Wetgeving: onderdelen verhandelen Ja of Nee

Mr. Egghead

Member
9 feb 2018
7
0
Trophies
1
Wie kan mij verder helpen: is het toegestaan om Airsoft onderdelen in NL te verhandelen? Dus géén complete replica's, maar wel mags, gears, scopes, RIS rail etc?

Wat mag wel en wat mag niet? En waar kan ik dat terug vinden?
En onder verhandelen bedoel ik het oprichten van een webwinkel om deze onderdelen te verkopen.
 
Wat ik zoal weet is dat je iig geen complete replica´s mag verkopen omdat deze, voor de wet, gewoon `echte´ wapens zijn omdat replica´s bijna niet van echt te onderscheiden zijn op een afstand. Volgens mij mag je dus wel gewoon de onderdelen verkopen. Om replica´s te mogen verkopen moet je als winkel een speciaal certificaat hebben in NL volgens mij. Op dit forum is waarschijnlijk nog wel iemand die dit beter weet en mij corrigeert, maar dit is in ieder geval voor zover ik het begrepen heb
 
Wat ik zoal weet is dat je iig geen complete replica´s mag verkopen omdat deze, voor de wet, gewoon `echte´ wapens zijn omdat replica´s bijna niet van echt te onderscheiden zijn op een afstand. Volgens mij mag je dus wel gewoon de onderdelen verkopen. Om replica´s te mogen verkopen moet je als winkel een speciaal certificaat hebben in NL volgens mij. Op dit forum is waarschijnlijk nog wel iemand die dit beter weet en mij corrigeert, maar dit is in ieder geval voor zover ik het begrepen heb

Klopt wel aardig volgens mij hoor. Maar denk dat die certificaten vooral voor fysieke shops gelden waar ook daadwerkelijk replica's opgeslagen zijn.

Er is bijvoorbeeld een levendige handel op Facebook momenteel. De eigenaar van zo'n pagina hoeft ook niet te voldoen aan eisen.
Zelfde geldt, neem ik aan, voor de eigenaren van Airsoftmarkt en Airsoft-Marktplaats.

Ik als particulier lid van de NABV mag mijn replica's verkopen en verzenden. Of ik er nou 1 of 50 bezit, en die graag wil verkopen, zou daarin niet uit moeten maken lijkt me.
 
Er is bijvoorbeeld een levendige handel op Facebook momenteel. De eigenaar van zo'n pagina hoeft ook niet te voldoen aan eisen.
Zelfde geldt, neem ik aan, voor de eigenaren van Airsoftmarkt en Airsoft-Marktplaats.

Ik als particulier lid van de NABV mag mijn replica's verkopen en verzenden. Of ik er nou 1 of 50 bezit, en die graag wil verkopen, zou daarin niet uit moeten maken lijkt me.
Het verschil ligt in commercieel belang. Zolang dat niet om de hoek komt kijken mag je idd vrij verkopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Solstice
Het gaat dus om zakelijk verkopen; dus wel commercieel belang.

Ik lees dat replica's onder cat 1 vallen èn dat 'wezenlijke' onderdelen onder cat 1 vallen. Waarbij wezenlijk wordt beschreven als:

Loop
Patroon magazijn
( BBs zijn geen patronen zover ik weet? En vallen hier dus niet onder?)
Voor geweren: de bascule, het staartstuk, de grendel of de afsluiter.
Voor pistolen: de kast (het frame) en de slede.
Voor revolvers: de kast (het frame) en de cilinder.


Dit is niet 1op1 te kopiëren naar Airsoft (lange leve wetgeving) en dus zal 'wezenlijk' neerkomen op 'interpretatie'. Wat is een wezenlijk onderdeel van een replica om deze bb's te laten schieten? Feitelijk neem ik dan aan een complete gearbox en de upper/lower receiver.

Lijkt mij in de praktijk het enige. Magazijn is niet perse noodzakelijk; kunt ook bbs handmatig in voeren. Hopup is niet noodzakelijk, etc. En al het overige is ook niet noodzakelijk.

Maar internals zijn weer standaard dingen als tandwielen etc. Op het verkoop daarvan kan toch geen verbod gelegd worden? Men kan toch onmogelijk verbieden om tandwielen te verkopen?
 
Ik heb "enige" ervaring op dit gebied en je mag als winkel, fysiek of alleen online, alles verkopen behalve de replica.

Let wel dat er heel wat bij komt kijken qua regelgeving want wanneer je de parts verkoopt mag je die niet monteren zonder de juiste opleidingen en papieren. Dus een upgrade of reparatie service voor een hele replica mag niet.

Een grip en scope mag je wel verkopen, een gearbox, tandwielen e.d. ook. Maar een RS rail of kolf al niet meer.

Edit: verduidelijken en een spelfout
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Voor commerciële verkoop van replica's moet je het examen halen voor realsteal wapen gebruik. Hoe die precies heet weet ik niet. Zonder dit examen en bijbehorende certificaten mag je niks verkopen. Ook de onderdelen niet.

Interpretatie zoals jij zegt klopt ook niet. Er is namelijk genoeg jurisprudentie wat wel en niet mag. Alles wat ook maar op een RS lijkt mag je niet verkopen.

Overige zaken wel. Alleen moet je je wel inschrijven bij de kvk enzo als ondernemer.
 
Bedankt voor de reacties. Heb je voorbeelden van jurisprudentie waaruit duidelijk wordt wat wel en niet mag?

In de WWM en RWM maak ik alleen op dat je geen complete replica's mag verkopen en geen wezenlijke onderdelen. Waarbij de term wezenlijk uitsluitend gespecificeerd wordt voor niet-airsoft 'wapens'.

Ga ik verder kijken op google dan maak ik op dat met wezenlijk die onderdelen bedoeld worden die noodzakelijk zijn om een functionerende 'wapen' danwel replica's te creëren. Dus geen zaken welke direct nodig zijn voor het maken van een enigszins werkende replica. Ofwel: geen gearbox, geen lower/upper receiver. Maar overige zaken welke niet noodzakelijk zijn om de replica werkend te krijgen mogen dan wel.

Een stukje ris-rail bijvoorbeeld is in die zin niet noodzakelijk om een replica functioneel te krijgen. Zat replica's zonder RIS rail
Een stock ook niet (zat replica's zonder stock)

Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd naar bijhorende stukken / documenten naast WWM en RWM.
 
De RS (Real Steel) versies mogen niet zomaar verhandeld worden. Heb regelmatig contact met de mensen die over de WWM gaan en dat mag gewoon niet.
 
Dat begrijp ik, maar dat moet toch ook ergens terug te lezen zijn?

Neem bijv een stuk RIS rail welke op een replica geschroefd kan worden. Of een scope mount. Hoe herken ik, en hoe herkent de douane de ebay versies van real steel versies? Of geldt hiervoor: niet real steel, maar just steel?