Zelf met propaan in de weer

Garfield

Active Member
2 okt 2025
25
19
Beste mensen,

Ik heb dit forum en het wijdere Internet afgezocht maar nog geen helder antwoord gevonden vandaar dat ik dit topic open.

Ik schiet met GBB en mijn gasverbruik loopt schrikbarend op.

Momenteel schiet ik met Nuprol 2.Zero (is siliconenvrij) wat in wezen gewoon propaangas is.
Ik gebruik daarvoor flessen die voor éénmalig gebruik zijn.

Op zich niks mis mee maar 'dat moet goedkoper kunnen'.
Nu kun je prachtige grote flessen propaan kopen en vanaf daar kun je je magazijnen ook wel vullen met de juiste hulpstukjes maar ik zoek nog een tussenstap: een fles die ik thuis kan vullen en vervolgens mee naar de baan kan nemen.

Ik kom wel dingen tegen op het Internet maar die gaan dan uit can Amerikaanse flessen en systemen en ik mis elke keer de 'tussenstap', dus de fles die ik thuis wil vullen en mee wil nemen naar de baan. Dus een hervulbare fles. En dan natuurlijk nog de juiste verloopjes en nippels enzovoorts.

Wat mij een mooie basis leek om als grote voorraad thuis te hebben is bijvoorbeeld dit:

IMG_3127.png

Maar hoe vanaf hier verder ?

Ik ben toch zeker niet de eerste of enige die dit bedenkt / doet ?

Ik ben benieuwd naar jullie input !

gewoon zoeken op een propaan fles van 0.5kg het is niet echt heel moeilijk dit

en even daar buiten, als je op een veld aankomt met een gas fles denk ik niet dat ze blij met je zullen zijn

Het zoeken naar goedkopere opties is altijd goed. Echte Nederlander. ;)

Er wordt inderdaad, o.a. door Amerikaanse Youtubers, vaak verwezen naar propaangas voor in GBB's. Dat kan theoretisch ook inderdaad, want propaan, zoals je zelf ook aangeeft. Men gebruikt daar dan campingpropaan flessen voor, welke je ook in campingwinkels kan krijgen. Zoals De Wit in Schijndel. (Toffe winkel trouwens, recent nog een toffe tent gekocht!)

Maar dat propaan in die flessen heeft een nogal probleempje: Het stinkt gigantisch als je het gebruikt. Bekend gasluchtje, alsof je het fornuis nog hebt aan staan.

Airsoftlocaties in NL staan daar niet erg om te springen, ben ik bang. Hoe weet je anders het verschil tussen een gaslek en een GBB welke stinkend gas schiet? :)

Ik zou je daarom aanraden om wel 'gewoon' green gas (siliconvrij of niet) te blijven gebruiken. Het is echter misschien beter/goedkoper om dit uit het buitenland te halen. Green Gas is in het buitenland vaak opvallend goedkoper als hier in NL. Alleen: om de verzendkosten eruit te halen, moet je iets meer in bulk inkopen.

Een voorbeeld hier van is Anareus, een Tsjechische webshop. Ik haal hier mijn ASG Ultrair Orange Gas voor mijn replica's. Fles kost daar op dit moment €8,45.
In NL vraagt een bekende webshop hier €11,90 per fles voor. Klein voorbeeld, kan best zijn dat ze NL ook goedkoper te krijgen zijn.

Anareus heeft ook nog wel eens acties, waardoor de prijs verder zakt, zoals Black Friday. Zou aanraden om eens prijzen te gaan vergelijken van Green Gas flessen. Denk dat dit wenselijker is al met propaan te gaan schieten.

• Leuk
Waarderingen: Garfield
Hi @Kroeskoppie , dank voor je verhelderende inzicht en advies !
De geur was wel even door m'n hoofd gekomen maar had er niet over doorgedacht.
Ik ga eens neuzen in de richting die jij aangeeft.

In bulk inkopen is iets wat ik regelmatig doe en waar mijn vrouw enerzijds gek van wordt en anderzijds toch ook wel weer waardering voor heeft.
Zo heb ik nog voor zeker 5 jaar Gilette scheermesjes in huis (voor mij en mijn 2 nog thuiswonende zonen) en kunnen we ook nog een paar jaar vooruit met antimuggenstekkers om maar wat dingen te noemen 🫣