afwegen en uitzoeken welke hier nu het beste voor is. Mocht ik toch in de DMR rol gaan springen en er mee gaan sleutelen.

Al vraag ik me nu wel af hoe het zit met DMR's die toch nog die full auto optie hebben op hun frame. Ik ga er vanuit dat hier de Mosfet met de 2 seconde delay is, om er dan ook voor te zorgen dat de schoten op de full auto optie ook echt 2 seconden tussen elkaar zitten zodat zij niet gewoon even lekker dom kunnen sprayen op de hoop dat ze iemand even snel kunnen raken met een grote hoeveelheid BB's die toch nog even 400FPS+ er achter hebben zitten?

Wederom erg bedankt voor de reacties!
 
denk dat je niet vast kunt leggen wat onder een DMR valt.
Je kan voor elk pistool een 3d printed frame laten maken en hem op een m4 laten lijken en er als dmr mee rondrennen.
maar een pistool zo, of bv shotgun, hogere fps laten schieten zodat deze onder DMR valt zou me niet tof lijken.
Dan ben je veel te snel geneigd om hem ook in CQB omgeving te gebruiken.

Volgens mij staat er ergens in het regelement wel een zinnetje dat sidearms zoals pistolen en shotguns onder de 360 fps moet zijn.
Echter als je een andere sidearm hebt en een pistool of shotgun als DMR wilt gebruiken, be my guest.
Zolang de minimale afstand maar gebruikt wordt.

vraag 1: hoe wordt met DMR's omgegaan die er niet uitzien als DMR tijdens event,
wordt door marchal aan begin van dag gezegt welke wapens DMR's zijn die dag?

Vraag 2: hoe weet je als iemand je goed pijn heeft gedaan van 10 meter, of dit een DMR is of niet?
 
Persoonlijk ben ik het er niet mee eens met de eerste reden waarom iemand nog even zou wachten (als zij die route toch kiezen (in dit geval ikke) ), vanwege het weinige kennis over airsoft internals. Iedereen zegt iets anders betreft wat iets wel doet en wat iets niet doet, e.g de langere barrel als voorbeeld waar men zegt dat het wel degelijk een verschil maakt in accuratie en de andere zegt weer niet. Dat doet er ook even niet toe in dit geval. Ik ben een groot voorstander van 'al doende leert men'. Als je ergens niet aan gaat beginnen vanwege dat er 'weinig' kennis hebt, vindt ik dit best wel counter productief en geeft het ook geen motivatie om iets technies aan te leren. We zitten in een tijd waar letterlijk alles gevonden kan worden op het internet en winkels op een steenworp afstand liggen om er even langs te gaan voor informatie betreft internals, welke upgrades etc. (Heuijj voor ACN forums!).

Ik heb het inderdaad gelezen dat er veranderingen in komen met de nieuwe regelementen dus wachten is zeker even handig in dit geval, die ik op dit moment ook aan het uitpluizen ben. Maar we zullen wel zien welke veranderingen er door gevoert gaan worden. Maar de veranderingen zoals ik het lees vallen voor de meeste replica's en elke 'klasse'.

Ik wil ook even zeggen dat ik de sport zelf ook niet vergelijk met de Real Steel wereld. Ik was even het woordje mondings snelheid vergeten dus dit was het makkelijkste voor mij om het zo even te omschrijven wat ik bedoelde. Zo te zien is dat gelukt! Ik ben mij er ook bewust van dat het schieten van de afstand niets te maken heeft met de lengte van de barrel.

Volgens mij heb ik ook nergens beschreven dat ik hier van uit ging of dat ik dit dacht. Alleen dat ik er vanuit ging dat dit wel met de naukeurigheid heeft te maken van hoe het projectiel (BB) zijn pad vervolgt als hij de barrel verlaat. In dit geval de inner barrel. Maar schijnbaar zoals jij aangeeft heeft dit ook niets te maken met hoe naukeurig de BB rondvliegt buiten een verhoogde mondings snelheid, waar anderen weer aangeven dat dit wel weer zo is (er is gewoon veel conflictende informatie hier over te vinden). vandaar vraag ik ook om opheldering om zo meer te leren over de internals / wat nu wel een DMR is en wat nu niet. Deze post is ook bedoeld om zo veel mogelijk informatie te verzamelen over wat een DMR nu echt is ( waar we nu achter zijn gekomen! woo). Zodat ik later een goede keuze kan maken of het nu toch iets is om de replica's mee te upgraden (die ik heb gelinked als voorbeeld) of hem toch even te downgraden.

Ik ben persoonlijk van de mening dat de upgrades niet 1.2.3 hoeven te komen en over een langere periode er in gezet kunnen worden. Budget is vaak geen probleem als je niet direct alles in een keer wilt gaan kopen. En dingen langzaam maar zeker er 1. voor 1. er in zet.

Ik zeg ook niet dat je het niet moet doen, ik zeg alleen dat ik je aanraad eerst wat kennis te vergaren voordat je werkelijk aan de build gaat beginnen, zeker omdat je met dingen komt aanzetten als dat een langere barrel accurater zou zijn, dat heb je waarschijnlijk ergens gelezen en is niet per se jouw eigen idee, maar even als voorbeeld. Ik ben het ook met je eens, al doende leert men, maar het is ontzettend zonde om basis dingen fout te gaan doen terwijl dat niet hoeft. Zeker gezien er inderdaad een hoop info te vinden is online waardoor je dit allemaal kan vermijden.
Ik wil dus eigenlijk met mijn eerste opmerking je mee geven dat ik je aanraad om de komende tijd vooral een hoop dingen te gaan lezen over alles omtrent upgraden en gewoon vragen te blijven stellen, zodat je de basis info hebt (winkels zijn niet de beste source omdat zij ook altijd iets willen verkopen en dus biased zijn). Hierin zul je mogelijk ook tegenstrijdige dingen lezen, maar je komt er vaak snel genoeg achter dat als je van de ene kant het vaker hoort dat over het algemeen eerder klopt dan vice versa en zeker als je weet wat de juiste bronnen zijn.

Bij deze zal ik dan voor je de fabel uit de wereld helpen, dat een langere inner barrel bijdraagt aan accurater schieten :). Een te lange inner barrel kan zelfs negatief werken, gezien een AEG niet genoeg volume in zijn cylinder heeft voor hele lange barrels (lees 500+mm), waardoor de bb zelfs al weer afremt in de inner barrel. Ik heb mensen gezien die pistol M4's hadden gebouwd en super accuraat konden schieten en dan praten we over 100mm lengte barrels. De krytac vector heeft bijvoorbeeld een 130mm barrel en zal na upgraden ook laser beams schieten. Het belangrijkste aan een barrel is hoe consistent de diameter is, daarom dat EDGI zo goed is omdat ze hun barrels nog na polijsten.

Upgraden in stappen werkt niet goed, omdat je dan elke keer mogelijk ook weer andere dingen moet aanpassen, zoals een nozzle vervangen kan leiden tot een hogere FPS die je mogelijk net over het limiet heen trekt of een andere piston kan je AOE verpesten en als je de AOE op de ene cylinderhead hebt gecorrigeerd en dan die vervangt moet je dat ook weer overdoen. Je kan natuurlijk wel een groep in stappen upgraden zoals eerst de bucking, nub, barrel en hop up en later dan de gearbox air seal componenten.

Dus nog in kort blijf gewoon lekker vragen stellen, neem zoveel mogelijk info op als je kan in de vorm van forums, video's en andere media en schrijf maar op papier of digitaal een lijstje uit met upgrades en dan geven we hier er wel feedback op of tips. Je zal wel begrijpen dat ik ook van techen houd XD, anders nam ik niet de tijd voor ellen lange posts. Wil je dus vooral helpen en zorgen dat je straks een zelf gebouwde DMR hebt waar je trots op kan zijn :).

Wat betrouwbare bronnen:
- Airsoft teching Q&A op fb, komt een hoop vragen van noobs langs, misschien later handig gezien de antwoorden niet altijd kloppen, maar ook hier geld als een grote groep iets zegt is dat meestal de correcte info.
- Theairsofttech, gewoon goede channel qua info en guides ook een mod op de FB pagina
- Legacyairsoft, zelfde als theairsofttech, vooral high speed airsoft builds, maar wel interessant om te kijken.
- Airsoftsniperforum, veelal info over snipers maar er zijn ook wel dedicated sub forums over DMR's.
 
Ik zeg ook niet dat je het niet moet doen, ik zeg alleen dat ik je aanraad eerst wat kennis te vergaren voordat je werkelijk aan de build gaat beginnen, zeker omdat je met dingen komt aanzetten als dat een langere barrel accurater zou zijn, dat heb je waarschijnlijk ergens gelezen en is niet per se jouw eigen idee, maar even als voorbeeld. Ik ben het ook met je eens, al doende leert men, maar het is ontzettend zonde om basis dingen fout te gaan doen terwijl dat niet hoeft. Zeker gezien er inderdaad een hoop info te vinden is online waardoor je dit allemaal kan vermijden.


Ik wil dus eigenlijk met mijn eerste opmerking je mee geven dat ik je aanraad om de komende tijd vooral een hoop dingen te gaan lezen over alles omtrent upgraden en gewoon vragen te blijven stellen, zodat je de basis info hebt (winkels zijn niet de beste source omdat zij ook altijd iets willen verkopen en dus biased zijn). Hierin zul je mogelijk ook tegenstrijdige dingen lezen, maar je komt er vaak snel genoeg achter dat als je van de ene kant het vaker hoort dat over het algemeen eerder klopt dan vice versa en zeker als je weet wat de juiste bronnen zijn.


Bij deze zal ik dan voor je de fabel uit de wereld helpen, dat een langere inner barrel bijdraagt aan accurater schieten
M_QzLavSHy-MeQnsOT7JB5NRGHF9R39X5JUEJ8uMvJ00snAdr_AO6QMQrZjD1xbM8hL13ZdJCbhgpZg9iFotBrCmzujzvlpfQfHtBnLsqv7VgY6O7qv94LHE9OlIUvq2xMPC1Gvx
. Een te lange inner barrel kan zelfs negatief werken, gezien een AEG niet genoeg volume in zijn cylinder heeft voor hele lange barrels (lees 500+mm), waardoor de bb zelfs al weer afremt in de inner barrel. Ik heb mensen gezien die pistol M4's hadden gebouwd en super accuraat konden schieten en dan praten we over 100mm lengte barrels. De krytac vector heeft bijvoorbeeld een 130mm barrel en zal na upgraden ook laser beams schieten. Het belangrijkste aan een barrel is hoe consistent de diameter is, daarom dat EDGI zo goed is omdat ze hun barrels nog na polijsten.


Upgraden in stappen werkt niet goed, omdat je dan elke keer mogelijk ook weer andere dingen moet aanpassen, zoals een nozzle vervangen kan leiden tot een hogere FPS die je mogelijk net over het limiet heen trekt of een andere piston kan je AOE verpesten en als je de AOE op de ene cylinderhead hebt gecorrigeerd en dan die vervangt moet je dat ook weer overdoen. Je kan natuurlijk wel een groep in stappen upgraden zoals eerst de bucking, nub, barrel en hop up en later dan de gearbox air seal componenten.


Dus nog in kort blijf gewoon lekker vragen stellen, neem zoveel mogelijk info op als je kan in de vorm van forums, video's en andere media en schrijf maar op papier of digitaal een lijstje uit met upgrades en dan geven we hier er wel feedback op of tips. Je zal wel begrijpen dat ik ook van techen houd XD, anders nam ik niet de tijd voor ellen lange posts. Wil je dus vooral helpen en zorgen dat je straks een zelf gebouwde DMR hebt waar je trots op kan zijn
zTJBglEnrf9q5VY1s5sY8q47UdAiiM5Kj05Y1COq42O8Pu-TmSfsev_NLZ4BevIue0kfzMd3dIfF0M01Fw73qQQSQAK53V094XwoaHE8sidoO9JujemAoKrWbYZDbiQkLMxqzz_J
.


Wat betrouwbare bronnen:

- Airsoft teching Q&A op fb, komt een hoop vragen van noobs langs, misschien later handig gezien de antwoorden niet altijd kloppen, maar ook hier geld als een grote groep iets zegt is dat meestal de correcte info.

- Theairsofttech, gewoon goede channel qua info en guides ook een mod op de FB pagina

- Legacyairsoft, zelfde als theairsofttech, vooral high speed airsoft builds, maar wel interessant om te kijken.

- Airsoftsniperforum, veelal info over snipers maar er zijn ook wel dedicated sub forums over DMR's.



Het is ook zeker het plan om mijzelf eerst even goed in alle informatie in te lezen. Desondanks ik erg veel van leren hou / sleutelen hou. Vind ik het toch leuker om niet direct ergens geld in te gooien zonder dat ik er enig verstand van heb of mezelf er voldoende heb ingelezen, dat ik er comfortabel genoeg ben om mezelf in het diepe te gooien, volgens mij is geld verspilling niemands hobby :p . Ik denk dat het zelfs tot een punt is waar ik teveel informatie probeer te vergaren dan eigenlijk nodig is.

Cross reference is iets wat ik ook maar al te graag doe, zoals je zegt (waar ik het ook mee eens ben) winkels proberen je het liefste hun spullen te verkopen, en sommige willen dan nog wel eens iets zeggen waardoor een product geweldig lijkt zodat jij ze koopt. (vaak genoeg gehad met 3D printers, iets wat ook snel in de prijzen kan lopen..foutje bedankt.)

Het is in ieder geval goed om te weten dat het fabeltje van de barrel lengte niet waar is. Top bedankt daarvoor! Ik heb ook even gekeken en merkte al gauw dat de mensen die dat zeiden ook vaak webshops hebben waar ze producten proberen te verkopen. Iets waar ik toch even niet zo goed naar heb opgelet als ik had moeten doen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bedankt voor de tip betreft het upgraden in stappen! Dan lijkt het voor mij toch handiger om dingen in groepen te upgraden. Dat klinkt naar mijn idee toch wat aantrekkelijker dan direct alles er in een keer uit te gooien en nieuw spul er in te zetten. Ik ben er ook alleen maar blij mee dat je zo uitgebreid feedback geeft! (al denk ik dat ik dit toch..misschien beter in de tech sectie van de forums heb kunnen zetten. Oops!). Ik heb ondertussen al een stel documenten opgeschreven met mogelijke upgrades, onderdelen die ik nodig heb (ook op papier zelf. Het is nog net niet zo dat mijn hele muur vol hangt met sticky notes.)

Ik zal me zeker eens gaan verdiepen op de referenties die jij neer hebt gezet, wederom super bedankt!
 
Ik wil even beginnen met het zeggen van : Top! Thanks voor de snelle reacties al!

Heb ik het correct that DMR’s strikt gezien alleen AEG’s / GBB etc zijn? En dat een Bolt action er niet onder valt en neergezet word als een sniper? Ik zie op youtube en het internet vaak dat mensen AA’s zoals de SVD een DMR noemen, hierbij neem ik dan ook even de A&K SVD even als voorbeeld. Want deze heeft twee versies, eentje wat een Bolt action SVD is en eentje wat een AEG SVD is (deze heeft volgens mij ook de full auto optie er op zitten).

Moet ik er dan vanuit gaan dat de AEG SVD (bijvoorbeeld) geclassificeerd word als een DMR? Ik zie namelijk dat veel SVD’s, zoals die van CYMA, Real sword etc gebruikt worden voor DMR platformen, terwijl (als ik me niet vergis) de Real Steel gebruikt wordt als een Sniper. Ik heb even naar een lijstje gekeken voor dingen die er bij gevoegd worden meestal bij DMR builds en dat valt mij nog op zich best wel mee qua prijsklasse.




Oh? Ik ging er vanuit dat het net zoals bij de Real Steel vaak zo was dat een Langere barrel betekende dat het projectiel meer tijd heeft om een hogere snellheid te behalen en ook 'langer' op het pad gehouden word. Ik ging er vanuit dat dit ook zo was bij airsoft apparaten (correct me if I am wrong though!) Betreft de 2 sec delay vraag ik me dan ook af, heb jij misschien (of iemand anders) een tip betreft een mosfet die ik hiervoor kan gebruiken? Ik neem aan dat er mensen zijn die hier een DMR hebben en ook er voor kiezen om deze 2 sec delay er in te zetten. Al..denk ik dat dit gauw de kant op naar de Techniese hulp sectie van het forum gaat.




Ik ga er vanuit dat de 5.56 chamber gaat over de grote van de Real Steel projectielen?

Dus zo ver ik het lees zijn de enigste restricties die hier op zitten betreft een DMR de FPS limieten en toch bij sommige velden die 2 sec delay. En voor de rest ligt het puur aan de organisaties hier in Nederland wat zij zien als een DMR? Aan de ene kant is dat wel erg handig dat je die vrijheid er in hebt, maar aan de andere kant ook best wel erg lastig om te zien van wat je er nu eigenlijk voor moet hebben hier in Nederland zelf. De meeste videos op youtube die je ziet zijn al gauw van Milsims in de US en spelers in landen waar de spellen gewoon een stuk groter zijn dan ons kleine kikker landje. (Laten we maar niet over de mensen formalig soviet landen hebben, die spellen daar zijn geweldig gestoord van wat ik zie haha.)

Heb zelf een A&K SVD bolt action, en moet zeggen dat ze wel erg goed presteert voor de prijs. Heb d'r nu onlangs een maand of twee geleden pas geupgrade met een prommy bucking en barrel, en een stalen cilinder (hop up unit was al gedaan). Ook goed ingesmeerd en daardoor rackt de bolt erg makkelijk. Deze kan stock nogal stroef zijn, dus insmeren met kogellagervet is wel echt een aanrader.

Ze schiet 460-465 fps gemiddeld en gebruik zelf .40 dat werkt voor mij het beste (voorheen .36). En ondanks dat ze volgens de regels een Sniper is, gebruik ik dr wel als DMR. Mede door mijn speelstijl, en de soepele bolt kan je de A&K SVD makkelijk als DMR gebruiken. En gezien het platform zelf niet duur is, en de upgrade parts trouwens ook. Is het in mijn mening een goede keuze ;)

Veel succes en plezier in je zoektocht naar een DMR. Ik zie dat je al goed op weg bent geholpen door @Rebelattack & @bvdzeeuw ^^
 
  • Leuk
Waarderingen: Sacramentum
een dmr is eigenlijk een fun groep binnen airsoft in nl
heel veel builds
toegankelijk voor een paintball speler
het is een buitenbeentje maar niet verkeerd

om een echt goede dmr te maken ben je wel wat kwijt
ga je kijken naar de regels dan vinden sommige velden 2sec vertraging(dus een max van 30rpm) een must
sommige velden zeggen joh op 2sec vertraging mag hij even hard schieten als een sniper
en je heb nog de 450 geen vertraging velden en die vind ik zelf het leukst omdat je dan snipers in check kunt houden en een ondersteuning bied aan peletons plus het is een groep die niet zo veel met jc doet over het algemeen
en dat is ook wel leuk:)
zie hem als een buitenbeentje binnen airsoft want zo snel vind je ze niet:)
 
@Sander wellicht speelt een paintball speler veel single shot en denkt hij de dmr is ook single shot en voelt hij zich erin thuis kan toch?

@Rebelattack ik refereer naar de standaard v2/v3 ombouwingen die je op fb nu ziet
niet de sr25
 
Daar kan het ook prima op, maar de meeste maken meestal langere rifles als DMR en stoppen daar ook vaak een even lange inner barrel in, maar als je gewoon een kortere barrel in zulke setups zou drukken met een type 0 cylinder dan lukt het ook wel. Ik moedig het niet aan maar het kan zeker wel.
 
true same here moedig ik ook niet aan blijft het bij kleine beetjes sure no problem
word het een grotere creep
dan schiet het niet echt op
 
true same here moedig ik ook niet aan blijft het bij kleine beetjes sure no problem
word het een grotere creep
dan schiet het niet echt op

Dit gaat dus totaal niet werken, je moet harde grenzen trekken, je kan niet zeggen een beetje wel maar een hoop niet en als je zegt oh je mag een beetje creepen en je geeft daar een waarde aan, dan kan ik je garanderen dat alsnog iedereen tegen die grens aan gaat zitten.
 
[USER]Sander[/USER] wellicht speelt een paintball speler veel single shot en denkt hij de dmr is ook single shot en voelt hij zich erin thuis kan toch?
Dat is onzin. Als jij gewoon discipline hebt en goed kan richten heb je geen autofire nodig. Ik heb 2 aeg's die full auto kunnen, maar speel alleen singelshot omdat ik kan richten en totaal niet van spray-and-pray ben. Ook heb ik 1 dmr en daarmee schiet ik dus ook singel. Maar om de zelfde reden: ik kan/durf te richten.
 
Ik snap ook niet echt waarom paintbal hier bij word gebracht. Ik had alleen de vraag wat een DMR nu precies een DMR maakte. Niets met paintpal of wat dan ook (ook nog nooit gedaan, leek me altijd gewoon helemaal niets). Maargoed, na effe ziek te zijn kan ik even weer zitten en alles door lezen, bedankt voor alle reacties! T'is nu een stuk duidelijker geworden.