Winter kleding

Man of War

Well-Known Member
2 apr 2017
137
37
Trophies
11
Ff een kort vraagje over kleding in de winter. Hebben jullie nog speciale kleding waarin jullie lopen tijdens een winter skirm? Of lopen jullie gewoon als bikkels in het zomer tenue?

Ik heb zelf een BDU en broek, de BDU is van zichzelf al relatief dik naar mijn mening en de broek ook. Meestal doe ik nog een lange mouwen shirt eronder en heb ik natuurlijk een vest aan en dan heb ik het niet echt koud. Een combat shirt zal wss een stuk kouder zijn, maar met een shirt en vest zou dat ook wel moeten mee vallen, plus veel bewegen helpt :P.

• Leuk
Waarderingen: Jan
Als ik verwacht dat ik het koud gaan krijgen, doe ik alleen een extra thermoshirt aan. Beweging zat in het veld, dus heb het tijdens skirmen nooit koud. Draag verder dan gewoon m'n tactische vest en battle belt combi met combat shirt en broek.

Het is niet nodig speciale winterkleding te kopen, denk ik. Een thermo-shirt of extra shirt is in mijn ogen afdoende.

Wat ik erg belangrijk vind zijn extra laagjes. Speel standaard met alleen een UBAC en een chestrig. Is het iets kouder dan een tactical shirt daar onder. En als het richting winter gaat een thermo shirt. En altijd een reserve set kleding en 2 shirts mee wamt als je nat bent koel je heeeel snel af. Dus ook poncho oid is prettig bij je te hebben.

Als t echt koud is een thermoshirt met een vest onder m'n combat shirt. Heeeeel soms een trainings broek onder m'n camo broek

Vooral voor het begin van de skirm kun je het koud hebben. Na het eerste sprintje heb je het al niet meer koud en na het eerste uur zweet je het al weer uit. Daarom werk je ook met laagjes zoals @Boudewijn al zegt. Het probleem is dat zodra je warm wordt je gaat zweten. Is op zich niet erg, maar als je stopt, bijvoorbeeld tijdens de pauze, ga je het koud krijgen. Omdat je kleren nat/vochtig zijn koel je extra hard af. Daarom is een extra shirt/jas erg handig in de pauze en na de skirm.

Afgelopen weekend bij Bunkerhill was het behoorlijk koud. In de nacht was het -1 graden en overdag lag het rond de 4 graden. Ik heb die dag gewoon een normale tactical broek en shirt gedragen, met daarboven op een soort dunne jas met tactisch vest. Eigenlijk het zelfde wat ik een maand of 3 eerder ook gedragen heb bij 27 graden. In het begin is het misschien aan de frisse kant maar na een aantal sprintjes denk je hier al lang niet meer aan. Ik denk ook dat je niet te veel aan moet hebben, anders krijg je het weer te warm. En zweet je je helemaal kapot.

Nog een tip van toen ik op de middelbare school zat. Had ik in de winter van die warmte pads in mijn kleding. Die kook je eerst in water en dan druk je erop en geven ze een uurtje warmte af. Werkte voor mij altijd heel goed, kan misschien handig zijn.

Dat is nu het fijne van mijn ww2 rangers outfit. Deze is bijna compleet van wol gemaakt dus in de winter lekker warm. Nadeel zijn de zomermaanden en de bijbehorende temperaturen boven de 25 graden. Gelukkig leven we in Nederland en halen we die temperaturen toch nooit hahaha

Het enige wat ik eigenlijk aan pas voor de winter is dat ik mijn pet omwissel voor een muts. Voor de rest loop ik gewoon in mijn combat uniform. Ik heb wel altijd een set thermo ondergoed bij, mocht het heel koud zijn. Maar tot nu toe heeft het bij mij met de kou wel meegevallen, heb altijd geluk gehad met het weer. Nooit last gehad van hevige regen of kou. :D *klopt af*

Zoals anderen het al aangeven en ik zelf vanuit defensie geleerd hebt, gebruik laagjes.
Maarrrr ook in de pauze doe wat warms aan zodat je niet teveel afkoelt.

• Leuk
Waarderingen: Camilo
laagjes inderdaad! Geleerd op de TTD en van andere ACN vriendjes die outdoor kennis hebben ^_^

In de winter draag ik mijn ubacs met een shirt er onder of de normale veldjas met daaronder mijn ubacs. Dat is alleen niet heel erg comfortabel dus moet nog een alternatief vinden hiervoor ;)

laagjes inderdaad! Geleerd op de TTD en van andere ACN vriendjes die outdoor kennis hebben ^_^

In de winter draag ik mijn ubacs met een shirt er onder of de normale veldjas met daaronder mijn ubacs. Dat is alleen niet heel erg comfortabel dus moet nog een alternatief vinden hiervoor ;)

Persoonlijk vind ik een UBAC onder een jas niet erg prettig ivm 2x wat stuggere mouwen over elkaar heen.

Ik ga dan zelf voor een coolmax shirt (ivm vochtafdrijving) met daar overheen dan een shirt met lange mouwen (als het echt koud is) en dan de veldjas.

• Leuk
Waarderingen: Jan