Weg met de PANG regel!!

Peter Boudewijn

Well-Known Member
29 sep 2016
843
588
Trophies
19
Van mij mag de pang regel echt afgeschaft worden!

Zo dat is eruit :p

Afgelopen weekend weer zo'n meer dan twijfelachtig gevalletje... ik zit door de struiken op de tegenstander te schieten en hij op mij, door de begroeiing komen van beide de BB's niet op de plek waar je ze wel wilt hebben (op de ander natuurlijk!) echter zat hij direct achter de struiken en voor mij waren deze een meter of 3 verder weg, neem hierbij de dikte van de struik mee en je zit al snel op 5 meter, dus gewoon schieten!! Anders heb je direct al een discussie...

Echter op een gegeven moment heeft hij blijkbaar het geniale idee om door de struiken heen te springen, hiermee dus zeker binnen 5 meter te komen en te pangen... om eerlijk te zijn was ik het hier niet helemaal mee eens, heb m'n hit gepakt hoor maar het voelde niet goed... als hij namelijk niet had mogen pangen had hij waarschijnlijk nooit z'n replica zo kunnen richten dat hij werkelijk een bb op mij kon laten landen aangezien ik wel grotendeels achter een boom zat, echt nu wees de replica in mijn richting en dat is dan voldoende...

Overigens is het excuus voor letsel etc. naar mijn idee onzin! Gisteren is er ook iemand een tand verloren die gewoon vanaf de toegestane afstand beschoten werdt, maar buiten een bril geen verdere gezichtsbescherming droeg.

Wij hebben eerder zonder pang regel CQB gespeeld en dat ging perfect! Heb toen minder headshots gehad als op de gemiddelde skirm buiten... ja je voelt het, ja je hebt een paar dagen een plekje... maar kom op hé we spelen airsoft, geen Ping Pong! (Waar overigens helemaal niks mis mee, voordat ik de hele Ping Pong community over me heen krijg...)

Groet,
Peter

Niet fukken met tafeltennis! :o :P

Maar soms deel ik je idee inderdaad. Zeker als mensen lopen snelvuur pangen of beweren dat je niet mensen op een normale snelheid mag pangen en dan hun hit ook maar niet nemen, of dat ze zeggen dat je replica niet 101% gericht stond en dat het dan maar niet telt...

Echter, aan de andere kant heb ik ook geen zin om door speedsofters op 2m helemaal de ziekte te worden geschoten omdat ze minimaal tien bb's op je moeten schieten om zeker te zijn dat er eentje raak is.

Echter, aan de andere kant heb ik ook geen zin om door speedsofters op 2m helemaal de ziekte te worden geschoten omdat ze minimaal tien bb's op je moeten schieten om zeker te zijn dat er eentje raak is.

Overshoot heb ook zo'n broertje dood aan... als je zoveel twijfel hebt over je eigen schietkunsten moet je eerst naar de opticien voor een bril of lenzen en dan wat target practice voordat je veld in gaat... beetje zelfde verhaal als met de hoge ROF uit het andere topic.... de real steels zijn doorgaans ook niet in staat om ze snel zoveel lood weg te pompen...

Bij Ghist Town was pangen optioneel. Werd niet vaak gedaan, maar een schot van 30 cm afstand op je kruis had ik toch liever als pang gehad. Zeker nadat ik hem eerst had gepangt toen hij de hoek om liep en IN de loop van mijn m4 keek van een cm of 2 afstand.

De uitzondering bevestigd altijd de regel natuurlijk, maar ik merk het zelf en zie het op het veld, te vaak, gebeuren dat er redelijk kansloze discussies ontstaan, of een hoop frustratie "ga je hem nog nemen, of moet ik je wel echt afschiet" "hee, hee, HEE IK PANG JE NU AL EEN KWARTIER HOOR!!" Doe mij er dan maar gewoon 1 op m'n vest of been ofzo... bedoel iedere fatsoenlijke replica moet in staat zijn om op zo'n afstand met enige nauwkeurigheid te schieten... hopelijk heeft de man/vrouw achter de replica dan het fatsoen en de discipline om op een fatsoenlijke plek te mikken...

Kleine aanvulling: heb het dan natuurlijk wel over replica's die <360FPS schieten :p

Groet,
Peter

Mhm ik snap wel dat je bij cqb geen pang regel wil in zoon geval lijkt het mij ook niet erg practies

Maar voor op de wat ruimere buiten velden zie zou ik zegen waarom niet het blijft spel.
Als iemand je weet te besluipen op zoon veld dan verdien je die pang toch gewoon;)

Afgelopen weekend in een huisje iemand uitgeschakelt met de pang regel. En vervolgens om een andere hoek een gelijktijdige pang met een 2de persoon van dat team. Alebij netjes de hit genomen en klaar. Had ik hier gewoon geschoten had ik waarschijnlijk ook de 3de persoon gehad die daar nog stond omdat ze me niet oversuidelijk haden gehoord. Maar op die afstand was dat niet bepaald pretig geweest

Don't be an asshole

Dit inderdaad.
Dit is de eerste keer dat ik op bunkerhill was gebeurt.

Bij bunkerhill heb je als je van de safety afkomt gelijk een gebouw rechts voor je.
Je kunt om dat gebouw heen lopen en er staat een soort muur in u vorm achter. Wat ik niet wist is dat je vanaf de andere kant gewoon (schuin zoals een bunker) er tegen op kan lopen en van boven af mooi alles kan overzien.
Ik sneak dus achter dat gebouw langs toen ik schuin boven me ineens *pang* hoor.
Staat daar iemand met een m249 boven op op ongeveer 7 meter.

Ja ik had mijn "pang" niet hoeven pakken.
Maar oh wat was ik blij dat hij pangde en niet vol auto het vuur had geopend.

Moraal van het verhaal : het is een gentlemans game en gebruik je verstand..

Als er een stand off is : gewoon schieten, maar als ik iemand niet zie of iemand heeft mij niet gezien kan een pang volstaan.

In 1e instantie zal het een hoop 'Ik was eerder met pang roepen' oplossen, maar ik denk dat een hoop airsoftspelers niet klaar zijn voor een spel zonder deze regel. Er zijn er genoeg zonder discipline. Gelukkig zijn er veel gentlemen, maar niet iedereen heeft het verstand om gericht te schieten en een beetje te kunnen nadenken in het heetst van de strijd.

Ik ben het eens met Peter Boudewijn ik neig ook naar stoppen met dat pang gebeuren , mijn side arm doet overigens een nette 280 fps dus van een paar meter aftand op je vest zet weinig zoden aan de dijk , een schot op mijn been ach ja au inderdaad maar het is inderdaad nu eenmaal airsoft .

Zo heb ik iemand wel eens gepangd op meer dan 5m omdat hij z'n hoofd ergens boven uit stak en ik met replica en al in de aanslag stond.
Hij begon meteen te protesteren dat de afstand te groot was, maar toen ik hem zei dat het een pang was of een paar bb's midden in je gezicht van dichtbij draaide hij wel bij.

• Leuk
Waarderingen: Peter Boudewijn
Afgelopen zaterdag Bij Ghost Town ook weer een aantal pangs gegeven en genomen, het blijft situatie-afhankelijk.
Ik stond in één van de houten keten met m'n shotgun op de deur-opening gericht, hoor ik achter me 'pang' en staat inderdaad een HPA-pistool op een meter afstand door een raam op m'n rug gericht. Ik was uiteraard blij dat hij van die afstand niet schoot.

Later stond ik zelf in een bouwkeet op een tegenstander te richten (meter of 5-6 weg) die net z'n flash mag aan het laden was (touwtje trekken dus) en roep een paar keer 'pang' zonder resultaat. Uiteraard daarna een kort salvo zijn kant op, wordt hij boos dat ik 'm beschiet terwijl hij geen kans heeft om terug te schieten! Wat wil je dan kerel...

Ik heb hier bij Wild Mountain ook zon irritante situatie over meegemaakt. Iemand die stond te beppen met de vorige pang die niet goed ging, ik die binnenkom en hem pang terwijl hij terloops zijn replica richt en dan tegen mij zegt dat ik niet goed gericht had en mistte (terwijl ik in schiethouding aankwam vs replica op een arm liet leunen). Gelukkig heeft hij instant replay zodat hij zag dat ik er net een cm naast zat.... ;) Terwijl het een courtesy is, als je naar elkaar richt het voldoende moet zijn, dus klaar! Heb het overigens nog nagekeken op de GoPro, beide zaten er naast. Heb toen omdat dat toch echt de laatste druppel was er een marshall bij gehaald.

Aaaaannyway! Pangen blijft vaak gezeik inderdaad. Vooral wanneer je in een hinderlaag ligt en er twee tot drie gasten langskomen. Ook al pang je met een seconde er tussen, neemt vaak één iemand maar zijn hit. Want je pangde die gast voor mij toch? Het vol automatisch PANGPANAPAGPOANGAGANAGNAGPANG waar ze op Bunker Hill mee demonstreren, gebeurd (ook daar) iedere skirm en is ook niet tof.

Het open laten of je het mag gebruiken als courtesy is ook weer geen oplossing. Wat als ik schiet, en hij pangt omdat ie denkt dat ik pijn ga krijgen als hij schiet? Grappig genoeg is ook mijn ervaring dat er nu ook al iedere skirm tanden weg geschoten worden (iets overdreven ;) ) terwijl er gewoon een pang regel is.

Dus dan toch maar gewoon schieten in plaats van pangen?

• Leuk
Schiet als de situatie het toelaat en schiet dan zo laag mogelijk.
Het liefst op iemands schoenen als het binnen de 5 mtr zone is.o_O
Pang als je denkt dat je in die situatie iemand onterecht een pijnlijk moment gaat geven.(bijv.als diegene zijn voeten niet in de vuurlinie staan;))

Ik weet het; als "rookie" in de sport zal je gerust in het heetst van de strijd weleens tegen een vergissing oplopen.
Of door jezelf of door een tegenstander.:rolleyes:
Het gebeurt ook de ervaren spelers nog wel eens.(zoals bij mij:oops:)

Maar blijf hoffelijk en pro.:cool:
Dan heb je een kromme situatie al grotendeels in je voordeel terug gebogen.:)

Tussen de regels door lees ik dat iedereen gelukkig/helaas hetzelfde ervaart :)

Natuurlijk ben ik ook "blij" als ik gepanged wordt in een situatie waarbij de tegenstander mij gegarandeerd geraakt had (bij het omkomen van een hoekje, als iemand je besluipt, dat soort dingen) maar als iemand er misbruik van maakt of als er weer een kansloze discussie wordt gestart ben ik er wel een beetje klaar mee.

Begrijp me niet verkeerd, dit zijn incidenten natuurlijk en gelukkig komt het niet continu voor. Maar dat zijn dan wel de momentjes waarvan ik denk, welke ....... heeft de pang regel ingevoerd!

P.s. de pangregel staat als discussiepunt op de agenda van de NABV heb ik inmiddels begrepen ;)

Groet,
Peter

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Pietjepuk123
Ik ben er eigenlijk voor dat Marshalls een soort van opleiding krijgen, er meer Marshalls per veld komen en op die manier de " courtesy rule" hanteren.

Nu merk je dat Marshalls ook niet altijd in durven grijpen of onderling geen duidelijke afspraken hebben (bunker Hill).

Bij BH werd ik van een halve meter door een sniper (wel met zn sidearm) in mijn nek geschoten. Hij wou zijn plek niet verhullen aan eventuele andere enemies en schoot daarom maar... Snap ik, maar schiet dan in godsnaam op mijn vest of schoen inderdaad en niet van achter in mn nek. Heb hem even duidelijk gemaakt wat ik van vond en dat hij ook mooi terug mocht gaan naar zijn spawn.

Komt er op neer dat er punten voor en tegen zijn mbt het afschaffen van de pangregel. Nogmaals, ik denk dat meer Marshalls die goede instructies hebben gehad hier wel een bijdrage aan kunnen leveren in het "opvoeden" van sommige airsofters.

• Leuk
Waarderingen: Jan en Peter Boudewijn
Uit schrik reactie heb ik vaker op iemand van dichtbij geschoten en geraakt. Meestal op het vest, want op de benen doet meer pijn (is mijn ervaring).
Ik wordt iedere skrim wel eens gepangd, maar er mag van mij ook geschoten worden. Is wel zo realistisch.
Ik merkte wel dat ik vaker achter iemand of een hele groep terrecht kwam en die niet neer wou schieten. Dus heb mij een dummy knife gekocht en kan niet wachten om die voor het eerst te gebruiken (een tik op de schouder is the way to go als ik het goed heb).

• Leuk