Zin en onzin van een sidearm?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jan
  • Startdatum Startdatum

Jan

Well-Known Member
10 mei 2014
3.489
2.077
Trophies
30
Ik ben benieuwd hoe mensen denken over een pistool replica bij airsoft. Je ziet dat veel mensen bij de start van hun carrière al een sidearm aanschaffen.

Zelf heb ik pas sinds 2014 een prachtige M9 replica. Daarvoor heb ik het "ding" nooit gemist. Ik zag in het team waar ik toen speelde ook nooit een situatie voorbij komen waar een pistool replica nodig was. Hij werd altijd speciaal gepakt en het "langwapen" werd soms zelfs afgegeven aan iemand. Een beetje het "hold my beer" effect.

Eind 2014 wilde ik dan toch wel heel graag een sidearm. Het ging bij mij om het effect van een GBB en een toekomstige loadout. Ik merkte wel vaker dat ik vooral bij CQB omgevingen de sidearm had kunnen gebruiken.

De zin van een sidearm vind ik bij airsoft nog steeds vooral een fun factor bij de meeste spelers. Ik ben een keer gepangt door een speler die de sidearm goed wist te gebruiken. Hij had me niet kunnen pangen als hij zijn primary had gebruikt. Maar die kunde zie je niet heel vaak terugkomen.

Overigens heb ik voor CQB locaties nog steeds een pistol only loadout in de planning staan. Heb dat een keer gezien bij iemand en die ging als een speer overal tussen door terwijl die de ene na de andere uitschakelde.

Wat was voor jullie de reden een sidearm te nemen en hoe zien jullie de zin en onzin van een pistool bij airsoft?

• Leuk
Waarderingen: jules.cornelissen
Ik speel nu bijna altijd CQB en ben een enorme fan van een sidearm. Vandaar dat ik er nog 2 aan heb geschaft. Voor in compacte arenas geeft het me veel meer bewegingsvrijheid en snelheid.

Tevens is het vaak sneller dan herladen. De laatste skirm had ik een shotgun waarmee ik 10 schoten kon lossen. Na een leuke killstreak zat ik op een mooie plek maar geen tijd om te herladen dus sidearm gepakt en doorgegaan.

Tevens merk ik dat mijn M4 soms toch te lang is om bepaalde acties mee te maken of om goed te rushen en sliden, en mijn mes kan niet verder dan 1 meter, dus een sidearm is een mooie oplossing.

Ik heb wel zitten twijfelen of ik niet een goedkope smg zou aanschaffen ipv een TM sidearm, maar na de reviews toch maar voor de sidearm gegaan.

Voor CQB vind ik een sidearm geweldig en een goede vervanger voor een grotere replica, voor buitenlocaties ben ik er nog niet echt uit.

• Leuk
Waarderingen: Jan
Heb pas een sidearm aangeschaft toen ik een sniper replica kreeg, en gelijk tijdens de eerste skirm raakte ik het ding kwijt. Gelukkig was ik gezegend met een paar hele aardige airsofters die de replica vonden, en hem aan mij terug gaven. Ik vind het een leuk hebbedingetje, maar echt veel combat heeft ie nog niet gezien.

• Leuk
Waarderingen: Jan
Ik heb pas enige tijd nadat ik mijn primary had, een sidearm gekregen voor mijn verjaardag. Zelf heb ik de situatie gehad dat de sidearm pakken sneller ging dan reloaden, en ik meerdere tegenstanders voor me had. Sidearm gepakt, 3 kunnen aftikken en vervolgens zelf afgetikt. Als ik had moeten reloaden dan had ik de 3 niet eens kunnen raken omdat ik dan al gehit was.

Dus... zin? Ja.

Ik had zelfs een sidearm voordat ik mijn main replica had.
Zin hebben ze zeker omdat bij mijn eerste skrim speelde we v.i.p en ik moest rushen, en op dat moment was precies de accu leeg van mijn huurkit. Dus die game afgemaakt met mijn sidearm en we hebben die ronde gewonnen :)

Zeker handig voor pistol-only skirms :) zeker aangezien wij die zo leuk vinden.

Verder inderdaad ook goed voor rushen.. Alle gear droppen en met je side-arm + 1 extra mag er op af rennen. Dan ben je heerlijk ligt en wendbaar.

Ook bij luitjes (snipers) die achter dekking zitten is het erg handig.. Dekkingsvuur van je team vragen en er op af rennen met je side-arm. Is veel makkelijker dan met een lange assault-replica er op af gaan.

Even een onmogelijke hoek bij raampjes pakken, is handiger met je side-arm

Wanneer je aan het schieten bent, en je magazijn is leeg, en je krijgt dry fires. Dan hoor je de tegenstander op je af rennen, omdat je aan het herladen bent. Dan is een side-arm toch echt je redding.

Ik zeg: side-arms hebben dus absoluut meer waarde, maar je moet je er wel bewust van zijn dat je hem hebt en waar je hem kan gebruiken. Een must is het niet. Maar er zijn zeker situaties wanneer ze de voorkeur hebben boven een primary

• Leuk
Waarderingen: Twinfromhell
Als ik CQB speel, speel ik alleen met sidearm. Voor mij veel makkelijker om een hoek om te gaan (vooral als je rechtshandig bent en links de hoek om moet). Daarnaast ben je veel sneller en wendbaarder dan met een main replica, zelfs als die heel klein is.

Bij een buitenskirm met een main replica heb je 'm niet per se nodig maar er zijn situaties (genoeg voorbeelden hierboven) waarbij hij van pas kan komen. Als sniper natuurlijk niet zonder :)

Laatst bewerkt:
na gisteren bij Delta Airsoft Events gespeeld te hebben moet ik zeggen dat ik gelijk al had van ik heb een sidearm nodig, heb vandaag ook een TM hi-capa 5.1 besteld uit UK, zelf met mijn redelijk korte 416d vond ik het moeilijk om in close rage rond deuren en nauwe bochtje mensen te hitten. dus ja zeker nuttig.

Zoals eerder gezegd: geen must, maar zeker niet overbodig.

Ik vind het ook zeer veld afhankelijk.

Bij bunker hill en balls and arrows kan je naar mijn mening een side-arm prima thuis laten. De afstanden zijn zo groot en ziet mensen zo aankomen dat het enkel voor reload momenten een redding kan zijn.

Bij gasselte afhankelijk van je speel stijl zeker een aanrader.
Zelf laatste keer geweldige solo actie gemaakt met mijn side-arm.
We stonden als team klaar om een huisje te veroveren. Na het aftellen zouden we allemaal gaan. Ik had mijn main gedumpt en mijn 1911 gepakt. 3,2,1. En ik was de enige die rende. De rest vond het veiliger om alleen maar dekkingvuur te geven. Ik loop door het huisje. Clear. Laatste duur kijk ik naar buiten en in een split seconde druk ik half gericht af op een vijand........... HIT :) met mijn main had ik het waarschijnlijk niet gered.

CQB velden vind ik het niet perse een must.
Maar het het heeft dan zeker punten waar door je een voordeel hebt ten opzichte van een main replica.
Het gebeurd dan ook regelmatig dat ik mijn main replica dump en pistol only op iemand af ga en dan door pak tot ik gehit word.
Je bent zoveel sneller en wendbaarder met pistolen.

Dus als je budget het toe laat zal ik het niet laten.

Ben het helemaal met twinfromhell eens. Ik heb zelf een RWA 1911 liggen, maar tot nu toe heeft die nog geen enkele skirm gezien. Ik ben waarschijnlijk toch te langzaam met het trekken van dat ding om het nuttig te maken. Misschien dat ik het in de toekomst toch nog ga gebruiken, zeker als er nog BASR of DMR builds komen.

Nodig? Nee. Handig? Soms.

Ik heb mijn 1911a1 nu een paar keer gebruikt gisteren nog bij dark forest.
Ik lag de submarine te verdedigen tegen bom plaatsers en lag naar links met mijn m4 te richten op geluiden en toen er iemand kwam rushen kon ik die mooi uitschakelen met mijn 1911 die rechts van mij lag.
Die draai had ik nooit op tijd kunnen maken met mijn m4. Zeker niet zonder gespot te worden.

Verder is het inderdaad net iets sneller dan reloaden maar tja. Vooral ook cool :p

Ik vind een sidearm ook niet altijd nodig, maar wel erg leuk.
Vandaag had ik er wel veel aan omdat ik een VIP moest bewaken, en soms op Balls pak ik mn sidearm als ik grote dingen aan het sjouwen ben over het veld.
Maar ik wil zeker nog eens een pistol only skirm doen omdat ik pistols gewoon erg leuk vind.

Leuke reacties, thanks guys! Ook interessant om te lezen hoe iedereen zijn sidearm inzet. Wat dat betreft val ik meer onder de categorie; pak hem erbij als ik iets "CQB'igs" ga doen. In dezelfde vorm als de twin's het doen. Leg mijn main weg of hang hem om (heb hem nu in een two point sling) en pak dan mijn pistool. En inderdaad, dat werkt veel lekkerder dan een M16 (no shit) of een M4.

Als ik ooit een M4 heb of iets compacters zie ik het wel voor me dat ik die laat vallen aan een one point sling en dan mn sidearm pak. Maar die M16 is te log en lang om op die manier voor je te hebben bungelen. Helemaal als je ook nog een beetje in elkaar duikt, dan zit dat ding enorm in de weg. En achter je hangen met een onepoint sling werkte bij mij ook niet lekker. Misschien toch maar eens aan gaan sleutelen want dat zou wel een handige zijn.

Leuke reacties, thanks guys! Ook interessant om te lezen hoe iedereen zijn sidearm inzet. Wat dat betreft val ik meer onder de categorie; pak hem erbij als ik iets "CQB'igs" ga doen. In dezelfde vorm als de twin's het doen. Leg mijn main weg of hang hem om (heb hem nu in een two point sling) en pak dan mijn pistool. En inderdaad, dat werkt veel lekkerder dan een M16 (no shit) of een M4.

Als ik ooit een M4 heb of iets compacters zie ik het wel voor me dat ik die laat vallen aan een one point sling en dan mn sidearm pak. Maar die M16 is te log en lang om op die manier voor je te hebben bungelen. Helemaal als je ook nog een beetje in elkaar duikt, dan zit dat ding enorm in de weg. En achter je hangen met een onepoint sling werkte bij mij ook niet lekker. Misschien toch maar eens aan gaan sleutelen want dat zou wel een handige zijn.

Dat is exact hoe ik het deed, maar met de sling stootte ik toch regelmatig de loop tegen obstakels. Vind neerleggen / zetten prettiger en veiliger.

Heb iemand een sliding verkeerd in zien zetten waardoor hij op zijn replica over het beton gleed en wil dat zelf niet meemaken.

Naar mijn mening hangt het af van je loudout en omgeving waar je speelt.
Als je op een veld speelt zonder gebouwen of met alleen kleine forten zul je niet echt snel een sidearm nodig hebben. Het hangt ook af van wat je main replica is, als je als main een HK416 gebruikt (de korte loop versie) kan je makkelijk daar mee alles doen maar als je de langste versie van de FN FAL is dan is een sidearm super handig mocht je toch een gebouw in gaan. Als je highcaps gebruikt hoef je bijna nooit te reloaden maar met real/low/mid caps kan het voor komen dat je tijdens een reload wordt gerushed door de vijand en dan is een sidearm ook super handig. Vandaar dat ik vind dat de nut van een sidearm wordt bepaald door je loudout en het terrein waar je speelt.
Zelf heb ik momenteel een WE G18C.

• Leuk
Waarderingen: Toothpick
Speelstijl en load-outinspiratie zijn - denk ik - toch wel de grootste redenen om wel of geen sidearm te dragen. Ikzelf heb net een klein jaar en Tokyo Marui P226 E2. Specifiek een P226, omdat mijn load-out Navy SeAL inspired is, de MK25 met full trademarks niet beschikbaar is (tenzij je naar aftermarket bodies gaat kijken) en de E2 omdat deze wat ergonomischer is en zuiniger is in gasverbruik dan de standaard P226.

De grootte van de locatie maakt me niet heel veel uit. Ik heb geen back-up primary, maar heb me onlangs een heel weekend in Givet bij Citadel Events uitstekend vermaakt met mijn sidearm, toen mijn primary het voor aanvang al begaf. Ik was onderdeel van een klein team, was door enkel mijn sidearm te dragen uiterst mobiel en heb op die manier mijzelf nuttig gemaakt als pointman/recon. Klimmen, klauteren en kruipen was voor mij een heel stuk makkelijker. Assess, accept and adapt.

Ook bij CQB speelstijl run ik gewoon mijn HK416 D, bij voorkeur in full length set-up (in mijn geval 10.5" barrel met AAC-style silencer). Dat men denkt dat je voor CQB een korter airsoftapparaat nodig hebt, ligt denk ik ontzettend veel aan gewenning aan je airsoftapparaat. High-ready en low-ready bij hoeken en entry, voldoende afstand houden van de muur en tot de hoeken scheelt al ontzettend veel. Juist de silencer op mijn setup voorkomt overexposure van mijn lichaam. Ik dwing mezelf net een paar centimeter verder naar achter, waardoor je ook geen uitstekend voetje, stukje elleboog of iets dergelijks ziet.

Daarnaast maak ik per situatie ook weleens de afweging of ik met een tactical reload, speed reload of juist transitie naar sidearm sneller ben. Afhankelijk van hoeveel magazijnen ik nog over heb, hoe de situatie is die ik ergens verwacht en wat op dat moment mijn rol in bijvoorbeeld een team/squad is, maak ik de overweging om te pakken of te doen wat mij het handigst lijkt. Ook daar weer; assess, accept and adapt.

Kortom: je sidearm is zo nuttig als jij denkt dat het is. Heb je 'm en heb je ontdekt in welke situaties je 'm efficiënt en effectief kunt gebruiken? Dan maak je er naar mijn mening, relatief gezien, best veel gebruik van.

@Zio ik kan me in loadout verhaal vonden. Heb ik mijn gbb l85 dan zal ik eerder mijn pistol pakken als mijn mags leeg zijn dan als ik aeg met highcap speel.

Voor cqb heb ik l22a2 dus dan alleen bij storing of heel strak de hoekjes om gebruik ik pistool

• Leuk
Waarderingen: Zio
@Toothpick Kijk, een L85 liefhebber, ben zelf van plan om er ook één te halen. Voor CQB gebruik ik zelf een ICS MP5 dus die is kort genoeg waardoor ik mijn sidearm alleen nodig heb als mijn mag leeg raakt.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick