Western Arms 1911 Kimbers, een dubbel review

Oddball

Well-Known Member
27 jun 2014
1.057
871
Trophies
16
In de door mij geschreven review van de Western Arms (hierna WA) Beretta M1934 had ik een toekomstige WA 1911 review aangekondigd. Nu is de deze er. En het is niet een review van 1 WA 1911. Nee ik doe er 2 tegelijkertijd. De 1911's waar we het over hebben?

Kimber Eclipse Custom 2
en
Kimber Pro TLE 2

1PyOPBP.jpg


De pistolen zijn door mij aangekocht bij de winkel van Western Arms zelf die te vinden is in de wijk Shibuya van Tokyo, Japan. Prijzen waren 37000 yen voor de Eclipsen en 41000 yen voor de TLE + 10% japanse btw.
Western Arms is een producent die hier in Europa vooral bekend is van hun M4 (systeem). Echter is WA begonnen met en is hun kern activiteit nog altijd het produceren van airsoft replica's van handvuurwapens, waarvan het merendeel bestaat (maar zich niet beperkt tot) uit modellen van het type 1911.

UNBOXING

De dozen zijn allebei hetzelfde en niet echt superspeciaal (behalve dan dat ze van WA zijn). Bruin met het logo van WA erop en wat teksten over leeftijd e.d.

paeYhCc.jpg


Op de zijkant van de doos zit een sticker met een beschrijving van de inhoud begleidt door plaatjes van de pistolen. Tevens zit op beide dozen een sticker van de ASGK dat garandeerd dat de replica's voldoen aan de Japanse wetgeving met betrekking tot airsoft..

M34xNNb.jpg


In beide dozen vinden we een mapje met papierwerk, zakjes met bb's, de pistolen in een plastic zak samen met een barrelplug, waarschuwingslabel aan de trekkerbeugel. De Eclipse komt tevens met een tool voor demontage en de TLE komt verder met een zakje die de bijgeleverde demper bevat.

pEP1aBd.jpg


Verder is het het waard te vermelden dat 1 van de handleidingen nog de 2006 versie was en de ander de nieuwere 2016 versie (met doelwit achterop afgerukt)
 
Laatst bewerkt:
DE PISTOLEN ZELF

De pistolen uit de doos halende valt meteen het lekker zware gewicht op. De pistolen wegen dan ook, zonder magazijn (dat zelf 198 gram weegt) 847 gram voor de Eclipse en 775 gram voor de TLE (met magazijn dus respectievelijk 1045 en 973 gram)
Beide pistolen bezitten een enkele thumbsafety aan linkerkant en zijn dus (in principe) rechtshandig

Qi7GnRF.jpg

fIPMlxq.jpg

leOY5B5.jpg


De markeringen op de pistolen zijn redelijk standaard. Door de two-tone afwerking van de Eclipse zijn ze daarop echter wel beter zichtbaar en leesbaar. Aanbrenging is bij beide pistolen zeer mooi en diep gedaan.

msOZQF4.jpg

94mkmwO.jpg

cR0hEPD.jpg

azppxit.jpg


Op de kamer is op een mooie manier het kaliber van de real steal gegraveerd te weten .45 acp (op de tekst "asgk" na zijn er verder ook geen markeringen terug te vinden die naar airsoft verwijzen)

gt47aKk.jpg


Ik was nog vergeten te melden dat de Eclipse een zogeheten "goverment" formaat 1911 is en de TLE een "commander" formaat is. De verschillen in lengte zijn op onderstaande foto goed te zien.

3w6uIhz.jpg


De sights zijn mooi gemaakt en zitten zonder enige wobble bevestigd. De Eclipse is echter voorzien van een voor mij beter vizier danzij de 3 witte dots, in tegenstelling tot een enkele dot op de korrel bij de TLE.

d8W55bA.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Peter, Sadiek en Sander
DE TECHNISCHE KANT

Nu we het uiterlijk van de pistolen besproken hebben kunnen we het hebben over het technische gedeelte.
WA pistolen zitten wat complexer in elkaar dan bv een Tokyo Marui (TM). Daarom wil ik met jullie even de explosie tekening uit één van de handleidingen delen

Xq8MnOF.jpg


De demontage van een 1911 moet voor een ieder die ook maar een beetje bekend is met pistolen geen geheim meer zijn. Magazijn eruit, slede naar achteren, slede op goede positie, slide lock eruit drukken, slede naar voren laten glijden.

j9wULtJ.jpg


Een mooi detail om even te laten zien is dat de beide slide locks voorzien zijn van rollers. Hierdoor lopen de slede wat soepeler met minder slijtage. Tevens is het het vermelden waard dat de slide lock van de Eclipse iets langer is waardoor er totaal geen hulpmiddel nodig is om deze uit het pistool te drukken. Een erg groot pluspunt vind ik zelf.

NtaDKdT.jpg


Gaan we de sledes verder demonteren dan zien we beide pistolen voorzien van full length guide rods gemaakt van metaal. De TLE is, in tegenstelling tot de Eclipse, niet voorzien van een van een barrel bushing. Dat heeft deze, door de naar voren toe steeds dikker wordende outer barrel, ook niet nodig.
De kamers zijn van een plastic met zeer hoog metaalpoeder gehalte en de outer barrels zijn van metaal.

EyEjuVr.jpg

6qGRCva.jpg


De outer barrels zijn van de kamers afschroefbaar en als voorbeeld heb ik dat gedaan bij de Eclipse. Wat opvalt is het mechanisme wat WA hier bij gemaakt heeft. Ik weet niet precies wat het doet maar ik denk dat het dient om de stabiliteit van de inner barrel ten opzichte van de outer barrel te verhogen. De inner barrel is een 6.03 kwaliteits precision barrel. De hop up is, zoals bij WA pistolen gebruikelijk een vaste hop. Na inschieten is het echter een zeer nauwkeurig pistool.

cfDaYak.jpg


Graag zou ik ook nog een detailopname van de guide rods delen. Deze zijn gemaakt van een mooi metaal en standaard al voorzien van een buffer rubber.

BJMWNkN.jpg


Als laatste wil ik jullie nog een bovenaanzicht van de frames geven. Hierbij valt vooral op hoe gladgestreken de internals zijn.

nsBSaKY.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Peter, Sadiek en Sander
HET MAGNA SYSTEEM

Hoewel het verhaal wat nu volgt ook bij de technische kant zou kunnen horen wil ik er toch graag een apart hoofdstuk aan wijden. Het is tenslotte iets waarmee WA zich onderscheidt van de vele andere merken op de markt.
Het magna systeem zorgt ervoor dat ondanks het gebruik van zwak gas (In Japan gebruikt men enkel 134a/144a gas) de pistolen toch nog een zeer goede kick geven. Tevens is het een zeer efficient en ook consistent systeem.

Kijken we door het gas inlaat gat van de nozzle zien we al meteen dat we hier met iets anders als een TM/WE/KWA te maken hebben.

F4ani9g.jpg


Pas als we de explosietekenig erbij nemen zien we hoe radicaal anders de techniek aan de binnenkant is
Ik ben geen expert dus het volgende zijn vermoedens:
Wat ik denk dat het systeem doet is het gas veel rechter en minder vrij vloeiend naar de bb geleiden. Tevens is het systeem voorzien van een zeer goed sealing wat leid tot een mooie kick. Dit levert tevens een heel mooie efficiëntie op.

jJNZRTW.jpg


Het 2e deel van het magna systeem bevindt zich in de manier waarop men het magazijn geconstrueerd heeft. Deze techniek richt zich voornamelijk op consistentie maar zal vast ook aan de efficiëntie bijdragen.
Hoe doen ze dat dan?
Op de magazijnen zitten een extra schuivend onderdeel bij de gas release valve. Wat hier gebeurt is dat deze "schuif" (om het zo maar even te noemen) bij elk schot naar boven schuift en voorkomt dat de valve terugschiet en dus stopt met gas doorlaten. Op het moment dat de slede naar achteren slaat drukt deze een pin in die dan weer de schuif terug naar beneden drukt waardoor de valve weer dicht kan klappen. Ik vertel verder na de foto's

De schuif in beide standen
jevxITF.jpg


Het onderdeel wat de schuif naar beneden drukt en een keer in een stand waarbij de valve niet geblokkeerd wordt.
NYolHqE.jpg

RHKdbSv.jpg


Wat voor effect heeft dit nu precies?
Iedereen die ooit een slow motion opname van een GBB airsoftpistool heeft gezien is het vast wel opgevallen dat de nozzle pas veel later naar achteren schiet als de slede (deze blijft als het ware vaststeken in de hop up kamer).
Het door WA toegepaste systeem heeft de volgende effecten:
- Doordat de valve tegengehouden wordt door de schuif wordt deze bij elk schot exact even ver open gezet
- De valve en hamer kunnen niet tegen elkaar aanveren door de druk vanuit het magazijn
- Doordat de terugslag van de slede bepaalt wanneer de valve weer dicht kan sluit deze ook iedere keer weer op exact dezelfde positie waardoor elk schot voldoende gas krijgt.

Al met al zorgt dit ervoor dat zelfs als de druk in het magazijn lager wordt dat het pistool blijft functioneren.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Peter, Sadiek en Sander
SHOOTING

Voor een shooting video verwijs ik naar het volgende filmpje van MachSakai
Dit omdat ik zelf niet in staat ben een fatsoenlijk filmpje te maken.
Wat ik wel kan zeggen is hoe het voelt om met deze pistolen te schieten (dat doen ze namelijk exact hetzelfde)
Allereerst is de trekkeractie domweg goddelijk soepel. De triggerpul is kort met een zeer zeer licht breekpunt. De kick is op 144a vergelijkbaar met die van een standaard TM op green. Bij het gebruik van Ultrair green (naar mijn weten een wat zwakker green gas) wordt de kick zeer hard en ik raad het gebruik van green dus absoluut niet aan bij lekker weer. Precisie is na inschieten van de hop en bij .28 bb's zeer goed bruikbaar.
Ook het naar het achteren bewegen van de slede gaat heel soepel.
Bij het schieten van een WA voel je gewoon dat je wat anders in je handen hebt als de in Europa verkrijgbare merken.


CONCLUSIE

Het merk Western Arms heeft bij verzamelaars een zeer hoge reputatie en onder de mensen die het merk kennen maar nog nooit in handen hebben gehad soms zelfs een mythische status. Het doet me deugd dat na mijn ervarigen met WA (ik skirm af en toe met een WA wilson combat CQB) dat deze reputatie totaal verdiend is. De kwaliteit van de replica's is van het aller aller hoogste niveau wat er binnen airsoft te krijgen is. De afwerking is subliem en er is gewoon te zien en te merken dat er gewoon meer aandacht aan is besteed dan aan replica's van massafabrikanten.
Ik heb deze replica's echter wel gekocht om waarvoor ze bedoeld zijn, te weten als verzamelobject. Dit omdat buiten Japan hier verder niks voor te krijgen is qua onderdelen of accessoires (sommige HK shops hebben soms druppelgewijs wat parts) Zelfs de replica's zelf zijn buiten Japan nauwelijks tot niet te krijgen.
Zijn deze replica's dan wel hun prijs waard? Tenslotte hebben we het hier over pistolen van (na alle kosten die ik had voor verzending en import) ruim 400 euro per stuk, en dan zijn ze ook nog eens van plastic!
Dat hangt ervan af. Velen van jullie zullen zeggen "Nee, dat is een plastic replica niet waard" zelfs al zou je een verzamelaar zijn.
Maar ken je het merk en haar reputatie, of zodra je eens een WA in handen hebt gehad of zelfs misschien mee geschoten dan zul je zeggen "hell yeah dat ze dat waard zijn"
Ik behoor tot de laatste groep. Ik heb geen moment spijt van het fortuin wat ik uitgegeven heb in dat kleine winkeltje in Shibuya (bonus pics volgen hieronder) en ik weet zeker dat iedere verzamelaar hetzelfde zal doen.
Wil je een replica om intensief mee te spelen dan zou ik niet gaan shoppen bij Western Arms maar gewoon lekker naar Akihabara gaan en een TM uitzoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter, Sadiek en Sander
Wederom een zeer mooie review.
Echt een genot om te lezen.

Ook mooi om te lezen dat het niet een cloon is van TM.
Maar dat WA gewoon zijn eigen weg heeft bewandeld. Dat zal natuurlijk ook in de prijs gerechtvaardigd worden gok ik.
Research is niet bepaald gratis.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Hele mooie review! En het is zonde dat WA replica's zo slecht te krijgen zijn. Ik behoor tot de 99% die voor een minder zeldzame en kwalitatief uitmuntende replica gaat en ik was al onder de indruk van een gewone TM.
Maar schiet je hier wel mee (op kaart ofzo) of heb je thuis een hele mooie vitrine ervoor? Lijkt me ook zo zonde om al dat moois in koffertjes in een kast te moeten leggen.
 
:) Ik denk dat je hier een vaste topic van moet maken, Hoeveel replica`s heb je ?
 
Dank voor de complimenten. Het doet me deugd dat ik kennelijk een mooi stukje heb geproduceerd :)

@ChaoSState
Deze replica's liggen niet te verkwijnen, no worries ;)
Schieten doe ik er thuis niet echt mee (geen ruimte voor) maar als dadelijk het nabv-centrum open is zullen ze daar af en toe wel even los mogen

@Alex X
Ik bezit 2 custom builds TM G17 frames met 3 sledes
Een standaard TM Detonics
Een GHK M4 gbbr
Een pps m870 shell eject shotgun
G&P stubby aeg (uitleending gebruik ik niet zelf)
RWA Nighthawk GRP
5 Western Arms pistolen
1 tanaka works revolver

Van Tanaka wou ik eind deze maand nog eens iets bestellen, maar nu heeft WA net dit weekend het kleine broertje van de Eclipse uitgebracht....O_O
Keuzes keuzes :(
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter
Heel interessant en mooi geschreven! Thanks Oddball!

Interessant gas systeem ook ja! Slimme oplossing ^_^
 
Foto's zijn als het goed is weer back online. Tevens een kleine aanpassing omtrent de "asgk" markings
 
Das nog s een review , in 1 adem uitgelezen ik geef je mijn adres even dan mag je er 1 naar mij opsturen haha

Nee gekkigheid zeer mooie replicas overigens .

Robin